• 10.519 nieuwsartikelen

Alternatieve titel: Punishment Room

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Kon Ichikawa

Met onder meer: Hiroshi Kawaguchi, Ayako Wakao en Keizô Kawasaki

IMDb beoordeling: 7,0 (221)

Gesproken taal: Japans

Plot Shokei no Heya

Katsumi is een student aan de universiteit en heeft geen respect voor zijn hardwerkende ouders, zijn docenten en zijn vrienden. Hij zorgt ervoor dat een vriend een feest kan organiseren door hem aan een lening te helpen, alleen maar om zo zijn vader die bij de bank werkt te vernederen. Katsumi drogeert en verkracht Akiko, een van de meisjes in zijn klas. Zij wordt verliefd op hem, maar hij blijft afstandelijk tegenover haar. Ook houdt hij ervan om een rivaliserende bende op te zwepen, maar dan is het moment daar dat Katsumi te ver gaat in het tonen van zijn moed.

avatar van beavis

beavis

Van alle suntribe films die ik tot nu toe zag (Kurutta Kajitsu (1956), Kuchizuke (1957), Rokudenashi (1960), Seishun Zankoku Monogatari (1960)) denk ik wel de beste. Vooral het camerawerk is opvallend met zowel scenes die een noir sfeer hebben als meer vervreemdend werk dat vooruitloopt op de new wave (zoals die hele genre al doet). Het verhaal is een nogal botte distillering van waar het in deze films om gaat, de ongerichte woede van een jongere generatie als reactie op een door de oorlog (en de opvolgende sterk veranderde economische situatie) lamgeslagen oudere generatie (de Amerikanen hadden hun rebel without a cause, de Engelsen hun angry young men en de Japanners hun suntribe (vernoemd naar Taiyo no Kisetsu (1956) de eerste in het genre, waar hopelijk ook eens fansubs of een officiële release voor zullen verschijnen)) Maar ondanks een wellicht simpel schema, wordt er tegelijkertijd wel een genuanceerd portret geschetst van deze generatie... het geheel is iig overtuigend genoeg om de point te maken die de film wilt maken. Ik was aangenaam verrast! 8,5/10