À Corde Tendue (2013)

Frankrijk

geregisseerd door Pierre-Antoine Hiroz
met Bruno Wolkowitch, Pénélope Leveque en Pierre Derenne

Bij het verlaten van de gevangenis keert een jonge vrouw terug naar haar geboortedorp om bij haar vader te gaan wonen. Hij is de enige familie die haar rest maar haar terugkeer verloopt niet zonder strubbelingen.

adso had duidelijk naar de verkeerde film gekeken. Altijd jammer. Want dit is best een fraaie film: romantiek in de sneeuw, dankzij onze onvolprezen TVMonde met Nederlandse ondertitels. Het verhaaltje is een beetje aan de zoete kant: meisje dat lang in de gevangenis heeft gezeten trekt in bij een vader die ze nooit gekend heeft. Dat verloopt natuurlijk nogal stroef. Want wat is er destijds allemaal gebeurd? Dat wordt maar terloops verteld. Meisje raakt verliefd op een bergbeklimmer, maar dat loopt ook niet op rolletjes. En dan duikt er ineens een ex-inmate uit de gevangenis op, is ook geen feest. Maar er is een happy end.

Oké, beetje boeketachtig, maar nog wel redelijk aanvaardbaar. Hoofdrol spelen de bergen van de Franse Alpen, want vader is bergbeklimmer, dus wil dochter dat ook leren. Je moet als kijker geen hoogtevrees hebben, maar die opnamen zijn spectaculair, vooral als een bergbeklimmer (ik zeg niet wie) gered moet worden. Het is spannend. En o zo romantisch... En die Pénélope Leveque heeft een mooi koppie. Kun je je ogen niet van af houden...

Het groeit al lang uit als een thema : "Na de Gevangenis..."...
Aldus begint de film met een clichégegeven maar gooit gelukkig niet alle "waaroms" die opduiken onmiddellijk te grabbel, zodat er voor de kijker wat suspense overblijft. Wat er ook overblijft is wat actie, heel mooie natuurbeelden en een flinke portie romantiek (waar de film zich uiteindelijk het meest aan optrekt).
Toch heb ik het moeilijk met de plot en aanvaard moeilijk dat een vader totaal onwetend is van een dochter die wegens moord de gevangenis ingaat (media !), ook al is ze niet bij hem gehuisvest en vervolgens is de stugge, onvriendelijk houding van de dochter tov haar vader aanvankelijk heel verwonderlijk vermits hij haar enige toeverlaat is
Middenmoot TV-film.