2/11 - Het Spel van de Wolf (2014)

Nederland
Drama / Thriller

geregisseerd door Thomas Korthals Altes
met Susan Visser, Johan Leysen en Pierre Bokma

2 november 2004, even na 9 uur in de ochtend. Op het hoofdkantoor van de AIVD in Leidschendam gaan alle alarmbellen af: het bericht komt binnen dat in Amsterdam Theo van Gogh is vermoord, en even later dat de dader Mohammed Bouyeri heet. Vooral die laatste mededeling doet de hectiek ten kantore toeslaan, want die naam kennen ze bij de dienst maar al te goed. En hij is niet de enige. Feitelijk kennen ze alle leden van wat de pers de “Hofstadgroep” is gaan noemen. Sterker: met menig lid onderhoudt de dienst nauwe contacten. Wat is er gebeurd? Hoe kon het dat ze niet in de gaten hadden dat Bouyeri, toch een centrale figuur in hun onderzoek, met dat plan rondliep? En dat hij het kon uitvoeren zonder dat de dienst het in de gaten had? Of is er meer aan de hand?

Vanaf 2 oktober in de bioscoop (A-film)

Is dit het Thomas Ross verhaal?

Ik geloof van niet.

geschreven door zijn vrienden Theodor Holman en Gijs van de Westelaken.

bron

Ok. jammer.
Holman. brrrr.

dat men in Den Haag nu de vragen stelt, die in de film aan orde komen betekent dat de makers hun doel in ieder geval al hebben bereikt.

avatar van Thiver
Hadden ze niet beter het maken van een boeiende film als doel kunnen nemen?

avatar van cordiacovens
De grote vraag is: 'Had de moord op Theo van Gogh voorkomen kunnen worden?'.
Haal het onderwerp en de controversiele invalshoek weg en er blijft van 2/11 Het spel van de Wolf niet veel over, jammer. Je vraagt je eigenlijk hardop af wat van Gogh zelf met dit materiaal had kunnen doen. Dat is bijna zeker meer dan wat deze film geworden is. Een middelmatige film met een boeiend onderwerp is het eindresultaat.

'2/11 Het Spel van de Wolf' Review - Filmtakers

avatar van sinterklaas
cordiacovens schreef:
De grote vraag is: 'Had de moord op Theo van Gogh voorkomen kunnen worden?'

Typische Oer-Hollandse vraag...

avatar van ILDIB
wat een krankzinnig beroerd Acteerniveau.

Ongeïnspireerd en warrig overkomende documentair-achtige thriller, die zich hoofdzakelijk afspeelde binnen de kantoren van de AIVD. De regisseur nam als uitgangspunt dat Theo van Gogh omwille van een belang van de staat werd vermoord. De productie was geen moment meeslepend of spannend (bij een thriller toch een eerste vereiste). Actiescènes waren niet voorhanden, wel werd er onnoemelijk veel gepraat. De dialogen klonken onecht en de cast speelde vlak.

wat een waardeloze film, maar wel succesvol gepromoot door een officier van justitie die na 10 jaar komt vertellen dat hij destijds zijn werk kennelijk allerberoerdst heeft gedaan. zeer mager scenario van Holman en bijzonder beroerd verfilmd

avatar van BlueJudaskiss
Had hier ondanks de negatieve reacties en slechte recensies toch wel redelijke verwachtingen van - Susan Visser, wat ze ook doet - maar ook ik ben me uiteindelijk erg gaan vervelen en raakte daardoor de draad van het verhaal kwijt. Soms zou je willen dat er een sterk gedramatiseerde actiescene voorbij zou zijn gekomen met al dit gepraat.

avatar van Toontje35
Veel gebrabbel in de film. Rommelig. Is op zich een boeiend onderwerp. Maar film boeit nergens. Jammer

avatar van Decec
Een redelijk dramafilm...
Redelijk verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Bekende acteur Pierre Bokma (Bloedverwanten)...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Niet te moeite waard...

avatar van Lof78
De film is naar mijn beleving moeilijk te volgen voor de gemiddelde kijker...beetje hoge school dialogen zonder veel aktie.... maarja Nederland blijft een te laag film industrie budget hebben en daarom blijven we van dit soort trage diepe film dialogen houden met de daarin te veel stille momenten. */ ster

Lof78 schreef:
Nou er worden genoeg 'vermaak' films in Nederland gemaakt. Denk bv alleen maar aan de redelijke hoeveelheid NL romcoms van de afgelopen jaren. Niet echt diepe dialogen en traag.

Aardige spionage film, maar niet echt speciaal of bijzonder.

avatar van Moviestar1979
Ik had hier eerlijk gezegd meer van verwacht. Echter is dit een weinig boeiende dramafilm waarin de AIVD een belangrijke rol speelt. Vooral voor mensen geschikt die zich meer willen verdiepen in de moord op Theo van Gogh. Verwacht echter absoluut geen spannend verhaal!

2,0 *

avatar van missl
Ik vond de openingsscene indrukwekkend, de gesproken nieuwsberichten over wat er destijds in de wereld speelde, waar je ook Theo van Gogh hoort die niet denkt dat hij vermoord zal worden. Daarna kom je terecht in een generaliserende film, alle vooroordelen over verschillende nationaliteiten worden herhaald en voor waarheid aangenomen (zelfs door de AIVD) slecht serieus te nemen op deze manier. Dit komt de film helemaal niet ten goede daar deze als een docu/film over wenst te komen. Verhaal wordt rommelig gebracht, Visser doet het wel goed, zij heeft veel charisma op beeld. Het idee is wel spannend maar het wordt te vlak gebracht.

(Film gezien op 28 november 2015)
Deze historische dramafilm heeft me de hele duur in de ban gehouden.
Het 'verhaal van de film' is toegespitst op AIVD-medewerkster Ellen. Hoe zij op zoek gaat naar de waarheid achter de feiten en hoe zij in botsing komt met haar baas Sybrand en de entourage.
Susan Visser en Johan Leysen vertolken uitstekend hun rol. (Ik ben er dus niet mee akkoord dat een en ander te vlak wordt gebracht.)
Wat het belang is? Het antwoord van AIVB-baas is merkwaardig: "Het belang is altijd het belang van de staat. Wat wij weten, is niet altijd wat wij moeten weten. En wat wij weten is niet van belang als het niet het landsbelang dient."