Chand Metre Moka’ab Eshgh (2014)

Alternatieve titel: A Few Cubic Meters of Love

Afghanistan
Romantiek

geregisseerd door Jamshid Mahmoudi
met Saed Soheili, Hasiba Ebrahimi en Nader Fallah

Ergens aan de rand van Teheran staat een kleine fabriek waar illegale Afghaanse asielzoekers werken. Ze wonen met hun gezinnen in oude containers of bescheiden hutjes in de nabijgelegen sloppenwijken. Sabel, een jonge Iraanse werknemer, heeft in het geheim ontmoetingen met Marona, de dochter van Abdolsalem, een Afghaanse werknemer. Er ontvouwt zich een liefdesverhaal waarvan niemand de uitkomst kan voorspellen.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)

Dat staat hierboven, maar is bepaald niet zo. De film is duidelijk Romeo en Juliet in Iraanse sloppenwijken. En dan komt het einde bepaald als een verrassing, misschien hooguit hoe het gebeurt. Hoewel de vrouwelijke hoofdrolspeler geen groots actrice is zijn de scenes tussen de twee geliefden best aardig. Mooi realistisch ingehouden en klein. De film gaat steeds meer naar weinig subtiel dramatisch hoogtepunt toe en dat is een stuk minder interessant. Al met al, zeker geen slechte film, maar echt geweldig is het ook niet.