• 8.227.990 stemmen

My Way: Berlusconi in His Own Words (2016)

Documentaire / Biografie | 100 minuten

Genre: Documentaire / Biografie

Alternatieve titels: My Way / My Way: The Rise and Fall of Silvio Berlusconi

Oorsprong: Italië

Geregisseerd door: Antongiulio Panizzi

Met onder meer: Silvio Berlusconi en Alan Friedman

IMDb beoordeling: 6,4 (760)

Oorspronkelijke taal: Italiaans

• Netflix Bekijk via Netflix

Over My Way: Berlusconi in His Own Words

"Silvio Berlusconi in his own words"

De Italiaanse ex-premier Silvio Berlusconi vertelt over zijn leven. Berlusconi neemt hierbij geen blad voor de mond en praat zelfs vrijuit over de seksschandalen, de rechtszaken inzake corruptie en zijn vriendschap met Poetin. De documentaire geeft een beeld van het leven van een de meest controversiële politici van de afgelopen decennia. Hij werd als leider van de centrumrechtse partij Forza Italia drie keer premier van Italië, richtte het media-imperium Mediaset op, waarmee hij de Italiaanse media controleerde, en is een van de mede-eigenaren van AC Milan.

imageimage

avatar van centurion81

centurion81

• 1960 berichten

Ironisch...De dag dat Trump president wordt komt Netflix wereldwijd met een docu over Berlusconi.

avatar van martlybra

martlybra

Het lijkt een soort 'TV show' met Ivo Niehe..

Een interessant inkijkje in het leven van Berlusconi, maar helaas weinig kritische vragen tijdens het interview.

avatar van Arnie

Arnie

Aardige documentaire voor wie alles eens op een rijtje wil hebben rond Berlusconi, wat mij betreft de grondlegger van het westerse populisme. Tegelijk als documentaire té objectief naar mijn smaak, wat ook te maken heeft met de interviewer (Friedman) die erg Amerikaans - of Niehiaans - veel nadruk legt op zijn prestatie om de interviews met Berlusconi, een paar hoofdrolspelers rond de corruptieschandalen alsmede zowaar een paar wereldleiders (onder wie Putin) voor elkaar te krijgen.

Toch, ook al worden sommige vragen té neutraal gebracht om de man maar niet voor het hoofd te stoten ("hoe reageert u op mensen die zeggen dat..."), krijgt de kijker al met al een redelijke inkijk in het karakter van Berlusconi, als een man die compleet met zichzelf geobsedeerd is en zichzelf bovendien flink tegenspreekt door enerzijds alle beschuldigingen tegen hem te ontkennen en tegelijk de bredere cultuur van corruptie te verdedigen.

Voor een docu over Berlusconi besteedt Friedman buitensporig veel aandacht aan het drama rond de financiële crisis en de afgeketste IMF-lening, die B uiteindelijk politiek ten val bracht. En helaas vanuit een erg Amerikaans perspectief, waardoor veel belangrijke (Europese) context rond de crisis buiten beschouwing blijft.