Haemoo (2014)

Alternatieve titel: Sea Fog

Zuid-Korea

geregisseerd door Sung-bo Shim
met Yun-seok Kim, Yu-Chun Park en Ye-ri Han

Kang is de kapitein van een vissersboot die bemand wordt door een stel ruige mannen die gewend zijn aan de harde realiteit van het leven op zee. Hun reguliere visserij loopt slecht en met slechts een schamel inkomen keren ze terug naar huis. Dan krijgt Kang een lucratieve kans die hij met beide handen aangrijpt: het smokkelen van een groep etnische Koreanen die China verlaten voor een beter leven in Zuid-Korea. Het is riskant, en illegaal, maar biedt het vooruitzicht van veel geld. Wanhopige migranten of dode vissen, voor Kang is het om het even wat hij terugbrengt naar de haven zolang het maar geld opbrengt.

Rauwe film over de bemanning van een vissersboot, die zich bij gebrek aan andere inkomsten bezig gaat houden met mensensmokkel; met gewelddadige en desastreuze gevolgen. Het onwaarschijnlijke plot verlangt de nodige lenigheid van je voorstellingsvermogen, niet in de laatste plaats vanwege het inbrengen van een belachelijk romantisch subplot dat kant noch wal raakt en voor geen meter bij de rest van het verhaal past. Dat allemaal gezegd zijnde, moet ik toegeven dat de spanning veel goedmaakt.