Spooks: The Greater Good (2015)

Alternatieve titel: MI-5

Verenigd Koninkrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Bharat Nalluri
met Kit Harington, Peter Firth en Jennifer Ehle

Wanneer de charismatische terrorist Adam Qasim tijdens een routine overdracht ontsnapt uit de gevangenis van veiligheidsdienst MI5 krijgt het hoofd van beveiliging, de legendarische Harry Pearce, de schuld. Nu MI5 op zijn knieën ligt door het debacle lijkt de ten schande gemaakte nieuweling Will Holloway de enige persoon die het mysterie op kan lossen en een terroristische aanslag op Londen kan voorkomen.

Een solide, boeiende, onderhoudende, spannende en bij tijd en wijle opwindende terroristen-spionageactiethriller, voorzien van intriges, geheimen en verborgen codes, van Britse makelij. De film was zo'n beetje in de lijn van Jason Bourne en de boeken van Le Carré. De cast leverde in ieder geval goed spel af.

Dit was toch een serie?

Spooks (TV Series 2002? ) - IMDb

avatar van hoffhaan
Engelse spionage thriller. Goed geacteerd. Kijkt lekker weg. 3.5

avatar van Filmkriebel
Behoorlijk. Deze britse actiefilm leek net iets teveel een lange aflevering van een TV reeks.De jacht op een terrorist en het ontmaskeren van een mol binnen de MI5 zijn ook al niet de meest originele onderwerpen. Er zijn wel actie en twists genoeg en de laatste twintig minuten vond ik best spannend. Goede wegkijker, dat is al veel, want veel meer dan dat is het niet. In de hoofdrollen enkele bekende Britse TV acteurs zoals Peter Firth, die zijn eigen rol uit de reeks overneemt, en McInnerny uit Blackadder. Mission Impossible meets Bourne staat er op de poster? Van heel ver dan...

avatar van Left4Dead
Mjaw.......... men durft nogal op de poster. Maar men heeft daarmee ook te hoog ingezet, de film haalt zeker niet de kwaliteit van Bourne en Mission Impossible.

Het is een leuk stuk ontspanning maar het rennen, ontsnappen en weer rennen enz. raakt eentonig. Het acteerwerk is aardig goed en dat houdt de film sterker dan het verhaal is. Kortom; het acteerwerk is de film.

Verder dan 3** hier kom ik niet, het is te doorsnee. 6.5 op 10.

avatar van Yugnav
Mwah, beetje 13 in een dozijn filmpje. Begon wel redelijk spannend. Maar ging daarna alleen maar achteruit. Vaak ook wel erg voorspelbaar.

Raffael77
gauke schreef:

Mee eens.

avatar van filmkul
Aardige misdaad thriller. De film begint met een spannende openingsscène. De toon is dan aardig gezet. Een spannend kat-en-muis spel begint en lang wordt de twist verborgen gehouden. Hoewel deze twist niet al te doordacht is, jammer. Verder prima actiescènes en goed acteerwerk. De film bevat tevens fraaie beelden van Londen. Geen Bourne, maar wel een prima film. 3.5

avatar van hutsekluts
Onderhoudende spionage-thriller! Ik heb me geen moment verveeld: verhaal, actie en spanning zijn prima in orde. Ik heb wat moeite om Kit Harington los te zien van zijn heldhaftige "krijgersrollen" rollen als Jon Snow in Game of Thrones en als Milo in de film Pompeii maar er wordt verder uitstekend geacteerd. Mooi slot!

avatar van Brabants
Deze spin-off film wist mij met een lager budget t.o.v. films als o.a. Mission Impossible, James Bond en Bourne toch aardig wist te verrassen. Het plot is zeer solide en er zitten zelfs adembenemende scenes tussen. Knap gedaan!

avatar van schumacher
Aardige film maar zeker geen top.

Toch wel een mooi filmvervolg van de serie.

Als je de 10 seizoenen hebt gezien kun je deze film toch wel wat meer waarderen.

Volgens mij wel een te kleine release gehad heb ik zo het gevoel. Zal wel budget zijn.

Graag een vervolg!

avatar van Misgunner
Leuk filmpje, niet zo goed als bijvoorbeeld 007 of de Bourne-reeks, maar zeker een uitstekende film voor thuis op het bankje.

avatar van james_cameron
Ik ken de britse televisieserie die hieraan vooraf ging niet, maar feitelijk heb je geen voorkennis nodig om deze vlotte aktiethriller te kunnen volgen. De film is stijlvol geregisseerd, ziet er prachtig uit qua camerawerk en is behoorlijk spannend, al laat logica het script soms in de steek. De degelijke cast en het hoge tempo zorgen er gelukkig voor dat je niet al te lang bij bepaalde tekortkomingen stil hoeft te staan.

avatar van broncode
Wat een ongelofelijke slechte film is dit. De eerste 10 minuten zijn nog te doen maar dan verzand hij in een reeks onwaarschijnlijkheden en toevalligheden die de film volstrekt ongeloofwaardig maken

avatar van Antonev
Dertien in een dozijn actie-thriller, maar toch lang niet slecht. Het verhaal was aardig, links en rechts kregen we wat actie voorgeschoteld en zo nu en dan was er een aardige twist in het verhaal te bespeuren. Helaas stijgt het nergens echt boven de grijze massa uit.

avatar van Antonev
broncode schreef:

Ieder z'n mening/smaak hoor, maar wat vond je precies te toevallig of te onwaarschijnlijk? Ik zie namelijk dat je 'No Escape' wél een mooie score geeft, terwijl die film ook een aaneenschakeling van toevalligheden en onwaarschijnlijkheden is. Het lijkt me dan redelijk onfair om deze film met het laagste van het laagste te beoordelen.

avatar van broncode
Zie in dat je die twee films vergelijkt, maar toch gaat dat een beetje mank dat vergelijk.
No escape gaat over een gezin dat in een keten van oorzaak en gevolg zit, terwijl de andere dat zelf opzoekt.
Al kun je daar over discussiëren, snap ik.
Daarnaast vond ik de editing veelste snel voor spooks en sprong het van de hak op de tak.
Wat in no escape plaats vond was natuurlijk ook niet mogelijk (maar dan moeten we geen film meer kijken en tolstoi gaan lezen), maar voelde logischer aan.

avatar van blurp194
Mission Impossible meets Bourne.

Tsja, wat kan je daar dan nog aan toevoegen. Mission Impossible - maar dan zonder de impossible missions waar die films om draaien. Of Bourne zonder de achtergrond van Ludlum. En in beide gevallen zonder de held in de hoofdrol.

Verder is het best een aardig filmpje, en net wel een tikkeltje beter dan een televisiefilm vond ik. Maar de vergelijking op de poster gaat wel erg mank, er komen wat al te makkelijk wat apen uit de mouw, en de ontknoping is wel wat gezocht - hoewel dat vooral achteraf opvalt. Geen film om lang over na te mijmeren.

avatar van Bacchero
Spionagefilm die geloofwaardig moet overkomen maar daar is wat mij betreft het verhaal iets te dunnetjes voor. Voor mij ook net iets te weinig actie en spanning. Ik zou zeggen een goede televisiefilm maar niet meer dan dat.

avatar van Atheistus
Wat een flutfilm. De ene cliché na de andere en het acteerwerk laat zeer te wensen over.
De geloofwaardigheid is ver te zoeken.

avatar van Pazmaster
Als er op een filmhoes/poster staat dat het gaat om een kruising tussen 2 of meerdere bekende films, of van de makers van die en die film dan kun je er donder op zeggen dat het niet zo'n beste film is. Een goede film heeft dat soort trucjes helemaal niet nodig. En dat blijkt ook nu weer het geval te zijn, deze film kan niet tippen aan de op de hoes genoemde films. Daar is het bij lange na niet spectaculair genoeg voor. Dat het hier gaat om een lange aflevering van een televisieserie is duidelijk te merken, het ontstijgt dat niveau dan ook niet. Het is een doorsnee spionage/terrorisme filmpje met een niet bijster origineel verhaal. Er zit wel wat actie in maar helaas niets om over naar huis te schrijven.
Dertien in een dozijn filmpje.

avatar van mixmaster
Degelijke spionage-thriller met goed acteerwerk en sterk verhaal.
Leuke spanningsopbouw en met genoeg actie en een lekkere snelheid is deze film zeker de moeite waard om gezien te hebben.

Goeie film waarin een terrorist tijdens een transport ontsnapt van de Britse veiligheidsdienst. Een onderhoudend plot dat ook wel goed in elkaar zit en ook genoeg vaart heeft. Het hoofdpersonage had wellicht wat beter uitgewerkt kunnen worden. Solide, maar de film weet nergens echt in uit te blinken. Ruim 3.0 sterren.

avatar van keimpeS
Wist niet dat het gebaseerd was op een serie, maar het voelde inderdaad wel een beetje aan als een Britse serie, aka vele detective series. De film viel me zeker niet tegen, goed verhaal & qua actie zit het ook helemaal prima. Geen moment verveeld!

avatar van Gang_Star
Een vrij sterke actiethriller waarin MI5 jacht maakt op een terrorist. De opening is al vrij spectaculair en zet de toon waarna de film met een vlotte vaart voorbij flitst. Daartussen zitten er nog een aantal goede actiescènes en voldoende spanning. Ook het acteerwerk is, in deze film gebaseerd op de serie, goed. Het niveau van Bourne zoals op de poster vermeld wordt niet gehaald, maar Spooks: The Greater Good weet zich op vele vlakken toch prima staande te houden wat leidt tot een prima film.

avatar van john mcclane 2
Ondanks dat alles er wel een beetje uitzag als een betere bbc serie , film technisch gezien.
Was dit een sterk verhaal , waarbij je soms op het verkeerde been werd gezet .
En een behoorlijk strerke thriller .

Heb deze film een tijdje terug al eens gezien en heb me verbaasd dat er slechts nog maar 1 pagina aan reviews is. Deze film verdient beter. Misschien verandert dat omdat de film sinds kort op Netflix staat.

Moet wel zeggen dat men wel wat uit de bocht gevlogen is met de slogan 'Mission Impossible meets Bourne', dat erop duidt dat men een mega block buster gaat bekijken. Deze megalomanie doet de film zeker niet goed omdat men dan met een verkeerd verwachtingspatroon naar deze film gaat als verwende bioscoopganger. Dat is echt jammer want als je er onbevangen voor gaat zitten is dit echt een puike zo niet geweldige film waar alles in zit met mooie plotwendingen. En men heeft ook best uitgepakt door o.a. Kit Harrington in te zetten.

Deze Spooks films vertrekt vanuit de laatste afleveringen uit de Spooks serie van de BBC waardoor je wat verstoken blijft van een grondige karakterontwikkeling om in de film te komen, dat is waar maar wat mij betreft ook het enige minpunt. Dat hiaat wordt ruimschoots goedgemaakt in hoe de film verder wordt uitgewerkt in de verhaallijn waardoor dit ook als op zichzelf staande film goed aan te kijken is. Er zitten wel een paar onlogische dingen de in film zoals het transporteren van een gevangene met slechts 1 chauffeur maar dat heb ik ze wel vergeven.

Het verhaal is spannend, origineel met een geweldige, verrassende, meedogenloze en ook dramatische finale. Omdat je continu niet weet wat die oude MI5 ijzervreter Harry Pearce in zijn kop heeft zitten.

Film staat sinds kort op Netflix dus een echte aanrader !

Wat n prutsers... niet om aan te zien!

avatar van Robertdeniro
De aankondiging is wat groots, maar film is prima. Blijft boeien, zeker als je de serie Spooks hebt gevolgd. Harry Pearce is echt een karakter, ik zeg: kijken!

Heb de film Vanmiddag gezien,moet zeggen dat ik me prima heb vermaakt.heb beter gezien,maar de film was zeker niet slecht.met een heel erg lekkere kit harington met gewoon eens een spijkerbroek en shirt in plaats van bont en heel erg oude kleding van vroeger.de rest van de cast is redelijk.met een prima verhaal.