Couleur Locale (2014)

Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Coline Serreau en Philippe Schirrer
met Isabelle Nanty, Valentin Bellegarde-Chappe en Alexandre Medvedev

Marianne Riblon, een verbitterde weduwe, leeft al vijftien jaar in onmin met haar dochter Charlotte. Op een dag krijgt ze te horen dat ze al jaren grootmoeder is. Charlotte, die in behandeling moet voor leukemie, wil haar twaalfjarige zoontje Nicolas enige tijd bij haar onderbrengen. Alleen is Nicolas een mulatje, en dat strookt niet met Mariannes racistische opvattingen…

Feel-good-TV-film met een uitstekende Isabelle Nanty, als de nieuwbakken oma die de grote metamorfose ondergaat wat zijn weerslag heeft op de ganse samenleving van...Vaison-la-Romaine (terloops, op een boogscheut van de "Mont Ventoux" en in de schitterende "Dentelles de Montmirail").
Politieke vooringenomenheid en onhandelbaarheid tot racisme worden weggeveegd door die onverwachte komst en heel wat wordt "hersteld", ook op het emotionele vlak.
Wie voelt zich niet goed met al dat positiefs ?
Aangename komedie, een kleine 3,5 waard.