Félix et Meira (2014)

Canada
Drama / Romantiek

geregisseerd door Maxime Giroux
met Martin Dubreuil, Hadas Yaron en Luzer Twersky

Meira is een jonge chassidische joodse vrouw en moeder die in de wijk Montreal Mile End woont. Ze is ontevreden met haar huwelijk en haar leven en tegen haar geloof in luistert ze naar soul muziek en slikt ze de pil. De seculiere Franstalige Felix is een rare eenling die dichtbij woont en treurt om de recente dood van zijn vervreemde vader. Felix raakt geïntrigeerd door Meira en hoopt dat haar religieuze toewijding inzicht kan geven in zijn verlies. Hoewel ze hem in eerste instantie afwijst beginnen ze elkaar later in het geheim te ontmoeten en ontstaat er een wederzijdse genegenheid.

Vanaf 24 september in de bioscoop (Amstelfilm)

avatar van Verhoeven
Interessant interview met de regisseur. Vond Fill the Void wel een tikkeltje beter.

avatar van McSavah
Vooral ook sterk hoe hij Shulem niet helemaal uit de film laat verdwijnen en daarmee de nodige nuance weet aan te brengen. Het begon wat stroef en leek een te simplistische weg te kiezen, maar uiteindelijk worden de valkuilen vermeden en heb ik er heel erg van genoten. In dat interview geeft Giroux aan dat ze tevens een oude Japanse lens hebben gebruikt, dus geen wonder dat ik het zo mooi geschoten vond.

Gevoelige film over een bizarre relatie tussen twee op zich eenzame mensen.
Verwacht geen heftige, hoogoplaaiende scenes of enige vorm van sensatie maar een eenvoudig relaas.
Typerend in die zin is de ontmoeting tussen Félix en de echtgenoot van Meira. Een sprekende scene.
Film brengt ook goede beeldcomposities en lang aangehouden close-ups die de gevoelens van de personages helpen verduidelijken.
Mag best gezien worden. Met een duidelijk en scherp beeld van de wereld van een Joodse gemeenschap.

Net als in Fill the Void (2012) speelt Hadas Yaron een jonge vrouw, die gevangen zit in de traditionele levensstijl van de chassidische joden:
Meira: “Wie zegt dat ik niet al lang dood ben?”
Shulem: “Wanneer zul je eindelijk inzien, dat dit de wijze is waarop wij leven?”

Regisseur Maxime Giroux heeft over dit conflict een gevoelig psychologisch drama gemaakt met een uitmuntende rol van Yaron, die vooral opvalt door haar sterke mimiek. De film was hard op weg naar een hoge score mijnerzijds tot het tegenvallende einde, dat lijdt aan het spreekwoordelijke nachtkaars syndroom.