Wir Waren Könige (2014)

Duitsland
Thriller

geregisseerd door Philipp Leinemann
met Ronald Zehrfeld, Frederick Lau en Thomas Thieme

Een ME-eenheid van de politie en een bende jongeren brengen al jaren veel tijd door met elkaar. Door de vele interventies en allerhande situaties hebben ze elkaar enigszins beter leren kennen, waardoor de groep elkaar aanvoelt als een 'familie'. Maar de politie-eenheid zal binnenkort ontbonden worden wegens besparingen en de jongeren lijken uiteen te vallen door de volwassenheid. Door een mislukt politieoptreden komt de loyaliteit tussen beide groepen echter onder zware druk te staan.

Een warrige (vooral door een teveel aan personages en een onduidelijke verhaallijn), hectische, deprimerende, duistere en testosteron geladen politiethriller, onder het mom: "wie is vriend en wie is vijand". Deze spannende film ging over een oncontroleerbare en explosieve speciale commandogroep van de Duitse politie, die loyaliteit en eer hoegenaamd hoog in het vaandel droegen, maar waar corruptie welig tierde. Jammer dat de geringste vorm van nuancering totaal ontbrak. De cast speelde absoluut goed.

avatar van Collins
Chaotische en niet boeiende film met veel geweld. Het verhaal over rivaliserende jeugdbendes, foute politiemensen en cover-ups is moeilijk te volgen. Het vertelperspectief springt gedurende de film steeds heen en weer van de ene persoon of groep personen naar de andere. Het veroorzaakt onrust bij de kijker en maakt het verhaal niet begrijpelijker. Er zijn te veel invalshoeken.
Het heen en weer zwiepende perspectief zorgt er ook voor dat van enige binding met een persoon of een groep personen geen sprake kan zijn. Ik had die binding in ieder geval niet.
Trouwens, zelden een film gezien waarin zoveel personages figureren. Zoveel tekst uit zoveel monden. Te veel. Op sommige momenten was ik de draad volkomen kwijt. Wie is ook al weer wie? Bij welke groep hoort hij? Welke agenda beheert hij ook al weer? Geen zaken die ik mij steeds wil afvragen bij het zien van een film. Ik kon er maar geen grip op krijgen. De verwikkelingen interesseerden me dan ook steeds minder.
De nerveuze, rusteloze cameravoering maakte de kijkervaring extra vermoeiend.

Een (inderdaad) vervelende film.