Air (2015)

Alternatieve titel: Bunker

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Christian Cantamessa
met Norman Reedus, Djimon Hounsou en Sandrine Holt

Wanneer de lucht op Aarde giftig is geworden werd besloten om de elite van de mensheid in te vriezen in ondergrondse bunkers om op die manier het voortbestaan van de mensheid te vrijwaren. Cartwright en Bauer zijn twee mannen die verantwoordelijk zijn voor het onderhoud van zo'n bunker. Elke zes maanden worden ze uit hun slaap gewekt om een shift van twee uur te draaien. Maar een van hen draagt een duister geheim met zich mee wat tot spanningen tussen beide mannen leidt.

avatar van mcdaktari
Van de makers van Walking Dead. Hier ben ik wel heel benieuwd naar, ook nog m'n favorieten genre, dus laat maar komen die hap.

Een post apocalyptische sciencefiction drama over leven na een verwoestende nucleaire ramp, met jaren tachtig- en horror elementen. Hoewel het uitgangspunt best origineel was en de spanning zo nu en dan oplaaide, was het verhaal niet verrassend genoeg, was er sprake van plotgaten en kregen de personages weinig tot geen diepgang. Ik vond de cast goed spelen met Djimon Hounsou als uitblinker.

avatar van Doido
Niet veel aan toe te voegen Gauke. Ik zat heel de film te wachten, wanneer de film zou beginnen. Er gebeurt veel te weinig en wordt op het eind veel te snel afgekapt. Die jaren tachtig elementen maakte het geheel best bijzonder, maar het werd nergens leuk of echt spannend. De grote leugen waar ze tegenaan liepen, werd ook nergens meer uitgewerkt. Hoe dan? Waarom dan? Vertel dan! Niets van dat. Gemist kans, want het idee eromheen is origineel en leuk bedacht.

avatar van firepotatoe
Pffff deze film is me zwaar tegengevallen.
Verhaal is slecht, acteurs waren slecht, zat geen vaart in de film, de locatie van de film is de hele film de zelfde. En de gehele film draait voor 95% om 2 mensen.

avatar van John Milton
Robert Kirkman is een van de zeven mensen die een producer-credit voor deze film heeft gekregen en gelijk is de film 'FROM THE CREATOR OF THE WALKING DEAD', al heeft hij er niets van geschreven en het niet geregisseerd. Damn, wat is dat stupide. Tenzij ze David Alpert bedoelen, maar daar kun je eigenlijk hetzelfde van zeggen, al heeft die iets meer gedaan voor TWD als tv serie dan Kirkman, lijkt het. Source material notwithstanding, of course. Ook hij heeft louter een van de stapel producer credits.

'From the creator of Middle Earth: Shadow of Mordor' was eerlijker geweest, of desnoods 'Red Dead Redemption'. Maar goed, het moet ook verkocht natuurlijk. Ik herinner me de 'presented by Quentin Tarantino' labeltjes rond 2000 nog maar al te goed.

Leuk onderwerp en leuke acteurs, jammer dat het dan zo'n clunker lijkt te zijn. 10 stemmen is weliswaar niet veel, maar 2,35* is het leven echt te kort voor... Vooral als MetaCritic (3.3/10) en RottenTomatoes (25% fresh) nog erger zijn. Ik geloof het wel

avatar van Drifter
Wat slecht zeg. Het had in een kwartiertje klaar kunnen zijn. Naast langdradig klopt er ook helemaal niets van.

avatar van Macmanus
Te doen.

Beetje jammer dat het scenario allemaal wat te bekende paden beloopt. De twee acteurs vond ik niet eens zo slecht. Maar het zijn ook niet zulke greats dat ze het simpele plotje naar een echt hoger niveau kunnen tillen. Het is vooral dat ik dit soort mysterieuze end of the world films altijd wel leuk vind. De spanning blijft ook best wel aanwezig. Helaas is de pay of niet bijzonder genoeg.

2.5 sterren.

avatar van DragQueen
Een redelijke film, die een betere uitwerking verdiend had. Want het uitgangspunt bevat best wel wat potentie. Het acteerwerk is wel goed. Vooral Hounsou overtuigt. Jammer dat de karakters weinig diepgang krijgen. Verder zag het er visueel zeer onderhoudend uit, en bevat de film ook een prima sfeer. 2,5 Ster.

avatar van joolstein
Sciencefiction- film die zich geheel afspeelt in een bunker. Nu had dit best spannend kunnen zijn! Jammer genoeg is de uitwerking niet erg bijster bijzonder. Daarnaast zitten er losse of niet goed uitgewerkte eindjes in het script. Hierdoor is de film het net niet! Acteurs doen het zeer goed. Misschien was het als pilot ( in iets kortere speelduur) voor een nieuwe serie het ook interessanter geweest.

avatar van Rickyman
Een heel matig sf-filmpje met even matig acteerwerk, een oninteressant saai verhaal en enorm tijdrekkend. Het lijkt inderdaad veel op een aflevering van een één of andere (zeik) tv-serie.

avatar van blurp194
Leuk origineel idee, en grotendeels best aardig verfilmd. De sfeer in de bunker wordt goed neergezet, de eenzaamheid, vervreemding en claustrofobie komen er goed uit. Wel wat slordigheidjes in de decors hier en daar (ehh, wat doet die ouwe videorecorder daar tussen de blinkenlights...) maar echt storen doet dat nou ook weer niet. De karakters hadden misschien wat beter uitgediept kunnen worden, en het einde is wat zwak. Hounsou is goed, Reedus wat minder sterk, en Holt heeft een wel erg klein bijrolletje.

avatar van MovieMind
Degelijk filmpje..

De magere score (2,30 sterren op dit moment) gaf me geen al te hoge verwachtingen...onterecht, deze film heeft me positief verrast. Het verhaal is aardig te noemen en op de cast is weinig tot niets aan te merken, met een (zoals eerder beschreven) goede rol van Hounsou. De film speelt zich af op een beperkte locatie (niet zo heel raar in een bunker) en had wellicht wat vlotter/intenser gemogen. Desondanks weet de film toch zo nu en dan een claustrofobische en benauwde sfeer te creëren.
Helemaal zo slecht nog niet, gewoon een degelijk filmpje.

Het begin is redelijk en de basis voor een spannend vervolg is er wel, toch zakt de boel dan helemaal in elkaar en is enige sympathie voor de karakters weg. De ontwikkelingen zijn onlogisch en onduidelijk is wat ze nou wilde met deze film, als het verhaal is de karakters slap zijn ga dan niet de psychologische kant op maar houd het simpel!

avatar van dvdcrusher
Zeer matige film, om snel te vergeten.

avatar van nadrin
ik wou hier eerst iets zinnig over schrijven. Maar met de beste wil 'onmogelijk '
À waste of my short time

avatar van Left4Dead
Mwaaa.......... veel valt er in ieder geval niet te vertellen over deze prent.
Het verhaal is uitermate dun maar de sfeer vond ik wel aangenaam. Het acteerwerk was prima verzorgt en de regisseur heeft zijn best gedaan om in de kleine ruimtes er toch nog wat van te maken.

Ik kon me redelijk inleven met de twee hoofdrolspelers en ja dan is het aardig claustrofobisch te noemen. De muziek deed wat het moest doen, samen met de beelden een bedompte sfeer neer zetten.Apocalyptische films houd ik van en daarom kon ik me vermaken met de film. Heerlijk om te zien hoe de achterdocht groeit maar de twee elkaar toch nodig zijn.

Droevig hoe de ontwikkelingen lopen en de twee achter de werkelijkheid komen, in de verte moest ik steeds aan het hele sterke Moon en Pandorum denken. Living a lie. Langzaam ontvouwt het verhaal zich zonder ook maar vreemde gegevens, gek worden in zo'n kleine optrek voor zo lang is niet moeilijk in te denken.

Ik kan zeggen dat ik me prima heb vermaakt met dit relatief klein werkje. Ik lijk voor nu hiermee wel de enige te zijn hier op MM die de prent wel kan waarderen met meer dan 2.5**. Daarmee kan ik ook stellen dat ik het gemiddelde hier aan de lage kant vind.

Klein vermaak 3** hier, 6,5/10.

avatar van Norma
Ik denk dat ik inmiddels te veel variaties op dit thema, inclusief de lauwe poging tot een twist, voorbij heb zien komen (en dan beter) om hier nog echt door verrast/vermaakt te kunnen worden.
Het had gekund, maar dan moeten dialoog en interactie tussen de twee hoofdpersonen dusdanig vlammen dat er een psychologisch machtsspel ontstaat waarbij de donkere en eentonige omgeving alleen maar versterkend werkt. Helaas is daar helemaal geen sprake van, met een saai en grauw niemendalletje als resultaat.

lezertje
Wat een vreselijke domme film. Tien keer niks en dan ook nog eens twintig keer te lang.

avatar van m1701
mwah niet heel veel aan.
Gebeurt weinig en mist ook spanning.
Einde was wazig
2*voor acteerwerk meer niet

Ik zat er helemaal in en na afloop moest ik even uit een roes komen naar het hier en nu. Dus voor mij is de film geslaagd. Hoewel het een wat treurige film was. En er blijven te veel vragen over. Zaten er misschien nog wel mensen in de andere afdelingen? Welk drama hadden de mensen op de andere afdeling doorstaan? En waarom? Hoezo waren de spieren van de sleepers niet helemaal slap? enz enz.

Een benauwende film.

avatar van danuz
Het idee van twee mechanics die een bunker vol survivors van een nucleaire apocalypse onderhouden klinkt redelijk tof. Helaas is de uitwerking ondermaats. Zo'n film vraagt om sfeervolle cinematografie, een geweldige soundtrack en sterk acteerwerk. Maar wat je krijgt is een wat kabbelende, weinig sfeervolle film met een saai scenario die te bekende paden bewandeld. De suspense werkt nauwelijks, het psychologische themaatje is niet sterk genoeg uitgewerkt, het acteerwerk ondermaats en naar het einde toe gaat het serieus slepen. Jammer, want qua concept vond ik dit dus erg tof!

Een film die je van begin tot het einde op je honger laat zitten. Het verhaal wordt helemaal niet sterk omschreven. Zo wordt er bijvoorbeeld niet verteld hoe de ramp is ontstaan en hoelang deze al aan de gang is. Kortom veel te weinig informatie.
Toch nog een 2 voor de acteerprestaties van Hounsou en één van mijn favoriete TWD acteurs Norman Reedus.

"Ik ben hersendood geworden door die film."
-Pico

Om tien uur zochten we een kort filmpje om even nog te kunnen kijken voor het slapen gaan. Dat slapen is wel gelukt, wat een extreem trage film. Na een uur zagen we dat we nog een half uur door moesten, terwijl voor ons het verhaal al lang afgesloten was.

Het komt neer op het volgende: man slaapt. Man moet lampje vervangen. Man is te traag, want kijkt ongeveer 30 seconden naar elk (on)interessant object in de buurt. Man heeft waanbeelden. Man komt te laat terug en kan niet meer slapen. Veel meer zit er niet in het verhaal. In totaal zo'n vijf seconden actie. Het concept van een bunker en bedorven lucht was leuk, maar de uitwerking was drie keer niks.

Hoewel Norman Reeds een enorm goed acteur is, heeft ook hij deze film niet kunnen redden. De slechtste film die we in tijden hebben gezien. Niet voor herhaling vatbaar, behalve als laatste redmiddel als je echt de slaap niet kunt vatten.