Nat King Cole: Afraid of the Dark (2014)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Documentaire / Biografie

geregisseerd door Jon Brewer
met Harry Belafonte, Tony Bennett en George Benson

Nathaniel Adams Coles (Montgomery, 17 maart 1919 - Santa Monica, 15 februari 1965) was een Amerikaanse jazzzanger, pianist en songwriter die bekendheid verwierf onder de naam Nat King Cole. Hij wordt algemeen beschouwd als een van de beste mannelijke vocale jazz- en balladvertolkers van de jaren vijftig en zestig. Hij was praktisch gezien de enige zwarte televisiester in een tijd dat de Ku Klux Klan openlijk ageerde jegens niet-blanken en Amerika werd geteisterd door vooroordelen en discriminatie.

Klassieke muziekdoc.

Het onderwerp in kwestie is de beste, de meest interessante, heeft voor wereldvrede gezorgd en is een icoon van zijn generatie. In meerdere opzichten past dat natuurlijk ook wel bij Nat King Cole, maar de bewierroking is compleet.

Dat valt vooral op wanneer op het einde blijkt dat de relatie tussen Cole en diens vrouw toch niet al te best was (met een minnares enzo), maar daar wordt verder met geen woord over gerept, dat paste duidelijk niet in het imago dat Cole toebedicht werd.

Verder een hoop mensen die met hem samengewerkt hebben en die geen slecht woord kwijt kunnen over Cole. Iets meer kritische noten in een docu als deze vind ik toch mooi meegenomen, maar het format laat dat zelden toe. Verder ook genoeg informatieve zaken, al komt dat vooral omdat ik vooraf eigenlijk zeer weinig wist over de man, behalve de hitjes dan.

Voor de Cole-leek zit er wel wat nuttigs in, de Cole-liefhebber zal het warm krijgen van alle lovende woorden, maar een echte goeie docu is dit verder niet.

avatar van Reint
Ik heb deze docu tot de helft volgehouden, en het enige dat ik al die tijd dacht was: 'Volgens mij verdient deze man een véél betere documentaire!' Heel veel talking heads, waarbij ik me van driekwart afvroeg waarom hun mening over Cole er toe deed. Voor iemand die (volgens deze mensen) schijnbaar zo'n geweldige persoonlijkheid en muzikant was/had, blijft de docu op beide punten heel erg oppervlakkig. Los daarvan vond ik de structuur erg hak op de tak en ontbrak er enige vorm van suspense.

Volgens mij is het nog even wachten op een docu die Cole meer recht doet. Tot die tijd kun je beter zijn muziek opzetten.

avatar van Darbie
Wat mij het meest verbaasd is iemand als houbi die deze docu een 0,5 geeft.

Met de kritiek hierboven ben ik het eens, maar als je deze docu een 0,5 geeft, dan interesseert je Nat King Colen geen ene flikker, en dat kan, en dat is geen probleem, we leven immers in een vrij land ........maar ga dan iets anders kijken !!!!!