• 15.963 nieuwsartikelen
  • 178.954 films
  • 12.263 series
  • 34.064 seizoenen
  • 649.050 acteurs
  • 199.240 gebruikers
  • 9.387.617 stemmen
Avatar
 
banner banner

Killing Them Softly (2012)

Misdaad / Thriller | 97 minuten
2,86 1.443 stemmen

Genre: Misdaad / Thriller

Speelduur: 97 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Andrew Dominik

Met onder meer: Brad Pitt, Ray Liotta en James Gandolfini

IMDb beoordeling: 6,2 (159.679)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 18 oktober 2012

Plot Killing Them Softly

"In America you're on your own."

De film volgt de carrière van Jackie Cogan. Cogan is een handhaver, en als de regels van de maffia verbroken worden wordt hij ingehuurd. Wanneer er een roofoverval plaatsvindt tijdens een kaartspel met hoge inzet, onder de bescherming van de maffia, wordt Cogan ingevlogen. Vakkundig, met de efficiëntie van een meedogenloze zakenman, een scherpzinning gevoel voor mensenkennis, en een stijl zo koelbloedig als zijn blik, opereert hij met betrouwbare precisie.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Knerf

Knerf

  • 4 berichten
  • 4 stemmen

Waarom heeft Pitt deze film in godsnaam gedaan.....met moeite uitgekeken, bagger van de eerste (Nou goed, tweede) categorie. 1.5 ster


avatar van dwid

dwid

  • 356 berichten
  • 328 stemmen

Wat een traaaaage langdradige film... Enkele scenes leuk in beeld gebracht, maar thats all...

Volgende !


avatar van AGE-411

AGE-411

  • 10342 berichten
  • 750 stemmen

Toch wel een ondergewaardeerde misdaadfilm met een Tarantiniaans karakter. Ik snap de lage score hoegenaamd niet.

Het verhaal is zeker niet ingewikkeld. Een aantal boeven beroofd een groep boeven, en een hitman wordt ingehuurd om orde op zaken te stellen. It’s that simple. Het is de aankleding van de film zorgt er voor dat het veel interessanter wordt.
Iemand noemde het hier een saaie praatfilm, ik vond de dialogen net het sterkste pluspunt van de film. Er zit meer spanning in die scherpe dialogen dan in de actiescéne’s van andere, wannabe-misdaadfilms.
Natuurlijk heb je goede acteurs nodig om die dialogen te brengen. Verwacht hier geen grote cast (er komen slechts aan handvol personages voor in de film), maar wel een grootse cast.
De belangrijkste naam in die cast is Brad Pitt. En als je een grote naam als Brad Pitt vraagt in zulke film kan het 2 kanten uit: Hij ziet dit als een klein en oninteressant tussendoortje tussen 2 grote films en is dan ook weinig gemotiveerd OF hij vind het wel een geinige rol, en gaat er volledig in op.
Je ziet dat de man er duidelijk plezier in beleefde, en dat straalt ook af naar de hele sfeer die in de film hangt.

Een andere sfeerbrenger is James Gandolfini. Vooral gekend van The Sopranos, en ook hier speelt hij iemand een gezicht uit het misdaadmilieu.
Het grote verschil met z’n Sopranosrol (Waarmee hij altijd zal vergeleken worden) is z’n voorkomen: Hij is hier geen dominant en vrolijk figuur uit een patriarchale wereld, maar eerder een zielige en meelijwekkende man die voorbijgestoken is door de realiteit.

Het is dan ook spijtig dat hij in de ontknoping van de film geen betekenis meer speelt. Je zou dan ook kunnen stellen dat z’n rol uit de film zou kunnen weggelaten worden. Maar anderzijds, na de film even te laten bezinken, ben ik er van overtuigd dat het is zoals het moet zijn. Ik lees in dit topic allerlei verklaringen over die rol waar ik me in kan vinden. Het zou een belichaming van Jan-met-de-pet in Amerika zijn.

Je kan er niet naast zien dat de overheersende kleur in deze film grijs is. Alles baadt in een grauw/cynisch sfeertje dat typisch is voor de achterwijken in een willekeurige mdden-Amerikaanse stad.
Om dat te versterken zitten er knipogen in naar het Amerika van vandaag. Lees bijvoorbeeld dit voorbeeld dat user ‘MelB’ hier aanhaalde.

Het sterke aan deze film is dan ook dat dit bovenstaande vrij subtiel blijft. Je moet als kijker constant zoeken wat er achter het masker van die sfeer zit.
Spijtig genoeg draaide men de kraan te veel open: Het hele ‘presidential’ gedoe kwam te sterk in beeld en werd bij momenten heel storend, waardoor alle subtiele hints teniet werden gedaan. Da’s het voornaamste minpunt aan deze film, en de reden waarom dit eigenlijk net geen topper is.

Bovendien slaagt men er niet in van alle acteurs (en ze zijn al met niet veel) even overtuigend te laten spelen. De overvallers worden soms net ietsje te karikaturaal. Vooral voor en tijdens de overval komen ze met momenten nogal ‘nep’ over. Gelukkig worden ze beter naarmate de film vordert (door de aanwezigheid van betere acteurs?), en worden deze figuren kwa screentime al snel vervangen door betere acteurs.



Toch wel een gemiste kans op nog meer.
3,5*


avatar van AlexvanRiel

AlexvanRiel

  • 170 berichten
  • 538 stemmen

Wat verwacht iedereen die hier klaagt over het vermeende trage tempo van Killing Them Softly? Een gansterfilm waar in eerste instantie Al Pacino en 50 Cent voor zijn gecast? Had ter waarschuwing het Cannes-logo veel groter geprint moeten worden?

En heeft zou de regisseur zijn film van 150 minuten naar 90 minuten hebben ingekort om deze kritiek te voorkomen? In dat geval is dit plan behoorlijk de mist ingegaan, en hoop ik ooit nog de volledige film op de kop te kunnen tikken.


avatar van AGE-411

AGE-411

  • 10342 berichten
  • 750 stemmen

AlexvanRiel schreef:

Wat verwacht iedereen die hier klaagt over het vermeende trage tempo van Killing Them Softly? Een gansterfilm waar in eerste instantie Al Pacino en 50 Cent voor zijn gecast? Had ter waarschuwing het Cannes-logo veel groter geprint moeten worden?

En heeft zou de regisseur zijn film van 150 minuten naar 90 minuten hebben ingekort om deze kritiek te voorkomen? In dat geval is dit plan behoorlijk de mist ingegaan, en hoop ik ooit nog de volledige film op de kop te kunnen tikken.

Het mocht inderdaad nog wat langer duren van mij. Ik hou wel van lange, slepende films.


avatar van Waku

Waku

  • 5467 berichten
  • 6497 stemmen

Aparte misdaadfilm die het voornamelijk moet hebben van de dialogen tussen de diverse hoofdrolspelers. Kwa acteerwerk zit het zeker goed met deze "Killing them Softly".

Personages zijn ook prima gecast.

De financiele crisis via de nieuwsmedia die als rode draad door de film loopt is knap gevonden en geeft een apart tintje aan het geheel.

Verder is de film vrij langzaam en worden sommige afrekeningene wel heel fraai in beeld gebracht."Killing them Softly" kent hier en daar ook een behoorlijke harde scenes.

Het einde is wel heel erg abrupt.

3*


avatar van Betamax

Betamax

  • 1256 berichten
  • 1231 stemmen

Lekker lopende actie film.

Was in mijn ogen helemaal niets mis mee.


avatar van AGE-411

AGE-411

  • 10342 berichten
  • 750 stemmen

Betamax schreef:

Lekker lopende actie film.

Was in mijn ogen helemaal niets mis mee.

Waar zie je hier een actiefilm in? Is gewoon een misdaadfilm waar dieper ingegaan wordt in de motieven van de misdadigers.


avatar van Noodless

Noodless

  • 10053 berichten
  • 6185 stemmen

Verrassend slecht !

En het lage tempo is zeker niet de boosdoener. Ook het ontbreken van veel actiescènes is geen minpunt. Er zijn voldoende films die zonder al te veel actie boeiend blijven tot het einde.

De film is gewoon oersaai. Al die dialogen konden mij totaal niet boeien. Niet interessant en vaak overbodig, ....het lijkt soms om een andere bekende regisseur wat na te apen, maar hierin totaal de mis in gaat. Pfff Een tegenvaller van formaat ! 3/10


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

Yep, Noodless, ik vond de pudding vooral in elkaar zakken met Tony Soprano.


avatar van moesty

moesty

  • 27 berichten
  • 22 stemmen

Voor mij ook niet de meest spannende film en zeker niet van het niveau met Brad Pitt.

Te veel gezwans en gezever, maar de afrekeningen werden wel goed in beeld gebracht.

Het iende was geen inzakkende pudding maar een te kort afgehakte boomstronk.


avatar van kebowski

kebowski

  • 1 berichten
  • 4 stemmen

Ik heb me redelijk vermaakt bij deze film. Het tempo ligt alleen vrij laag en gaandeweg ontbreekt zo nu en dan de nodige actie. Niet de beste in zijn genre maar door de kwaliteit van het camerawerk en de fraai in beeld gebrachte liquidaties toch het kijken waard.


avatar van Tarkus

Tarkus

  • 6409 berichten
  • 5315 stemmen

Dit is voor mij een tegenvaller van formaat.

Ik had met zulk een cast veel meer van deze prent verwacht.

Een misdaadfilm is het, maar zeer zeker geen thriller, daarvoor is ie veel te saai en té langdradig.

"Briljant! Beste misdaadfilm ven het jaar" staat er op de hoes... daar klopt dus niets van.. voor mij een van de slechtste filmen die ik ooit heb gezien met zowel Brad Pitt als Ray Liotta en James Gandolfini.

Kortom: miskleun !!


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

Noodless schreef:

Verrassend slecht !

En het lage tempo is zeker niet de boosdoener.

Natuurlijk niet. Alsof een snel tempo per definitie beter is! Ik heb nooit begrepen waarom de helft van het publiek "traag" als een tekortkoming ervaart. Tempo heeft niets met kwaliteit te maken.


avatar van knusse stoel

knusse stoel

  • 3290 berichten
  • 4338 stemmen

Nou, ondanks de negatieve kritieken voor mij, vonden wij de film best meevallen.
Er zitten mooie effecten in, zoals de kogels die de arme uitbater van het gokpaleisje in de auto wachtend voor het verkeerslicht raakten.
Er staat boven dat het een Amerikaanse film is maar qua karakter vond ik de Britse stijl erin terug.

Nee jongens, leuk genoeg om anderhalf uur van te genieten maar dat is persoonlijk.


avatar van Sinergie

Sinergie

  • 16 berichten
  • 9 stemmen

De film begon leuk met een gedurfde overval, maar daarna gebeurde er eigenlijk niets boeiends meer in een verhaal met als rode draad: de financiële crisis in Amerika. Het script stelde weinig voor, de dialogen waren slap, de karakters werden niet uitgediept en dan kunnen zelfs een aantal getalenteerde acteurs de boel niet meer redden. Ik heb de film dan ook met moeite uit kunnen zitten.

De vergelijking hierboven met Tarantino begrijp ik al helemaal niets van, alleen de scène aan het begin van de film wanneer beide overvallers in de auto zitten komt in de buurt met Quentin's werk, maar dat was het dan wel.

Nee, als je een goede misdaadfilm wilt zien ben je veel beter af met Goodfellas, The Godfather of Scarface.


avatar van VforVictor

VforVictor

  • 508 berichten
  • 561 stemmen

Aardige film die helaas teveel saaiie momenten kent, de actie was in orde en oook visueel wassie in orde, daarom 2,5 ster


avatar van dwid

dwid

  • 356 berichten
  • 328 stemmen

AC1 schreef:

(quote)

Natuurlijk niet. Alsof een snel tempo per definitie beter is! Ik heb nooit begrepen waarom de helft van het publiek "traag" als een tekortkoming ervaart. Tempo heeft niets met kwaliteit te maken.

Ben het met je eens dat een snel tempo niet beter hoeft te zijn, maar ik denk dat 9 van de 10 mensen bedoelen, waaronder ik, dat er teveel scenes / gedeeltes van een film zijn die erg saai zijn en daarom dus al traag worden beschouwd ! Dus dat is iig voor mij wel een heel belangrijk issue in een film.


avatar van stultmeister

stultmeister

  • 67 berichten
  • 58 stemmen

Een film die erg stoer over wil komen met 'coole' dialogen in een verder slap verhaaltje. Ze falen hier in mijn ogen enorm in. Het komt geforceerd over.

Er zitten een paar goede scènes in, maar die paar scènes kunnen de film in mijn ogen niet redden.

2 sterren!


avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

  • 4660 berichten
  • 2106 stemmen

Een verrassende film. Niet verrassend goed of verrassend slecht. Gewoon verrassend.

Ik vond hem nergens saai. Al kan ik me wel voorstellen dat mensen dat vinden. Maar de lange gesprekken geeft de karakters juist diepgang. Dit zijn namelijk karakters die normaliter, in soortgelijke misdaadfilms, vreselijk eendimensionaal zijn. Je leert de persoon achter de huurmoordenaar kennen. Of de persoon achter de kruimeldief. De ene conversatie is beter dan de andere maar er zitten zeker een paar prachtige scènes tussen.

Daarnaast is de film bij vlagen behoorlijk spannend (met name de overval). Het camerawerk steelt echter de show, het is een visueel kunststukje. Echt geweldig. De afrekening met de twee auto's naast elkaar. Of de autodeur die open en dicht gaat met de camera erop gemonteerd. Vergeet de scène waarin Markie in elkaar geslagen wordt die ik, door goed camerawerk en geluid, veel beter vond dan in alle andere films. Het was gewoon zo pijnlijk om te zien, je voelde echt met hem mee.

Veel gave pluspunten dus, maar het komt echter wel wat geforceerd over allemaal en het verhaal lijdt eronder. We worden halsoverkop geïntroduceerd in een wereld van gangsters waarin werkelijk ie-de-reen elkaar kent en iedereen zich moet houden aan een soort ongeschreven regels. We komen verder weinig te weten over de opdrachtgever, dus blijft dit allemaal wat abstract. Dat is jammer.
Daarnaast is het jammer dat juist de hoofdpersoon (Cogan) het minste diepgang krijgt in de film. Hij blijft een beetje van bordkarton.

Een film met veel geweldige vondsten, maar toch allemaal net niet.

3 sterren


avatar van LostCauze

LostCauze

  • 179 berichten
  • 1371 stemmen

Ik heb echt genoten van deze film, de dialogen vond ik super en het feit dat het niet een hersenloze actiefilm vol shootouts en explosies was, is een groot pluspunt voor mij. Het maakt de actie momenten die er wél zijn, alleen maar beter (De whooping die Liota's character kreeg was echt snoeihard en realistisch gedaan).

Het lage gemiddelde verbaast me dan ook echt, misschien is het 't verwachtingspatroon van mensen, of de mindstate waarin ik verkeerde toen ik 'm keek, maar ik hoop nog vele films als deze te zien.


avatar van ArnoldusK

ArnoldusK

  • 584 berichten
  • 2062 stemmen

Helemaal mee eens LostCauze.

Denk dat mensen bij 'actie' up-tempo, veel bombastische knal- en vechtpartijen en wellicht nog een paar lekkere wijven door het beeld willen zien lopen. Dit is het tegenovergestelde, maar in mijn ogen des te realistischer. Iemand ideeën voor films die hier op lijken ?


avatar van NYSe

NYSe

  • 1749 berichten
  • 1611 stemmen

ArnoldusK schreef:

Helemaal mee eens LostCauze.

Denk dat mensen bij 'actie' up-tempo, veel bombastische knal- en vechtpartijen en wellicht nog een paar lekkere wijven door het beeld willen zien lopen. Dit is het tegenovergestelde, maar in mijn ogen des te realistischer. Iemand ideeën voor films die hier op lijken ?

Pusher heb je al gezien, zag ik. Deel 2 en 3 ook? Want die zijn vrijwel even goed. En misschien dat je The Killing of a Chinese Bookie van Cassavetes iets vindt. Ook zo'n lekker traag en sfeervol misdaadfilmpje.


avatar van AlexvanRiel

AlexvanRiel

  • 170 berichten
  • 538 stemmen

ArnoldusK schreef:

Helemaal mee eens LostCauze.

Denk dat mensen bij 'actie' up-tempo, veel bombastische knal- en vechtpartijen en wellicht nog een paar lekkere wijven door het beeld willen zien lopen. Dit is het tegenovergestelde, maar in mijn ogen des te realistischer. Iemand ideeën voor films die hier op lijken ?

Animal Kingdom was ook lekker grimmig.


avatar van ArnoldusK

ArnoldusK

  • 584 berichten
  • 2062 stemmen

Dank! Daar ben ik weer eventjes zoet mee


avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

  • 4660 berichten
  • 2106 stemmen

Nu ik er over nadenk is de film toch wel een half puntje meer waard --> 3,5*


avatar van Ghola

Ghola

  • 427 berichten
  • 940 stemmen

Sterke misdaadfilm, waarin een spannende, amateuristische overval de inleiding vormt tot een klopjacht van Pitt op daders en opdrachtgever. De film is doorspekt met mooie beelden, sterke personages en scherpe dialogen, maar ook met details die het verhaal onderscheiden van veel andere genrefilms: zo zien we hier alleen het gesukkel van de klusjesmannen van het criminele circuit, die het handwerk opknappen voor bazen die buiten beeld blijven - het voortdurende nieuws over de economische crisis plaatst dit in een mooi perspectief. Helaas ontbreekt het aan een spanningsboog naar een echte climax, waardoor de spanning wat vroeg wegebt, maar toch zeker een vrij eigenzinnige en geslaagde film. 3,5*


avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

  • 1957 berichten
  • 1688 stemmen

Vreselijke slechte film. Ik had al geen hoge verwachtingen, maar wilde het toch een kans geven. Heb geen eens zin om uit te leggen, waarom de film slecht was. Zonde van mijn tijd, verder.


avatar van russo

russo

  • 256 berichten
  • 919 stemmen

Aparte film met delen waar ik er echt in zat en het echt spannend was en stukken waar ik bijna in slaap viel.

Begin van de film tot de overval is erg sterk, na de overval zitten er te veel langdradige dialogen in, waarvan sommige erg goed en andere weer te langdradig.

Einde van de film was oke, niets bijzonders.


avatar van Nooiert

Nooiert

  • 38 berichten
  • 896 stemmen

Eén van de beste films van afgelopen jaar, die ik helaas gemist had. Brad Pitt speelt een meer dan geweldige rol. Heel veel humor brengt hij in een ogenschijnlijk oppervlakkig personage. De twee overvallers zijn wellicht wat sterk neergezet wat enigszins af doet aan hun geloofwaardigheid. Dat doet enigszins af aan het verder interessante verhaal.

In een vrij dramatisch jaar wat betreft goede films, springt Killing The Softly er gelukkig wel bovenuit.