Pi (1998)
Genre: Thriller / Sciencefiction
Speelduur: 84 minuten
Alternatieve titel: π
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Darren Aronofsky
Met onder meer: Sean Gullette, Mark Margolis en Ben Shenkman
IMDb beoordeling:
7,3 (192.221)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 8 juni 2000
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Pi
"There will be no order, only chaos"
Een geleerde bouwt een supercomputer die vragen over het bestaan van de mensheid zou kunnen beantwoorden. Hij wordt benaderd door zowel een sekte als een belangrijk Wall Street-bedrijf.
Externe links
Acteurs en actrices
Maximillian Cohen
Sol Robeson
Lenny Meyer
Marcy Dawson
Rabbi Cohen
Devi
Farroukh
Jenna
Jenna's Mom
Mrs. Ovadia
Reviews & comments
Lord@ragorn
-
- 59 berichten
- 27 stemmen
"helaas" is deze film té vaag voor mij. Ik heb m'n best gedaan er iets van te begrijpen, maar helaas, tevergeefs. Een uitleg opzoeken op internet gevolgt door een herziening van de film zou misschien kunnen helpen, maar ik denk niet dat de film voldoende nieuwsgierigheid gewekt heeft om dit te realiseren.
Aangezien ik de film niet begrijp, komt het op mij over alszijnde een slecht verhaal, dat slecht uitgewerkt is. Mijn score voor nu is dan ook 1.5*
ps. de beschrijving bij deze film kan misschien wat aangepast worden. De hoofdlijn van het verhaal zit em volgens mij niet in de supercomputer, maar meer in het "gevecht" van de hoofdrolspeler met zichzelf om het antwoord op alle vragen te vinden. (als ik het zo goed formuleer).
ikvoereendjes
-
- 196 berichten
- 248 stemmen
Je hebt helemaal gelijk wat betreft de beschrijving van de film, het gaat inderdaad over Max Cohen die zoekt naar betekenissen van het leven.
De film is redelijk ontoegankelijk en dat wordt het nog meer als je een verhaal over wiskunde gaat vertellen.
Ik denk dat de film verklaard kan worden, namelijk: Max is natuurlijk vreemd (licht autistisch, mensenvrees of wat dan ook + drugs erbij niet best in ieder geval)
Hij is ook een Pythagorist als ik dat ooit goed begrepen heb tijdens filosofie. Iemand die alles ziet in cijfers en alles wil begrijpen in cijfers, in plaat van leters.
Hij denkt dat hij met nummertheorie op het getal Pi een antwoord kan vinden op belangrijke vragen in het leven.
Hij vindt dingen maar begint langzaam aan te flippen
Andere mensen om hem heen lenny meyer en die marcy willen zijn brein gebruiken voor extreme of verkeerde dingen. En max zijn ziekte begint zwaarder te worden, dan wordt hij gek en pleegt hij zelfmoord.
Het verhaal is natuurlijk wel vreemd en de film is door zijn zwart wit, harde geluiden en drum n bass natuurlijk moeilijk om naar te kijken. Als je het grijpt is het ook een heerlijke film! 4*
pjutter
-
- 598 berichten
- 3323 stemmen
blijft interessant om naar te kijken,
het thema is en blijft vaag, zeker omdat het helemaal niet zeker is of dat het waar of niet waar is,,
er kan best een kern van waarheid in zitten.
mooi om te zien hoe ook deze hoofdrolspeler in een neergaande spiraal terecht komt, net als in Aronofsky volgende film Requiem for a dream.
ben daarom wel extra benieuwd naar The Fountain!
het is echt duidelijk dat we hier niet met een standaard regisseur te maken hebben maar echt met een regisseur die wat te melden heeft en weet wat hij wil.
3.5*
Daan23
-
- 74 berichten
- 1598 stemmen
Aantrekkelijke film...
Streelt niet in het oog, maar is wel eens de moeite om meerdere keren te bekijken...
3*
Sander2
-
- 2816 berichten
- 0 stemmen
Hele goede film. Na Requiem for a Dream had ik erg mijn twijfels over Aronofsky, maar deze film is toch echt wel een klein meesterwerk. Het is enorm sfeervol gefilmd, en de muziek brengt ook nog wat extra sfeer. Verder is het natuurlijk ook een fascinerend verhaal, een wetenschapper die denkt dat de hele wereld bestaat uit cijfers en patronen, en daarmee alles te verklaren/voorspellen is, en uiteindelijk gek wordt van zichzelf. Ik snap alleen niet dat mensen deze film vaag noemen. Ik vond hem nochtans heel duidelijk... 4,5*
Spartaan
-
- 98 berichten
- 0 stemmen
Erg gestoorde maar goede film. De film lijkt moeilijker dan ie is, het gaat gewoon over een jongen die wiskundegek is en het getal Pi onderzoekt, en daarvoor zijn hele sociale leven opgeeft.
De opbouw van de film is prachtig, je komt er meteen inrollen, en de spanning is ook goed aangevuld.
3,5
Sander2
-
- 2816 berichten
- 0 stemmen
Wat is er dan vaag en ziek aan? En er zijn echt veel meer zwart/wit films hoor. 
Zwart kijker
-
- 63 berichten
- 58 stemmen
Ik ben dol op Science-Fiction en het verhaal was ook erg goed maar de film zelf is voor mij een groote teleurstelling .
Tja en dan ook nog zwart wit 
Een gemiste kans zo heb ik het ervaren .
2 sterren voor het goede verhaal .
Sander2
-
- 2816 berichten
- 0 stemmen
Tja en dan ook nog zwart wit 
Tja, als je daar al over valt... 
ClusterOne
-
- 4 berichten
- 3 stemmen
Ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die of deze film helemaal te gek vinden, of juist 10 x niks...
Het onderwerp moet je denk ik sowieso al aanspreken.
Maar voor de 'Thriller/Sci-Fi' fans, die daarnaast ook
van 'freaky' cult films houden, is deze film al snel een 8 waard!
De film blinkt uit door z'n zwart/wit kleuren,
intelligente & boeiende storyline, en opgezwepende, mysterieuze drum 'n base muziek.
Soms moet je echt snel nadenken, en zeker basis-kennis hebben van wiskunde, anders zul je film minder snel begrijpen.
Alweer respect wat mij betreft naar de makers van deze film, en die muziek.
Ook Requiem For A Dream heeft mij vanaf begin tot eind meegesleurd in het verhaal, en daarvan heb ik ook genoten.
BlueVelvet
-
- 1316 berichten
- 785 stemmen
Soms moet je echt snel nadenken, en zeker basis-kennis hebben van wiskunde, anders zul je film minder snel begrijpen.
Ik studeer Natuurkunde, waarbij je een grote portie wiskunde krijgt. Nu moet ik zeggen dat ik de kans aanwezig acht daardoor iets meer affiniteit te hebben met het onderwerp. Soms zie ik namelijk wonderbaarlijke patronen en logica in de natuur, en bovendien is wiskunde de taal van de natuur(kunde).
Echter... om de film te 'begrijpen' heb je echt_geen_wiskundekennis nodig. Het verhaal is niet zo moeilijk te volgen, en wiskunde is daarbij al helemaal niet bruikbaar.
Als je het hiermee oneens bent, zou ik graag een voorbeeld horen 
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Echter... om de film te 'begrijpen' heb je echt_geen_wiskundekennis nodig. Het verhaal is niet zo moeilijk te volgen, en wiskunde is daarbij al helemaal niet bruikbaar.
Als je het hiermee oneens bent, zou ik graag een voorbeeld horen 
Je moet wel iets van het getal Pi weten......
Er zijn genoeg sites:
http://www.cijfers.net/pi.html
http://www.math.uu.nl/peopl...
Voor de 'freaks'.....tip: zie externe links....de 100.000 decimalen van Pi...of meer.....fascinerend!
BlueVelvet
-
- 1316 berichten
- 785 stemmen
Ik vraag dan ook geen informatie over het getal pi, maar over voorbeelden in de film waaruit blijkt dat je kennis ervan nodig hebt. Wát moet je van pi weten??
De grap is dat juist het getal Pi nauwelijks in de film voorkomt, ondanks de titel.
Het gaat nog meer over de gulden snede (de 'perfecte verhouding' genaamd phi: http://goldennumber.net/ )
bijvoorbeeld de draaikolken van melk in koffie en andere spiralen die de film laat zien. Verder heeft Max het over patronen in het algemeen, die in de natuur voor (zouden) komen. Ter ondersteuning van deze hypothese (alles in de natuur is wiskundig te verklaren) noemt hij bijv. een (konijnen?)populatie. Die volgt het model van de fibonacci-reeks, ook weer de gulden snede.
Of het op gezette tijden buiten haar oevers treden van de Nijl: niets met pi te maken.
Rotsvast gelovend in de stelling dat de gehele natuur te verklaren is met getallen, tracht hij een patroon te herkennen in de effectenbeurs (stock market). Voor zover ik me kan herinneren (is alweer een tijdje geleden) gebruikt hij ook hiervoor geen pi.
Kortom, voor het verloop van de film hoeft men *niets* te weten van het getal pi.
Mijn idee is dat Max op zoek is naar bepaalde wiskundige patronen, systematische structuren, omdat die overal aanwezig zijn.
De bekendst voorkomende is waarschijnlijk het evenredige verband tussen straal en omtrek/opppervlak van een cirkel, iedereen krijgt dit immers al op middelbare school.
Iedereen is bekend met pi. Ik denk dat daarom voor deze titel is gekozen; het zorgt voor een beetje herkenning.
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Heb je mijn vorige posts gelezen?
Je moet volgens mij in zoverre iets van Pi weten dat het geen voorspelbaar patroon heeft en een oneindig reeks
achter de komma bezit.....Het getal verwijst naar het ongrijpbare van veel verschijnselen en naar het obsessieve ('I'm close') van de hoofdpersoon...de titel dekt volledig de lading. Pi is een prima symbool voor de film! Maar het is inderdaad globale Pi kennis.
BlueVelvet
-
- 1316 berichten
- 785 stemmen
meervoud, je bedoelt dus veel eerdere berichten? Nee, ik zal het meteen doen 
Ben benieuwd wat je daar over pi hebt gezegd.
BlueVelvet
-
- 1316 berichten
- 785 stemmen
Omdat Pi geen patroon bezit, geen regelmaat en een oneidige reeks getalllen achter de komma bezit is het een fascinerende, je zou haast zeggen een paranoide, waarde, die toch menig formule waar maakt: de film zelf heeft ook een onvoorspelbare afronding....hij leeft nog met een geheugen waar algabra schijnbaar is uitgewist: macht van het getal lijkt bij Cohen eindelijk uitgewerkt.
Okee. Ik vatte jouw opmerking iets te praktisch op. Voor de symboliek hoef je weliswaar geen basiswiskundekennis te hebben, wel een beetje kennis van pi.
Het volstaat te weten dat het irrationaal en bovendien transcendent is.
Voor het verloop van de film is het niet nodig, en Max gebruikt het zelf ook nauwelijks, maar symbolisch kun je er wel het een en ander over kwijt.
Ik moet zeggen dat je twee mooie posts hebt geplaatst, ik merk wel vaker dat je interessante dingen hebt te melden over symboliek in films
donemans
-
- 197 berichten
- 143 stemmen
woww van deze film krijg je zelf ook zowat hoofdpijn.. nog visueler als requiem. 4.
Olaf K.
-
- 1132 berichten
- 513 stemmen
Eigenlijk had ik besloten om na het wanstaltige Requiem for a Dream mijn hele leven een hekel te hebben aan Aronofsky, maar ik moet bekennen dat deze niet onaardig was. Wiskundige met chronische hoofdpijn probeert de numerieke code achter alles te kraken, waarbij zijn computers evenzeer op hol slaan als hijzelf. Aronofsky is wederom erg met de vorm bezig. Schnitt en geluidsband worden continu ingezet om de gemoedstoestand van de hoofdpersoon te verbeelden danwel invoelbaar te maken. Dat is hier beter gelukt dan in Requiem, waar de vorm de inhoud maar een beetje liet bungelen. Blijf ik alleen zitten met het plotgegeven: doordraaiend genie dat in low-budget productie de code van het leven probeert te kraken. Dat is als de boef die in een James Bond-film de wereld wil opblazen. Soms is het beter een schepje minder te nemen.
BlueVelvet
-
- 1316 berichten
- 785 stemmen
Eigenlijk had ik besloten om na het wanstaltige Requiem for a Dream mijn hele leven een hekel te hebben aan Aronofsky, maar ik moet bekennen dat deze niet onaardig was.
Gelukkig. Hopelijk had je hier geen last van drammerigheid? (serieuze vraag)
Dat is als de boef die in een James Bond-film de wereld wil opblazen. Soms is het beter een schepje minder te nemen.
Hoe kun je dit nu met een hersenloze actiefilm als James Bond vergelijken? Lees bijvoorbeeld de mooie post van NarcissuBladsp.
De wereld opblazen is iets heel anders dan de diepste waarheid, alle redenen voor ons bestaan achterhalen, en misschien in contact komen met God. Pi heeft een waar filosofisch verhaal.
Olaf K.
-
- 1132 berichten
- 513 stemmen
Nee, ik heb de film niet als drammerig ervaren.
De wereld opblazen is iets heel anders dan de diepste waarheid, alle redenen voor ons bestaan achterhalen, en misschien in contact komen met God.
Het gaat er niet om pi met james bond te vergelijken als films maar beide zetten te hoog in qua verhaal: het moet het ultieme zijn, ultieme misdaad, ultieme oplosing. Dat vind ik jammer, want daardoor verliest deze film aan kracht, terwijl die bond movies voor dit soort dingen gemaakt worden natuurlijk. Niet voor niks ook dat casino royale zo is aangeslagen trouwens: eindelijk weer een "normaal" verhaal.
BlueVelvet
-
- 1316 berichten
- 785 stemmen
Ah vandaar. Ikzelf vind de uitwerking van dit onderwerp niet minder dan geniaal; staat niet voor niets op één in mn top10.
Als je dat niet vindt, kan ik me voorstellen dat je het onderwerp misschien als te hoog gegrepen beschouwt.
Het is niet het allerorigineelste onderwerp, maar de uitwerking is bijna altijd bagger, in grote tegenstelling tot Pi.
Olaf K.
-
- 1132 berichten
- 513 stemmen
Te hoog gegrepen, nee. Aangezien ik zelf wetenschapper ben hou ik hier wel van. En zo moeilijk is het toch allemaal niet, dat verhaal?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Blijf ik alleen zitten met het plotgegeven: doordraaiend genie dat in low-budget productie de code van het leven probeert te kraken....Soms is het beter een schepje minder te nemen.
Snap niet wat Low budget met het plot te maken heeft....
Voortaan misschien maar een film over iemand die een bord met pap eet?
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1716 stemmen
Soms is het beter een schepje minder te nemen.

Maar... als ik de synopsis van The Fountain lees vermoed ik dat Dhr. A dat advies in de wind heeft geslagen. Zou de man makkelijk van grootsheidswaanzin kunnen beschuldigen
Zo geweldig vond ik zijn beidde films ook niet, RFAD vind ik ronduit een draak en Pi is toch een beetje Frankenstein Revisited.
Het resulteert tot nu toe alleen maar in zware, ambitieuse onderwerpen in matige en prententieuze uitvoeringen. Geef mij dan maar een vakkundig en passioneel gemaakte film over een monster in een ruimteschip bv. Voor mij iig ook een behoorlijk overroepen regisseur die Aronofsky.
JoeCabot
-
- 2682 berichten
- 1785 stemmen

Maar... als ik de synopsis van The Fountain lees vermoed ik dat Dhr. A dat advies in de wind heeft geslagen. Zou de man makkelijk van grootsheidswaanzin kunnen beschuldigen
Zo geweldig vond ik zijn beidde films ook niet RFAD vind ik ronduit een draak en Pi is toch een beetje Frankenstein Revisited.
Het resulteert tot nu toe alleen maar in zware, ambitieuse onderwerpen in matige en prententieuze uitvoeringen geef mij dan maar een vakkundig en passioneel gemaakte film over een monster in een ruimteschip bv. Voor mij iig ook een behoorlijk overroepen regisseur die Aronofsky.
Ach man, vind de inspiratievolle films van Aronofsky toch beter dan vele vakkundig (
) gamaakte saaie films. Het onderwerp van RFAD is idd ietwat misplaatst, de uitwerking ervan is denk ik toch wel vernieuwend en ronduit prachtig te noemen. Zelfde voor Pi, al is het verhal hier zeker niet misplaatst.
Edit: Z'n films zijn toch ook een stuk passioneler gemaakt dan Alien. En vind je jouw top-10 film 2001:... dan niet een stuk pretentieuzer dan Aronofsky's werk?
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1716 stemmen
Wat is er dan zo inspiratievol aan die films eigenlijk? (serieuze vraag)
JoeCabot
-
- 2682 berichten
- 1785 stemmen
Wat is er dan zo inspiratievol aan die films eigenlijk? (serieuze vraag)
Als je kijkt naar de technieken, muziek die hij in z'n films gebruikt moet je toegeven dat dit toch zeker niet dagdagelijks is. Lijkt me toch duidelijk.
Het laatste nieuws

Niet op streaming te vinden: 'Kingpin' zaterdag te zien op televisie

Horrorklassieker 'Carrie' verdwijnt binnenkort van Netflix

HBO deelt eerste teaser derde seizoen 'House of the Dragon'

4,00 uit 5 of hoger: dit zijn de tien best beoordeelde series op SkyShowtime
Bekijk ook

Requiem for a Dream
Drama, 2000
3.075 reacties

Magnolia
Drama, 1999
1.554 reacties

Mulholland Dr.
Mystery / Thriller, 2001
2.984 reacties

Oldeuboi
Drama / Misdaad, 2003
830 reacties

Lost Highway
Thriller / Mystery, 1997
856 reacties

21 Grams
Drama / Thriller, 2003
762 reacties
Gerelateerde tags
new york cityhackermathematicianparanoiahelixheadachechaos theorymigraine mathematicskrankzinnigheidgeniuscomputer chip math genius
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








