The Lion King (1994)

3,97

Animatie / Familie

geregisseerd door Roger Allers en Rob Minkoff
met de stemmen van Matthew Broderick, Rowan Atkinson en Jeremy Irons

In Afrika wordt de jonge leeuw Simba geboren als zoon van de leeuwenkoning Mufasa. Dat zint Mufasa's jaloerse broer Scar absoluut niet, die nu niet langer de eerste troonopvolger is. Terwijl Simba een onbezorgde jeugd geniet in zijn vaders koninkrijk, smeedt Scar samen met een groep hyena's een plan om zowel Mufasa als Simba uit de weg te ruimen, en zo zelf de macht te kunnen grijpen.

nummer 49 in de top 250

1235 BERICHTEN68 MENINGEN

avatar van Vdk_Movie
geplaatst op 19 juni 2016, 15:56 uur, permalink
Heb in me hele leven maar 1x om een film zowat zitten janken. Vooral die scene waarin Mufasa sterft, die Simba greep me toen wel naar het hart. Maar gelukkig werd er ook gelachen dankzij Timo & Pumba.

By far de mooiste tekenfilm die ik heb gezien. En dan nog de muziek van Elton John erbij, echt prachtig. Bij mij na 22 jaar nog steeds 5 sterren waard!

geplaatst op 10 juli 2016, 11:06 uur, permalink
Door deze film krijgen kinderen een verkeerd beeld van de natuur. Erg onrealistisch, dieren kunnen niet praten immers. Daarnaast zie ik niet wat de leeuwen eten, ze doen zich in deze film voor als dieren vrienden maar ondertussen moetn ze wel dieren eten.

avatar van IH88
geplaatst op 24 augustus 2016, 12:52 uur, permalink
Hakuna Matata!

The Lion King is zeker jeugdsentiment maar het is zoveel meer. De film geeft je steeds weer een gevoel van blijdschap, verdriet, nostalgie, spanning, euforie en ook een schitterende kijk op het leven. Je kan keihard lachen om Timon, Pumbaa of Zazu, je kan meeleven met Simba, Nala of Mufasa en je kan je opwinden over Scar en de Hyena's. De liedjes van Elton John ga je standaard weer meezingen en zijn voor de eeuwigheid.

Vanaf het schitterende begin met alle dieren die naar de rots lopen en het nummer "Circle of Life” ben je verkocht en eigenlijk wordt het in de 89 minuten die volgen alleen maar beter. Het verhaal is geniaal in zijn eenvoud en wordt ondersteunt door onvergetelijke personages, leuke liedjes en mooie dialogen. De credits moeten ook gaan naar de acteurs en hun geweldige stemmen. De MVP's zijn natuurlijk Jeremy Irons als Scar en James Earl Jones als Mufasa, maar ook Nathan Lane (Timon), Atkinson (Zazu), Kelly (als oudere Nala), Sabella (Pumbaa) en Thomas (als jongere Simba) zijn geweldig. Alleen Broderick valt wat uit de toon als oudere Simba maar storen doet het nou ook weer niet. The Lion King is een film voor jong en oud en een must voor filmliefhebbers. Dat was het in 1994, dat is het in 2016 en dat zal het ook zijn in 2056. Een kroonjuweel van Disney.

avatar van John Milton
geplaatst op 24 augustus 2016, 12:55 uur, permalink
Binnenkort voor het eerst zien in de bioscoop, na tientallen(?) keren thuis. En nog steeds zin in!

avatar van IH88
geplaatst op 24 augustus 2016, 13:01 uur, permalink
Grappig hoe dat werkt met sommige films John Milton 😉.