MENU

3,97

Animatie / Familie

geregisseerd door Roger Allers en Rob Minkoff
met de stemmen van Matthew Broderick, Rowan Atkinson en Jeremy Irons

In Afrika wordt de jonge leeuw Simba geboren als zoon van de leeuwenkoning Mufasa. Dat zint Mufasa's jaloerse broer Scar absoluut niet, die nu niet langer de eerste troonopvolger is. Terwijl Simba een onbezorgde jeugd geniet in zijn vaders koninkrijk, smeedt Scar samen met een groep hyena's een plan om zowel Mufasa als Simba uit de weg te ruimen, en zo zelf de macht te kunnen grijpen.

nummer 49 in de top 250

avatar van love_xxx
geplaatst op 7 maart 2014, 13:33 uur, permalink
Toen ik klein was, heb ik al vaker een traan gelaten voor The Lion King.
Mooi en ontroerend zijn de sleutelwoorden voor deze film.
4* =8/10

JustSomebody
geplaatst op 5 april 2014, 18:08 uur, permalink
Geweldig!!
Ook voor de oudere, prachtig verhaal. toen ik klein was, was dit mijn lievelingsfilm, Ontzettend ontroerend. ook toen Musafa doodging moest ik zo huilen!
echt echt mijn nummer 1 animatiefilm aller tijden.

avatar van Ebenezer Scrooge
geplaatst op 9 april 2014, 22:49 uur, permalink
Groots opgezette films, daar hou ik van. Panoramische vergezichten, enorme decors. Oceanen, woestijnen, oeroude bossen, tropische regenwouden, futuristische metropolen, sterrenhemels.. En de muziek, die mag van mij zo bombastisch en theatraal mogelijk. Want wat is Morte a Venezia zonder Mahler, Once Upon a Time in The West zonder Morricone, Indiana Jones zonder John Williams? Wat is The Lion King zonder de schitterende score van Hans Zimmer en Elton John? De muziek van The Lion King is al net zo imposant als de weidse beelden van de Afrikaanse savanne. Ik krijg er iedere keer weer een brok van in mijn keel.

60 jaar na Bambi komt Disney met de meest epische film die ze ooit gemaakt hebben: Once Upon a Time in Africa. Het lied "Be Prepared" met Scar die vanaf zijn rots zijn Hyena-troepen toezingt is een directe verwijzing naar Riefenstahls Triumph des Willens, de propagandabeelden van Hitler op de rijkspartijdag in Neurenberg. Duits expressionisme, het strak georganiseerde gemarcheer der soldaten..

Pumba is denk ik wel mijn favoriete figuur uit The Lion King. Wat een lief knobbelzwijn. En al zou je dat niet denken, Pumba is ook nog 's hartstikke slim. Hij weet toevallig wel wat sterren zijn (brandende gasbollen) en door wie en waarom tweeduizend jaar geleden de Chinese Muur werd gebouwd (door Qin Shi Huangdi, om China te beschermen tegen nomadische barbaren). Pffrrtt..!! Pumba heeft last van flatulentie en net als Timon eet hij het liefst insekten.

De leeuw is een bedreigde diersoort. Ooit kwamen leeuwen in vrijwel heel Afrika voor. Sindsdien gaan ze in verspreiding en aantal sterk achteruit: de leeuw heeft nu 67 losse leefgebieden, waarvan er maar 10 groot en veilig genoeg zijn om als reservaat te gelden. Natuurbeschermers zijn het oneens over de te volgen strategie. Grootste vijanden van de leeuw: de Masa die in het zuiden van Kenia langs de grens met het Amboseli National Park op gezamenlijke boerderijen leven en op leeuwen jagen ter bescherming van hun vee of dorp en rijke westerlingen (voornamelijk Amerikanen) die een leeuwentrofee in hun huiskamer willen hebben. Een leeuw als vloerkleed voor de open haard, van dat soort idiote fratsen.

Wel geinig om te doen: zo'n rijke stinkerd een keertje meenemen op safari en hem halverwege bij een troep leeuwen de Jeep uittrappen. Smartphone meenemen! Tragische dood h, aan flarden gescheurd en opgevreten worden door de nazaten van je vloerkleedje..

Long Live The King!

Ga nu mijn eigen leeuwtje te eten geven. Een Europese Korthaar. Gelukkig eet ze geen gnoe's of zebra's maar gewoon Whiskas.

avatar van Ebenezer Scrooge
geplaatst op 12 april 2014, 22:59 uur, permalink
Ebenezer Scrooge schreef:

Of dieren doodschieten just 'for the fun of it', zoals presentatrice Melissa Bachman.

avatar van alexspyforever
geplaatst op 15 april 2014, 14:01 uur, permalink
Deze met een halve ster verlaagd. Hoe vaker ik deze poog te herbekijken, hoe meer ik me stoor aan de irritante personages en het toch matige verhaal.

avatar van _Se7en_
geplaatst op 15 april 2014, 15:53 uur, permalink
Ajax&Litmanen1 schreef:
I know. Toen ik het snapte was ook alles heel logisch. Zijn Kraaijenpartij, zijn snorretje, kapsel, bruine jas, gedrag etc. Maar als kind heb je dat niet snel door.

Hahaha, zo herkenbaar! Zo heeft het ook heel wat jaartjes geduurd voor ik het marcheren van de hyena's in The Lion King kon plaatsen.

geplaatst op 8 mei 2014, 14:12 uur, permalink
als je de film nog niet hebt gezien, legt de reclame het verhaal wel uit
alleen om al het moois en grappigste te beleven moet je toch echt naar de film kijken er is nog nooit een betere animatie film geweest al zijn er veel die dicht in de buurt komen

geplaatst op 11 mei 2014, 0:30 uur, permalink

avatar van Ted Kerkjes

geplaatst op 11 mei 2014, 12:05 uur, permalink
psycholamp schreef:
Ik vind het zo jammer, dat de dieren hier geen Afrikaans spreken!

Referentie naar The Boy in the Striped Pyjamas (2008) ?

geplaatst op 11 mei 2014, 19:55 uur, permalink
Check!

avatar van TheLionKingFan
geplaatst op 12 juni 2014, 9:29 uur, permalink
Ik heb beide films heel vaak gezien, maar toch snap ik de verwijzing niet echt... Captain?

avatar van Ted Kerkjes

geplaatst op 12 juni 2014, 15:57 uur, permalink
TheLionKingFan schreef:

Ik schreef het volgende bij The Boy in the Striped Pyjamas dat ik het zo'n onzin vond om die film niet goed te vinden omdat er in de film Engels in plaats van Duits gesproken wordt: "Dit vind ik toch z vreemd!! Niemand zeikt toch dat de beesten in The Lion King geen Afrikaans spreken?! (om maar een vergelijking te maken)"
Vandaar.

avatar van wilofski
geplaatst op 14 juni 2014, 5:28 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Blijft toch nog altijd geniaal om met een groep maten te kijken en dan uit volle borst de liedjes mee te brullen (enkele gerstenatjes kunnen dit nog toffer maken!)

En verder, ja: op en top nostalgie. Maar zelfs zonder is hij nog altijd knap.
Een van de weinige films waar ik trouwens de liedjes niet skip (zie hierboven).

Ook nog: Why did Simba's father die? Because he couldn't Mufasa!. En alhoewel ik er nu mee lach zijn er hier ettelijke kindertraantjes voor gevloeid.

geplaatst op 16 juni 2014, 18:29 uur, permalink
Ajax&Litmanen1 schreef:
Minotaures schreef:

Tuurlijk niet. Wie wil nu die 2 films nog in de bioscoop zien? Deel 2 was sowieso erg zwak en deel 3 is een typische direct naar video/dvd product.

geloof me hoe raar het ook klinkt maar er zijn mensen die deel 2 en 3 leuk vinden

avatar van mauzst

geplaatst op 16 juni 2014, 18:43 uur, permalink
psycholamp schreef:
Ik vind het zo jammer, dat de dieren hier geen Afrikaans spreken!

Afrikaans? The Lion King speelt zich af in de Serengeti van Tanzania dus dan zouden de dieren Swahili spreken
Simba is Swahili voor leeuw.

geplaatst op 16 juni 2014, 22:44 uur, permalink
Weet ik. Lees de rest van de comments even door en als je tijd over hebt ook even de comments bij The Boy in the Striped Pyjamas.

avatar van TheLionKingFan
geplaatst op 18 juni 2014, 19:05 uur, permalink
movimaker schreef:

Hoezo raar? Smaak bedoel je. Ik vind de vervolgen fantastisch. Ik vind deel 3 zelfs bijna net zo goed als het origineel. Bijna.

avatar van frodo-valkje
geplaatst op 21 juli 2014, 15:21 uur, permalink
Een van de beste Disneyfilms die ik gezien heb. Het verhaal is leuk bedacht, de muziek
is prachtig, de animatie is schitterend en de humor is soms erg leuk.
Kortom, een prachtige film voor jong en oud.
Een dikke 4* van mij.

avatar van -LvB-
geplaatst op 8 augustus 2014, 16:47 uur, permalink
Voor veel volwassen hoogstemmers zullen er toch ook nostaligische gevoelens mee spelen. Ten tijde van de release was ik een jaar of 13 en als beginnende puber natuurlijk veel te stoer om deze film te kijken
dus ik heb dat sentiment niet. Wist wel dat mn kleine broertje er zwaar van onder de indruk was dus had altijd het idee dat het wel een goeie disney film moest zijn. Maar na vandaag voor het eerst gezien te hebben moet ik toch zeggen dat het me redelijk tegenvalt ( vooral die vreselijke steoreotyperingen )2.5* , rekening houdend met het feit dat het natuurlijk wel lastig is om een film te beoordelen als je niet in de doelgroep zit
Soundtrack is wel prachtig natuurlijk !

avatar van tommykonijn
geplaatst op 11 augustus 2014, 18:44 uur, permalink
Ik heb van de week de musical gezien in Londen. Zoals ik reeds eerder heb aangegeven ben ik geen groot fan van musicals, maar deze kan ik echt van harte aanbevelen. Het voelde aan als een eerbetoon aan de film (met name doordat het script heel trouw gevolgd werd). Werkelijk prachtig hoe ze het verhaal hebben weten te vertolken naar het toneel. Het visuele gedeelte, de muziek (zang) en de acteurs: werkelijk alles was in orde. Een overdonderend spektakel dat voor zowel jong (hoewel niet t jong; want veel kleine kinderen werden slapend naar buiten gedragen) als oud een genot zal zijn.

geplaatst op 28 augustus 2014, 11:05 uur, permalink
TheLionKingFan schreef:

mijn top 3:
deel 1 is de beste
deel 3 heefd veel goede humur en klop tenminste bij het verhaal.
deel 2 vind ik gewoon slecht, wijnig humur en het verhaal klopt niet.