The Lion King (1994)

3,97

Animatie / Familie

geregisseerd door Roger Allers en Rob Minkoff
met de stemmen van Matthew Broderick, Rowan Atkinson en Jeremy Irons

In Afrika wordt de jonge leeuw Simba geboren als zoon van de leeuwenkoning Mufasa. Dat zint Mufasa's jaloerse broer Scar absoluut niet, die nu niet langer de eerste troonopvolger is. Terwijl Simba een onbezorgde jeugd geniet in zijn vaders koninkrijk, smeedt Scar samen met een groep hyena's een plan om zowel Mufasa als Simba uit de weg te ruimen, en zo zelf de macht te kunnen grijpen.

nummer 50 in de top 250

1231 BERICHTEN68 MENINGEN

geplaatst op 18 juli 2015, 20:27 uur, permalink
1 van mijn favoriete jeugd film. Geweldig!

geplaatst op 10 augustus 2015, 19:14 uur, permalink
Een hele leuk film. 🙂 Misschien wel één van de beste films ooit.

Dat ik tijdens het kijken van deze film op een matras lag dat niet helemaal lekker lag mocht de pret niet drukken.

avatar van wimaroca
geplaatst op 22 augustus 2015, 17:47 uur, permalink
Prachtige film voor jong en oud we kijken 'm jaarlijks en het blijft mooi ,het verhaal is ook uitstekend ps ik had nog nooit een waardering gegeven het werd toch eens tijd na 10 keer kijken

avatar van IH88
geplaatst op 5 september 2015, 16:35 uur, permalink
The Lion King

The Lion King is zeker jeugdsentiment maar het is zoveel meer. De film geeft je steeds weer een gevoel van blijdschap, verdriet, nostalgie, spanning, euforie en ook een schitterende kijk op het leven. Je kan keihard lachen om Timon, Pumbaa of Zazu, je kan meeleven met Simba, Nala of Mufasa, en je kan je opwinden over Scar en de Hyena's. De liedjes ga je standaard weer meezingen en zijn voor de eeuwigheid. Het verhaal is geniaal in zijn eenvoud en wordt ondersteunt door geweldige dialogen en monologen (vooral die van Mufasa zijn heerlijk).

De credits moeten ook gaan naar de acteurs en hun geweldige stemmen. De MVP's zijn natuurlijk Jeremy Irons als Scar en 'mr. Darth Vader' James Earl Jones als Mufasa. Maar ook Nathan Lane (Timon), Atkinson (Zazu), Kelly (als oudere Nala), Sabella (Pumbaa) en Thomas (als jongere Simba) zijn geweldig. Alleen Broderick valt wat uit de toon als oudere Simba maar storen doet het nu ook weer niet.

The Lion King is een film voor jong en oud en een must voor filmliefhebbers. Dat was het in 1994, dat is het in 2015 en dat zal het ook zijn in 2054.

avatar van mcdaktari

geplaatst op 26 september 2015, 1:10 uur, permalink
Het is voor een animatie nog steeds een mooie film, alleen het is zo jammer dat er in gezongen word. Hadden ze er dat uit gelaten dan was dat alleen maar ten goede gekomen, maar Disney heeft er nogal een handje van om de films vol te proppen met liedjes. Jammer. 😉

avatar van Roger Thornhill
geplaatst op 4 oktober 2015, 17:29 uur, permalink
Nummer 53 in de IMDb-top-250, nummer 51 hier bij MovieMeter, en volgens een grote groep internationale filmcritici nummer 86 in de top-100 van beste Amerikaanse films aller tijden, geen misselijke geloofsbrieven allemaal. Zelf nog (nèt) kinderloos toen de film uitkwam en niet speciaal geïnteresseerd in Disney, animatiefilms of Afrikaanse setting heb ik deze film altijd links laten liggen, maar nu vanwege z'n plaats in eerder genoemde top-100 eindelijk maar eens gezien, en hij is me niet tegengevallen. Een sterke schurk die door Jeremy Irons briljant stem wordt gegeven, een paar geweldige humoristische personages die de eigenlijke aandachtstrekkers zijn (Zazu –eveneens superbe stemgegeven door Rowan Atkinson–, het duo Pumbaa en Timon, en toch ook wel de hyena's) en fraaie liedjes (hoewel ik de door Elton John gezongen versies prefereer) maken hier een bijzonder onderhoudende film van. Minpunten zijn voor mij de helaas maar matig interessante hoofdpersoon en het regelmatig opduikende gevoel van déjà vu (de "verbanning" van Jungle book, Baloo / Pumbaa, zelfs de gieren / de hyena's). Mijn score zal het gemiddelde niet verder opdrijven, maar ik heb zeker met plezier gekeken.

avatar van movimaker
geplaatst op 31 oktober 2015, 19:11 uur, permalink
wimaroca schreef:

Yes, ik ben niet dd enige die hem jaarlijks kijkt 🙂

avatar van movimaker
geplaatst op 31 oktober 2015, 19:21 uur, permalink
Ben ik de enige die ook een beetje medelijde heeft met de hyenas die eerst ondergesneeuwd werden en daarna eigenlijk gewoon gebruikt worden, maar tegelijk der tijd is mufassa echt geweldig,
Hij heeft mij een belangrijke les geleerd die ik altijd bij me heb gedragen "dapper zijn betekent niet dat je gevaar opzoekt, maar dat je het niet uit de weg gaat" Ik weet,hij zecht het niet letterlijk zó, maar dat beloelt hij ongeveer 🙂

avatar van Rico120
geplaatst op 19 december 2015, 9:16 uur, permalink
een vrij legendarische film heerlijk is deze klassieker
gewoon mooi

avatar van clubsport
geplaatst op 19 december 2015, 19:22 uur, permalink
deze film uit de disney classics stal heeft me nooit echt kunnen bekoren , het verhaal vond ik maar matig en ik kreeg geen echte binding met het hoofdpersonage , iets wat ik wel kreeg met bv aladin , beauty and the beast en de kleine zeemeermin .

avatar van Metalfist
geplaatst op 26 december 2015, 17:25 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Long live the King

Het is een teken dat een film erg sterk is wanneer je tijdens het zappen bij het begin van een film terecht komt die je a) compleet vanbuiten kent en die je b) bovendien zelf in bezit hebt en dat je je er toch op betrapt dat je de gehele speelduur geboeid blijft zitten. Dat overkwam me gisteravond bij deze The Lion King. Ik ben zelf weliswaar altijd opgegroeid met de Nederlandse versie, maar wou ook wel eens zien wat de originele versie ging brengen.

En wat blijkt? Zelfs na meer dan 20 jaar blijft de film nog perfect overeind staan. Sowieso wel leuk om eens de knipogen door te hebben (Pumbaa die in een verwijzing naar In the Heat of the Night 'They call me Mister Pig!' uitroept of het 'Are you talking to me?' uit Taxi Driver of de Nazi optocht van de hyena's), maar The Lion King blijft gewoon degelijk in elkaar steken. Toegegeven, de film wordt misschien net een tikkeltje te voorspelbaar nadat Timon & Pumbaa op de proppen zijn gekomen, maar de dood van Mufasa deed me na al die jaren nog altijd rillen. Sowieso een mooi opgebouwde scène met Scar die Simba compleet manipuleert en dan die climax waar hij zijn klauwen in de poten van Mufasa zet... Soit, vanaf dan krijgt de humor terug meer de bovenhand en dan is het mooi meegenomen dat het komische duo in de vorm van Timon & Pumbaa effectief grappig is. Een aantal leuke momenten volgen en wordt het afwachten totdat Simba terug de strijd gaat aangaat met Scar, ik had misschien nog net iets meer willen zien van diens dictatuur trouwens, en zoals het een goede Disney betaamt is het een climax om je duimen en vingers van af te likken. Simba die terug op de proppen komt, de gluiperige Scar die de as in de ogen van Simba gooit, het gevecht tussen hen beide, ... Heerlijk! Geleden van de herziening bij Sneeuwwitje dat een climax nog zo in mijn geheugen gegrift stond.

Visueel blijft dit ook nog altijd erg degelijk. Mijn VHS startte met een korte 'documentaire' waar je te zien kreeg hoe de tekenaars effectief leeuwen in de studio hadden om hen te kunnen bestuderen en het resultaat mag er zijn. Sowieso wel fijn om dit eens in HD te kunnen zien in plaats van een grijs gespeelde VHS. Soit, in het begin eventjes wennen aan de Engelse cast in ieder geval. Gelukkig verdwijnt dat gevoel al snel en dat is vooral omdat hier een paar uitstekende keuzes gemaakt zijn. James Earl Jones is indrukwekkend als Mufasa en Jeremy Irons is fenomenaal als Scar. Vond eigenlijk enkel Whoopi Goldberg niet echt op haar plaats als Shenzi, één van de hyena's. Ben normaal ook niet zo'n fan van muzikale intermezzo's in een film, maar een Disney film kan ik dat sneller vergeven. The Lion King is een schoolvoorbeeld waarom aangezien hier toch wel een paar erg aanstekelijke nummers in zitten. Elton John heeft best wel wat goede nummers op zijn naam staan, maar zijn werk voor deze film is toch één van zijn beste dingen in zijn oeuvre.

Het is altijd een beetje tricky om een klassieker uit je jeugd te gaan herzien, maar dan is het des te leuker als blijkt dat de film nog altijd erg leuk is. The Lion King is één van dat handvol gouden films dat Disney heeft gemaakt en ik vraag me af of ze dat niveau ooit nog gaan benaderen. Ik heb de sequels hier nog ergens rondslingeren, misschien ook maar eens opnieuw gaan opzetten. Naar mijn herinnering zijn die nog niet zo slecht.

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst op 26 december 2015, 17:31 uur, permalink
Dankzij zo'n fijne review als die van Metalfist krijg ik ook weer enorm veel zin de dvd uit mijn kast te pakken. Jaren terug al eens gedaan, was geweldig. Kan me niet voorstellen dat mijn gevoel bij deze film ooit zal verdwijnen.

Alleen al deze wonderschone opening: The Lion King - Circle Of Life - YouTube

Perfectie.

avatar van Kondoro0614
geplaatst op 26 december 2015, 23:18 uur, permalink
Idem dito.

avatar van LauraArsenal
geplaatst op 27 december 2015, 21:06 uur, permalink
The Lion King is voor mij met grote voorsprong de beste Disneyfilm aller tijden!

avatar van Tom-Hanks
geplaatst op 4 januari 2016, 18:06 uur, permalink
Pure nostalgie met deze prachtige tekenfilm. Ik was verwonderd over de duur. Als kind lijkt deze film namelijk meer dan 2 uur te duren, maar het blijkt 89 minuten.

avatar van TornadoEF5
geplaatst op 8 januari 2016, 0:24 uur, permalink
Ik heb deze ook nog eens gezien. Erg goede film. Wat Tom-Hanks zegt, klopt. Als kind heb je de perceptie dat deze film langer duurt.

Zeer goede film, en prachtige stemmen. Vooral Jeremy Irons (als Scar) springt eruit (en ook wel Rowan Atkinson (als Zazu). Die vele bijpersonages maken de film echt af. Ik vind het een meesterlijke film.

avatar van misterdhdh
geplaatst op 23 januari 2016, 19:11 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik heb nog niet zo veel Disneyfilms bekeken, als ik er al vijf gezien heb zal het er veel zijn. Animatie en tekenfilms zijn niet mijn favoriete genre films, maar af en toe zo eens een filmpje vind ik wel leuk. The lion king had ik nog nooit eerder bekeken, maar het is inderdaad een zeer mooie film, en de mooiste en beste Disneyfilm die ik tot nu toe gezien heb. Film begint met een prachtige intro en houdt het de hele film wel vol. Leuke nummers tijdens de film, waarvan ik de meeste wel al op voorhand kon. Het verhaal op zich is wel goed, normaal ben ik niet echt een fan van de liedjes in Disneyfilms, maar in deze film zijn de nummers echt goed en vond ik ze een meerwaarde. Het is inderdaad een redelijk triestige film, al ga ik zeker geen traantje wegpinken bij dit soort films.. De dood van Mufasa was wel erg. Gelukkig zitten er ook grappige stukken in en daarvoor zorgen vooral Timon en Pumbaa. Einde is enorm mooi, wel voorspelbaar maar stoorde zeker niet. Heb wel nog genoten van dit zeer mooie filmpje met prachtige beelden, al blijven dit soort films niet mijn favoriete genre. Film ging enorm snel en was voorbij voor ik het wist.
4/5
****

avatar van Fonzzz002
geplaatst op 2 april 2016, 22:12 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
The Lion King is een geanimeerde Disneyfilm uit 1994. The Lion King gaat over een jonge leeuw genaamd Simba die de toekomstige koning van het land wordt. Zijn boosaardige oom wil echter ook koning worden, en zijn oom smeed een plan om Simba in de weg te staan.

The Lion King wordt weleens gezien als Disney's grootste meesterwerk. Kritisch & financieel is deze film een groot succes, en ik heb van redelijk wat mensen gehoord dat The Lion King hun favorieten Disneyfilm is. Of het je favorieten Disneyfilm is hangt af van persoonlijke smaak en hoewel ik niet zoveel van The Lion King hou als dat sommige andere het doen, ik vind ik het een goede Disneyfilm die op ieder gebied wat goeds te bieden heeft. De film ziet er, zoals bijna alle Disneyfilms, prachtig uit. De leeuwen zijn gedetailleerd getekend en ze hebben vloeiende bewegingen door de gehele film. De natuur achtergronden zijn prachtig om naar te kijken, dat gecombineerd met de (Afrikaans achtige) muziek van Hans Zimmer zorgt voor een paar sfeervolle scenes. Ook de liedjes zijn heel aardig. Ze hebben aanstekelijke melodielijnen of onderscheiden zich qua algehele stijl van andere Disneyfilms. De film heeft veel humor, met name Timon & Pumba kon ik hard om lachen. Maar waar Lion King me het meest verraste is het hoofdpersonage. Simba is een ijzersterk hoofdpersonage die goed opgebouwd is, en door het verhaal zie je hem op logische wijze groeiend waardoor ik merkte veel me hem mee te kunnen leven.

Mijn problemen zitten hem voornamelijk in dat bepaalde dingen mij niet zoveel doen als het bij sommige andere deed. Simba’s oom (Scar) is een aardige vijand maar tot het einde toe was mij niet duidelijk waarom hij koning wou worden, anders dan “hij houd van macht”. Dit maakt hem naar mijn idee één van de mindere Disney vijanden. Wat ik ook aan de vage kant vond is waarom de Leeuw precies een koning is. We zien leeuwen zelden iets koninklijks doen, het meeste van de film zijn ze bezig met hun eigen zaken en bemoeien de dieren zich niet met elkaar. Leeuwen staan erom bekend dat ze bepaalde andere dieren eten, zoals de film duidelijk maakt, dus waarom zouden de diersoorten die de leeuwen eten de leeuwen aanbidden? Wat doen de leeuwen precies terug dat ze deze waardering verdienen? Het is misschien wat vergezocht om hier een punt van te maken, maar als ik niet goed de regels van de wereld begrijp heb in minder begrip voor de keuzes die ze maken binnen het verhaal.

De minpunten die ik tot zover op heb genoemd waren voor mij opmerkelijk genoeg om ze aan te kaarten, maar geen van allen was zo dusdanig storend dat het van de goeie dingen van de film ontnam. Het zijn enkel minpunten om aan te geven waarom ik niet zo weg ben van The Lion King als de meeste andere. Er is echter één minpunt waar ik wel een groot probleem mee heb, iets waar ik zelden mensen over heb gehoord. De film heeft een sterk moraal die goed is om aan kinderen voor te schotelen, evenals dat het voor ouderen een goed moraal kan zijn, maar er gebeurd iets aan het einde van de film dat het gehele moraal het raam uitgooit.Simba is getraumatiseerd omdat hij denk verantwoordelijk te zijn voor zijn vaders dood. De film gaat over hoe Simba probeert om te gaan terwijl deze daad op zijn naam staat. Hij vlucht, ontkent, probeert een ander leven in te slaan etc. Naar mijn idee is deze ontwikkeling heel sterk uitgewerkt, maar mijn probleem ligt bij zodra Simba de keuze maakt om terug te gaan om zijn fout te bekennen. Het moraal van de film is leren van je fouten, het leren je fouten te accepteren een nieuwe weg in te slaan. Maar zodra Simba terugkomt en zijn fout bekend is er niemand die hem enigszins steunt of helpt. Sterker zelfs: Scar dreigt Simba te vermoorden en er is niemand die ingrijpt, alsof Simba het verdient om te sterven omdat hij zijn fout onder ogen komt te staan. Het is dat Scar bekend dat Simba eigenlijk niet verantwoordelijk was voor de dood van Mufasa, en dat Simba’s zorgen voor niets waren geweest, dat de andere besluiten te helpen. Betekend dit dat, als Scar niet verantwoordelijk was voor de dood van Mufasa, dat het fout was van Simba om zijn fout te confronteren? Dat spreekt het moraal van de film behoorlijk tegen. Alle andere minpunten van de film ervaarde ik als kleine hinderen, maar dit minpunt is het enige punt waarin ik vond dat de film een grote fout maakte.

Dat was een aardig lang verhaal maar ik vond het belangrijk dit punt aan te kaarten. Los van het einde (en een paar vage kanten binnen het verhaal) vind ik het een sterke Disneyfilms. De personages zijn memorabel, sterk onderbouwd & grappig, het verhaal zit voor het grootste gedeelte goed in elkaar, de liedjes zijn heel aardig, de gecomponeerde muziek van Hans Zimmer is prachtig en het is ijzersterk geanimeerd. Ik kijk het met plezier eens in de zoveel jaar en ik ben zeker nog niet uitgekeken.

geplaatst op 3 april 2016, 14:27 uur, permalink
Fonzzz002 schreef:
Bij vrijwel alle (Disney)films wil de slechterik de troon stelen puur om de macht. "Hij houdt van macht" is vrijwel altijd de beweegreden van slechteriken in films. Mij lijkt dat ook reden genoeg.
Fonzzz002 schreef:
De leeuw wordt gezien als Koning der Dieren. In veel stripboeken en kinderboeken en fabels is de leeuw de koning van de dieren. Zie Broer Konijn, de fabel Van den vosch Reynaerde en veel kinderboeken. Ook op Wikipedia:
"De grootte en de manen van het mannetje geven het dier een imposant uiterlijk, waardoor de leeuw in grote delen van de wereld bekendstaat als de koning der dieren." bron: Wikipedia
Dus dat de leeuwen in deze film de koning zijn, is niet zo vreemd.
Dat de leeuwen niets koninklijks doen... Had hij dan lintjes moeten knippen? Ik zie Willem-Alexander verder ook niet erg veel koninklijks doen.
Fonzzz002 schreef:
We zien niet zo zeer dat de dieren de koning aanbidden. Ze buigen voor hem, maar dat zegt verder natuurlijk niet veel.

avatar van Fonzzz002
geplaatst op 3 april 2016, 15:07 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ted Kerkjes schreef:

Ik weet niet waar jij deze informatie op baseert maar er zijn genoeg films waarin de vijand andere motieven heeft dan machtslust, Disney of niet.

Ted Kerkjes schreef:
Dus dat de leeuwen in deze film de koning zijn, is niet zo vreemd.

De leeuwen worden neergezet alsof ze een belangrijke, royale functie hebben binnen het land. De enige scene die impliceert dat ze macht hebben is de scene dat Scar de hyena's binnenlaat. Eerder in de film geeft Mufasa aan dat de leeuwen antilopen eten, toch buigen de antilopen bij de geboorte van Mufasa's zoon. De film doet alsof de leeuwen een belangrijke machtspositie hebben & zorgen voor het welzijn van het land, maar het feit dat de koning zijn eigen volk opeet vind ik een tegenstrijdige handeling. Het had mij niet uitgemaakt als de leeuwen niet als koning van het land werden neergezet, maar dat ze zichzelf als heersers zagen geziene de dreigen die ze als groep kunnen vormen. Dit is echter niet het geval, zoals de opening & het einde waarin de dieren de koning toejuichen duidelijk maakt.

avatar van Ted Kerkjes
geplaatst op 3 april 2016, 16:18 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Fonzzz002 schreef:
Nou, uiteindelijk gaat het vaak toch om machtslust. Jafar uit Aladdin is een voorbeeld van iemand die het puur om de macht gaat. Maar er zijn ook voorbeeld voor wie het indirect toch om de macht gaat. Neem nou Edgar uit De Aristokatten. Ook al wil de slechterik graag geld, dan wil hij toch het geld vanwege de macht die daaraan vastzit. Andere voorbeelden van een slechteriken die het om de macht gaan, is de Gehoornde Koning uit Taran en de Toverketel, koning Jan uit Robin Hood, Hades uit Hercules, Ursula uit De Kleine Zeemeermin, Ratbout Rattatoei uit De Speurneuzen, Sykes uit Oliver & Co., gouverneur Ratcliffe uit Pocahontas, Yzma uit Keizer Kusco... en de lijst zal nog wel veel langer zijn.
Bijna altijd gaat het, zij het indirect, de slechteriken om macht.
Fonzzz002 schreef:
Het is inderdaad ietwat vreemd dat de koning het eigen volk opeet. Op zich vind ik het niet vreemd dat ze de leeuwen hier als koning afschilderen, maar de uitwerking had inderdaad veel beter en logischer gekund. Echter wil het feit dat de dieren de koning toejuichen uiteraard niets zeggen over de populariteit van de koning: dictators worden immers ook toegejuicht.

avatar van Fonzzz002
geplaatst op 3 april 2016, 17:24 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ted Kerkjes schreef:
Bijna altijd gaat het, zij het indirect, de slechteriken om macht.

Ik sluit me aan bij dat Disney het “vijanden snakken naar meer macht cliché” aardig vaak heeft gebruikt, maar dat is zeker niet bij alle vijanden het geval, evenals dat er veel films van andere genres zijn die dit cliché niet gebruiken. Iemand als Gaston uit Beauty and the Beast is gedreven door jaloezie & de drang zichzelf te bewijzen, of de jager uit Fox and the Hound is een ordinaire jager die uit is op een mooie vangst. Waarom dit cliché mij bij Scar minder deed dan in hun andere films is omdat personages als Hades & Ursula meer uit zijn op wraak. Beide personages zijn in een benauwde positie geduwd door de vader van het hoofdpersonage, en ze willen uit de penarie komen waarin ze zijn gezet door middel van macht krijgen, macht zodat ze wraak kunnen nemen. Scar is iemand die geen problemen heeft maar alsnog naar macht smakt. Niet dat ik Scar hierdoor een slecht personage vind. Hij is sluw, hij kan grappig zijn, en je zou kunnen zeggen dat ook hij in een benauwde positie is gezet, omdat hij geen troonopvolger meer is vanwege Simba’s geboorte, maar in vergelijking met de positie waarin bepaalde andere vijanden zich verkeerde (en in vergelijking met hoe Scar zich gedraagt als hij eenmaal aan de macht komt) was ik minder geïnteresseerd in Scar dan bij andere die dit cliché hebben.

avatar van mjk87
geplaatst op 3 april 2016, 17:33 uur, permalink
Het blijft natuurlijk gewoon een verfilming van Hamlet. Geen idee of in dat toneelstuk de broer van de koning wel een flinke karakteruitwerking krijgt of niet. In The Lion King is het enkele feit dat Scar de macht wil voor mij voldoende. Dat blijft immers een menselijk trekje.

geplaatst op 3 april 2016, 19:29 uur, permalink
Fonzzz002 schreef:
Niet dat ik Scar hierdoor een slecht personage vind.
Ik vind dit cliché zeker niet storend. Ik wilde vooral aantonen dat het in deze film op zich niet anders is dan in andere Disneyfilms. Ik vind Scar een zeer sterke personage door zijn stem en zijn mystieke uitstraling.
mjk87 schreef:
Hier sluit ik me volledig bij aan.

avatar van DVD-T
geplaatst op 8 april 2016, 19:12 uur, permalink
Nog steeds magisch.

Net als voor zovelen, maakt The Lion King zo'n groot deel uit van mijn jeugd. Ik heb deze zo vaak gezien dat ik zelfs nu nog complete lappen tekst uit mijn hoofd kan mee op zeggen met de personages. Ik kan nog alle liedjes meezingen en weet precies wat er gaat gebeuren op elk moment, welke bewegingen de personages maken. Nu 22 jaar later kan ik er nog steeds erg van genieten. Dat is Disney magic.

The Lion King opent echt ontzettend sterk net de opkomende zon en daarbij het welbekende lied, The Circle of Life. Echt meteen een kippenvel moment wat versterk wordt als de titel in beeld verschijnt met die ene krachtige diepe drum. Een van de mooiste opening scenes van Disney. Daarna krijgen we de introductie van een van de beste badguys uit de Disney geschiedenis. Scar. Geweldig ingesproken door Irons. Maar ook James Earl Jones laat geweldig zijn stem horen als Mufasa. Dus met de gekozen acteurs/actrices zit het erg goed.

Maar ook qua animatie zit het heel erg goed. Gemaakt in de tweede "golden age" van Disney, is The Lion King van zo'n ontzettend hoog niveau. Fantastische karakter animatie, schitterende achtergrond, vloeiende bewegingen, erg mooi camerawerk ook met veel fantastische bewegingen. De verschillende nuances ook die elk karakter heeft. Vooral bij Scar is dit erg fijn gedaan. Geweldig werk van Andreas Deja. Net als bij vele Disney films is het qua techniek genieten van begin tot einde.

Ook het verhaal is erg goed. De boodschap er achter werkt goed en het verloop is heel fijn. Het heeft droevige momenten, grappige moment, momenten die eng zijn, en heel veel aandoenlijke momenten. Versterkt door de liedjes van Tim Rice en Elton John. De Can You Feel the Love scene is nog steeds magisch. Maar ook Zimmer's score is schitterend met onvergetelijke thema's als This Land en Under the Stars. Hoort zeker bij Zimmer's beste werk, de score van The Lion King. Ook is de film rijk aan goede en leuke personages. Mufasa, Simba, Scar en Nala. Maar ook ondersteunende personages zijn leuk. Zazu, de hyena's en als toppunt Timon en Pumbaa.

The Lion King is nog steeds een van mijn favoriete Disney films. De film blijft iets magisch voor mij houden en is net als Beauty and the Beast zo'n film waarbij alles op zijn plek valt en nog net zo'n schitterende ervaring geeft als dat ik ze voor de eerste keer zag.

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst op 8 april 2016, 19:32 uur, permalink
Ben het met elke letter van de review van DVD-T eens.
Heb mezelf ook voorgenomen de film dit jaar nog eens op te zetten. Juist vanwege de sfeer, de muziek, de personages, het verhaal. Alles klopt gewoon.

avatar van Zwolle84
geplaatst op 8 april 2016, 20:08 uur, permalink
DVD-T schreef:
Ik ken nog alle liedjes meezingen

Is dit op video vastgelegd?

avatar van DVD-T
geplaatst op 8 april 2016, 20:24 uur, permalink
Zwolle84 schreef:

Is dit op video vastgelegd?

Hahaha, nee. Daar zijn gelukkig geen beelden van.

geplaatst op 7 juni 2016, 10:27 uur, permalink
Zojuist herzien, en hij beviel me erg goed. Waar ik mij helaas wel wat aan stoorde, was de humor die bijna alles relativeert. Bij Sneeuwwitje dorsten de makers nog scènes zonder enige grap te maken, maar bij deze film zijn dergelijke scènes zeer schaars. Bij alle scènes waar enigszins spanning in de lucht hangt, wordt deze spanning direct vergooit door ietwat flauwe humor. En dat vind ik wel jammer. Daar hebben meer jaren negentig Disneyfilms last van: matige humor die te pas en te onpas ingezet wordt. Een ander minpunt vind ik de liedjes. Eigenlijk zeg ik het niet goed, want het zijn niet zo zeer de liedjes zèlf, maar het gaat mij om de manier waarop ze in de film zitten. Neem nou het lied I just can't wait to be king. Nu vind ik het nummer zelf niet geweldig, maar vooral de hele bombast eromheen kan mij niet bekoren. En als zelfs de tekenstijl van het landschap verandert, vind ik dat al helemaal jammer. Ik vind het namelijk mooier als het nummer echt in de film zit, als het gewoon ingezet wordt. Niet met allemaal bombast et cetera. Een beetje zoals in Sneeuwwitje, als Sneeuwwitje Eens rijdt mijn prins voorbij zingt: gewoon op een stoel en zingen. (Nou snap ik wel dat dat specifieke lied zich ook niet leent voor bombast en bombarie, maar het is een voorbeeld.) Ook het nummer Be prepared heeft last van dat soort onzin. Als zelfs de hyena's op beenderen gaan musiceren, kan ik al nauwelijks de slechterik serieus nemen. Op die manier wordt spanning opgeofferd voor matige humor. Dat vind ik allemaal jammer.

Wat de film toch goed maakt, is de karakterontwikkeling en het verhaal dat, al is het niet "origineel", wel gewoon erg goed en interessant is. De thematiek "het verleden achter je laten" is best goed uitgewerkt. De drukke, typische Disney-jaren-negentig-sidekicks Timon en Pumbaa zijn vrij leuk, al vind ik Zazu minstens even geestig.
De liedjes zelf zijn, zoals reeds gezegd, zeker niet slecht en sommige zijn zelfs erg mooi. De score is opvallend goed. Erg mooi.

De openingsscène is misschien wel de mooiste, vind ik. De fabelachtige dierenwereld is daar erg mooi in beeld gebracht. Alle dieren komen naar de doping van het koningskind kijken. Het ritueel is erg leuk om te zien, maar het mooiste is hoe de dieren juichen. In die scène zie je hoe het in elkaar zit: de dieren, al zijn het natuurlijke vijanden van elkaar, tolereren elkaar en leven in vrede, al eten ze elkaar op. Verder behoeft dat geen uitleg, vind ik. Die lichtstraal vanuit de hemel is wel wat te veel.

Zeker een goede film. Niet de beste Disney vind ik, maar wel een hele goede.

geplaatst op 12 juni 2016, 18:37 uur, permalink
Ik ben vast hiermee in de minderheid, maar ik vond Lion King vrij matig. Het basisverhaal was prima en Scar de schurk ook, maar hij had zeker niet de appeal van Ursula uit Little Mermaid bijvoorbeeld.

De personages vond ik gewoon niet zo leuk. Simba was vrij karakterloos en de grappig bedoelde sidekicks waren bloedirritant. Er hoewel er heftige dingen in de film gebeuren, raakte het me niet zo. Vrij doorsnee allemaal. Hierna kwam Pocahontas en in de combinatie met Lion King was ik even helemaal "genezen" van Disney.

Het tekenwerk is wel fantastisch.

avatar van Vdk_Movie
geplaatst op 19 juni 2016, 15:56 uur, permalink
Heb in me hele leven maar 1x om een film zowat zitten janken. Vooral die scene waarin Mufasa sterft, die Simba greep me toen wel naar het hart. Maar gelukkig werd er ook gelachen dankzij Timo & Pumba.

By far de mooiste tekenfilm die ik heb gezien. En dan nog de muziek van Elton John erbij, echt prachtig. Bij mij na 22 jaar nog steeds 5 sterren waard!