The Lion King (1994)

3,97

Animatie / Familie

geregisseerd door Roger Allers en Rob Minkoff
met de stemmen van Matthew Broderick, Rowan Atkinson en Jeremy Irons

In Afrika wordt de jonge leeuw Simba geboren als zoon van de leeuwenkoning Mufasa. Dat zint Mufasa's jaloerse broer Scar absoluut niet, die nu niet langer de eerste troonopvolger is. Terwijl Simba een onbezorgde jeugd geniet in zijn vaders koninkrijk, smeedt Scar samen met een groep hyena's een plan om zowel Mufasa als Simba uit de weg te ruimen, en zo zelf de macht te kunnen grijpen.

nummer 50 in de top 250

1217 BERICHTEN66 MENINGEN

geplaatst op 18 juli 2015, 20:27 uur, permalink
1 van mijn favoriete jeugd film. Geweldig!

geplaatst op 10 augustus 2015, 19:14 uur, permalink
Een hele leuk film.
Misschien wel één van de beste films ooit.

Dat ik tijdens het kijken van deze film op een matras lag dat niet helemaal lekker lag mocht de pret niet drukken.

avatar van wimaroca
geplaatst op 22 augustus 2015, 17:47 uur, permalink
Prachtige film voor jong en oud we kijken 'm jaarlijks en het blijft mooi ,het verhaal is ook uitstekend ps ik had nog nooit een waardering gegeven het werd toch eens tijd na 10 keer kijken

avatar van IH88
geplaatst op 5 september 2015, 16:35 uur, permalink
The Lion King

The Lion King is zeker jeugdsentiment maar het is zoveel meer. De film geeft je steeds weer een gevoel van blijdschap, verdriet, nostalgie, spanning, euforie en ook een schitterende kijk op het leven. Je kan keihard lachen om Timon, Pumbaa of Zazu, je kan meeleven met Simba, Nala of Mufasa, en je kan je opwinden over Scar en de Hyena's. De liedjes ga je standaard weer meezingen en zijn voor de eeuwigheid. Het verhaal is geniaal in zijn eenvoud en wordt ondersteunt door geweldige dialogen en monologen (vooral die van Mufasa zijn heerlijk).

De credits moeten ook gaan naar de acteurs en hun geweldige stemmen. De MVP's zijn natuurlijk Jeremy Irons als Scar en 'mr. Darth Vader' James Earl Jones als Mufasa. Maar ook Nathan Lane (Timon), Atkinson (Zazu), Kelly (als oudere Nala), Sabella (Pumbaa) en Thomas (als jongere Simba) zijn geweldig. Alleen Broderick valt wat uit de toon als oudere Simba maar storen doet het nu ook weer niet.

The Lion King is een film voor jong en oud en een must voor filmliefhebbers. Dat was het in 1994, dat is het in 2015 en dat zal het ook zijn in 2054.

avatar van mcdaktari

geplaatst op 26 september 2015, 1:10 uur, permalink
Het is voor een animatie nog steeds een mooie film, alleen het is zo jammer dat er in gezongen word. Hadden ze er dat uit gelaten dan was dat alleen maar ten goede gekomen, maar Disney heeft er nogal een handje van om de films vol te proppen met liedjes. Jammer.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst op 4 oktober 2015, 17:29 uur, permalink
Nummer 53 in de IMDb-top-250, nummer 51 hier bij MovieMeter, en volgens een grote groep internationale filmcritici nummer 86 in de top-100 van beste Amerikaanse films aller tijden, geen misselijke geloofsbrieven allemaal. Zelf nog (nèt) kinderloos toen de film uitkwam en niet speciaal geïnteresseerd in Disney, animatiefilms of Afrikaanse setting heb ik deze film altijd links laten liggen, maar nu vanwege z'n plaats in eerder genoemde top-100 eindelijk maar eens gezien, en hij is me niet tegengevallen. Een sterke schurk die door Jeremy Irons briljant stem wordt gegeven, een paar geweldige humoristische personages die de eigenlijke aandachtstrekkers zijn (Zazu –eveneens superbe stemgegeven door Rowan Atkinson–, het duo Pumbaa en Timon, en toch ook wel de hyena's) en fraaie liedjes (hoewel ik de door Elton John gezongen versies prefereer) maken hier een bijzonder onderhoudende film van. Minpunten zijn voor mij de helaas maar matig interessante hoofdpersoon en het regelmatig opduikende gevoel van déjà vu (de "verbanning" van Jungle book, Baloo / Pumbaa, zelfs de gieren / de hyena's). Mijn score zal het gemiddelde niet verder opdrijven, maar ik heb zeker met plezier gekeken.

avatar van movimaker
geplaatst op 31 oktober 2015, 19:11 uur, permalink
wimaroca schreef:

Yes, ik ben niet dd enige die hem jaarlijks kijkt

avatar van movimaker
geplaatst op 31 oktober 2015, 19:21 uur, permalink
Ben ik de enige die ook een beetje medelijde heeft met de hyenas die eerst ondergesneeuwd werden en daarna eigenlijk gewoon gebruikt worden, maar tegelijk der tijd is mufassa echt geweldig,
Hij heeft mij een belangrijke les geleerd die ik altijd bij me heb gedragen "dapper zijn betekent niet dat je gevaar opzoekt, maar dat je het niet uit de weg gaat" Ik weet,hij zecht het niet letterlijk zó, maar dat beloelt hij ongeveer

avatar van Rico120
geplaatst op 19 december 2015, 9:16 uur, permalink
een vrij legendarische film heerlijk is deze klassieker
gewoon mooi

avatar van clubsport
geplaatst op 19 december 2015, 19:22 uur, permalink
deze film uit de disney classics stal heeft me nooit echt kunnen bekoren , het verhaal vond ik maar matig en ik kreeg geen echte binding met het hoofdpersonage , iets wat ik wel kreeg met bv aladin , beauty and the beast en de kleine zeemeermin .

avatar van Metalfist
geplaatst op 26 december 2015, 17:25 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Long live the King

Het is een teken dat een film erg sterk is wanneer je tijdens het zappen bij het begin van een film terecht komt die je a) compleet vanbuiten kent en die je b) bovendien zelf in bezit hebt en dat je je er toch op betrapt dat je de gehele speelduur geboeid blijft zitten. Dat overkwam me gisteravond bij deze The Lion King. Ik ben zelf weliswaar altijd opgegroeid met de Nederlandse versie, maar wou ook wel eens zien wat de originele versie ging brengen.

En wat blijkt? Zelfs na meer dan 20 jaar blijft de film nog perfect overeind staan. Sowieso wel leuk om eens de knipogen door te hebben (Pumbaa die in een verwijzing naar In the Heat of the Night 'They call me Mister Pig!' uitroept of het 'Are you talking to me?' uit Taxi Driver of de Nazi optocht van de hyena's), maar The Lion King blijft gewoon degelijk in elkaar steken. Toegegeven, de film wordt misschien net een tikkeltje te voorspelbaar nadat Timon & Pumbaa op de proppen zijn gekomen, maar de dood van Mufasa deed me na al die jaren nog altijd rillen. Sowieso een mooi opgebouwde scène met Scar die Simba compleet manipuleert en dan die climax waar hij zijn klauwen in de poten van Mufasa zet... Soit, vanaf dan krijgt de humor terug meer de bovenhand en dan is het mooi meegenomen dat het komische duo in de vorm van Timon & Pumbaa effectief grappig is. Een aantal leuke momenten volgen en wordt het afwachten totdat Simba terug de strijd gaat aangaat met Scar, ik had misschien nog net iets meer willen zien van diens dictatuur trouwens, en zoals het een goede Disney betaamt is het een climax om je duimen en vingers van af te likken. Simba die terug op de proppen komt, de gluiperige Scar die de as in de ogen van Simba gooit, het gevecht tussen hen beide, ... Heerlijk! Geleden van de herziening bij Sneeuwwitje dat een climax nog zo in mijn geheugen gegrift stond.

Visueel blijft dit ook nog altijd erg degelijk. Mijn VHS startte met een korte 'documentaire' waar je te zien kreeg hoe de tekenaars effectief leeuwen in de studio hadden om hen te kunnen bestuderen en het resultaat mag er zijn. Sowieso wel fijn om dit eens in HD te kunnen zien in plaats van een grijs gespeelde VHS. Soit, in het begin eventjes wennen aan de Engelse cast in ieder geval. Gelukkig verdwijnt dat gevoel al snel en dat is vooral omdat hier een paar uitstekende keuzes gemaakt zijn. James Earl Jones is indrukwekkend als Mufasa en Jeremy Irons is fenomenaal als Scar. Vond eigenlijk enkel Whoopi Goldberg niet echt op haar plaats als Shenzi, één van de hyena's. Ben normaal ook niet zo'n fan van muzikale intermezzo's in een film, maar een Disney film kan ik dat sneller vergeven. The Lion King is een schoolvoorbeeld waarom aangezien hier toch wel een paar erg aanstekelijke nummers in zitten. Elton John heeft best wel wat goede nummers op zijn naam staan, maar zijn werk voor deze film is toch één van zijn beste dingen in zijn oeuvre.

Het is altijd een beetje tricky om een klassieker uit je jeugd te gaan herzien, maar dan is het des te leuker als blijkt dat de film nog altijd erg leuk is. The Lion King is één van dat handvol gouden films dat Disney heeft gemaakt en ik vraag me af of ze dat niveau ooit nog gaan benaderen. Ik heb de sequels hier nog ergens rondslingeren, misschien ook maar eens opnieuw gaan opzetten. Naar mijn herinnering zijn die nog niet zo slecht.

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst op 26 december 2015, 17:31 uur, permalink
Dankzij zo'n fijne review als die van Metalfist krijg ik ook weer enorm veel zin de dvd uit mijn kast te pakken. Jaren terug al eens gedaan, was geweldig. Kan me niet voorstellen dat mijn gevoel bij deze film ooit zal verdwijnen.

Alleen al deze wonderschone opening: The Lion King - Circle Of Life - YouTube

Perfectie.

avatar van Kondoro0614
geplaatst op 26 december 2015, 23:18 uur, permalink
Idem dito.

avatar van LauraArsenal
geplaatst op 27 december 2015, 21:06 uur, permalink
The Lion King is voor mij met grote voorsprong de beste Disneyfilm aller tijden!

avatar van Tom-Hanks
geplaatst op 4 januari 2016, 18:06 uur, permalink
Pure nostalgie met deze prachtige tekenfilm. Ik was verwonderd over de duur. Als kind lijkt deze film namelijk meer dan 2 uur te duren, maar het blijkt 89 minuten.

avatar van TornadoEF5
geplaatst op 8 januari 2016, 0:24 uur, permalink
Ik heb deze ook nog eens gezien. Erg goede film. Wat Tom-Hanks zegt, klopt. Als kind heb je de perceptie dat deze film langer duurt.

Zeer goede film, en prachtige stemmen. Vooral Jeremy Irons (als Scar) springt eruit (en ook wel Rowan Atkinson (als Zazu). Die vele bijpersonages maken de film echt af. Ik vind het een meesterlijke film.

avatar van misterdhdh
geplaatst op 23 januari 2016, 19:11 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik heb nog niet zo veel Disneyfilms bekeken, als ik er al vijf gezien heb zal het er veel zijn. Animatie en tekenfilms zijn niet mijn favoriete genre films, maar af en toe zo eens een filmpje vind ik wel leuk. The lion king had ik nog nooit eerder bekeken, maar het is inderdaad een zeer mooie film, en de mooiste en beste Disneyfilm die ik tot nu toe gezien heb. Film begint met een prachtige intro en houdt het de hele film wel vol. Leuke nummers tijdens de film, waarvan ik de meeste wel al op voorhand kon. Het verhaal op zich is wel goed, normaal ben ik niet echt een fan van de liedjes in Disneyfilms, maar in deze film zijn de nummers echt goed en vond ik ze een meerwaarde. Het is inderdaad een redelijk triestige film, al ga ik zeker geen traantje wegpinken bij dit soort films.. De dood van Mufasa was wel erg. Gelukkig zitten er ook grappige stukken in en daarvoor zorgen vooral Timon en Pumbaa. Einde is enorm mooi, wel voorspelbaar maar stoorde zeker niet. Heb wel nog genoten van dit zeer mooie filmpje met prachtige beelden, al blijven dit soort films niet mijn favoriete genre. Film ging enorm snel en was voorbij voor ik het wist.
4/5
****