ad
  • 8.142.160 stemmen

Bassie en Adriaan en het Geheim van de Sleutel (1978-1979)

Show titel: Bassie en Adriaan en het Geheim van de Sleutel

Seizoenen: 1 seizoen

Afleveringen: 6

Datum van release: maandag 18 december 2017

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Bassie en Adriaan en het Geheim van de Sleutel

Afleveringen Seizoen 1 (1978-1979)

1. 1. De Klapband

Nadat Bassie met het luipaard van goochelaar André in aanraking komt, wil hij ook een huisdier. Hij krijgt Sweety, een parkietje. Bassie en Adriaan besluiten om een kooi te gaan kopen voor Sweety, maar dan krijgt Adriaan een klapband. Wanneer Bassie om hulp gaat vragen, wordt hij aangezien voor een lid van een boevenbende en wordt hem per ongeluk een waardevolle sleutel overhandigd.

2. 2. Vakantieplannen

Bassie en Adriaan besluiten op vakantie te gaan naar Spanje. Bassie droomt hoe het is om een Spaanse danser te zijn. B1 en B2 zitten hen ondertussen op de hielen. Wanneer de boeven er niet in slagen het duo te onderscheppen, stuurt de boevenbaas versterking.

3. 3. Op Reis naar Spanje

Bassie en Adriaan gaan op weg naar hun vakantiebestemming. Bassie merkt echter dat hij en Adriaan achtervolgd worden, en dit mondt uit in een spectaculaire achtervolging op een racecircuit. Op het vliegveld ondervindt Bassie problemen bij het inchecken van de bagage. De twee boeven nemen hetzelfde vliegtuig als de clown en acrobaat.

4. 4. Een Luie Vakantie

Bassie stelt zich voor hoe het is om piloot te zijn. Uiteindelijk arriveert het duo in hun hotel in Spanje. B1 en B2 nemen een kamer die grenst aan die van het duo. Bassie en Adriaan beginnen met het genieten van hun vakantie. Adriaan zingt in het zwembad een liedje over een prins en een kikker.

5. 5. Een Leuk Spaans Dorp

De boeven B1 en B2 proberen in de hotelkamer van Bassie en Adriaan in te breken, maar dit gaat niet zonder slag of stoot. Bassie stelt zich ondertussen voor hoe het is om goochelaar te zijn. Even later besluiten Bassie en Adriaan een auto te huren om enkele bezienswaardigheden te bezoeken. De boeven reizen hen per taxi achterna. Bassie stelt zich voor hoe het zou zijn als hij en Adriaan de strijd zouden aangaan met een bende Mexicaanse bandieten.

6. 6. Het Auto-ongeluk

Bassie en Adriaan trekken rond op ezels. Ondertussen saboteren de boeven de gehuurde auto van het duo. B2 krijgt de opdracht van B1 om de slang van de radiateur door te knippen, maar hij knipt per ongeluk de remleiding door. Bassie en Adriaan weten met de schrik vrij te komen, maar ze voelen dat er iets niet in de haak is. Al lopend naar hun hotel, stelt Bassie zich voor hoe het zou zijn als hij en Adriaan indianen zouden zijn.

7. 7. Een Dagje Vissen

Het geduld van de boevenbaas begint op te raken. B1 bedenkt een plan: hij lokt Bassie naar beneden voor een verrassing met de intentie om hem te ontvoeren. Dit plan pakt echter anders uit dan de boeven zich hadden voorgesteld. Wanneer Bassie en Adriaan zich tijdens het vissen realiseren dat alle ellende begonnen is sinds Bassie in het bezit is van de sleutel, gooit Bassie deze overboord.

8. 8. De Ontvoering

Bassie laat zijn portemonnee achter op het strand. De boeven vinden deze, waardoor de clown en acrobaat geen geld meer hebben en ze gedwongen worden terug naar Nederland te reizen. Adriaan komt erachter dat de sleutel van Bassie op een kluis past. Bij aankomst op het vliegveld hebben de boeven een plan voorbereid.

9. 9. Een Sleutel als Losgeld

Adriaan moet de achtervolging staken wanneer hij zonder benzine komt te staan, maar hij vervolgt deze even later per helikopter. Bassie droomt hoe hij enkele grappen uithaalt met Adriaan. Adriaan zet de achtervolging opnieuw in op het water, maar al zijn pogingen om Bassie te redden mislukken. Terug in het circus ontvangt hij een brief waarin duidelijk wordt wat hij moet doen om Bassie terug te krijgen.

10. 10. De Ontknoping

Adriaan heeft een zender van de boeven weten te bemachtigen, waardoor hij de onderlinge communicatie kan afluisteren. Hij wordt door de boeven naar de kermis gelokt. In het spookhuis komt het tot een climax. Zal Adriaan Bassie kunnen redden? En zal het duo erin slagen het geheim van de sleutel te ontrafelen en de boeven achter slot en grendel te krijgen?

avatar van brawljeff

brawljeff

Goede herinneringen aan deze serie. Ik heb het Geheim van de Sleutel zeker niet het vaakst gezien van de Bassie & Adriaan Reeks, maar het heeft wel indruk gemaakt als ik de plotomschrijvingen nu weer lees. Het spookhuis, de western scène en het doorsnijden van de rem waren vrij grimmige scènes als kind.

Ik weet niet goed wat ik van de boeven, B1 en B2, in dit seizoen moet vinden. B1 was doodeng (misschien nog wel enger dan de plaaggeest op de één of andere manier) en de B2 grap (wat zeggie!?) viel teveel in herhaling.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Bedankt voor het toevoegen!

Ik heb de hele Bassie en Adriaan collectie vorig jaar nog eens bekeken in een nostalgische bui, dus ik weet hier nog voldoende van.

Er gebeurt in dit seizoen lange tijd vrij weinig. Bassie en Adriaan werken in het circus, vinden een sleutel en gaan op vakantie naar Spanje. De boeven volgen hen, want de sleutel hoort bij de kluis waar gestolen juwelen in liggen. Maar voor het echt tot een confrontatie tussen beide kampen komt, zit je al bijna aan het eind van het verhaal. Tussendoor zie je wat onnodige opvulling, zoals B&A die problemen met locals hebben of een auto-ongeluk mee maken. Ook worden er wel heel veel liedjes gezongen, waardoor ik een beetje uit het verhaal viel. De humor is een beetje hit or miss, maar kan er op kinderniveau wel mee door. De te serieuze Adriaan en de wel hele domme Bassie blijven toch wel echt een iconisch duo. Je vraagt je wel af waarom Bassie volledig geschminkt als clown op vakantie gaat, haha.

Het drietal boeven dat hij wordt geïntroduceerd weet me niet te overtuigen. Deze baas is vrij saai en bepaald geen interessante, grappige man zoals de boevenbazen uit latere series en de 2 domme handlangers zijn ook geen niveautje Vlugge Japie of B-100 uit latere seizoenen. Al was deze dove versie nog wel aardig, de andere niet. Uiteindelijk heb ik me er best mee vermaakt, maar wordt het in latere seizoenen gelukkig veel leuker.

avatar van brawljeff

brawljeff

Voor de liefhebber: op het YouTube kanaal van Bassie & Adriaan staan sinds vandaag nooit eerder vertoonde beelden. Onder andere het originele einde van de Sleutel en het oorspronkelijke begin van de Huilende Professor. tommykonijn

avatar van tommykonijn

tommykonijn

• 2035 stemmen

brawljeff Zul je dadelijk zien dat ze complete afleveringen met plotomschrijvingen gaan plaatsen...

Maar wie houd ik voor de gek? Zelfs als dit het geval zou zijn, zou ik er niet om treuren. Ik vond het heerlijk om dit nog eens gezien te hebben. Bovendien... wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen