Mijn Series +

Bassie en Adriaan en het Geheim van de Sleutel (1978-1979)

Nederland
Avontuur / Familie
Miniserie, 220 minuten

ontwikkeld door Aad van Toor en Bas van Toor
met Bas van Toor, Aad van Toor en Willem Sibbelee

Twee boeven geven per vergissing de sleutel van een geheime kluis aan Bassie en Adriaan. De clown en acrobaat vertrekken nietsvermoedend voor een rustige vakantie naar Spanje, maar veel rust krijgen ze niet. De boeven willen namelijk de sleutel terug en achtervolgen hen daarom zelfs naar Spanje! De twee vrienden beleven weer spannende avonturen. Zal het ook deze keer weer goed aflopen?

1. De Klapband
  8. De Ontvoering
  9. Een Sleutel als Losgeld
  10. De Ontknoping
avatar van brawljeff
Goede herinneringen aan deze serie. Ik heb het Geheim van de Sleutel zeker niet het vaakst gezien van de Bassie & Adriaan Reeks, maar het heeft wel indruk gemaakt als ik de plotomschrijvingen nu weer lees. Het spookhuis, de western scène en het doorsnijden van de rem waren vrij grimmige scènes als kind.
Ik weet niet goed wat ik van de boeven, B1 en B2, in dit seizoen moet vinden. B1 was doodeng (misschien nog wel enger dan de plaaggeest op de één of andere manier) en de B2 grap (wat zeggie!?) viel teveel in herhaling.

avatar van The Oceanic Six
Bedankt voor het toevoegen!

Ik heb de hele Bassie en Adriaan collectie vorig jaar nog eens bekeken in een nostalgische bui, dus ik weet hier nog voldoende van.

Er gebeurt in dit seizoen lange tijd vrij weinig. Bassie en Adriaan werken in het circus, vinden een sleutel en gaan op vakantie naar Spanje. De boeven volgen hen, want de sleutel hoort bij de kluis waar gestolen juwelen in liggen. Maar voor het echt tot een confrontatie tussen beide kampen komt, zit je al bijna aan het eind van het verhaal. Tussendoor zie je wat onnodige opvulling, zoals B&A die problemen met locals hebben of een auto-ongeluk mee maken. Ook worden er wel heel veel liedjes gezongen, waardoor ik een beetje uit het verhaal viel. De humor is een beetje hit or miss, maar kan er op kinderniveau wel mee door. De te serieuze Adriaan en de wel hele domme Bassie blijven toch wel echt een iconisch duo. Je vraagt je wel af waarom Bassie volledig geschminkt als clown op vakantie gaat, haha.

Het drietal boeven dat hij wordt geïntroduceerd weet me niet te overtuigen. Deze baas is vrij saai en bepaald geen interessante, grappige man zoals de boevenbazen uit latere series en de 2 domme handlangers zijn ook geen niveautje Vlugge Japie of B-100 uit latere seizoenen. Al was deze dove versie nog wel aardig, de andere niet. Uiteindelijk heb ik me er best mee vermaakt, maar wordt het in latere seizoenen gelukkig veel leuker.

avatar van brawljeff
Voor de liefhebber: op het YouTube kanaal van Bassie & Adriaan staan sinds vandaag nooit eerder vertoonde beelden. Onder andere het originele einde van de Sleutel en het oorspronkelijke begin van de Huilende Professor. tommykonijn

avatar van tommykonijn
brawljeff Zul je dadelijk zien dat ze complete afleveringen met plotomschrijvingen gaan plaatsen...

Maar wie houd ik voor de gek? Zelfs als dit het geval zou zijn, zou ik er niet om treuren. Ik vond het heerlijk om dit nog eens gezien te hebben. Bovendien... wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen