• 8.985.823 stemmen

Dag Sinterklaas - Seizoen 1 (1992)

Show titel: Dag Sinterklaas

Ontwikkeld door: Hugo Matthysen

Met: Bart Peeters, Frans Van Der Aa en Jan Decleir

Oorsprong: België

Datum van release: donderdag 26 november 1992

Eerst uitgezonden op: BRTN (België)

Plot Dag Sinterklaas

Sinterklaas en zijn ondeugende assistent Zwarte Piet verblijven in hun geheime kasteel, hier treffen zij voorbereidingen om alle goede kinderen in België hun jaarlijkse geschenken te kunnen brengen. De belevenissen van Sinterklaas en Zwarte Piet zijn heel uiteenlopend. Het gebeurt weleens dat Sinterklaas slaapwandelt midden in de nacht, of men vraagt zich af of Sinterklaas werkelijk altijd zijn mijter op houdt: Ook in bad bijvoorbeeld? Is Sinterklaas ooit al eens verliefd geweest? En hoe heet het paard van Sinterklaas eigenlijk?

Afleveringen Seizoen 1 (1992)

1. 1. Waar Woont Sinterklaas?

26 november 1992 (10 minuten)

Het is winter. Bart Peeters gaat naar het kasteel van Sinterklaas. Hij ontdekt verder nog dat zijn paard Slecht-weer-vandaag heet, en Sinterklaas vertelt waarom.

2. 2. De Attributen van Sinterklaas

27 november 1992 (10 minuten)

Sinterklaas ligt in bad en Piet strijkt zijn kleren. Bart komt langs en ontdekt dat hij ook zijn mijter in bad draagt. Zwarte Piet vertelt hoe de kleren van Sinterklaas heten.

3. 3. Het Boek van Sinterklaas

28 november 1992 (10 minuten)

Bart kijkt in het Grote Boek van Sinterklaas. Hij ontdekt wat erin staat. In het Grote Boek staat dat Bart geen spruitjes lust.

4. 4. Hoe Schrijf Je een Brief?

29 november 1992 (10 minuten)

Sinterklaas vertelt wat hij wil dat er in een brief staat. Verder ontdekt Bart dat de Sint één keer per maand een sigaar rookt.

5. 5. Valse Sinterklazen

30 november 1992 (10 minuten)

Piet heeft een aantal valse Sinterklazen gevangen. Sint, Piet en Bart nemen een kijkje bij de schurken. De Sint spreekt ze aan en stuurt ze naar huis.

6. 6. Hoe Geraakt de Sint Binnen?

1 december 1992 (10 minuten)

De Sint vertelt hoe hij bij alle kinderen naar binnen komt. Piet geeft een demonstratie.

7. 7. Snoep

2 december 1992 (10 minuten)

In de keuken ligt alleen snoep dat Piet niet lust. Sinterklaas vindt het zelf wel lekker. Volgens Zwarte Piet moet je er ook goed mee kunnen snoepgooien en dat oefent hij samen met Bart, tot grote schrik van de Sint.

8. 8. Sinterklaasliedjes

3 december 1992 (10 minuten)

Piet heeft een sinterklaasliedje geschreven, maar de Sint vindt het niet mooi. Hij vertelt welke liedjes hij wel mooi vind.

9. 9. Hoe Zet Ik Mijn Schoen Klaar?

4 december 1992 (10 minuten)

Sinterklaas toont aan Bart hoe de schoenen worden gezet. Aan het einde vraagt Sint of Bart wel braaf is geweest.

10. 10. Sinterklaas Is Jarig

5 december 1992 (10 minuten)

Sinterklaas heeft het druk, want hij en Zwarte Piet gaan pakjes uitdelen. Ze bereiden alles voor. Sinterklaas laat nog zien hoe ze de weg over de daken lopen. Hierna nemen ze afscheid van Bart.

avatar van 606

606

De allerbeste tv serie of wat dan ook over de sint en zijn piet, zou het zo weer kijken.

Van toen ik nog een gelovige was...

Deze vond ik énorm aangenaam en sfeervol als kind. Nog steeds onweerstaanbaar charmant ook. Waar ik van de hedendaagse probeersels alleen maar zenuwen krijg. Sfeerloos, druk en niet de minste charme.