• 8.985.633 stemmen

Moordvrouw - Seizoen 1 (2012)

Show titel: Moordvrouw

Speelduur: 7 uur en 01 minuut

Ontwikkeld door: Maarten van der Duin

Met: Wendy van Dijk, Renée Soutendijk en Thijs Römer

Datum van release: vrijdag 20 januari 2012

Eerst uitgezonden op: RTL4 (Nederland)

• Videoland Bekijk seizoen 1 via Videoland

Plot Moordvrouw

In Leeuwarden staat een team uiterst gemotiveerde en professionele politiemensen voortdurend onder hoogspanning om dreigende catastrofes het hoofd te bieden. Niet zozeer met deductie en ontspannen gepuzzel, maar met races tegen de klok. Een talentvolle rechercheur, Fenna Kremer, raakt getraumatiseerd, maar gaat ogenschijnlijk hersteld acht maanden later weer aan het werk. Ze komt terecht op bureau Leeuwarden, waar zij haar nieuwe team tot wanhoop drijft: door haar solistische aanpak, haar intuïtie, haar volstrekt verwerpelijke methoden en vooral... door haar succes hiermee.

Afleveringen Seizoen 1 (2012)

1. 1. Valse Start

20 januari 2012 (43 minuten)

Op de eerste werkdag van rechercheur Fenna Kremer in Leeuwarden ontsnapt er een TBS-er. Het lijkt erop dat deze man uit is op wraak en er dreigen slachtoffers te vallen als hij niet snel genoeg gevonden wordt. Fenna´s eigenzinnige manier van aanpak valt niet bij al haar nieuwe collega´s in de smaak.

2. 2. Rebecca

27 januari 2012 (42 minuten)

Tijdens de jaarlijkse Sneekweek komt er op het bureau een dreigbrief binnen. Als er niet aan bepaalde eisen wordt voldaan, zal dat voor de duizenden bezoekers dodelijke gevolgen hebben. Het team zet alles op alles om de afzender van de brief te achterhalen en te voorkomen dat er in Sneek een aanslag wordt gepleegd.

3. 3. Vuurduin

3 februari 2012 (42 minuten)

Als op Vlieland het lichaam van een jongeman aanspoelt, reizen Bram en Fenna af naar het eiland. In eerste instantie vermoeden ze dat het slachtoffer op zee overboord is geslagen. Maar dan ontdekken ze dat er meer aan de hand is en dat de jongen niet zomaar op Vlieland was. Hij zocht ergens naar en hij blijkt niet de enige.

4. 4. Testfase

10 februari 2012 (42 minuten)

Tijdens een inbraak op een middelbare school wordt een kluis gestolen, met daarin de centrale examens die op het punt staan te beginnen. Als de recherche de kluis met inhoud niet snel genoeg terugvindt, heeft dat gevolgen voor duizenden middelbare scholieren. Door de tijdsdruk lopen de spanningen binnen het rechercheteam hoog op.

5. 5. Eén voor Allen

17 februari 2012 (42 minuten)

De broers Carlo en Olivier werden jarenlang verantwoordelijk gehouden voor talloze geweldsdelicten in Friesland. Tot ze op een dag met de noorderzon vertrokken en niemand meer iets van ze heeft gehoord. Maar als er in Dokkum een gewelddadige overval plaatsvindt op een restaurant, lijkt het erop dat de broers terug zijn. En daar blijken ze een speciale reden voor te hebben.

6. 6. Teruggefloten

24 februari 2012 (42 minuten)

In Leeuwarden wordt een houten kistje gevonden met daarin een geamputeerde mannenhand. Als er kort daarna een tweede kistje wordt aangetroffen met daarin opnieuw een lichaamsdeel, moet het rechercheteam alles op alles zetten om te voorkomen dat er nog meer kistjes opduiken. Maar wie is de dader en wat wil hij?

7. 7. Hartpijn

2 maart 2012 (42 minuten)

Een jongen en een meisje van zeventien zijn niet teruggekeerd van een zeiltocht op het IJsselmeer. Aan Fenna en Evert de taak hun naaste familie op de hoogte te brengen. Als het meisje later die dag levend en wel wordt opgevist, heeft Fenna inmiddels ontdekt dat er vreemde dingen aan de hand zijn binnen haar gezin.

8. 8. Vermoorde Onschuld

9 maart 2012 (42 minuten)

In het Thialf Stadion wordt een benefietwedstrijd tussen twee ijshockeyteams overschaduwd door de moord op twee jongens uit de jeugdselectie. De dader zit vast, maar Fenna heeft sterke twijfels of deze man het ook echt gedaan heeft. Dan duikt er in het stadion iemand op uit het verleden, waardoor er opnieuw levens gevaar lopen.

9. 9. Een Oude Bekende

16 maart 2012 (42 minuten)

Tijdens een overplaatsing naar Leeuwarden weet een gevaarlijke crimineel te ontsnappen. Als blijkt dat deze man een rol heeft gespeeld in het verleden van Fenna en hij het nu misschien op haar gemunt heeft, wordt de druk om hem zo snel mogelijk te vinden alleen maar groter. Door dit alles wordt Fenna geconfronteerd met herinneringen die ze liever wilde vergeten.

10. 10. Alles op Zijn Tijd

23 maart 2012 (42 minuten)

Fenna is er slecht aan toe. Ze zit thuis en het lukt niemand om contact met haar te krijgen. Als één van de andere rechercheurs dan ook nog eens aankondigt te vertrekken, ziet Carla haar team langzaam uit elkaar vallen.

avatar van EMBV_mm

EMBV_mm

Wendy van Dijk als actrice. Dat is wennen. Ok een typetje als Ushi ging haar goed af. Maar dit is serieus werk. Helemaal overtuigen in dit eerste seizoen kan Wendy dan ook nog niet. Wie weet zit er verbetering in als we het tweede seizoen gaan kijken. Thijs Römer als Evert Numan komt iets meer overtuigende over, maar ook hij zal waarschijnlijk moeten groeien in zijn rol. Fenna en Evert lijken in dit seizoen nog niet die chemie met elkaar te hebben om boeiende personages te zijn. Het is ieder voor zichzelf wat dit seizoen op sommige punten ongeloofwaarlijk maakt. Geen recherheur lost alles maar alleen op.. Voor de script schrijvers is er nog werk aan de winkel voor een volgend seizoen. Wie in dit seizoen wel goed overkomt is Renee Soutendijk als Carla Vreeswijk.

De verhaallijn is typisch voor een Nederlandse politieserie, een misdaad en op zoek naar de dader. Voor de verandering eens geen grote stad, maar het mooie Friesland met zijn water en landschappen. Dat is mooi om te zien. Nederland is inderdaad meer dan de randstad. Dat is een groot pluspunt voor de serie.

Het eerste seizoen was vermakelijk maar niet top. Hopelijk groeit de serie met de seizoenen. Op naar Seizoen twee!

avatar van Serie fanaat_mm

Serie fanaat_mm

Ik heb dit eerste seizoen van

Moordvrouw vaker gekeken,

Spannende verhalen dat zit

er wel in en een beetje mysterie in het allereerste seizoen

en ook de locatie vind ik wel wat

hebben Leeuwarden.

Wendy van Dijk speelt redelijk

als Fenna Kremer zij wordt voor mij niet

de beste actrice die er op aarde rondloopt,

Thijs Romer en Achmed Akkabi zijn wel grappig,

de rest Porgy Franssen en Renee Soutendijk vind ik persoonlijk