Mijn Series +

Rundfunk - Seizoen 2 (2016)

Nederland

ontwikkeld door Yannick van de Velde en Tom van Kalmthout
met Yannick van de Velde, Tom van Kalmthout en Pierre Bokma

Zet je schrap. Dit is Rundfunk. Een absurdistische, bizarre, onethische, lompe en snoeiharde serie over een totaal geflipte middelbare school. De leraar Duits heeft een dubieuze fascinatie voor een bekende Oostenrijkse politicus uit de jaren ‘30, de conrector speelt het liefst met de borsten van de Chinese maaltijdbezorgster en de tekenlerares betrekt alles op haar ongeremde geilheid.

1. Knechtschaft
  8. Weltschmerz
  9. Spinnwebe
  10. Schluß, Tschüß

avatar van brawljeff
Eerste aflevering was echt geweldig! Was bang dat de 25 minuten speelduur ten koste zouden gaan van de kwaliteit, maar dat is gelukkig (nog) niet het geval. Conciërge Tony wil ik veel vaker terugzien.

avatar van Donkerwoud
De eerste en de tweede gezien, maar ik ben nog niet helemaal om: de grappen worden wel erg lang uitgerekt in het langere format.

avatar van Kondoro
Aflevering twee vond ik ietwat tegenvallen tegenover het eerste deel.

avatar van Donkerwoud
Aflevering drie had wel een aardige Twin Peaks-achtige vreemdheid met hallucinante koortsdromen en een extreme absurditeit. Maar qua humor is het nog altijd 'meh'.

avatar van brawljeff
Begin Barteljaap wel grappiger en interessanter te vinden dan Leraar Duits Heinrich. Vond aflevering 3 wel weer een stuk beter dan de tweede.

avatar van Donkerwoud
Begin de foutheid toch wel beu te raken: een gezond mens kan maar zoveel pedo-grapjes verdragen...

avatar van Donkerwoud
De verwijzing naar Saw was best in orde. Zeker nu we een boze Barteljaap in het vooruitzicht hebben.

ZAP!
De trailer hier is op YT weggehaald.

Dit is tot zover haast het grappigste van de nederlandse televisie

Teejey
Mijn twijfels begonnen wel toe te slaan na aflevering 2 en 3, al was aflevering 4 weer redelijk.

En toen kwam aflevering 5 afgelopen maandag, fuc-king briljant. Meesterwerk van slechts 23 minuten! Genieten was het.

Na het matige aflevring 5 was 6 geweldig! Alles wat een rundfunk aflevering nodig heeft.

Teejey
Ik vond aflevering 6 dan weer wat makkelijk gekozen humor. Wel vermakelijk maar meer ook niet.

avatar van Donkerwoud
Voor mij zijn Hungerstreik, Schwanzgesteuert en Doppelvolmond vooralsnog de hoogtepunten van dit seizoen. De andere episodes deden mij niet zoveel.

avatar van brawljeff
Dat was alweer de laatste aflevering van het seizoen en volgens de makers misschien wel ooit. Het haalde het niveau van het eerste seizoen niet, maar ik vond het wederom geweldig. Dit is typisch een serie die leuker wordt als vrienden of collega's het ook kijken. Dit seizoen heeft ook weer een hoop mooie citaten opgeleverd: [spoiler=ep10]even playboy tot playboy, ik ken jou niet jongentje, vieze pagga slaan, meneer mag die raam dicht, je suis Barteljaap etc.

Veel personages uit het eerste seizoen zijn nu veel beter uitgewerkt, met in het bijzonder Barteljaap, Armani, Eddie en Meneer Hulst. Van Pierre Bokma zijn personage, de Duitse leraar ([spoiler=ep10]of toch niet), werd het meest verwacht, maar was zeker niet de uitblinker van het seizoen. Alle scènes met het personage Victor vond ik wat minder sterk.

We krijgen nog een theatershow, maar hopelijk is Rundfunk volgend jaar weer op de buis. Ben alleen bang van niet..

avatar van Donkerwoud
Het tweede seizoen van Rundfunk loopt een tikkeltje in dezelfde fuik als de nieuwere series van South Park: absurdistische sketches met een doorlopende verhaallijn. Leuk dat de verhaallijnen doorgetrokken worden over meerdere episodes, maar soms zijn de volstrekt bizarre wendingen die het neemt een brug te ver om het geloofwaardig en overtuigend te houden. Bij losse scènes ben ik het zelf sneller geneigd om het te vergeven dan wanneer er een soort continuïteit in zit. Dat gebrek wordt pijnlijk duidelijk als de een na laatste episode een toffe climax heeft en de slotaflevering maar wat aanklooit om het af te sluiten.

Daarnaast blijf ik vallen over het openlijke racisme, seksisme en de homofobie, waarmee ze wegkomen omdat het hoegenaamd 'de daders' ervan op de korrel neemt en niet de slachtoffers. Dat een Thais hoertje als Comfort neergezet blijft worden als lekkere pedo bait en een gekleurd jongetje met twee blanke vaders [spoiler=ep10]wegvliegt omdat hij een buitenaards wezen blijkt, is een niet erg subtiele manier om andere etniciteiten neer te blijven zetten als vreemd. Het is in mijn ogen een manier van ironie misbruiken om er harde grappen mee te kunnen maken ten koste van andere bevolkingsgroepen. In de betere episodes zit er een soort maatschappijkritische laag in, maar in andere episodes is de harde toon echt bedoeld om grappig te zijn met alleen die misplaatste provocatie.

avatar van brawljeff
Rundfunk gisteravond in DWDD, over hun nieuwe theatershow
Met uiteraard een aantal hoogtepunten uit de serie.

avatar van The Oceanic Six
Het was een slecht idee om de afleveringen te verlengen tot ruim 20 minuten per aflevering, want ik vond het regelmatig saai en een verhaallijn is ook vrij overbodig bij een serie als deze die vooral teert op de sketches en de shock-value van de grappen. Gelukkig zit het op dat vlak wel goed, heb nog voldoende gelachen om vooral Barteljaap (de Saw-parodie was erg leuk!), meneer Heydrich (hoe hij Barteljaap kapot maakte) en conrector Hulst (The Lion King grap in de slotaflevering, haha). Anderzijds vond ik de poep en kotsgrappen erg storend, die zijn in principe nooit leuk en hier duren ze ook nog eens te lang. Alles bij elkaar was het amusant, maar zijn ze zichzelf een tikje als serie gaan overschatten. Seizoen 1 was sterker.