Mijn Series +

Vlucht HS13 - Seizoen 1 (2016)

Nederland
Thriller

ontwikkeld door Ilse Ronteltap
met Katja Schuurman, Jeroen Spitzenberger en Daniël Boissevain

In Vlucht HS13 staat het leven van de succesvolle zakenvrouw Liv ineens op zijn kop door een vliegtuigramp waarbij haar man Simon betrokken zou zijn. Simon, een drukke arts die op weg naar een medische conferentie in Barcelona zou zijn, blijkt echter niet aan boord van het vliegtuig te zijn. Simon is nog in leven, maar waar hij uithangt, weet niemand. Snel worden Liv, haar zoontje en de rest van de familie geconfronteerd met vreemde ontwikkelingen die een duister verleden blootleggen. Is Simon wel de man die iedereen denkt dat hij is?

1. Crash
  8. De Prijs van Jaloezie
  9. Verraad
  10. The End
avatar van Donkerwoud
Eerljk gezegd kon ik niks met de eerste afleveringen. Een soepzooitje. Voorspelbaar. Niet spannend.
Ik geef het nog twee afleveringen om te kijken waar het heen gaat, maar ik ben niet overweldigend enthousiast.

Serie is een remake van de Turkse serie "Son" (2012) - imdb.com die nog niet op de site staat en was in Turkije een succes. Misschien kan tommykonijn het orgineel ook toevoegen.

avatar van ZAP!
Hebben jullie alle afleveringen al gezien dan, daar jullie stemmen?

avatar van Donkerwoud
De eerste twee afleveringen zijn al uitgezonden. Vast nog te zien op Uitzending Gemist. (In NL)

Goed lezen!

avatar van Donkerwoud
Oh zo, ja: normaal stem ik nog niet, maar er stond al een score. Kan nog alle kanten op.

avatar van ZAP!
Ik zit momenteel op 1 à 2 sterren, en met Katja en Bossiefijn vrees ik dat er ook niet meer in zal zitten. Maar stemmen doe ik nog niet.

avatar van Donkerwoud
Ik heb niet zo'n moeite met Katja Schuurman en Daniël Boissevain. Geen grootse acteurs, maar ze hebben zo hun eigen charme. Wat bij mij wringt is dat Nederlandse (thriller-) series vaak zo irritant zwaarwichtig doen terwijl ze met de meest idiote plots aan komen zetten. Kon Overspel destijds ook niet uitzitten. Gewoon door dat tergende, humorloze gedoe met snerpende violen die op de soundtrack klinken en hetzelfde blik BN'ers dat zwaarwichtig de diepte in tuurt. En alles is -godallejezus- even tragisch en neerslachtig.

avatar van ZAP!
Als popcornvermaak vond ik het wel gaan, maar je hebt zeker een punt. De geforceerde dialogen vielen me ook op, vooral wat de Boss soms uitkraamde.

avatar van Donkerwoud
Echt veel beter wordt het er niet op, met die twee Iraanse Bassie & Adriaan boeven.

avatar van Donkerwoud
Gelukkig dat ze diep inzoomen op de minst interessante verhaallijn rond een borderlinepatiënt met liefdesverdriet. Veel interessanter dan internationaal terrorisme. En niet eens een red herring ofzo, het 'is' er gewoon als opvulling.

avatar van Donkerwoud
Op zich een interessant uitgangspunt om een familiegeschiedenis te koppelen aan (de angst voor) internationaal terrorisme. De thrillerschrijfsters Marion Pauw en Elle van Rijn hebben met het Turkse bronmateriaal - Bron (2012) - inderdaad iets in handen gehad om een thrillerserie te schrijven die inhaakt op de actualiteit. Het grootste probleem van de serie wordt al duidelijk in de eerste twee afleveringen: te veel personages, te veel familiegeheimen. Daarbij laat het mysterie zelf weinig aan de verbeelding over, want de belangrijkste wendingen worden vroeg in de serie uit de doeken gedaan. Het gevolg is een chaotisch zooitje waar geforceerd op zoek wordt gegaan naar details en zijlijntjes om het centrale plot voort te stuwen. Een ander probleem is dat het voelt als een goedkopere variant van de grote Amerikaanse genreproducties als Homeland. Door de laffe pogingen om series met meer budget na te bootsen, krijg je series met onvoldoende eigen gezicht om zich te onderscheiden van de rest. Erg jammer, want het acteerwerk en de sfeerschepping zijn bij vlagen best oké: hier had iets beters uitgehaald kunnen worden.

avatar van ZAP!
Ik heb het na de 2 eerste afl. gelukkig niet meer hoeven volgen...

avatar van Donkerwoud
Ik haak bijna nooit af inderdaad. Daarom begin ik weinig aan nieuwe series.

avatar van tommykonijn
Vlucht HS13 wordt vanaf vandaag herhaald. Iedere werkdag rond 23.20 uur te zien op NPO 3.