• 8.985.711 stemmen

Folk med Ångest - Seizoen 1 (2021)

Alternatieve titel: Anxious People

Ontwikkeld door: Fredrik Backman, Tor Jonasson, Martina Håkansson, Pontus Edgren en Neda Backman

Met: Sascha Zacharias, Carla Sehn en Alfred Svensson

Oorsprong: Zweden

Datum van release: woensdag 29 december 2021

Plot Folk med Ångest

Tijdens een open huis sluit een onhandige bankovervaller zichzelf op met een overenthousiaste makelaar, twee verbitterde IKEA-verslaafden, een zwangere vrouw, een suïcidale multimiljonair en een konijn. Uiteindelijk geeft de overvaller het op en laat iedereen gaan. Maar als de politie het appartement bestormt is het leeg. De politie staat versteld en plots is iedereen verdacht.

Afleveringen Seizoen 1 (2021)

1. 1. Visning Pågår [Viewing in Progress]

29 december 2021 (34 minuten)

Een mislukte bankoverval loopt uit op een bizarre gijzeling voor een vader-zoonpolitieduo dat niet gewend is om ernstige misdaden op te lossen.

2. 2. Upp i Rök [Up in Smoke]

29 december 2021 (23 minuten)

Waar is de overvaller gebleven? Jack en Jim willen de zaak weer op de rails krijgen en ondervragen twee getuigen die misschien meer weten dan ze zeggen.

3. 3. Vem Har Sagt Att Det Ska Vara Enkelt? [Who Said It Has to Be Easy?]

29 december 2021 (29 minuten)

De politie begint Zarah de bankier te verdenken van, nou ja, iets. Ondertussen verwelkomen Jim en Jack een verrassende gast en gebruikt Lennart zijn charme.

4. 4. Den Åttonde Personen [The Eighth Person]

29 december 2021 (29 minuten)

We zien het romantische achtergrondverhaal van Julia en Ro. In het heden wordt Ro vermist, net nu de hoogzwangere Julia haar het meest nodig heeft.

5. 5. En Rökallergisk Katt i Garderoben [A Smoke-Allergic Cat in the Closet]

29 december 2021 (25 minuten)

Wat vervelend. Nadat de andere verdachten van de overval zijn uitgesloten, verdenkt de politie net die ene persoon die ze niet kunnen vinden.

6. 6. Du Ska Veta Att Det Inte År Ditt Fel [You Should Know, It's Not Your Fault]

29 december 2021 (32 minuten)

De spanningen en gemoederen lopen hoog op wanneer eindelijk de waarheid wordt onthuld over wat er werkelijk is gebeurd tijdens de overval.

avatar van cor1946

cor1946

Komische serie 1e gezien maar niks vrolijks aan.

avatar van Suitehome

Suitehome

Folk Med Ångest/Anxious People is gebaseerd op het gelijknamige boek van de Zweedse auteur Fredrik Backman (A Man Called Ove). En wie zijn werk een beetje kent, weet dat zijn boeken over kleurrijke, eigenzinnige en gelaagde karakters gaan. Zo ook hier. De zes korte afleveringen van een half uurtje geven echter niet veel ruimte om de hoofdpersonen uit te diepen.

Een bankoverval en een gijzeling, het klinkt allemaal nogal zwaar. Maar de toon van deze tragikomedie is dat niet. Deze licht absurdistische mozaïekvertelling eindigt met een flinke dosis compassie. Meer tijd om wat gevoel te ontwikkelen bij de 10 hoofdpersonen had de miniserie goed gedaan. Het blijft nu allemaal erg oppervlakkig; daarmee laat Folk Med Ångest je uiteindelijk onberoerd. Sympathiek is deze Zweedse feel good wel.

avatar van ladybug

ladybug

Toen ik halverwege aflevering 1 was, dacht ik waar kijk ik in vredesnaam naar? Slecht geacteerd, flauwe grappen, onrealistisch en een vreemd hak op de takkerig verhaal. Het nodigde echt niet uit om verder te kijken. Een paar dagen later toch weer aangezet. Het plot en de acteurs ontwikkelde zich steeds verder, elke volgende aflevering komt er wat meer drama bij. Maar op een mooie en ingetogen wijze gebracht. Uiteindelijk wordt alles duidelijk en de relaties onderling krijgen ook betekenis.

'Niets is wat het lijkt', werd er op een gegeven moment gezegd, en dat is waar, ook in Folk Med Ångest. Daarom heeft deze mini serie me positief verrast.

Inderdaad eens met hierboven, met de 1ste afl dacht ik wat is dit. Maar wordt naarmate de serie volgt steeds beter, en leuker.

Komisch vond ik deze trouwens weer niet.

En 6 afleveringen zijn wmb meer dan genoeg, personages worden voldoende uitgewerkt hier. Alleen had er nog meer iets met de achtergrond van Ro gedaan kunnen worden wellicht.

Na afl 6 nogmaals afl 1 teruggekeken, werkt ook verhelderend.