• 8.985.949 stemmen

Vikings: Valhalla - Seizoen 1 (2022)

Show titel: Vikings: Valhalla

Ontwikkeld door: Jeb Stuart en Michael Hirst

Met: Sam Corlett, Frida Gustavsson en Jóhannes Haukur Jóhannesson

Oorsprong: Verenigde Staten / Ierland / Canada

Datum van release: vrijdag 25 februari 2022

Plot Vikings: Valhalla

De beroemde IJslandse ontdekkingsreiziger Leif Erikson is, in tegenstelling tot zijn voorvaderen, ver van zijn eigen thuisland opgegroeid. Hem zijn plunderingen en overvallen dan ook niet met de paplepel ingegoten. Hij is trouw aan zijn familie, maar ondervindt vaak problemen met zijn vader Erik de Rode. Wanneer christelijke vikingen Leifs halfzus Freydís Eiríksdóttir aanranden, keert zij zich tegen de christenen, en voert ze als leider van de Oud-Noorse religie een opstand tegen het Scandinavische christendom aan. Ze probeert een nieuw thuis voor haar volk te kiezen. Ondetussen nadert het einde van de tijd der vikingen, wanneer Engeland zich beter tegen hen weet te verweren.

Afleveringen Seizoen 1 (2022)

1. 1. The Greenlanders

25 februari 2022 (56 minuten)

Vikinglegers verzamelen zich in Kattegat om een bloedbad in Engeland te wreken. Maar Leif en zijn zuster Freydis eisen een ander soort vergelding.

2. 2. Viking

25 februari 2022 (46 minuten)

Om Freydis' leven te redden, gaat Leif met Knoet en Harald mee om Londen te belegeren. Koningin Emma stuurt stiefzoon Edmund om hulp van een bondgenoot.

3. 3. The Marshes

25 februari 2022 (45 minuten)

Onderweg naar Uppsala worden Freydis en haar mensen bruut overvallen. Harald en Leif zoeken een weg door het moeras rond Londen terwijl Edmund wordt gekroond.

4. 4. The Bridge

25 februari 2022 (44 minuten)

Leif stelt een gewaagde aanval op Londen voor. Emma en Godwin vrezen dat hun onbezonnen, koppige, jeugdige koning te roekeloos is om de aanval af te slaan.

5. 5. Miracle

25 februari 2022 (59 minuten)

Plannen, verraad en politiek zijn aan de orde van de dag wanneer een nieuwe koning de troon van Engeland bestijgt. Leif wordt onthaald als held, maar heeft twijfels.

6. 6. The Last Daughter of Uppsala

25 februari 2022 (55 minuten)

Freydis keert terug naar Kattegat en sluit zich aan bij een heilige orde. Knoet verstevigt zijn macht in Engeland. Kåre bezoekt een traumatische plek uit zijn jeugd.

7. 7. Choices

25 februari 2022 (54 minuten)

Olaf sluit een pact met Kåre en Kattegat bereidt de verdediging voor. In Knoets afwezigheid deelt zijn vader, Sven Gaffelbaard, de Engelse troon met Edmund.

8. 8. The End of the Beginning

25 februari 2022 (48 minuten)

Olaf en Kåre bundelen de krachten om Kattegat binnen te vallen. Als gevolg van paleisintriges rond de Engelse troon nemen de gebeurtenissen een onverwachte wending.

avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

Tsja, ik zit dan toch wat onbegrijpend naar de serie te kijken. Waarom ?

avatar van joolstein

joolstein

Oei... dit is toch wel een bleek en veel meer oppervlakkige voortzetting. Veel van wat je hier ziet, lijkt meer op herhaling van wat je al zag in de seizoenen van de serie "Vikings". Deze serie laat je kennismaken met beroemde Vikings Leif Eriksson (970 - 1020) ​en Freydís Eiríksdóttir En moeten doorgaan voor de nieuwe Ragnar Lothbrok en Lagertha. Daar is op zich nog niets mis mee, maar anders dan de oorspronkelijke serie, wordt er hier zoveel geknoeid met de tijdslijnen. Dat de chronologische samenhang compleet het verhaal verstoort!

Dat begint al met de opening waar de slachtpartij op Sint-Brixius-dag (13 november 1002) is te zien. Volgens de serie werd de daaropvolgende invasie geleidt door Knoet de Grote (994/995 - 1035). Echter was dat zijn vader...op zich nog geen ramp want hij kwam inderdaad met een Vikingleger van mogelijk 10.000 man naar Engeland maar als je later dan wel Sven Gaffelbaard (965 –1014) en het gedoe met de vloot gaat opvoeren...? En als deze serie Leif Eriksson volgt hoe kan hij dan bevriend zijn met Harald Sigurdsson (1015 –1066)? Er zit tussen Leif en Harald bijna 30 jaar?

Blijkbaar was alles geoorloofd om de serie maar een modern verantwoord of spectaculair plaatje te laten krijgen. De inname van de stad Londen, (die volgens mij niet heeft plaatsgevonden, tenminste niet in deze tijdperiode) en mij vooral deed denken aan de aanval op Parijs uit seizoen 3, de tempel in Uppsala, het religieuze centrum gewijd aan de Noorse goden werd veel later pas verwoest (de christelijke koning Inge de Oudere in 1080), Jarl Haakon ((997 – 1030 euh.. de zoon van dochter Gytha van vorkbaard en die trouwde met een nicht van Knoet de Grote?) en werd gemakshalve vervangen voor zijn zogenaamde donkere gekleurde vrouw? Alles draait nog steeds om Kattegat en als het wordt belegerd zijn het louter vrouwen die bevelen roepen. Oké oké...Vikings heeft altijd wel ingezet op sterke vrouwen en dat was historische gezien ook grotendeels juist maar hier maken ze het wel erg bont!

Tja als ik voorbij modern verantwoord en totale verwaarlozing van de geschiedenis kijk, is het met goede gevechten tussen Vikings-krijgers, nog best prima kijkvoer! En...voor mij ook de aanwezigheid van Laura Berlin als Emma van Normandië (±985 –1052)! Echter komt dit niet in de buurt van de originele "Vikings"

Irina

Eindelijk een serie die snapt wat vrouwen leuk vinden. Jonge langharige afgetrainde knappe en halfnaakte mannen! Alleen daar krijgt het al een tien voor. Voor de rest is het even in het verhaal komen. Ik ben benieuwd naar deel 2.

avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

schreef:

Dan kan je beter naar deze Damespraatjes.

Maar goed, ieder zijn smaak. Dat de serie in een soort Woke verdamping is terecht gekomen is iets van deze tijd. Ik ben afgehaakt. Ik cancel dit soort stromingen.

Al met al iets minder dan de originele Vikings maar ik heb me toch weer prima vermaakt. Met name de scène op de brug tijdens de aanval op Londen was fantastisch. Geweldige kop heeft die king Knoet ook!! Leif Eriksson kwam niet zo geloofwaardig over. Ik hou wel van deze franchise. Op naar het volgende seizoen!