• 8.985.711 stemmen

Alice in Borderland - Seizoen 1 (2020)

Alternatieve titels: Imawa no Kuni no Arisu, 今際の国のアリス

Ontwikkeld door: Kaata Sakamoto

Met: Kento Yamazaki, Keita Machida en Keita Machida

Oorsprong: Japan

Datum van release: donderdag 10 december 2020

Plot Alice in Borderland

Ryohei Arisu, een lusteloze, werkloze en door videogames geobsedeerde jongeman ziet een vreemd licht en bevindt zich plotseling in een mysterieuze lege versie van Tokio, samen met zijn twee beste vrienden. Ze ontdekken al snel dat ze in deze wereld in het ene gevaarlijke spel na het andere moeten strijden om te overleven.

Afleveringen Seizoen 1 (2020)

10 december 2020 (49 minuten)

Arisu en zijn vrienden verstoppen zich voor de politie in een openbaar toilet, maar wanneer ze weer naar buiten komen, zijn de straten van Tokio ineens helemaal leeg.

10 december 2020 (51 minuten)

Arisu en Karube laten de gewonde Chota achter om de omgeving te verkennen. Ze komen bij een groot appartement, waar ze een dodelijke variant van tikkertje moeten spelen.

10 december 2020 (42 minuten)

Nu de visums van Chota en Shibuki binnenkort verlopen, gaan de vier naar een grote botanische tuin in Shinjuku, waar ze deelnemen aan een wreed spel van verraad.

10 december 2020 (47 minuten)

Arisu voelt zich heel schuldig en wil het opgeven, maar Usagi spoort hem aan om door te gaan. Ze moeten nu een uithoudingsspel spelen op een ondergrondse snelweg.

10 december 2020 (52 minuten)

Nadat Arisu en Usagi het Strand hebben gevonden, dwingt de koning van deze zogenaamde utopische plek hen om te helpen de resterende speelkaarten te vinden.

10 december 2020 (42 minuten)

Chishiya vraagt Arisu en Usagi hem te helpen de status quo te doorbreken. Een onvoorziene gebeurtenis heeft gevolgen voor de fragiele machtsverhoudingen van het Strand.

10 december 2020 (48 minuten)

Ooit was het Strand een veilige plek, maar nu is het de arena voor de volgende fase, waarin een epische heksenjacht leidt tot een vijandige confrontatie.

10 december 2020 (53 minuten)

De spanningen in het resort bereiken een climax. Nu de wedstrijdklok bijna op nul staat, is de toekomst van de overlevenden van de aanval onzeker.

umbra

Mmm ziet er wel nice uit, zowel het gegeven, als dat het van Japanse makelij is, maakt me wel warm.

umbra

Aflevering 1 was al vermakelijk, soort van escape room... hopelijk is de rest navenant, dan benk hier wel zoet mee.

avatar van feenah

feenah

Iemand een idee waarom elke aflevering in het dubbel staat hierboven?

umbra

In een ruk de rest ook gezien en vond tot de eerste 4 afleveringen zeer sterk en uiterst vermakelijk. Zodra ze op het 'strand' met gans den hoop zitten vind ik het toch beduidend minder, nog steeds lekker kijkbaar, maar 'the game' an sich kwam gewoon minder goed over, waar het in de eerste afleveringen overzichtelijker was, gewoon net iets fijner om volgen. Ook paar lekkere Japanse chicks Al bij al toch fijne Japanse serie. Dus mijn 4.5* van eerder wordt een dikke 3.5*

avatar van Glacius

Glacius

Eerste 4 afleveringen waren ijzersterk. Zodra the Beach in beeld komt wordt het allemaal wat minder eigenlijk. Minder rauw en meer over-the-top zoals vaak het geval is bij Aziatische actie/drama. De laatste twee afleveringen vond ik zelfs best matig eigenlijk, vanwege het lage tempo. Daarom 3,5*. De eerste 4 afleveringen zaten op 4,5* niveau.

avatar van Threeohthree

Threeohthree

Wisselvallig,

Zoals mijn voorgangers vermelden zijn de eerste 4 aflevering echt subliem. Het is een soort Japanse mix van Saw en het Braziliaanse 3%. De games zijn een stuk bruter dan in 3% en iets minder rauw dan Saw. De eerste 4 episodes is dit echt een heerlijke combinatie. De games zijn high pace en intensief waardoor de episodes werkelijk voorbij vliegen. Echter na episode 4 komt er iets meer verhaal en filosofisch gebrabbel tussendoor waardoor de pacing opeens volledig zoek is.

Episodes duren plots nét iets te lang, we krijgen flashbacks, monologen, en veel bombastische violenmuziek waar eerder in de serie vooral de games centraal stonden. Alice in borderland is daarom echt enkel geschikt als binge-materiaal gezien het dan makkelijker als geheel te zien is. En in z'n geheel is het een prima vermakelijk tussendoortje van ongeveer 200 calorieën. Het stilt de trek voor een paar uur, maar er moet nog wel een fatsoenlijke maaltijd gegeten worden.

3.5*

avatar van Noud

Noud

Tip: Niet Kijken!!

Bespaar je de moeite.

avatar van Black Math

Black Math

Gekeken omdat dit in hetzelfde straatje als Squid Game zou moeten zijn, maar dit is toch een stuk matiger. Deze serie heeft enkele melodramatische momenten, zoals in de tweede en in de laatste episode, waarin we speeches zien die emotioneel zouden moeten overkomen, maar over de top aanvoelen, en waarbij de serie alle (geveinsde) scherpzinnigheid laat varen. Ik ben niet onder de indruk van hoe men de hoofdrolspeler in de tweede aflevering laat overleven, noch van hoe doortrapt het spel in de laatste aflevering zou moeten zijn. Deze serie belooft een "wauw, wat een vindingrijkheid" gevoel, maar maakt het niet waar. 2*.

avatar van Nixon17

Nixon17

Het is achter mekaar raak met slechte beslissingen maken, rare emoties op verkeerde momenten, erg ongeloofwaardig op die manier. Soms weten mensen ineens heel erg veel over de situatie soms lijken mensen er al maanden of jaren te zitten en te hebben overleeft andere keren kan dat weer niet. Het zit al met al niet goed in elkaar. Ik heb hem wel afgekeken omdat het "maar" 10 afleveringen waren maar een tweede seizoen zou ik overslaan.

avatar van DragQueen

DragQueen

Vermakelijke serie en prima productie van Japanse bodem. Het concept is leuk bedacht en wordt op een onderhoudende wijze aan de kijker voorgeschoteld. 3,5 Ster.

avatar van Karst

Karst

Volkomen idioot vermaak. Vooral niet over nadenken want enige logica is ver te zoeken. Typisch Aziatische serie. Dus over the top, tjokvol luid geschreeuwde emoties, rare beslissingen op rare momenten en geveinsde complexiteit.

Wel vermakelijk verder.

avatar van james_cameron

james_cameron

Spannende, mysterieuze japanse Netflix-serie over een soort parallelle wereld, waarin inwoners van een grotendeels verlaten Tokyo moeten deelnemen aan een grote reeks sadistische spellen om te overleven. Het Escape Room/ Saw-achtige uitgangspunt is niet bepaald vernieuwend, maar werkt wel. Tenminste, wanneer de serie zich focust op de spellen. Alles daarbuiten is nogal melodramatisch en weinig boeiend. De personages spreken ook niet bepaald tot de verbeelding. Goed gemaakt en onderhoudend, maar na de eerste paar afleveringen zakt de boel flink in, waarna het niet helemaal meer goed komt. Hopelijk is seizoen twee beter.