Mijn Series +

In Europa: De Geschiedenis op Heterdaad Betrapt (2019-2020)

Nederland
Documentaire
Miniserie, 432 minuten

met Geert Mak

De VPRO trekt samen met Geert Mak opnieuw door Europa en de Europese geschiedenis. De nieuwe serie pakt de draad op waar de vorige eindigde: in 1999. Het optimisme tijdens de eeuwwisseling maakte plaats voor angst en verwarring na de aanslagen op de Twin Towers, de kredietcrisis, een toenemende stroom vluchtelingen en een steeds slechtere relatie met Rusland. Maar kun je geschiedenis herkennen als je er middenin zit? Als niemand nog weet hoe het gaat aflopen?

1. De Piloot die uit de Cockpit Sprong
  8. De Krekel en de Mier
  9. De Wetten van de Zee
  10. Dansende Beren
avatar van Raspoetin
Naar aanledining van de tweede aflevering van de nieuwe serie In Europa. Artikel in de Trouw in 1995: Lachen om de poppen van Boris Jeltsin en Pavel Gratsjov mag niet meer Interessant genoeg werd de naam van Putin niet genoemd in het stuk.

avatar van ZAP!
In deze serie wordt gesuggereerd dat Jeltsin telkens boos werd over een nieuwe aflevering van 'Koekli', maar na wat bedaren concludeerde dat het nu eenmaal bij een democratie hoorde, en dat specifiek Poetin achter het stoppen van de show zat. Zou goed kunnen dat hij achter de schermen al flinke invloed had op dat moment.

Tegenvaller vergeleken met de oorspronkelijke serie. Elke aflevering een voice-over in een andere taal is een nutteloze gimmick. De serie is veel mooifilmerij, mooie shots lijken belangrijker dan de inhoud.
De aflevering over de Pop van Poetin was tot nu toe veruit de beste. Maar over het algemeen mist feitelijke inhoud. In de aflevering over bankiers op IJsland zien we nauwelijks wat zij precies hebben gedaan. Close-ups van mensen die door het IJslandse landschap rijden, met op de achtergrond een muziekje, mooi hoor, maar ik wil ook dingen te weten komen. De aflevering over de strenge Deense migratieregels is nogal eenzijdig. Niet raar als je je aflevering laat beheersen door gladde jongens van een reclamebureau, en de voice-over van de 11-jarige dochter van de eigenaar van dat reclamebureau is. En Geert Mak reist zelf vrijwel niet meer, maar leest af en toe wat commentaar voor voor een green screen.

Tot nu toe erg mager allemaal.