Mijn Series +

Het Israël van Heertje en Bromet (2019-2020)

Nederland
Documentaire
Miniserie, 360 minuten

ontwikkeld door Frans Bromet
met Raoul Heertje en Frans Bromet

Raoul Heertje is vooral bekend als cabaretier en maar weinigen weten dat hij joods is. Frans Bromet is een bekende programmamaker en eveneens joods. Samen reizen ze naar Israël. Het land dat ze goed kennen en waar ze zich mede vanwege hun joodse achtergrond beiden onlosmakelijk mee verbonden voelen. Maar ook het land dat vragen, irritatie en soms boosheid bij hen oproept vanwege de sociale, politieke en religieuze ontwikkelingen.

1. Ongemak
  6. Illegaal
  7. Smart
  8. Vragen
avatar van ZAP!
Vanavond geen afl. i.v.m. de Holocaust herdenking.

avatar van Donkerwoud
Ah ja, logisch ook. Ik kijk er met veel plezier naar.

avatar van ZAP!
Veel plezier...? Maar ik begrijp wat je bedoelt denk ik.

avatar van Donkerwoud
Haha, ja. Ik kijk er met plezier naar als het uitgezonden wordt, maar lijkt me een te beladen serie voor een herdenkingsdag i.v.m. de Holocaust.

avatar van ZAP!
Ik gun het alle aanwezigen deze serie op een gepast tijdstip te bekijken.

avatar van ZAP!
Ik dacht een en ander te weten van het betreffende conflict, maar ik zit hier toch regelmatig met oren te klapperen. Die mevrouw met die kaart van het beoogde Israël bv.... de brutalen hebben binnenkort driekwart van de wereld?

avatar van ZAP!
If you will it, Dude, it is no dream.

Afl. 7 is erg interessant. Heertje raakt (weer) oprecht geëmotioneerd wanneer hij twee vaders (de één Palestijn, de ander Israëlisch) ontmoet die beiden een dochter(tje) verloren aan het conflict, maar tóch samen vredig strijden voor een oplossing. Hij (Heertje) blijkt echter geen echte journalist, wat zowel voor - door zijn emoties die mij raken - als tegen hem werkt - wanneer hij elders in de aflevering in gesprek gaat met mensen die bepaalde politiek en acties van Israël proberen te verdedigen en hij niet voldoende weerwoord biedt (iets wat hij tot deze aflevering toch echt wel voldoende deed, of anders Bromet wel).

Er is geen oplossing voor het conflict, dat zie ik nu wel in, want Israël zal nooit het land teruggeven aan de Palestijnen en dat is in de kern wat de meeste Palestijnen echt willen...^ Wat Israël wél kan doen, is de Gazastrook en de Westelijke Jordaanoever aan de Palestijnen laten, mensenrechten laten zegevieren en indien nodig(!) zich verdedigen tegen terreur. Zo moeilijk is het allemaal echt niet. Maar ja, wie ben ik...?

Ontzettend goede serie, heb de laatste jaren weinig betere gezien. Hulde aan Heertje en Bromet!

^ D.w.z. zolang de V.N. en Amerika wereldmachten van betekenis zijn.

avatar van ZAP!
Overigens lees ik nu hier bv. een totaal ander geluid, zij het al scheldend en tierend - iets wat nooit zo goed werkt bij mij. En als ik dit lees, wordt het me bijna duizelig voor de ogen (zie ook hier). En op haar site valt veel en veel meer te lezen, op zich zeer interessant!

ZAP! schreef:
...haar site...
Zijn site, geloof ik.

Verder weet ik niet zo goed meer wat ik hiermee aan moet. Het is een gebed zonder einde daar, no pun intended. Israël móet kennelijk strategisch gezien de Westelijke Jordaanoever in handen houden, de Palestijnen willen Jeruzalem nooit opgeven, etc., etc..

avatar van ZAP!
Verder geen meningen over deze serie?

avatar van depri83
Beetje dubbel. Ik ben niet kapot van de kwaliteit van de serie en het interviewen van Heertje maar ik heb wel weer behoorlijk wat opgestoken over Israël en de hele chaos daar.

avatar van ZAP!
Al met al kan ik het nog wel waarderen, maar hoe meer ik over het conflict te weten kom, des te vaker komt het woord godsdienstwaanzin opborrelen.

avatar van Donkerwoud
Een prima ego-documentaire over hoe Raoul Heertje en Frans Bromet kijken hoe hun eigen 'joodse identiteit' zich verhoudt tot de staat Israël. Wat betekent joods-zijn in een staat waar deze etnische/religieuze groep de dominante factor is? Voor Heertje een pittige confrontatie met mensen met wie hij een geschiedenis deelt en die een soms radicaal andere kijk hebben op de hete hangijzers dan hijzelf. Bromet is meer de registrerende observant wiens kenmerkende bromstem soms ongemeend scherp uit de hoek komt. In de verte heeft deze serie wat raakvlakken met 'Natascha's Beloofde Land' (2018) door Natascha van Weezel, maar het duo Heertje/Bromet zijn ietwat doortastender en zoeken zelf meer politiek geladen onderwerpen op. Het is ook heerlijk ongemakkelijke, spannende televisie om deze 'angry old men' lijnrecht in te zien druisen tegen staatspropaganda en geschiedvervalsing. Vooral Heertje is er een meester in om met z'n Hollandse botheid zijn gastvrij ogende geïnterviewden voor het blok te zetten en ze te dwingen om een positie in te nemen. Al moet ik ook zeggen dat de serie gaandeweg wat aan kracht inboet, omdat Heertje's ambigue relatie met het Israël uit z'n jeugdjaren een nodeloze herhaling van zetten wordt. Zelf had ik bijvoorbeeld minstens een aflevering verwacht over de omgang met etnische minderheden (zoals Ethiopische joden) die buiten diens vriendencirkel vallen.