• 10.988 nieuwsartikelen
  • 9.002.777 stemmen

De Weg - Seizoen 1 (1983)

Show titel: De Weg

IMDb beoordeling: 6,2 (22)

Afleveringen: 12

Speelduur: 10 uur en 51 minuten

Ontwikkeld door: Willy van Hemert

Met: André van den Heuvel, Anne-Wil Blankers en Sjoerd Pleijsier

Oorsprong: Nederland

Datum van release: maandag 10 januari 1983

Eerst uitgezonden op: Nederland 1 (Nederland)

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot De Weg

Frans van Steenderen, eigenaar van een klein grondverzetbedrijf is getrouwd met Jannie Majoor. Een jongdame waar eigenlijk het hele dorp een oogje op heeft. Na jaren van kinderloosheid wordt na de oorlog hun zoon Arie geboren. De zaken gaan goed, echter privé loopt het minder bij de familie van Steenderen. Jannie verlaat haar man en de nog jonge Arie. In de jaren daarna gaat ieder zijn eigen weg. Tot Jannie weer plotseling voor de deur staat.

Afleveringen Seizoen 1 (1983)

1. 1. Kom Je Gauw Terug?

10 januari 1983 (56 minuten)

Wegenbouwer Frans van Steenderen wordt door zijn overspelige vrouw Jannie in de steek gelaten. Ze verhuisde in 1957 met haar minnaar Thijs naar Australië. Tien jaar later besluit Frans zijn achttien jaar oude zoon Arie naar kostschool te sturen. Arie wil alleen gaan als hij, nadat hij afgestudeerd is, zijn moeder in Australië mag bezoeken.

2. 2. Zo'n Vader als Ik Heb

17 januari 1983 (49 minuten)

Arie heeft moeite met aarden op school en blijft erg op zichzelf. Zijn verzoek om zijn paard naar school te laten brengen wordt afgewezen, ondanks de genereuze betalingen van zijn vader. Tijdens het fietsen ontmoet hij een meisje van zijn leeftijd genaamd Cootje, en vraagt haar mee naar het schoolbal.

3. 3. Iemand Die Me Begrijpt

24 januari 1983 (55 minuten)

Op weg om zijn zoon op te pikken van school rijdt Frans van Steenderen een meisje aan met zijn auto. Frans neemt Arie mee op vakantie naar Zwitserland.

4. 4. Dag, Man van Toen

31 januari 1983 (52 minuten)

Net als ze thuis komen vanuit Zwitserland staat Arie's moeder onverwacht op de stoep. Ze wil Arie met zich meenemen. Cootje komt op bezoek en is onder de indruk van de rijkdom van Arie's vader.

5. 5. Ze Hoort Nergens Bij

7 februari 1983 (55 minuten)

Jannie besluit niet meer terug te keren naar Perth omdat ze haar familie terug wil. Grootmoeder komt bij Frans wonen omdat haar huis gesloopt gaat worden.

6. 6. Beterschap, Vader

14 februari 1983 (55 minuten)

Arie heeft de hele nacht door de bossen gedwaald omdat hij gezien heeft dat zijn vader met zijn ex naar bed is gegaan. De volgende dag krijgt Frans een hartaanval, wat zijn moeder ertoe brengt Jannie in haar hotel te bezoeken om haar over Frans te vertellen en haar te vragen terug te keren naar Australië.

7. 7. Ik Wou Maar Weggaan

21 februari 1983 (55 minuten)

Arie dumpt Cootje omdat hij niet meer in de liefde gelooft. Marie verlaat Frans nadat ze zich gerealiseerd heeft dat ze niet kan wedijveren met Jannie. Terug op school krijgt Arie een nieuwe kamergenoot, Jan. Rivalen Jannie en Marie lopen elkaar tegen het lijf in de nieuwe supermarkt.

8. 8. Een Welbehagen

28 februari 1983 (51 minuten)

Jannie huist weer in alsof er niets gebeurd is, en Arie mag eindelijk zijn paard op school hebben.

9. 9. Je Vond Me Toch Aardig

7 maart 1983 (56 minuten)

Erik erkent dat hij verliefd is op Arie. Een verraste en geschokte Arie weet niet hoe te reageren en versmaadt hem. Uit wraak besluit Erik de paardenstallen in brand te steken.

10. 10. Ik Hoor Hier Toch Niet

14 maart 1983 (55 minuten)

Arie's paard ontsnapte uit de brand, maar wordt aangereden door een brandweerauto. Als hij Eriks huis bezoekt om zijn verontschuldigingen aan te bieden ontmoet hij daar Eriks zus Els.

11. 11. We Zijn Nog Jong

21 maart 1983 (55 minuten)

Na een feestje krijgt Frans een fatale hartaanval. Het is nu aan Jannie om zijn belangen in de zaak te behartigen. Intussen heeft Arie gevoelens voor Els ontwikkeld, en daarom helpt hij Erik met z'n studie voor het examen. Jan denkt dat zowel Erik als Arie homoseksueel zijn en lokt een gevecht met Arie uit.

12. 12. Tot het Eind van de Weg

28 maart 1983 (57 minuten)

Jannie wil het huis en de aandelen van het bedrijf van haar man verkopen. Arie moet besluiten wat hij wil doen met de rest van zijn leven. Konings biedt hem een baan met paarden aan, en Schellekens wil een klein bouwbedrijf opzetten, net als Arie's vader toen die jong was.

Er zijn bij dit seizoen nog geen berichten geplaatst.