• 8.985.277 stemmen

Show titel: Q & Q

Ontwikkeld door: Harrie Geelen

Met: Bob de Lange, Martin Perels en Erik van 't Wout

Datum van release: zaterdag 5 oktober 1974

Eerst uitgezonden op: Nederland 1 (Nederland)

Plot Q & Q

Q & Q gaat over de twee vrienden, Aristides Quarles van Ispen en Wilbur Quant. Ze komen bij toeval enkele misdadigers op het spoor. Omdat ze door de volwassenen, met name de politie, maar half worden geloofd moeten ze zelf op onderzoek uitgaan. Ze worden daarbij geholpen door Aristides zijn oudoom, 'opa' Reinier Quarles van Ispen, en Wilburs zus, Juultje.

Afleveringen Seizoen 1 (1974)

1. 1. Een Mislukte Foto

5 oktober 1974 (24 minuten)

Een man arriveert bij een benzinestation en pleegt daar een telefoontje. Hij lijkt geagiteerd en wil iemand ontmoeten. Ondertussen stopt Reinier Quarles van Ispen bij hetzelfde benzinestation om te tanken. Na het telefoontje wil de man wegrijden, maar zijn auto wil niet starten. Reinier geeft hem een lift. Tijdens het ontbijt komt er bij de familie Quant een telefoontje binnen dat een van Ingmar's collega's ziek is en hij de advertentiecampagne voor de nieuwe limonade, 'Poeff', moet overnemen.

2. 2. De Ring in het Bos

12 oktober 1974 (24 minuten)

Wilbur, Aristides en Juultje onderzoeken de plek waar de jongens de bewuste foto hebben gemaakt. Ze vinden een leeg pakje Egyptische sigaretten, en Juultje vindt een grote zilveren ring. Als de jongens met de foto naar het politiebureau gaan worden ze uitgelachen.

3. 3. De Vrolijke Zeug

19 oktober 1974 (25 minuten)

De twee Q's en opa besluiten de auto die de vermiste man bij het tankstation heeft achtergelaten te onderzoeken en ontdekken de naam van de man: Anthony van Slingelandt. Toevallig kent opa zijn moeder en hij besluit haar een bezoekje te brengen. De jongens zien ondertussen een enge man bij de lokale zilversmid, Bennebroeck.

4. 4. De Familie Bennebroeck

26 oktober 1974 (25 minuten)

Q en Q onderzoeken de oude molen waar de familie Bennebroeck woont. De enge man, Axel Zaneck, verblijft bij hen. Als Eduard Bennebroeck vertrekt nemen de jongens een kijkje bij de oude molen, maar dan komt Bennebroeck's zuster thuis.

5. 5. Opa Quarles Informeert

2 november 1974 (24 minuten)

Opa wil de oude molen kopen, maar boer Zwartjes wordt hebberig nadat hij van bewoner Bennebroeck een bod heeft gehad, en verhoogt zijn prijs. Opa brengt een bezoek aan de huisbaas van Van Slingelandt, en merkt dat hij geschaduwd wordt door een man in een witte jas.

6. 6. Een Ongeval van Ernstige Aard

9 november 1974 (25 minuten)

De jongens zijn geschokt als ze Zaneck op de drempel van Quarles van Ispen vinden. Boer Zwartjes ligt in het ziekenhuis nadat hij in zijn eigen schuur een klap met een plank heeft gehad.

7. 7. Doiiiiiing!

16 oktober 1974 (24 minuten)

Berthe en Eduard Bennebroeck zijn ontzet als ze horen dat een paar kinderen vragen gesteld hebben over de medicijnen die ze bij de apotheek besteld hebben. Van Slingelandt zijn auto staat geparkeerd bij Hotel Schoon Runkum, maar kort daarop laat Zanek de Citroën vernietigen.

8. 8. Een Peuk met een Gouden Biesje

23 november 1974 (26 minuten)

Opa en Aristides zijn vader hebben bewijs gevonden dat Zwartjes op een z'n hoofd geslagen is, en dat het dus geen ongeluk was. Ze hebben ook een sigarettenpeuk op de plaats delict gevonden, een uit het Egyptische pakje.

9. 9. Interessante Hobbys

30 november 1974 (24 minuten)

Juultje hoort dat Bennebroeck kleine technisch snufjes kan maken. Opa ziet de man in de witte regenjas weer, die hem volgde naar het hotel in Runkum.

10. 10. Gasten op het Tuinfeest

7 december 1974 (24 minuten)

Tijdens het tuinfeest bij het huis van Quarles van Ispen lenen Aristides en Wilbur walkietalkies en gaan op weg naar de oude molen van Bennebroeck. Zaneck grijpt de gelegenheid aan om in Aristides zijn kamer te zoeken naar de zilveren ring.

11. 11. Spoedgeval

14 december 1974 (24 minuten)

De ouders van Van Slingelandt komen met hun zorgen over Anthony naar opa. Aristides is gevangen genomen door Zaneck, die de foto waar het allemaal mee begon gevonden heeft.

12. 12. Hallo...?

21 december 1974 (24 minuten)

Beide Q's zijn door Zaneck en de Bennebroeck's gevangen. Berthe is niet langer in staat voor de steeds zieker wordende Anthony van Slingelandt te zorgen. Ze belt Charles Quarles van Ispen, de chirurg, en dwingt hem een kijkje te komen nemen bij Anthony.

13. 13. Oef, Nu een Poeff!

28 december 1974 (24 minuten)

Het complot begint ze te ontrafelen als het doel van de ring duidelijk wordt en de man in de witte regenjas Alex Zaneck begint in te sluiten. Ondertussen zijn de jongens Q en vader Charles niet in staat weg te komen bij de familie Bennebroeck.

PeterW

Bizar als je bedenkt dat bijna alle acteurs die hieraan meegewerkt hebben dood zijn.

Geweldige serie uit mijn jeugd, kan dit nog goed terughalen

avatar van Petey_mm

Petey_mm

Een spannende jeugdserie waarvan ik me 1 zinnetje nog goed kan herinneren: D'r legt een dooie vent in het bos! (uitgesproken op z'n plat Amsterdams) Begintune is erg herkenbaar, maar wel heel irritant als het de hele dag in je hoofd blijft hangen: Q en Q, uuuh uuuh uuuh.....

Petey_mm schreef:

En bedankt...

avatar van Petey_mm

Petey_mm

kos schreef:

En bedankt...

avatar van Thunderball_mm

Thunderball_mm

Erg leuke serie, die ik mij na al die jaren nog steeds kon herinneren. Ik heb afgelopen Kerstvakantie de dvd box aangeschaft. Tot mijn verbazing bleek er ook een tweede serie te zijn. Nooit geweten en blijkbaar bij meer mensen niet, want -na wat navraag in mijn kennissenkring- wist men alleen over deze eerste serie te vertellen.

Verder dacht ik al zo'n beetje vanaf mijn jeugd dat Belinda Meuldijk hierin zat als het oudere zusje, blijkt dat een totaal ander iemand te zijn.

De serie is nog steeds erg vlot en spannend. Iedere aflevering eindigt zo'n beetje met een cliffhanger.

Dit in tegenstelling tot de Kris Pusaka, die ontzettend langzaam nu overkwam en vaak meer op een toeristisch reisprogramma leek dan een spannende jeugdserie.

Thunderball_mm schreef:

Het was Grobelia, viel dat even tegen.

avatar van Thunderball_mm

Thunderball_mm

Nou, daar van dacht ik dus OOK altijd dat zij dat was! Dat viel dus even allemaal tegen!

avatar van jester

jester

Grobelia was natuurlijk veel leuker dan Belinda Meuldijk. Maelis Morel heette ze.

Mooie serie, maakte veel indruk op me (ik was 9).

avatar van Ted Kerkjes_mm

Ted Kerkjes_mm

Mijn ouders vertelden mij vroeger vaak over series uit hun jeugd. Mijn moeder was vroeger idolaat van Hamelen: ze had nog altijd een elpee en een boek van deze serie. Ze vertelden ons waar het over ging en draaide regelmatig de plaat, zodat de liedjes uit deze serie ook een groot onderdeel maakten van mijn jeugd. Toen de overgebleven op dvd verschenen, kocht ze deze, zodat ook ik de serie kon zien. Ook ik werd een Hamelenfan, zelfs nog enthousiaster dan mijn moeder. Toen in 2014 "de utlieme verzamelbox" uitkwam, met de afleveringen die Harrie Geelen en Rob de Nijs hadden opgenomen, kocht ik deze dan ook meteen. Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, mijnheer? vind ik nog altijd één van de beste series die ooit gemaakt zijn.

Mijn vader vond Hamelen maar niks. Er werd veel te veel in gezongen. Mijn vader prees de serie Q & Q. Hij vertelde het verhaal over twee jongetjes die per ongeluk een foto maken waar een dode man op lijkt te staan. Of het ligt aan het ijzersterke verhaal of aan de vertelkunsten van mijn vader, weet ik niet, maar ik vond dit verhaal zó spannend dat ik niet slapen kon van de angst. Mijn ouders wilden mij geruststellen door het einde van de serie te vertellen, maar zij wisten eigenlijk ook niet meer precies hoe de serie af liep. Uiteindelijk gingen ze maar naar de bibliotheek om Q & Q te lenen (op videobanden), zodat ik de serie kon bekijken. Dat was in de herfstvakantie en iedere dag keken we een aflevering, zodat iedere avond met een cliffhanger eindigde.

Zodoende kan ik wel zeggen dat Q & Q en Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, mijnheer? voor mij jeugdsentiment is.

Een tijdje terug heb ik de volledige serie aangeschaft op één box. De tweede serie Kunst en vliegwerk had ik vroeger nooit gezien. Serie 1 wel, maar veel dingen uit het verhaal was ik vergeten.

Allereerst moet ik zeggen dat het acteerwerk in deze serie erg sterk is. Meestal acteren kinderen niet zo fantastisch, maar Erik van 't Wout en Martin Perels acteren gewoon erg goed. Vooral Van 't Wout zet een erg leuk personage neer. Neem nou de manier waarop hij zijn bril zijn neus op duwt. Ook oom Reinier wordt fantastisch vertolkt door Bob de Lange. Oom Reinier is echt een personage waar je meteen verknocht aan bent. Ik tenminste wel. Ook de overige figuren zijn erg goed neergezet. (Sacco van der Made, Cor Brink, et cetera) Het acteerwerk is gewoon enorm goed, naar mijn mening. Natuurlijk ook Ferd Hugas als de mysterieuze man. Hij leefde in mijn moeders herinnering voort als de man met de grote neus. Mijn moeder was doodsbang voor hem. Vroeger zag ze 's nachts vaak het haakje van haar kapstok aan voor de neus van die man, waardoor ze menig nacht angstig wakker lag. Ik vermoed dat ik mijn angstige aard van mijn moeder overgenomen heb...

De serie is geschreven door Harrie Geelen, een briljante schrijver en tekenaar. Deze man heeft zo ontzettend veel gemaakt! Ik ben een groot liefhebber van zijn werk. Wat leuk is, is dat hij ook het brein is achter Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, mijnheer? is. Dit bewijst maar weer eens de creativiteit en de veelzijdigheid van Harrie Geelen.

Taal is een belangrijk, dan wel niet het belangrijkste onderdeel van Q & Q. Doordat de serie het budget niet had om spectaculaire achtervolgingen te maken, moest Harrie Geelen spanning op kunnen wekken met taal. En dat is hem zeker gelukt! In het script zitten ontzettend veel subtiele taalgrappen die de spanning versterken.

Verder is het script natuurlijk erg goed doordacht. Neem nou het taalgebruik van oom Reinier.

Harrie Geelen vond het niet nodig om alles volledig op te helderen. Hoe de vork precies in de steel zit, wordt niet geheel duidelijk. Maar hij zei ooit in een interview dat het fantaseren over de misdaad altijd veel interessanter is dan de misdaad zelf. En dat is ook zo. De serie gaat ten slotte ook over Q & Q en niet over de misdaad.

Harrie Geelen weet ook bijna iedere aflevering weer te eindigen met een spannende clliffhanger. Dit presteerde hij bij Hamelen ook al. Ontzettend knap.

Ook de muziek van Joop Stokkermans is natuurlijk zeer memorabel. De intro is één van de bekendste intro's van Nederland, vermoed ik. De intro wordt trouwens gezongen door Robert Long.

Volgens sommige bronnen is Q & Q nog altijd de meest bekeken Nederlandse jeugdserie ooit. Het is in ieder geval de eerste Nederlandse jeugdserie waarin de hoofdrollen werden vertolkt door kinderen. De regisseur is Bram van Erkel, dezelfde regisseur die in de jaren zestig samen met Harrie Geelen en Joop Stokkermans al Oebele maakte.

Kortom: een geweldige serie, die de jeugd van nu ook nog steeds zou boeien. (Ik ben daar een (levend) bewijs van.)

Tegenwoordig maken ze niet zulke kwaliteitsseries meer...

Vier-en-een-halv... Ach wat. Vijf sterren!

avatar van JR30GP

JR30GP

Ik zag de serie in de jaren 90 toen deze op de vpro werd uitgezonden. Destijds namen me ouders iedere aflevering op, dus ik heb ze vervolgens nog tig keer terug gezien. Die videobanden zijn door het herzien hard in kwaliteit achteruit gegaan. Later heb ik de dvd's nog gekocht. Laatst ben ik met m'n vader de locaties afgegaan waar de serie werd opgenomen, erg leuk om te zien dat zoveel plekken nog goed herkenbaar en soms zelfs onveranderd zijn. Echt jeugdsentiment dit!

Na de scène met die foto uit het bos durfde ik serieus niet meer verder te kijken destijds

avatar van frolunda

frolunda

Die agenten destijds dat was nog eens politie....jajaja jajajaja.

avatar van Wandelaar2

Wandelaar2

Een jeugdserie waar ik de meest warme herinneringen aan bewaar is Q&Q. Rond mijn twaalfde verjaardag uitgezonden. Ik zat in hoogste klas van de basisschool en van beginnende puberteit had ik nog geen last.

Geen zaterdagavond sloeg ik over. In de huiskamer keken we nog naar een zwart-wit toestel. Kleur was niet nodig, vond pa, hij deed het immers nog prima.

In 2004 kwam de serie uit op DVD en, hoewel enthousiast over het weerzien, moet ik zeggen dat de technische kwaliteit van beeld en geluid niet van het allerbeste soort is. Er is gebruik gemaakt van video-kopieën van een herhaling ergens in de jaren '90. Maar met wat bijregelen (meer licht en hoge tonen) blijft de schade beperkt. Oorspronkelijk is de serie op film opgenomen. Een geluk waarschijnlijk. Beeldbanden werden nogal eens gewist.

Mijn jongste zoon, nu 16 jaar, is eveneens door het virus besmet geraakt, en samen aan de afwas, bespreken we regelmatig nog dialogen uit de serie. Het ultieme jongensboekverhaal. Knap en naturel (dus niet gehinderd door enige acteerervaring) gespeeld door Erik van 't Wout en Martin Perels. Behalve het aardige verhaal zijn vooral de dialogen sterk. Je voelt hoe het script met vaart en plezier in elkaar werd gezet. Grote acteurs als Bob de Lange (opa), Sacco van der Made (adjudant Mudde) en Lex Goudsmit (aannemer Pies) tillen het niveau tot grote hoogte.

De meeste afleveringen eindigen met een 'cliffhanger' die je een week lang in spanning hield tot de volgende aflevering. Een heerlijk spannend dorpsverhaal, dat nergens uit de bocht vliegt door grote onwaarschijnlijkheden, maar met humor en gevoel voor sfeer en detail in elkaar werd gezet. Ook de ouders van de jonge tieners zullen meegekeken hebben en de makers waren zich dat wel bewust. Veel teksten in de dialogen zijn gericht op de meekijkende ouder en ook die komen aan hun trekken.

Nu geeft de serie vooral een prachtig beeld van de sfeer in midden jaren '70: emancipatie, veranderende rol van gezagsdragers, en natuurlijk de bekende potjes beleg op de ontbijttafel en de prachtige auto's. Heimwee? Tja, best wel. Treurig word ik als ik bedenk dat de meeste acteurs uit de serie al overleden zijn. Ik denk met name aan Martin Perels, die de rol van Wilbur speelde. Hij overleed in 2005.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Als ik het nu zou zien zou ik er waarschijnlijk niks meer aan vinden, maar vroeger was dit een serie waar ik voor thuis bleef en elke keer weer vol verwachting op de nieuwe aflevering zat te wachten. Ik zie dat de serie best hoog scoort. Ik zou echt niet meer weten of er ook echt goed in geacteerd werd, want als kind kijk je toch anders naar een serie of film dan dat je nu doet. Maar ik zou het toch nog wel eens willen zien, ik zal wel eens kijken of er op Youtube niet toevallig iets van staat. Op Youtube kun je bijna alles vinden dus dit zal er ook wel tussen staan. Maar om op de serie terug te komen, wat ik zo nog in mijn gedachte heb, vond ik het echt een fantastische serie. Zoals ik al zei, daar bleef je voor thuis.

mcdaktari schreef:

Ik heb het een paar jaar terug nog gezien. Ik was destijds 6/7 jaar. Maar de spanning was meteen terug. Natuurlijk is dit een tijdsbeeld van de jaren 70, maar wel 1 van de beste tijdsbeelden van toen. Hetzelfde gevoel heb ik bij Derrick. Ook uit mijn kind/jeugdtijd maar blijft nog steeds goed. Zelf beter als die geknutselde series of films van nu.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

DjFrankie schreef:

Dat noemen we jeugdsentiment he? Ik heb Q&Q op YouTube gevonden, alle 2 de seizoenen dus ga het vrij binnenkort weer eens proberen of ik het net zo ervaar als jij

avatar van wimaroca

wimaroca

Gewoon 4.5 sterren ........jeugdsentiment

Ik denk als ik 'm nu zou gaan kijken het nog geen 2 sterren zou geven

Daarom nu ongezien ,maar gewoon becijferen zoals ik ,45 jaar geleden ofzo gezien heb

avatar van Robi

Robi

De eerste serie komt uit 1974. Ik was dus 11 of 12 toen ik die serie gezien heb. En het stond me bij dat ik het toen erg goed vond. Nu zo'n kleine 50 jaar later heb ik hem weer eens gezien. En ik was benieuwd of ik er nu nog wel door kon komen. Maar het viel me eigenlijk heel erg mee. Het is nog steeds een aangename serie om te zien. Best een goed verhaal ook, al wordt het wel tergend lang uitgesponnen over maar liefst 13 afleveringen die ik vandaag in 1 keer achter elkaar gezien heb. Terwijl ik aanvankelijk dacht dat het zes afleveringen zouden zijn. Maar goed, leuk verhaal dus. Ook best heel redelijk geacteerd op een paar mindere scenes na. Eigenlijk zijn het vaak juist de kinderen die wat minder goed acteren. En verder is het leuk om een hoop herkenbare beelden uit een herkenbare tijd te zien. En er blijkt dus ook nog een vervolg serie te zijn. Dat wist ik niet meer. Maar die ga ik een andere keer nog wel eens bekijken. Ik ben nu weer even verzadigd.