Mijn Series +

Nederland
Miniserie, 199 minuten

ontwikkeld door Bert Nijdam
met Pierre Bokma, Daan Schuurmans en Guy Clemens

Matthias Meyer, 78 jaar oud, godfather van de Nederlandse strafrechtadvocatuur, roept zijn zonen bijeen. Maar hij wordt geveld door een beroerte en krijgt geen kans meer hun te vertellen wat hij op zijn hart had. Moeder Mieke en de jongens scharen zich rond het ziekbed van de patriarch. Zal vader overleven? Hoe moet het nu verder met het familiebedrijf?

1. De Overlever
  2. Tweede Generatie
  3. De Kroonprins
  4. Ondergang
avatar van Donkerwoud
Net als 'Riphagen' (2016) zat er ergens best een oké serie verscholen in het materiaal, maar ook hier is het onbegrijpelijk dat er gekozen is voor een halfslachtige mengeling van feit en fictie. Het houdt nu het midden tussen een reeks koefnoen-sketches en een serieus misdaadrama, met typetjes die in de verte lijken op de telgen Moszkowicz. Ze zijn het niet en ze zijn het wel. Verwarrend genoeg worden andere publieke figuren opeens wel weer bij naam- en toenaam genoemd, terwijl de disclaimer aan het begin uitdrukkelijk stelt dat de familie Meyer alleen losjes op de familie Moszkowicz is gebaseerd. Al in de tweede aflevering raakt Max Moszkowicz sr. op de achtergrond en komen de oninteressante figuren op de voorgrond. Het eindigt met een rommelig soepzooitje van verschillende plotlijnen die niet meer lekker bij elkaar komen. Een beetje ruzie tussen volwassen mannen die met geaffecteerde stemmetjes naar elkaar gillen, soms eindigt het met een klein handgemeen of een judoworp tussen de broers. Pierre Bokma kijkt zuur, sust de boel. doet statig en wisselt tussen maîtresse en echtgenote. En Eva Jinek (Bracha van Doesburgh) krijgt opeens een essentiële rol toebedeeld, terwijl ze na Freek Vonk geen jota meer te maken heeft met onze Jiddische vrinden.