• 8.985.842 stemmen

Genre: Documentaire

Met: Isaac Kimeli, Yu Takenouchi en Jan Hendrickx

Oorsprong: België

Datum van release: maandag 24 augustus 2015

Eerst uitgezonden op: Canvas (België)

Plot Slijk

Veldrijden, voetbal, motorcross, veldlopen en paardrijden. Vijf sporten in weer en wind, en dus vaak in de modder. In 'Slijk' maken we kennis met mensen die zich daar niets van aantrekken en er vol voor gaan: uit passie voor hun sport. De meesten kennen we (nog) niet. Ze staan in de schaduw van grotere talenten of hebben heel wat pech gekend in hun carrière. Ze komen nog maar net kijken of zijn wereldtoppers in een minder bekende sport. Sommigen zijn opgegroeid in de Vlaamse modder, anderen verhuisden naar België om het hier te maken. Wat bezielt hen om door modder en slijk te blijven ploeteren?

1. 1. Isaac Kimeli en Tim Moriau - Veldlopen

24 augustus 2015 (30 minuten)

Isaac Kimeli werd geboren in het Keniaanse hoogland, net als zo veel andere goede lopers. Toen hij enkele jaren geleden naar zijn moeder in België kwam, hield hij meer van voetbal. Lopen, dat deed je om naar school te gaan.

2. 2. Yu Takenouchi –Veldrijden

31 augustus 2015 (30 minuten)

In Japan zeggen ze dat een kikker die de oceaan heeft gezien, nooit meer terug kan naar de poel. Hier is België die oceaan, en Yu Takenouchi de kikker. Yu is Japans kampioen veldrijden,en beloofde zijn vader op diens sterfbed om zijn kans in België te wagen, bij de grote jongens. Hij verhuist naar Zwevegem, dicht bij zijn verzorger Ranjit, die van zijn ploeg Veranclassic de opdracht heeft gekregen om zich over Yu te ontfermen.

3. 3. Jan Hendrickx en Elvijs Mucenieks -Sidecarcross

7 september 2015 (30 minuten)

Jan Hendrickx is een Kempenzoon, van vader op zoon bezeten door de wereld van de motorcross. Elvijs Mucenieks is dat ook, maar hij komt uit Letland. Een geadopteerde Kempenzoon, dat wel. Hij werkt in en woont boven een bandencentrale in Mol, en heeft maar één passie in het leven. Twee, als je zijn kat meetelt. Samen vormen ze team Hendrickx-Mucenieks, wereldtop in de zijspancross. De eerste rijdt met de motor, de tweede is de ‘bakkenist’, die zorgt voor het evenwicht van de motor.

4. 4. Emilio Ferreira - Voetbal

14 september 2015 (30 minuten)

Emilio Ferreira is misschien wel de meest bekende figuur uit de reeks. Uit het niets tot wonderdokter gebombardeerd toen hij Beveren voor degradatie wist te behoeden. Daarna gevraagd door ploegen als RWDM en Lierse om voor hen hetzelfde te doen, en ook langaan de slag in Griekenland.

5. 5. Hanna Huygens – Drafrennen

21 september 2015 (30 minuten)

In de week trainen, in het weekend koersen. Van ’s ochtends tot ’s avonds in het slijk. Haar tengere gestalte geeft haar een voordeel tegenover veel andere renners, maar zorgt er ook voor dat ze tegen veel meer vooroordelen moet opboksen. Het talent heeft ze, de beste paarden moet ze nog verdienen.

TV draait om beeld, anders moet je radio maken. En dat hebben deze regisseurs van productiehuis Diplodokus goed begrepen. Eén van de mooist gefilmde docuseries die ik ooit gezien heb. De trailer alleen al (die over het veldrijden meer bepaald), zegt al genoeg. Geen montagevondst, fltsende scripts. Gewoon eerlijke en vakkundig gemaakte tv.

Slijk: Yu - YouTube