ad
  • 8.142.151 stemmen

Bassie en Adriaan en de Huilende Professor (1982)

Show titel: Bassie en Adriaan en de Huilende Professor

Seizoenen: 1 seizoen

Afleveringen: 6

Datum van release: maandag 18 december 2017

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Bassie en Adriaan en de Huilende Professor

Afleveringen Seizoen 1 (1982)

1. 1. Wat Er Ook Gebeurt, Altijd Blijven Huilen

Bassie wordt aangezien voor een inbreker wanneer hij zijn jasje uit de caravan probeert te krijgen, maar Adriaan zorgt ervoor dat ze niet te laat komen voor hun optreden. De twee zijn echter verbaasd wanneer het publiek tijdens hun voorstelling in tranen uitbarst. Het blijkt dat niet alleen het circuspubliek last heeft van huilbuien…

2. 2. De Kapotte Wekkerradio

Professor Archibald Chagrijn komt erachter dat het griengas geen effect heeft op Bassie, en deze stuurt zijn hulpje Joris erop uit om een extra zware dosis griengas toe te dienen. Bassie probeert van een kapotte wekker en een kapotte radio een wekkerradio te maken, maar in plaats daarvan maakt hij per ongeluk een robot.

3. 3. De Geheime Opdracht

Joris probeert het extra heftige griengas stiekem uit op Bassie en Adriaan. Adriaan weet Joris uiteindelijk te overmeesteren en de clown en acrobaat leveren hem uit aan de politie. Joris laat echter niets los. De politie staat machteloos, maar de zaak blijkt groter te zijn dan gedacht. Zelfs de minister-president komt eraan te pas.

4. 4. De Achtervolging

Joris ontvangt de door Adriaan geschreven brief en de bijbehorende sleutel. Hij ontsnapt uit de gevangenis en Bassie en Adriaan zetten de achtervolging in. Alles loopt volgens plan, maar dan maakt Bassie per ongeluk de zenderontvanger stuk, waardoor ze Joris kwijtraken. Kan Adriaan de zender tijdig repareren?

5. 5. Op het Goede Spoor

Bassie en Adriaan reizen Joris achterna naar de Canarische Eilanden. De clown en acrobaat komen erachter in welk gebied Joris en de professor zich schuilhouden, maar de professor komt er ook achter dat twee mensen Joris gevolgd zijn…

6. 6. Geheime Agenten

Bassie stelt zich voor hoe het zou zijn als hij en Adriaan geheime agenten zouden zijn. Professor Chagrijn besluit dat Bassie, omdat hij niet vatbaar lijkt te zijn voor het griengas, zijn grootste vijand is, en bedenkt een sluw plan om hem en Adriaan in de val te lokken.

7. 7. De Valstrik

De valstrik van de professor loopt in het honderd, maar Bassie en Adriaan eindigen wel op een strand waar ze niet vanaf lijken te kunnen komen. Adriaan besluit langs de rotsen omhoog te klimmen en Bassie en Robin later met een gehuurde boot op te halen.

8. 8. De Geheimzinnige Helper

Adriaan denkt dat de handlangers van de professor de auto van Bassie en hem gestolen hebben, maar het blijkt dat iemand deze naar het politiebureau heeft gebracht. Eenmaal daar aangekomen, ontdekken Bassie en Adriaan dat de inspecteur onder hypnose is en hen niet meer van dienst kan zijn. Onder de ruitenwisser van hun auto vinden ze echter een briefje dat hen wél kan helpen.

9. 9. Bassie Verdwenen

Bassie is moe en blijft samen met Robin wachten op het strand, terwijl Adriaan verder zoekt naar de schuilplaats van de professor. Als Adriaan terugkomt, blijkt Bassie ontvoerd te zijn. De mysterieuze helper verschaft Adriaan duikapparatuur om zodoende de ingang van de schuilplaats te kunnen ontdekken.

10. 10. De Professor Gevonden

Bassie en Adriaan ontsnappen uit hun cel met behulp van hun geheimzinnige helper. Ze komen er ook achter wie dit al die tijd geweest is. Ze ontdekken dat de professor van plan is een bom met een gigantische hoeveelheid griengas te laten ontploffen en zullen alles op alles moeten zetten om dat te voorkomen.

avatar van Shaky

Shaky

Mijn stem is puur op sentiment. Dit vond ik vroeger 'by far' de leukste, spannendste en interessantste reeks van Bassie en Adriaan. Terug naar mijn jeugd met deze serie.

avatar van tommykonijn

tommykonijn

• 2035 stemmen

Leuk om te lezen. Persoonlijk vond ik dit juist altijd de minste serie. Dat hing er met name mee samen dat ik Joris (toen al) een ontiegelijk vervelend personage vond en dat de serie bij vlagen een beetje rekt. Daar staat wel tegenover dat het een genot is om Paul van Gorcum de rol van de professor te zien spelen en zowel 'het hoorspel' als 'geheime agenten' behoren tot de leukste droomsequenties van Bassie.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Ik heb vorig jaar dit nog bekeken tijdens een herziening van de hele reeks die ik als kind al graag zag.

Ditmaal weer een seizoen zonder de bekende baron met zijn handlanger, want de tegenstander is hier een gemene professor die een gas heeft ontwikkeld waarmee iedereen moet huilen. Best aardig bedacht, al is de uitwerking wel vreselijk kinderlijk, al is dat gezien de doelgroep van B&A natuurlijk wel logisch. Handlanger Joris (hij deed me trouwens denken aan Newman uit Seinfeld) ondersteunt de professor, net als zijn kleine legertje privébewaking van mensen die door het gas hun geheugen kwijt zijn geraakt.

Blij vlagen acteren die schurken wel echt tergend slecht, maar ondanks dat is het allemaal best vermakelijk. Het tempo ligt hoog en zeker richting het einde als ze bij de geheime basis zijn valt er best wel het een en ander te genieten. Wel valt op dat het camerawerk en de beeldkwaliteit vrij matig zijn. Het is dat de chemie tussen Bassie en Adriaan goed werkt, waardoor het nooit echt slecht wordt.