• 8.985.415 stemmen

Favoriete TV-Tunes

avatar van Baggerman

Baggerman

Vandaag de dag vind ik het allemaal niet zo, maar vroeger hadden TV-series werkelijk geweldige begintunes. Mijn Top tien:

1. The Adventures of Black Beauty

2. Hawaii Five 5.0

3. Cagney & Lacey

4. Battlestar Galactica (vanaf 0:20)

5. Airwolf

6. McGyver

7. Lou Grant

8. ALF

9. Hill Street Bluese (4:39 tot 5:50)

10. Dynasty

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

1 Charmed

2 Pokémon

3 The Borgias

avatar van Baggerman

Baggerman

Nee, daar gaat het meer om het visuele van de opening van de serie; hier alleen om de begeleidende muziek.

avatar van Scarafax

Scarafax

Mijn vijf meest favoriete tv-serie tunes...

1. Tour of Duty

2. The X-Files

3. Star Trek: Voyager

4. The Persuaders!

5. The Saint

avatar van Thunderball_mm

Thunderball_mm

Idd The Persuaders en The Saint, ook Return of the Saint (twee totaal verschillende versies, wij hadden versie twee in Nederland, de song Taking it Easy van Guido and Maurizio de Angelis aka Oliver Onions ) en niet te vergeten ook hun Sandokan theme!

maar ook The Avengers en The New Avengers van Laurie Johnson

en uiteraard Lalo Schifrins Mission Impossible Theme, wat nog altijd fantastisch klinkt bij de nieuwe films.

avatar van Ted Kerkjes_mm

Ted Kerkjes_mm

Ik zou niet echt goed een top tien kunnen maken. Daarom gewoon tunes die erg goed vind. Het zijn vooral tunes van series die ik vaak gezien heb en zeer waardeer.

Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, mijnheer? (muziek: Joop Stokkermans / tekst: Harrie Geelen)

De muziek van deze herkenningsmelodie vind ik erg "episch", precies zoals de muziek van een serie zoals deze moet zijn. Vooral de blazers in het begin. En de stem ("Dit is de nog lang niet afgelopen serie...") maakt het helemaal af. Het schilderij (ik denk van Harrie Geelen) is -voor mij- ook iconisch.

Q & Q (muziek: Joop Stokkermans)

Deze muziek is ontzettend herkenbaar en het blijft goed hangen. De aflevering eindigde altijd met een langzamere versie van het lied. Dan eindigde het met een cliffhanger en dan hoorde je "tadam-tadam... Q... en Q...", waarop de aftiteling begon. Ook een goede vondst zijn de foto's. Zo maak je de kijkers nieuwsgierig zonder te veel weg te geven.

De Stratemakeropzeeshow (muziek: Harry Bannink / tekst: Willem Wilmink)

Bij deze herkenningsmelodie is de muziek ontzettend swingend en beklijvend, maar de tekst van deze intro is, in tegenstelling tot de meeste series, minstens zo belangrijk en sterk. De tekst weet precies het anarchisme en tegendraadsheid te vangen waar deze serie in uitblinkt. Ook het beeld van Aart Staartjes in het bootje die verbaasd de camera in kijkt als de straatsteen zinkt is geweldig.

De tekst is als volgt:

Lieve tante Geetje vraagt altijd aan mij:

"Wat wil je later worden in de maatschappij?

Word je later dokter, word je dominee?"

Tante, lieve tante, ik heb géén idee!

Nachtwakter? - Nee!

Haringkater? - Nee!

Maar stratemaker-, ja stratemaker-,

ja stratemakeropzee!

The Muppet Show (muziek: Sam Pottle / tekst: Jim Henson)

Deze muziek is vooral herkenbaar en vrolijk. Het is ongetwijfeld één van de bekendste intro's ooit. Ook de beelden erbij passen perfect bij de serie. Al die monsters en dieren die het titelliedje zingen, vind ik briljant. Die absurditeit en die chaos maken de serie in mijn ogen uniek en erg genietbaar. Jammer dat de Muppetformule zo uitgemolken is. Als ze het bij die oude serie en die drie films hadden gelaten, was het genoeg geweest, naar mijn mening.

Ja zuster, nee zuster (muziek: Harry Bannink / tekst: Annie M.G. Schmidt)

Wederom geweldige muziek van Harry Bannink. De muziek past perfect bij de bedrieglijk eenvoudige tekst van Annie M.G. Schmidt. In de ogenschijnlijke eenvoud schuilt de genialiteit. Ditzelfde geldt voor het beeld dat bij de intro hoort: de simpele bordjes die veranderen.

Ook de muziek van de herkenningsmelodie van The Addams Family vind ik briljant. De serie zelf staat me niet zo helder meer voor de geest.

Verder vind ik als afsluitende muziek het lied Deze vuist op deze vuist prachtig.

Veel kinder- en jeugdprogramma's, maar die vind ik dan ook qua muziek interessanter.

In de categorie jeugdsentiment: Knight Rider, The A-Team, Miami Vice, en:

Meer serieus goede theme songs:

-edit- en natuurlijk:

avatar van Glacius