• 15.735 nieuwsartikelen
  • 177.880 films
  • 12.199 series
  • 33.965 seizoenen
  • 646.802 acteurs
  • 198.942 gebruikers
  • 9.369.514 stemmen

Top 10 2017

zoeken in:

Animosh_mm

• 264 berichten
  • 114 stemmen

Volgens mij was hier nog geen topic voor, dus bij deze! Als je meer of minder dan tien series wil noemen is dat ook goed. Iedere (constructieve ) bijdrage is welkom. Hier is mijn lijst:

01. 4.00* Twin Peaks: de reboot van Twin Peaks heeft mijn verwachtingen volledig overtroffen. De soapelementen waar ik me in de originele serie aan stoorde zijn nog steeds aanwezig, maar in dit seizoen is de hand van Lynch voor mijn gevoel veel zichtbaarder: minder soap, meer sfeer en droge humor. Daarnaast is het visueel uiteraard een flinke upgrade, en de pieken liggen nog een stuk hoger dan in het origineel, met enkele van de meest ambitieuze scènes die ooit op televisie zijn vertoond. Helaas zakt de serie in het middenstuk enigszins in en eindigt het (net als de originele serie) onbevredigend. Maar ondanks haar beperkingen heb ik erg genoten van de serie. Meer van dit graag!

02. 4.00* Made in Abyss: de beste animeserie van dit jaar. Gaat over twee kinderen - een avontuurlijk meisje en een timide robot - die afdalen in een mysterieuze afgrond op zoek naar haar moeder. Klinkt saai? Dat dacht ik ook, maar de uitwerking is echt subliem. Mooi geanimeerd, sfeervolle soundtrack en vooral fantastische world-building. Hoe de wereld stap voor stap opgebouwd wordt, en hoe schoonheid en tragedie vaak arm in arm gaan, is erg indrukwekkend. Dat laatste komt trouwens ook mooi terug in de thematiek van de serie - hoe het menselijke verlangen om het onbekende te verkennen tegelijkertijd voor immense bevrediging en grenzeloos lijden zorgt. En het is absoluut niet kiddy. De serie schrikt er niet voor terug om te laten zien hoe wreed de wereld kan zijn. Dat het hoofdpersonage irritant is (vooral in de eerdere afleveringen een bron van ergernis) neem ik dan graag voor lief.

03. 4.00* Rick and Morty, seizoen 3: opnieuw een fantastisch seizoen van Rick and Morty - knap hoe ze zo'n hoog niveau kunnen vasthouden. In vergelijking met de eerdere seizoenen richt de serie zich meer op het ontwikkelen van de (bij)personages. Als het eerste seizoen de cast introduceerde en het tweede seizoen zich richtte op de dynamiek van Rick en Morty verkent het derde seizoen meer wat voor gevolgen het voor anderen / een familie heeft om samen te wonen met een zelfdestructief nihilistisch genie. Klinkt misschien taai, maar de vlotte zwarte humor blijft volop aanwezig, en Rick en Morty blijven een geweldig duo.

04. 3.75*-4.00* Big Little Lies: na Twin Peaks mijn favoriete live-action serie van dit jaar. Thematisch gezien doet het een beetje denken aan American Beauty, in de zin dat het toont hoe achter de façade van de Amerikaanse Droom "big little lies" schuilgaan die de kwetsbaarheid van dat schijnbare succes laten zien, en voor enorme problemen kunnen zorgen als ze aan de oppervlakte komen (zet druk op een huis met scheuren, en het kan zomaar in elkaar storten). En dat thema ligt mij wel. Daarnaast is het één van de weinige series waarin de personages als echte mensen voelen, niet in het minst vanwege de fantastische acteerprestaties van de hoofdrolspeelsters. En sfeer heeft de serie ook nog. Zeker een aanrader dus!

05. 3.50-3.75* Boku no Hero Academia, seizoen 2: de beste battle shounen op dit moment wat mij betreft. Het uitgangspunt is erg cliché - een underdog die ervan droomt om de "greatest hero" te worden - maar dat is bij de meeste series in dit genre het geval. Wat telt is de uitwerking, en die is erg goed. Audiovisueel ligt het niveau hoog, met enkele fantastische uitschieters, de personages zijn sympathiek en worden best goed ontwikkeld, en de wereld wordt goed opgebouwd. Geen power inflation, geen "ass pulls", maar geloofwaardige gevechten die door de diversiteit aan superpowers best gevarieerd zijn. Geen heruitvinding van het genre, maar zolang het op dit niveau binnen de lijnen blijft kleuren ben ik tevreden.

06. 3.50* Tsuki ga Kirei: een vertederende romantische anime over twee scholieren die verliefd op elkaar worden en een relatie beginnen. Wat deze serie bijzonder maakt is hoe "echt" hun relatie voelt. Geen groots drama, geen fanservice, geen tsunderes en yanderes, maar gewoon twee tieners die langzaam maar zeker voor elkaar vallen, en belemmeringen ervaren die herkenbaar zijn in plaats van larger than life. En die subtiele, natuurlijk aanvoelende benadering van het romantische genre bevalt mij wel. Aanrader.

07. 3.50* The Handmaid's Tale: het lievelingetje van de pers, en hoewel ik er niet zo enthousiast over ben als zij vond ik het zeker een indrukwekkende serie, die een belangrijk onderwerp (de onderdrukking van vrouwen) op een pakkende en confronterende manier verkent. De thematiek is boeiend, de sfeer is vaak beklemmend, audiovisueel is het verzorgd en ook de vertelstijl is fijn, met veel gebruik van voice-overs om het perspectief van Offred te benadrukken. Maar iets meer subtiliteit was soms welkom geweest.

08. 3.50* Kobayashi-san Chi no Maid Dragon: een erg leuke slice of life serie over een draak (een maid in haar menselijke vorm) die gered wordt door een vrouw, en vervolgens met haar gaat samenwonen. De humor doet een beetje denken aan Fumoffu, met draken die moeilijkheden ervaren bij hun pogingen om te integreren in de menselijke maatschappij, en de sfeer is lekker luchtig. Een fijn tussendoortje.

09. 3.50* Game of Thrones, seizoen 7: na zes seizoenen lang over draken te hebben geschreven is het dan eindelijk zover - de schrijvers produceren een draak van een script (sorry). Veel spektakel, hoge productie- waardes en uitmuntend acteerwerk kunnen helaas niet verhullen dat de keizerin geen kleren heeft (sorry Cersei). Dit zevende seizoen mist te veel van wat de eerdere seizoenen zo goed maakte (de harde logica van de wereld die genadeloos op ieder personage wordt toegepast, onvoorspelbaarheid, een goede opbouw, personages die niet makkelijk als "goed" of "slecht" gekwalificeerd kunnen worden, het over- stijgen van fantasy tropes, etc) om echt uit te blinken. Hopelijk sluit het laatste seizoen de serie waardig af.

10. 3.50* Youjo Senki: een zeldzame serie met een hoofdrolspeelster die door en door slecht is, een sociopaat die alleen maar aan zichzelf denkt, en daarvoor (naast zijn gebrek aan geloof - of beter: de actieve verwerping van God) door God ("Being X") gestraft wordt, door hem te reïncarneren als een meisje in een andere wereld (yep), waarin de eerste wereldoorlog langer aanhield. Dat je als kijker in zekere zin aan de kant van de "slechten" staat is een leuke twist, en het hoofdpersonage is een vermakelijke antiheld: een loli (animeslang voor "jong meisje") die verre van schattig is, maar God veracht, logica en pragmatisme prijst, een cynisch mensbeeld heeft en genadeloos is voor mensen die in haar weg staan. Goed.

Eerzame vermeldingen: Mahoutsukai no Yome en het tweede seizoen van 3-gatsu no Lion (fantastische serie trouwens!) zouden waarschijnlijk hoog eindigen in mijn top 10, maar die zijn nog niet afgelopen. American Gods, Houseki no Kuni en Kino no Tabi zitten dicht bij mijn top 10. En Mindhunter, het derde seizoen van Mr. Robot en het vierde seizoen van Black Mirror moet ik nog zien.

Alles bij elkaar was dit een fantastisch seriejaar voor mij. Twin Peaks overtrof mijn verwachtingen, Big Little Lies kwam uit het niets, Rick and Morty maakte de verwachtingen waar en ook de animewereld heeft weer een aantal prachtige series voortgebracht. Daarnaast heb ik een vrachtlading aan oudere series ontdekt (zie hier, hier en hier). Het nadeel? Lange lijsten bij andere media. Voor volgend jaar hoop ik daardoor persoonlijk op meer balans: iets minder series en meer aandacht voor andere media.

Shaky

• 3734 berichten
  • 13043 stemmen

Leuk om te lezen Animosh. Hier ga ik even over nadenken en morgen ook mijn top tien van 2017 plaatsen.

Ast_mm

• 2 berichten
  • 143 stemmen

De eerste vier waren moeilijke keuzes maar hierbij mijn top 10 van 2017:

1. Gyspsy (seizoen 1)

2. Broadchurch (seizoen 3)

3. Ozark (seizoen 1)

4. Sinner, the (seizoen 1)

5. Grey’s Anatomy (seizoen 13)

6. Orange is the New Black (seizoen 5)

7. Mindhunter (seizoen 1)

8. When Calls the Heart (seizoen 4)

9. Bloodline (seizoen 3)

10. 13 Reasons Why (seizoen 1)

Shaky

• 3734 berichten
  • 13043 stemmen

Zeer veel series / seizoenen gezien in 2017, maar slechts een kleine gedeelte daarvan kwam ook daadwerkelijk uit hetzelfde jaar. Voor mijn top 10 heb ik mij dan ook echt beperkt tot series met productiejaar 2017. Dan kom ik tot de volgende 10:

1. Better Call Saul - seizoen 3

Fantastische drama serie met sterk schrijverswerk en de zeer overtuigende Odenkirk, Seehorn en McKean. Het is weliswaar een 'spin-off' van Breaking Bad maar met die serie heeft Better Call Saul bar weinig te maken. Hier ligt ook meteen de kracht van de show. Er wordt niet voortgeborduurd op het bestaande succes maar in plaats daarvan wordt er ingezoomd op het persoonlijke leed van de protagonist. Werkelijk waar een prachtige serie.

2. Stranger Things - seizoen 2

Meer dan sterk tweede seizoen dat ik zelfs wat interessanter dan het reeds goede eerste deel vond. Seizoen twee is beter gefocust en de kids weten het meer dan prima te brengen.

3. Ozark - seizoen 1

Een van de verassingen van het jaar voor mij. Ik verwachtte een vrij standaard misdaad / thriller verhaal en na de vele vergelijkingen met Breaking Bad door anderen wist ik niet goed wat te verwachten. De serie pakte goed uit met een soms trage opbouw en veel focus op setting. De link met Breaking Bad is mij totaal niet duidelijk en zie ik dan ook nergens terug. Dit neigt eerder naar een zelfde soort sfeer als Bloodline. Bateman overtuigt als egoïstische kl**tzak die doet alsof hij alles voor zijn gezin overheeft, maar uiteindelijk enkel alleen uit angst en hebzucht handelt.

4. The Sinner - seizoen 1

Biel en Pullman schitteren in deze drama thriller die met name in de eerste zes aflevering ongelooflijk sterk is. De serie heeft mijn persoonlijke top drie niet gehaald omdat het einde van de serie wat teleurstelde. Al met al echter een prima serie.

5. Mindhunter - seizoen 1

Trage serie die het juist moet hebben van de latere afleveringen. De eerste twee / drie afleveringen is even doorbijten, maar dan heb je ook wat. Indringend, intrigerend en met name; proevend naar meer. Minpuntje is voor mij Jonathan Groff die qua acteerwerk wat achterblijft bij McCallany. Ik kijk enorm uit naar seizoen twee want voor mijn gevoel kan dat alleen maar nóg beter worden.

6. Gypsy - seizoen 1

Watts steelt de show als psychiater met de eigen nodige problemen. Zonde dat deze show na één seizoen is stopgezet. De trage (lees: ronduit slome) opbouw van show past precies bij het verhaal en de teleurgang van een voormalig succesvolle carrièrevrouw / familievrouw. Top serie.

7. Rick and Morty - seizoen 3

Opnieuw een hilarisch seizoen van Rick and Morty; toch wel één van de allerleukste animatieseries voor volwassen van de afgelopen jaren. Puur absurdisme en gewoon ontzettend lollig.

8. Broadchurch - seizoen 3

Meer dan prima afsluiting van een sterke show. Colman (sowieso één van mijn favoriete actrices) doet het wederom geweldig en ook Tennant is sterk in zijn rol als Alec Hardy. De overige cast is ook bovengemiddeld sterk en de show moet het daar dan ook vooral van hebben. Qua verhaal brengt deze serie niets nieuws, maar dat hoeft ook niet. De sfeer, setting en acteurs springen erbovenuit.

9. Big Mouth - seizoen 1

Onverwacht leuke animatieserie voor volwassen waar ik me echt kostelijk mee geamuseerd heb. Soms erg plat, soms ontzettend 'slim'; laat seizoen 2 hier maar van komen.

10. Broken - seizoen 1

Mooie kleine serie van de BBC waarin Sean Bean als priester met de nodige bagage zo goed mogelijk wil functioneren in zijn rol voor zijn eigen gemeenschap. Puur BBC drama op zijn best.

2017 was weer een fantastisch jaar op het gebied van series en ik ben dan ook zeer benieuwd naar wat 2018 ons gaat brengen.

ZAP!

• 5448 berichten
  • 3621 stemmen

Niets gezien van het bovenstaande, maar dat zal aan mijn (non-)abonnement liggen.

Ben nog best benieuwd naar The Sinner, Mindhunter, Better Call Saul s3 (s1 en 2 waren de moeite) of Mr. Mercedes, maar dat zal allemaal even moeten wachten.

Ik kan verder maar 1 serie vinden uit 2017 die hoger scoort dan 3 sterren:

Hier Zijn de Van Rossems - Seizoen 3 (2017) (3,5*)!!!

Ataloona

• 734 berichten
  • 4256 stemmen

Cliché, nr. 1, maar voor de rest best een aardig lijstje

1. Twin Peaks

2. Red Oaks (s3)

3. Godless

4. Into the Badlands (s2)

5. Black Sails (s4)

6. Legion

7. Bloodline (s3)

8. Mindhunter

9. Taboo

10. Born to Kill

11. Animal Kingdom (s2)

12. Future Man

13. iZombie (s3)

14. The End Of The F***ing World

15. Hakgyo 2017

16. Tsuki ga Kirei

17. Love (s2)

Moet nog wel wat anime zien en wat overige dingen waar ik wel aardige verwachtingen van heb.

brawljeff

• 2773 berichten
  • 3307 stemmen

Zal wel weer veel overslaan, maar hierbij mijn top 10:

1. The Handmaid's Tale (s1)

2. Stranger Things (s2)

3. Mindhunter (s1)

4. Dark (s1)

5. Game of Thrones (s7)

6. The Sinner (s1)

7. Rick and Morty (s3)

8. Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen (s1)

9. Homeland (s6)

10. American Horror Story (s6)

Series die het niet gehaald hebben in 2017: House of Cards, Bates Motel, Orange is the New Black, Narcos, Fargo, The Walking Dead, Hier Zijn de van Rossems, The Mist, Black Mirror.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Mijn toplijstje van seriejaar 2017.

Stranger Things s2 wint het dik, daarna vond ik vooral Rick and Morty + The Punisher fantastisch. Er komt tegenwoordig zoveel moois uit, echt ongelofelijk. Wie had dat 15 jaar terug nou gedacht over tv-series.

1. Stranger Things s2

2. Rick and Morty s3

3. The Punisher s1

4. Planet Earth II

5. South Park s21

6. 13 Reasons Why s1

7. Game of Thrones s7

8. Better Call Saul s3

9. Narcos s3

10. Blue Planet II

legian

• 777 berichten
  • 0 stemmen

Wegens andere verplichtingen heb ik veel series even moeten laten gaan. Hopelijk kan ik ze de komende maanden weer inhalen. In ieder geval mijn toplijstje van het afgelopen jaar.

1. Planet Earth II

2. Stranger Things - s2

3. Taboo - s1

4. Rick and Morty - s3

5. The Punisher - s1

6. Better Call Saul - s3

7. A Series of Unofrtunate Events - s1

8. Master of None - s2

9. Fargo - s3

10. Sense8 - s2

Ataloona

• 734 berichten
  • 4256 stemmen

Ik volg Planet Earth II met mijn pa, groot natuurfanaat, via de NPO (helaas geen Attenborough). Goed om te zien dat het totaalproduct zo gewaardeerd wordt. Indien het niveau van de 1e aflevering gevolg wordt dan is dat ook eindejaarslijstjeswerk! Prachtig in beeld gepracht en heerlijk sereen.

Ben benieuwd.

DjFrankie

• 3412 berichten
  • 3495 stemmen

01Game of Thrones - Seizoen 7 (2017)

02 Reizen Waes - Seizoen 3 (2017)

03 Loch, The - Seizoen 1 (2017)

04 Unforgotten - Seizoen 2 (2017)

05 Broadchurch - Seizoen 3 (2017)

06 Floortje naar het Einde van de Wereld - Seizoen 5 (2017)

07 Prison Break - Seizoen 5 (2017)

08 Fargo - Seizoen 3 (2017)

09 Rebecka Martinsson - Seizoen 1 (2017)

10 Top of the Lake - Seizoen 2

peterjames777

• 147 berichten
  • 1594 stemmen

1. The Leftovers s3

2. Legion s1

3. The Deuce s1

4. Mr. Mercedes s1

5. Black Sails s4

6. Stranger Things s2

7. The Handmaid's Tale s1

8. Game of Thrones s7

9. Sneaky Pete s1

10. Better Call Saul s3

Esteban

• 3606 berichten
  • 1826 stemmen

01 | Big Little Lies (S1)

02 | The Handmaids Tale (S1)

03 | Homeland (S6)

04 | Dark (S1)

05 | Black Mirror (S4)

06 | Sense8 (S2)

07 | Mindhunter (S1)

08 | Beau Séjour (S1)

09 | Stranger Things (S2)

10 | F is For Family (S2)

Eervolle vermelding: Vikings (S4)

Late to the party.

The Leftovers (S3) helaas nog niet kunnen zien. Als dit in de buurt komt van de eerste 2 seizoenen, is dit waarschijnlijk TOP 3 materiaal.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op TvMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.