- Home
- Serieforum
- De Site - Algemeen
- [mededeling] plotomschrijvingen per aflevering niet meer verplicht
[mededeling] plotomschrijvingen per aflevering niet meer verplicht
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Toen ik de ruim 3 jaar geleden dan toch eindelijk besloot om met TvMeter te beginnen, had ik een beeld voor ogen: het moest vooral een site zijn met bijgewerkt overzicht van alle (enigszins bekende) lopende series. Hierdoor kon je up-to-date blijven van alle series die je volgde, en per week een discussie voeren over de laatste aflevering. Door middel van een slim(mer) spoiler-systeem, zou je geen spoilers lezen voor afleveringen die je nog niet gezien had, als je maar even aanvinkte hoe ver je was met het seizoen. Om dit mogelijk te maken moest elke aflevering een korte beschrijving hebben, zodat je kon bepalen of je een aflevering al gezien had.
Dit is helaas niet helemaal gelukt. Ondanks veel inspanningen van toevoegers, crew, en ook van mij, is 3 jaar later slechts een deel van de lopende seizoenen te vinden op de site. Het mag duidelijk zijn dat de belangrijkste reden hiervoor is dat het toevoegen, en vooral ook bijhouden van een toevoeging teveel werk is.
Er zit denk ik niets anders op dan de eis voor plotomschrijvingen per aflevering los te laten, en te kijken hoe het dan loopt.
Een Nederlandstalige plot voor de gehele serie blijft wel verplicht. Plotomschrijvingen per afleveringen blijven nog steeds zeer welkom, al heb ik niet de illusie dat er dmv correcties achteraf alsnog veel plots toegevoegd zullen worden. Wel zal ik proberen om (geautomatiseerd) uit beschikbare Nederlandstalige bronnen plots aan te vullen. Ook zal ik wellicht werk gaan maken van het geautomatiseerd toevoegen van seizoen 2, 3 etc van Amerikaanse series die al deels op de site staan.
Ik heb de benodigde wijzigingen doorgevoerd. Mocht je toch nog ergens tegen een foutmelding of beperking oplopen op dit vlak, dan hoor ik het graag.
En bedankt aan alle mensen die zoveel tijd hebben gestoken in de toevoegingen zoals ze tot nu gedaan zijn.
tommykonijn
-
- 5139 berichten
- 2356 stemmen
Ik vind het een dapper besluit. Zelf behoorde ik (waarschijnlijk) tot de minderheid van de gebruikers die de plotomschrijvingen wel geregeld las. Ik hoop dan ook dat het niet helemaal verdwijnt, maar ik snap wel dat dit de drempelwaarde om toevoegingen in te sturen flink verlaagt. Dit zal de site uiteindelijk zeker ten goede kunnen komen denk ik. Top dat je de feedback zo ter harte neemt!
En bedankt aan alle mensen die zoveel tijd hebben gestoken in de toevoegingen zoals ze tot nu gedaan zijn.
Dankzij jouw systeem heb ik toch mooi even alle Bassie en Adriaan series opnieuw kunnen kijken afgelopen zomer 
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Een hele goede beslissing. Ik denk dat je nu tig series extra op de site erbij gaat krijgen. Zeker de gigantisch lange seizoenen van series zijn nu een te nemen horde geworden.
Mag ik trouwens een suggestie erbij geven? Ik vind het altijd jammer dat je bij een serie maar 1 algemeen plot ziet, of dit nu seizoen 1, 5 of 10 is. Terwijl elk seizoen uiteraard anders is qua verhaal. Kan je hier niet de optie geven om elk seizoen een eigen beschrijving te geven? Dat kan misschien een compensatie zijn dat je de plots van afleveringen niet meer perse hoeft te benoemen. Maar met zo'n algemene beschrijving krijgt ieder seizoen nog wel een eigen, herkenbare smoel.
stinissen (crew series)
-
- 23443 berichten
- 76931 stemmen
Veel en veel beter 
jarno1975 (Moderator series)
-
- 10971 berichten
- 2791 stemmen
Van de ene kant best jammer aangezien het de site wel uniek maakte.
Wat ik ook niet verwacht had in het begin (en jij wellicht ook niet Jordy) is dat er heel veel oude series toegevoegd worden. Ik had verwacht dat het aandeel nieuwe (lopende series) veel groter zou zijn dat ingestuurd zou worden.
Ergens zie ik ook weinig toegevoegde waarde in de oude series. Er ontstaan daar geen discussies bij en het stemmen wordt gedaan op basis van een vage herinnering van 20 jaar geleden. Het lijkt me niet dat er veel mensen zijn die nu nog een hele serie van Dynasty, Dallas of The A-Team terug gaan kijken.
Ik weet niet hou hard je beslissing staat, maar wellicht is het nog een optie om plots alleen verplicht te stellen voor nieuwe series (zeg alles vanaf 2010 ofzo). Dit zijn ook de series waar nog wel over gediscussieerd wordt.
Esteban
-
- 3606 berichten
- 1826 stemmen
Mooie beslissing! Ik beloof plechtig plotomschrijvingen blijven in / aan te vullen waar dat mogelijk is, maar de nieuwe regeling opent meteen wat mogelijkheden. Ik kan meer recente dingen toevoegen omdat ik niet bang meer hoef te zijn voor spoilers en dus achteraf nog kan aanvullen eens ik deze zelf gezien heb. Enkele zaken die ik al een eeuwigheid aan de kant staan heb omwille van (soms slechts enkele) ontbrekende plots, kunnen nu ingestuurd worden. Fijn zo.
JorisTVmeter
-
- 359 berichten
- 654 stemmen
Je kan toch moeilijk alle recente of lopende series volgen?
Het leuke van de site is dat dit een verzamelplaats is voor alle series/Tv-programma's, van vroeger tot nu. Ook pure nostalgie, series tegenkomen die je al lang vergeten was.
Oke, misschien bekijk je de oude series niet meer (volledig), maar hier in België wordt bvb The A-Team nog dagelijks herhaald, ik durf dat gerust al eens te laten staan tijdens het zappen. Hetzelfde voor 'Allo 'Allo!
Ook heb ik vorig jaar de volledige DVD-box van Dad's Army nog aangekocht, die kijk ik tussendoor wel volledig terug.
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Van de ene kant best jammer aangezien het de site wel uniek maakte.
Wat ik ook niet verwacht had in het begin (en jij wellicht ook niet Jordy) is dat er heel veel oude series toegevoegd worden. Ik had verwacht dat het aandeel nieuwe (lopende series) veel groter zou zijn dat ingestuurd zou worden.
Dat had ik inderdaad ook verwacht, ik heb me hier op verkeken. De site zit wat dat betreft een beetje in een spagaat, omdat er voor oude series eigenlijk een andere site nodig is dan voor nieuwe. Bv. ook de vraag of er een discussie per seizoen of per serie is, zou ik anders beantwoorden voor oude series dan voor nieuwe.
Ik wil met deze maatregel juist bevorderen dat we eindelijk een up-to-date raken wat betreft lopende series.
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Mag ik trouwens een suggestie erbij geven? Ik vind het altijd jammer dat je bij een serie maar 1 algemeen plot ziet, of dit nu seizoen 1, 5 of 10 is. Terwijl elk seizoen uiteraard anders is qua verhaal. Kan je hier niet de optie geven om elk seizoen een eigen beschrijving te geven? Dat kan misschien een compensatie zijn dat je de plots van afleveringen niet meer perse hoeft te benoemen. Maar met zo'n algemene beschrijving krijgt ieder seizoen nog wel een eigen, herkenbare smoel.
Die discussie hebben we volgens mij in het algemene feedback topic gevoerd. Bij sommige series zou dat heel vanzelfsprekend zijn (anthologieseries als Fargo). Bij "normale" series weet ik niet zo goed hoe we hier mee om moeten gaan. Moet zo'n plotomschrijving dan de beginsituatie van het seizoen vertellen? of een samenvatting van wat er in het hele seizoen gebeurt? Is het niet vervelend dat als ik seizoen 2 van een serie aanklik, ik direct spoilers voor m'n neus krijg? Het is wel een lastige vraag, vind ik.
Esteban
-
- 3606 berichten
- 1826 stemmen
Er werd toen voorgesteld om het enkel bij series toe te passen die per seizoen een afzonderlijk verhaal vertellen en geen verderzetting zijn van het voorgaande. Dat lijkt mij een goede benadering?
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Het is wat mij betreft een vraag voor de crew. Als zij het er mee eens zijn, en duidelijke regels denken te kunnen bedenken / hanteren over wanneer het wel en niet mag, lijkt mij het prima.
jakkepoes_mm
-
- 467 berichten
- 0 stemmen
De beslissing is dapper maar was denk ik ook onvermijdelijk. Bij series als The Sinner en Fargo zou het inderdaad een idee zijn om per seizoen een plotomschrijving te maken.
De (nieuwe)series waar ik al mee begonnen ben daarvan maak ik wel de afleveringsplotjes af anders wordt het een rommeltje. Er lagen al wel heel wat onafgeronde oude series op de virtuele plank die er nu meteen opgaan. Hier waren geen plotomschrijvingen van. Vooral de oude horrorseries van vroeger zoals The Hitcher en Tales from the Dark Side. Het is wel meer werk voor de moderators als er veel meer wordt toegevoegd maar aan de andere kant is het lezen van alle plotjes ook niet meer nodig en de site wordt completer.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Die discussie hebben we volgens mij in het algemene feedback topic gevoerd. Bij sommige series zou dat heel vanzelfsprekend zijn (anthologieseries als Fargo). Bij "normale" series weet ik niet zo goed hoe we hier mee om moeten gaan. Moet zo'n plotomschrijving dan de beginsituatie van het seizoen vertellen? of een samenvatting van wat er in het hele seizoen gebeurt? Is het niet vervelend dat als ik seizoen 2 van een serie aanklik, ik direct spoilers voor m'n neus krijg? Het is wel een lastige vraag, vind ik.
Kijk, het is niet overal nodig. Bij Friends zijn het gewoon 10 seizoenen lang 6 vrienden die opgroeien.
Maar bij pakweg 24, Lost of welke doorlopende serie is het gewoon vreemd om bij seizoen 5 het plot van seizoen 1 te lezen. En je moet inderdaad niks spoileren, maar van dat soort seizoenen kan je altijd algemene beschrijvingen vinden. Die bijvoorbeeld achter op de dvd-hoezen staan. Of die je bij sites als IMDB terug kan vinden. Een korte beschrijving van het hoofdplot, meestal het begin van zo'n verhaal. Wel mag je aannemen dat als je bv seizoen 2 bekijkt, je seizoen 1 hebt gezien. Kan altijd voorkomen dat je dan wat diepere info leest. Maar dat lijkt me logisch.
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Ik snap het gevoel. Maar op basis van welke regel bepalen we of het wel of niet toegestaan is om een seizoensplot in te voeren? Of moet het altijd mogen
Heino (moderator series)
-
- 1517 berichten
- 2355 stemmen
Wat misschien een idee hiervoor is (weet niet of dit handig/wenselijk en technisch mogelijk is), is om op een seizoenspagina waar alle afleveringen staan een extra tabje te maken (naast de al aanwezige tabjes Informatie, Statistieken en Stemoverzicht) met Seizoensplot. Hier zou dan het plot voor het specifieke seizoen kunnen komen en het algemene plot blijft dan gewoon staan op de huidige plek. Niet bij alle series zal dit relevant zijn, maar dan kan je dit tabje leeglaten. Omdat het niet direct in beeld komt zonder op het tabje te klikken ga je ook het per ongeluk lezen van spoilers tegen.
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Het idee is denk ik juist dat je dan het seizoensplot ziet ipv de serieplot
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Ik snap het gevoel. Maar op basis van welke regel bepalen we of het wel of niet toegestaan is om een seizoensplot in te voeren? Of moet het altijd mogen
Misschien moet je het inderdaad vrij laten, maar ik vermoed dat niemand bv Friends aan zal passen omdat die beschrijving de hele serie wel goed beschrijft. Maar bij de doorlopende series, de niet sitcoms in het algemeen, lijkt het me heel handig. Helemaal nu je niet meer de afleveringen hoeft te beschrijven. Dan wordt het als je ook een algemene serietekst gebruikt best lastig om er onderscheid in te maken.
Maar hier laat ik het bij. Wil het ook niet door zitten pushen. De crew moet het zelf wel een goed idee vinden.
Shaky
-
- 3736 berichten
- 13048 stemmen
Berichten verplaatst naar De Site > Algemeen > Toevoegverzoeken
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Wat een waanzinnig aantal nieuwe series plots op de site 
De nieuwe regels werken dus wel echt goed.
JorisTVmeter
-
- 359 berichten
- 654 stemmen
Jordy is het misschien geen idee om bij het toevoegen van een serie een vinkje te voorzien met bvb "updates blijven opvolgen". Lopende series die titels hebben bij de afleveringen zijn niet altijd bij start bekend, en zouden dan eigenlijk nog aangevuld moeten worden. idem voor datums, maar dat komt minder voor. Op die manier kan je 'de nog aan te vullen series' blijven opvolgen in je account. Nu ben je dit wat verloren. Bij het nakijken van de toevoegingen (en tussentijdse correcties) kan de crew dan nakijken of het vinkje is aangevinkt waar nodig, wanneer updates noodzakelijk zijn. Eens de serie volledig is, kan je bij de laatste correctie het vinkje afzetten (done).
Het is maar een idee natuurlijk 
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Ik kan wel weer zorgen dat er een overzicht is van alle door jou toegevoegde seizoenen waar nog titels / uitzenddatums missen. Bij veel series wordt dat overigens automatisch aangevuld.
JorisTVmeter
-
- 359 berichten
- 654 stemmen
Ik had al zoiets door dat dit nu automatisch verloopt (weet niet hoe lang dit al zo is?), maar in hoeverre klopt dit? Zie bvb: Gotham - Seizoen 5 (2019) aflevering 9 tot 12. Ik zou het nog moeten corrigeren hebben. 
JorisTVmeter
-
- 359 berichten
- 654 stemmen
9. The Trial of Jim Gordon
10. Legend of Dark Knight: The Trial of James Gordon
11. Aflevering 11
12. The Trial of James Gordon
Of komt dat ook automatisch in orde?
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
aha, daar ga ik wel vanuit, je zou het nu weer even leeg kunnen maken in een correctie
als je merkt dat bij een seizoen (steeds weer) foute informatie terugkomt, kun je dat ook aan de crew laten weten, zij kunnen deze automatische "updates" dan uitzetten voor dat seizoen.
Maar als iedereen straks tientallen lopende series heeft toegevoegd, moeten we inderdaad nog wel even nadenken over hoe we zorgen dat dat netjes bijgewerkt en gecheckt wordt.
JorisTVmeter
-
- 359 berichten
- 654 stemmen
Maar als iedereen straks tientallen lopende series heeft toegevoegd, moeten we inderdaad nog wel even nadenken over hoe we zorgen dat dat netjes bijgewerkt en gecheckt wordt.
Dat vindt ik ook
vandaar ook mijn bedenking. Nu weet ik dat nog, omdat die in mijn updates kwam om plotjes aan te vullen, maar ik vrees dat na x-aantal toevoegingen / tijd hier niet meer aan ga denken.
Beter voorkomen dan nadien tal series te moeten opkuisen denk ik dan. 
Esteban
-
- 3606 berichten
- 1826 stemmen
Aangezien er nu plots een flink aan series zonder aflevering-plots toegevoegd worden, heb ik beslist het zelf voortaan als volgt te doen:
Bij alle nieuwe series blijf ik aflevering-plots in/aanvullen. Bij oudere series waarvan er al meerdere op de site staan mét aflevering-plot, blijf ik het eveneens in/aanvullen. Bij oudere series waarvan bijvoorbeeld nog maar één seizoen in de database stond mét aflevering-plot, maar nul reacties : Geen plots per aflevering. Oudere series die helemaal nog niet in de database stonden : Geen plots per aflevering.
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Ik zal in ieder geval komend weekend even inzichtelijk maken welke lopende / incomplete seizoenen je hebt toegevoegd.
Onderverdeeld in
- series die (als het goed is) vanzelf worden aangevuld, omdat er een koppeling gemaakt kan worden met TvMaze.com
- series die je zelf verzocht wordt bij te werken, dat zal bv. vaak met niet-Amerikaanse series zijn
ook zal er een knop komen "markeer dit seizoen als compleet", zodat hij uit je lijstje verdwijnt
jakkepoes_mm
-
- 467 berichten
- 0 stemmen
Kan er eventueel een knop komen waardoor alle vinkjes aan gaan bij de naam van de aflevering. Nu we zo druk bezig zijn voegen we series toe waar soms wel meer dan 100 afleveringen van zijn. Het is dan best een werkje om één voor één alle vinkjes aan te zetten als de aflevering geen naam heeft. En als je tussentijds a zijn ze vaak weer uit.