menu

Film / Algemeen / Ensceneren in documentaires

zoeken in:
Beste film/documentaireliefhebbers,

Ik ben bezig met een artikel over manipulatie, danwel het ensceneren van scenes in documentaires. Nu ben ik benieuwd of jullie mij kunnen wijzen op (het liefst recentelijk uitgebrachte) documentaires waarin naar jouw mening is geensceneerd.

Alvast hartelijk bedankt!

Jordi

Ik heb me laten vertellen dat in de documentaire over André Hazes - 'Zij gelooft in mij' - de scène over de aankoop van een auto op verzoek van de regisseur is nagespeeld door Hazes en zijn vrouw. De daadwerkelijke koop zou eerder hebben plaatsgevonden dan in het filmverhaal. In combinatie met de suggestieve montage ontstond zo het misleidende beeld dat Hazes door dit 'cadeautje' de echtelijke ruzie wilde sussen.

Klopt, van deze docu was ik al op de hoogte. Maar voorzover ik weet had Andre de auto een dag eerder ook echt als goedmakertje aan 'zijn Rachel' gegeven...alleen niet op moment dat regisseur Appel + cameraploeg aanwezig was. Dus werd dat overgedaan. Hoezo misleidend? Nog meer tips?

kappeuter (crew)
Ford Transit is een recent voorbeeld. Zie discussie bij de betreffende film: link

kappeuter (crew)
Artikel over authenticiteit in documentaires: link

In bowling for columbine zit een scene waarin Michael Moore achter Charlton Heston aanloopt met een foto van een doodgeschoten meisje. Hier verspringt 't beeld van Heston naar Moore en weer terug terwijl er slechts één cameraploeg aanwezig blijkt te zijn. Lijkt me een typisch gevan van enscenering.

Ik moet toch even zeggen dat ik 't in dit geval geweldig gedaan vind...die schoft van een Heston kon me op dat moment niet hard genoeg neergetrapt worden. Dement of niet.

neo (crew)
Eigenlijk kan je bij werkelijk geen enkele docu ervan uit gaan dat niks geensceneerd is. Zie de docu over Ramses bv.

Inderdaad. In principe wordt er al geënsceneerd doordat de beeldmaterialen geëdit worden. Een werkelijke documentaire zou alleen een lopende camera zijn zonder verder commentaar en beoordeling...maar dat lijkt me betrekkelijk saai.

kappeuter (crew)
Zelfs dan heeft de maker een keuze gemaakt wat hij wil laten zien, en wat NIET (!).

neo (crew)
Yep, een docu is dus per definitie altijd subjectief. Het zit nu ook eenmaal in mensen om hun gedrag op een of andere manier aan te passen als er een camera op hun gericht is.

Bedankt allen voor tips tot zover! Uiteraard maakt een documentairemaker / regisseur keuzes door montage, belichting, kadrering et cetera en zorgt de aanwezigheid van de camera (vaak) voor aangepast gedrag.

Waar het mij hier echter om gaat is dat de de maker ensceneert, m.a.w situaties die zich echt hebben voorgedaan over laat spelen (Hazes) / acteurs inzet om dingen die in de werkelijkheid gebeuren te kunnen filmen (ford transit) / personages dingen laat doen die zij al dan niet uitzichzelf zouden hebben gedaan...

Hobbes schreef:
In bowling for columbine zit een scene waarin Michael Moore achter Charlton Heston aanloopt met een foto van een doodgeschoten meisje. Hier verspringt 't beeld van Heston naar Moore en weer terug terwijl er slechts één cameraploeg aanwezig blijkt te zijn. Lijkt me een typisch gevan van enscenering.
.

Niet persé.

Einstein's Brain

Zeker. vandaar dat ik ook een slag om de arm houd met de zin 'blijkt te zijn'.

Voor 't zelfde geld waren er twee camera's aanwezig.

kappeuter (crew)
Wouter schreef:

Einstein's Brain

Geniale film! Hilarisch!

Interview met Jan Blokker over dit thema:

www.nftvm.nl

Gast
geplaatst: vandaag om 00:48 uur

geplaatst: vandaag om 00:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.