• 13.110 nieuwsartikelen
  • 169.842 films
  • 11.152 series
  • 31.911 seizoenen
  • 630.883 acteurs
  • 196.408 gebruikers
  • 9.183.222 stemmen

Stimuleringsmaatregelen filmindustrie beëindigd

zoeken in:

Phooze

• 2544 berichten
  • 597 stemmen

Queto Yurlunyur schreef:

dan ga ik ook subsidie aanvragen voor mijn vakantiefilmpje, en dat is naast belachelijk vooral onbetaalbaar.

Wat let je, dat kan toch gewoon? Of je het krijgt is een tweede. Iedereen kan voor alles en nog wat subsidie aanvragen. Al deze gevallen worden apart behandeld.

Zavo

• 6392 berichten
  • 1616 stemmen

Maar volgens mij gaat het ook helemaal niet om directe subsidie, maar om een fiscaal voordeel voor bedrijven die in Nederlandse films willen investeren, met alle respect, maar ik denk niet dat er veel bedrijven in jou vakantiefilms willen investeren.

Natuurlijk horen er wel wat voorwaarden bij zo'n regeling, maar die moeten ingevuld worden door mensen die er verstand van hebben, de regering moet gewoon in hoofdlijnen beslissen of ze wel of niet de Nederlandse film willen stimuleren.

Queto Yurlunyur

• 4775 berichten
  • 3110 stemmen

Phooze schreef:

dat kan toch gewoon? Of je het krijgt is een tweede.

Inderdaad. Maar dat wordt dus niet bepaald door de hele Tweede Kamer te laten stemmen over mijn vakantiefilmpje, maar door ambtenaren die kijken of het aan de criteria voldoet, en dan komt daar als het goed is uit dat ik geen recht heb op die subsidie. Dat is een heel handig en efficient systeem, mits er maar duidelijke criteria zijn. En 'kunst' of 'bijdrage aan de maatschappij' zijn wel erg vage en subjectieve termen om als juridische basis te dienen.

Zavo schreef:

Maar volgens mij gaat het ook helemaal niet om directe subsidie, maar om een fiscaal voordeel voor bedrijven die in Nederlandse films willen investeren

In dit specifieke geval wel, ja, maar ik bekeek het nu even wat algemener, om even aan te tonen dat we het begrip 'kunst' niet (goed) bij deze discussie kunnen betrekken. Voor dit specifieke geval heb ik dan, zoals cornelis al constateerde, te weinig kennis van zaken, vrees ik.

Natuurlijk horen er wel wat voorwaarden bij zo'n regeling, maar die moeten ingevuld worden door mensen die er verstand van hebben

Uiteraard.

Wouter

• 18690 berichten
  • 3040 stemmen

Queto Yurlunyur schreef:

Laat ik het dan vergelijken met de hier zo gehekelde financiele maatregelen voor voetbalclubs (topsport bedoel ik dan, geen jeugdverenigingen). Er is een groep mensen die behoefte heeft aan professionele voetbalwedstrijden in de buurt, maar voor veel clubs niet genoeg om het rendabel te houden. Waarom zou de overheid die dan niet allemaal kunstmatig in leven moeten houden?

Die clubs zouden ook kunnen bestaan zonder subsidie, maar dan zouden ze misschien niet hetzelfde niveau halen. Ik vind het vreemd om Ajax te subsidieren dat spelers heeft die een paar miljoen euro per jaar verdienen. Dat is toch geen vergelijk met de filmwereld?

Wouter

• 18690 berichten
  • 3040 stemmen

puck schreef:

(quote)

Goh. Dat kon ik zelf ook nog wel bedenken, duh, maar dat hoeft toch niet automatisch te betekenen dat je dan niet uit de kosten komt?

Wel dus. Abeltje haalde meer dan een miljoen bezoekers. Desalniettemin moest de producent vele vaste mederwerkers ontslaan waardoor het hem net lukte niet failliet te gaan.

Goed, ik ben maar een leek op gebied van films maken en uitbrengen... voor meneer de professional is het natuurlijk allemaal gesneden koek, maar dan kan je nog wel serieus antwoord geven...

Sorry, maar wat wil je horen? Film is duur en Nederland is klein. Zo simpel is het gewoon. Met een succesvolle film haal je aan inkomsten niet genoeg binnen om uit de kosten te komen. Volle Maan haalde net de promotiekosten eruit, laat staan de productiekosten.

Wouter

• 18690 berichten
  • 3040 stemmen

Queto Yurlunyur schreef:

(quote)

Inderdaad. Maar dat wordt dus niet bepaald door de hele Tweede Kamer te laten stemmen over mijn vakantiefilmpje, maar door ambtenaren die kijken of het aan de criteria voldoet, en dan komt daar als het goed is uit dat ik geen recht heb op die subsidie. Dat is een heel handig en efficient systeem, mits er maar duidelijke criteria zijn. En 'kunst' of 'bijdrage aan de maatschappij' zijn wel erg vage en subjectieve termen om als juridische basis te dienen.

En jou oplossing is om het dan maar niet te geven? Omdat jij met je wiskundige geest moeite hebt om er een definitie aan te geven. Is een juridische basis dan zo interessant en belangrijk?!

(quote)

In dit specifieke geval wel, ja, maar ik bekeek het nu even wat algemener, om even aan te tonen dat we het begrip 'kunst' niet (goed) bij deze discussie kunnen betrekken. Voor dit specifieke geval heb ik dan, zoals cornelis al constateerde, te weinig kennis van zaken, vrees ik.

Zoveel is duidelijk.

Dustyfan

• 5607 berichten
  • 0 stemmen

Het afgelopen jaar hebben zeker 23 gemeenten in totaal 216 miljoen euro verstrekt aan hun plaatselijke voetbalclub. Dat blijkt uit een inventarisatie van het blad Binnenlands Bestuur over de periode juni 2002 tot medio juni 2003.

Hierin zijn nog niet de extra kosten verwerkt voor beveiliging, extra politie, extra treinen, etc....

De totale begroting voor film in Nederland bedraagt 6,8 miljoen.

Voor een beschrijving van 'kunst' verwijs ik je naar mijn post van 25 september 2003, 00:11 uur , anders ga ik in herhaling vallen.

pjotr

• 2672 berichten
  • 2781 stemmen

Wouter schreef:

Sorry, maar wat wil je horen? Film is duur en Nederland is klein. Zo simpel is het gewoon. Met een succesvolle film haal je aan inkomsten niet genoeg binnen om uit de kosten te komen. Volle Maan haalde net de promotiekosten eruit, laat staan de productiekosten.

Waarom worden films zoals Volle Maan en Costa dan gemaakt?

In mijn ogen gewoon commerciële meuk om geld te verdienen - niets meer en niets minder....

Wouter

• 18690 berichten
  • 3040 stemmen

pjotr schreef:

(quote)

Waarom worden films zoals Volle Maan en Costa dan gemaakt?

In mijn ogen gewoon commerciële meuk om geld te verdienen - niets meer en niets minder....

Geloof me nu maar dat de makers het zelf echt heel leuk vinden om zulke films te maken.

pjotr

• 2672 berichten
  • 2781 stemmen

Wonderbaarlijk...

puck

• 399 berichten
  • 931 stemmen

Da's nog zacht uitgedrukt...

Rare jongens, die filmmakers.

Da Jando

• 1383 berichten
  • 993 stemmen

pjotr schreef:

Wonderbaarlijk...

Het is lekker weer in salou hoor.

pjotr

• 2672 berichten
  • 2781 stemmen

Maar ja ...om dan continu dat gemekker van Georgina Verbaan aan te moeten horen...

Sluit mij dan maar op in een huisje in de regenachtige Ardennen....lekker samen met Jack Wouterse en Renée Soutendijk........of zo

Dustyfan

• 5607 berichten
  • 0 stemmen

Volgens mij (ver)dwalen we weer 'ns lekker af...

Phooze

• 2544 berichten
  • 597 stemmen

Net op de radio (in het radio 3 nieuws):

De "Film CV" (de stimulerings regeling waar we hier volgens mij over gediscussieerd hebben) blijft volgend jaar nog bestaan. Dat heeft de 2e kamer beslist.

Zavo

• 6392 berichten
  • 1616 stemmen

Ja, staat ook op TT, ze willen wel een nieuwe regeling, omdat deze gevoelig voor misbruik zou zijn. Voorlopig is de huidige regeling met een jaar verlengd, een ruime kamermeerderheid stemde hier mee in. Gelukkig maar!

Quido

• 14641 berichten
  • 6072 stemmen

Zavo schreef:

Voorlopig is de huidige regeling met een jaar verlengd, een ruime kamermeerderheid stemde hier mee in.

Toch nog iets goeds van het kabinet, nu nog hopen dat ze een goed alternatief kunnen bedenken.

Hobbes

• 2911 berichten
  • 1195 stemmen

Quido schreef:

(quote)

Toch nog iets goeds van het kabinet, nu nog hopen dat ze een goed alternatief kunnen bedenken.

ho ho! de tweede kamer, niet het kabinet. Groot verschil.

Quido

• 14641 berichten
  • 6072 stemmen

ik ben niet zo thuis in die dingen, komt nog wel...maar oke. Hulde aan de 2e kamer dan.

Wouter

• 18690 berichten
  • 3040 stemmen

10-10-2003

Filmstimuleringsbeleid toch verlengd

De lobby van de Werkgroep Filmstimuleringsbeleid heeft zijn vruchten afgeworpen. De regeling, waardoor het voor particulieren fiscaal aantrekkelijk is om geld te steken in Nederlandse speelfilms, wordt met één jaar verlengd. Een ruime meerderheid van de Tweede Kamer stemde gisteren voor een motie van D66 en de VVD om de regeling voort te zetten. De financiering zal moeten komen uit geld dat dit jaar overblijft. Op dit moment is 30 miljoen euro van het beschikbare budget nog niet opgemaakt. Volgens een woordvoerder van het Ministerie van Financiën zal dit bedrag nog dalen, omdat er nog een aantal aanvragen ligt. Hij sluit zelfs niet uit dat er aan het eind van het jaar helemaal geen geld meer over blijkt te zijn. De Tweede Kamer verwacht echter dat er ongeveer 17 miljoen euro zal resteren.

De belangrijkste reden om de regeling met een jaar voort te zetten is dat er volgens de Tweede Kamer geen gat mag ontstaan in de Nederlandse filmproductie. Wel moet er in de toekomst een andere regeling komen om het maken van Nederlandse speelfilms te bevorderen, omdat het verlenen van fiscaal voordeel aan particulieren volgens de Kamer ook tot misbruik kan leiden.

Het komende jaar zal het kabinet met de Nederlandse filmsector

overleggen over nieuwe ondersteuningsmaatregelen.

kappeuter (crew films)

• 74406 berichten
  • 5928 stemmen

Einde filmregeling nu echt in zicht

Het eind van de riante belastingaftrek voor mensen die geld steken in films is nu echt in zicht.

Minister Brinkhorst van Economische Zaken wil de regeling eind dit jaar staken. Het kabinet zal vanaf dat moment geen rol meer vervullen in de filmfinanciering, schrijft Brinkhorst in een brief aan de Tweede Kamer. De regeling ging in 1999 voor de duur van vijf jaar van start. Mensen die investeerden in films liepen amper financieel risico.

Media-staatssecretaris Van der Laan zal volgens Brinkhorst nog wel stimuleren dat de publieke omroep nauwer gaat samenwerken met de filmindustrie.

Bron: RTL Nieuws

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.