• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.536 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 647.938 acteurs
  • 199.147 gebruikers
  • 9.380.672 stemmen

Knock-Out: Europese Cinema

zoeken in:

moviefreak#1

• 14390 berichten
  • 25163 stemmen

5-1

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3703 stemmen

5-2 jammer

J.S.

• 11754 berichten
  • 3060 stemmen

86. La Promesse(Dardenne-BE) - Tesis(Amenabar-ESP)

KristofBeckers

• 1733 berichten
  • 4773 stemmen

1-0

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3703 stemmen

1-1

Dragon

• 62559 berichten
  • 4509 stemmen

2-1 lastig

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3703 stemmen

1-1

bebdn

• 1884 berichten
  • 1148 stemmen

ik ga voor 3-2 denk ik

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

3-3 Tesis

JoeCabot

• 2682 berichten
  • 1785 stemmen

3-4

Finisterra

• 15532 berichten
  • 4705 stemmen

3-5

Finisterra

• 15532 berichten
  • 4705 stemmen

87. From Russia With Love(Young-GB) - Taxidermia(Pálfi-HO)

Pieter Montana

• 6678 berichten
  • 2288 stemmen

1-0

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3703 stemmen

1-1

kiriyama

• 9849 berichten
  • 0 stemmen

1-2

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

2-2

KrisV

• 8061 berichten
  • 1173 stemmen

3-2

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

4-2 From Russia With Love

mikey

• 28993 berichten
  • 5143 stemmen

5-2

Art

• 13507 berichten
  • 3660 stemmen

88. De Grot (Koolhoven-NL) - L' Appartement (Mimouni-FR)

0-1 L' Appartement

mikey

• 28993 berichten
  • 5143 stemmen

1-1

moviefreak#1

• 14390 berichten
  • 25163 stemmen

0-2

KrisV

• 8061 berichten
  • 1173 stemmen

1-3

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3703 stemmen

1-4

jordybeukeboom

• 6797 berichten
  • 2423 stemmen

1-5

Art

• 13507 berichten
  • 3660 stemmen

89. À Bout de Souffle (Godard-FR) - Lola (Fassbinder-DE)

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

1-0 Souffle

KristofBeckers

• 1733 berichten
  • 4773 stemmen

1-1

maxcomthrilla

• 15579 berichten
  • 2845 stemmen

The One Ring schreef:

Dat mag je vinden. Ik vind het echter zeer overdreven om te zeggen dat Leone zijn identiteit te grabbel heeft gegooid.

Ik heb de Dollar trilogie niet gezien, dus ik kan niet oordelen of hij daadwerkelijk nieuwe elementen heeft toegevoegd. Okè, dat hij zijn naam te grabbel gooit is wat overdreven maar het andere uiterste is om hem van veel vernieuwing te betichten. Wat voor een vernieuwing heeft hij voor niet - western films gebracht?

Was de tijd van het neo-realisme niet al voorbij toen Leone opkwam? In 1968 toch al zeker. Hoe dan ook, Leone hoeft zich niet als een meeloper te gedragen. Het zou toch vervelend zijn als je als Italiaan verplicht zou moeten zijn om mee te doen met het neo-realisme.

Ja, die tijd was voorbij. Ik noem ook maar iets waar hij aanstoot aan kon nemen. Hij had ook surrealiteit in zijn films kunnen verweven. Maar alles stond in het teken van een verhaal bij hem. Ook in dat opzicht trouwens niet vernieuwend.

Leone hoeft zich zeker niet als een meeloper te gedragen maar ook niet als een herkauwer met weinig vernieuwingsdrang op bijna elk gebied.

Tja, als je dit beweert kan ik jouw argumenten met de beste wil niet meer serieus nemen. Leone wordt juist geroemd als een groot vernieuwer. Nogmaals: iedereen die beweert dat Leone het genre herkauwde weet niks van het genre af. Hij maakte het genre bijna radicaal anders.

De mensen die hem roemen als vernieuwer zijn natuurlijk weer conservatievelingen die kleine veranderingen kunnen waarderen maar van hun stoel vallen als ze een Tsukamoto onder ogen krijgen. Leone kleurt nergens buiten de lijntjes. De Amerikanen waren wel geschokt, maar alleen omdat een Italiaan zich aan hun westerns waagde.

En een groot vernieuwer? Ik kan mij herinneren dat hij iets jatte van Kurosawa `s Yojimbo voor zijn Dollar - trilogie.

Verder vind ik het ook nogal mee vallen met die zogenaamde vernieuwing. Wat nou anders? C `era en Buono spelen zich weer eens af in de woestijn en in bijna verlaten spookstadjes. Niks geen grote radicale veranderingen. Het zou pas wat geweest zijn als Leone zijn films in een grote moderne stad had geschoten of als hij met kleuren zou experimenteren. Ik kan mij vrijwel geen groene kleuren in zijn films herinneren. Het kleurengebruik is bijna altijd hetzelfde in westerns. Slechts het camerawerk is vernieuwend, met veel lange shots. C `era kon ik trouwens nog wel waarderen maar niet om zijn vernieuwing.

Buono zou je onder avonturenfilm kunnen plaatsen, doordat de hoofdrolspelers veelvuldig onderweg zijn, maar in bijna alle westerns trekken de hoofdrolspelers te paard van stadje naar stadje. Ook niet nieuw dus.

En het argument dat Leone een hoop boeventuig laat aanrukken is ook niet vernieuwend. In Hang Em High (1968) komt ook veel boeventuig voor ( veel ophangingen ) en zo zullen er nog wel meer Amerikaanse westerns zijn. Leone gooit alleen de frequentie van het boeventuig wat omhoog.

De pot verwijt de ketel....

Sander2

• 2816 berichten
  • 0 stemmen

1-2

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.