- Home
- Filmforum
- Film - Cast en crew
- Kunstenaars die ook in de filmwereld actief zijn
Kunstenaars die ook in de filmwereld actief zijn

Goto
-
- 1736 berichten
- 0 stemmen
Heb even getwijfeld of ik dit topic zou openen maar door de grote intresse die ik er de laatste tijd voor heb ontwikkeld kon ik het niet laten. Kunstenaars die actief zijn in de filmwereld, ik denk dat dat genoeg zegt. Het is geen nieuw fenomeen. Al in de jaren 20 werkten Bunuel en Dali nauw samen aan een aantal producties waaronder Un Chien Andalou en L'Age D'Or.
En dan is er natuurlijk nog Giger, die ons samen met Ridley Scott zowel een monster als een kunstwerk voorschotelde: De Alien! Ook in de animatiewereld is zoiets niet vreemd. Yoshitaka Amano één van de mannen achter de Final Fantasy spellen werkte mee aan Tenshi no Tamago van Oshii.
Ik ben zelf zowel fan van Dali, Giger als Amano en ben wel benieuwd of meer mensen kunstenaars in de filmwereld kennen. Meestal geven ze de film toch iets extra's mee, vooral Alien heeft veel baat gehad bij Giger's monster/kunstwerk. Zal zelf ook nog even opzoek gaan naar nieuwe info en hoop dat meer mensen er wat over te vertellen hebben.

Halcyon
-
- 9933 berichten
- 0 stemmen
Andy Warhol, als producer van Flesh for Frankenstein en Blood for Dracula.

neo
-
- 15392 berichten
- 9276 stemmen
Larry Clark. De fascinerende werken over de jeugd zijn ook op film zeer interessant. Jeremy Davies werkte samen met Mike Figgis aan een docu over de reconsutructie van ''The Battle of Ogreave''. Dan zijn er ook nog de fantastische werken en films van Matthew Barney...

SelmaDuim
-
- 4907 berichten
- 730 stemmen
Anton Corbijn (fotograaf) regisseerde Control.
David Lynch is eigenlijk schilder, maar begon met films maken omdat hij 'bewegende schilderijen' wilde maken.
Tom Barman (zanger dEUS) maakte Anyway The Wind Blows.
Miranda July (Me And You And Everyone We Know) is perfomance kunstenares (een beetje zoals haar eigen rol in Me And You..).

neo
-
- 15392 berichten
- 9276 stemmen
Andy Warhol, als producer van Flesh for Frankenstein en Blood for Dracula.
Tevens ook de regisseur, Paul Morrisey, komt oorspronkelijke uit de kunstwereld. Heeft ook nog wat andere minimal artfilms gemaakt als Flesh en meer.

stephan73
-
- 6202 berichten
- 13824 stemmen
Stan Brakhage
Kenneth Anger
Hans Richter
En nog een hele stoot Avant-garde regisseurs.

Goto
-
- 1736 berichten
- 0 stemmen
David Lynch is eigenlijk schilder, maar begon met films maken omdat hij 'bewegende schilderijen' wilde maken.
Tom Barman (zanger dEUS) maakte Anyway The Wind Blows.
Beide vergeten te noemen ja. Van Lynch wil ik nog steeds eens al z'n schilderijen en foto's zien. Al waren degene die ik heb gezien nou niet meteen m'n ding. Met dEUS heb ik niks maar ik hoop zeker dat Barman blijft regisseren, geweldige film.
Aan Judge Dredd had trouwens ook nog een designer meegewerkt maar ik kan maar niet op de naam komen.

neo
-
- 15392 berichten
- 9276 stemmen
Aan Judge Dredd had trouwens ook nog een designer meegewerkt maar ik kan maar niet op de naam komen.
Versace natuurlijk. Enkel voor het pak van Judge.
Jean Paul Gaultier heeft als costume designer meegewerkt aan The Fifth Element, La Mala Educacion, The Cook the Thief His Wife & Her Lover en nog een paar.

Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Julian Schnabel is een kunstenaar die ook films regisseert, zoals Basquiat, Before Night Falls en The Diving Bell And The Butterfly.
Jean-Paul Gautier heeft meegewerkt aan de kostuums voor Jean-Pierre Jeunet's The City Of The Lost Children.

Film Pegasus (moderator films)
-
- 30209 berichten
- 5131 stemmen
Hitchcock huurde Salvador Dalí in een decor te ontwerpen voor een droomscène in zijn film Spellbound (1945):