- Home
- Filmforum
- Film - Cast en crew
- Second Unit
Second Unit
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11899 berichten
- 5305 stemmen
Een van de meest fascinerende zaken op de aftiteling vind ik het kijken naar of er wel of niet een Second Unit bij de film aanwezig was. Ik ben er altijd benieuwd naar welke shots in de film door een Second Unit zijn gedraaid. Op de eindcredits van The Boat that Rocked was er zelfs sprake van een Third Unit, en in een filmboek heb ik een keer gelezen over een 'splinter unit'.
Twee vraagjes: weten jullie welke scenes van welke films door een Second Unit zijn gedraaid? Andere vraag: is het niet veel goedkoper om het in één keer te doen? Een second unit director, cinematographer, production manager.... allemaal extra mensen die je moet inhuren.
Van Zwartboek weet ik dat Tim Oliehoek o.a. de bodyhits heeft gedraaid. Wie kan hier nog meer namen en scenes van opnoemen?
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Een 2nd unit doet meestal shots waar geen acteurs inzitten of alleen handen of zo. Inserts, shots van de natuur, het exterieur van de boerderij, etc. Geen shots waar je een hele cast en crew voor wil laten wachten, maar wat je een kleine second unit laat doen. Goedkoper. Dat soort werk deed Tim dus bij Zwartboek.
Maar soms mag een 2nd unit meer. Ik weet niet hoe het nu zit, maar jarenlang regisseerde speciale actie-regisseurs de actiescenes bij James Bond-films. Niet zelden had zo'n unit dan ook meerdere camera's.
Sam Raimi regisseerde met een eigen crew twee scenes voor Hudsucker Proxy (die hij ook meeschreef). https://twitter.com/ryguyperez/status/1039216879212982273?lang=en
Een tweede camera is dus echt wat anders. Als er met twee camera's gedraaid wordt heet dat een B-unit of B-camera. Die heeft geen aparte regisseur (nodig)
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Denk ook aan heel technische shots. Inserts op de versnellingspook tijdens een achtervolgingsscene. Een insert op bloeddruppels die in de sneeuw vallen. Inserts op foto's of documenten die de personages in een scène bekijken. Close-ups op vechtende 'figuranten' (stuntmensen in dat geval) in een menigte.
En 'plates': materialen die nodig zijn voor visual effects. Dat kan van alles zijn, opnames van rook en vuur, of luchten, landschappen, gebouwen, of planten en straatlantaarns.
Een splinterunit is een hele kleine unit van een paar mensen, waar een second unit of third unit vaak groter is. Het is júist een manier om efficiënter (en dus goedkoper) te kunnen werken.
Soms gaat het om een unit die na de draaidagen, tijdens de montage, 'pick-ups' doet, aanvullende shots die nodig blijken te zijn, of die om technische redenen dan pas gemaakt kunnen worden (seizoensgebonden shots bijvoorbeeld). Er zijn ook wel eens editors die second-unitregie doen voor films die ze monteren, vooral als het gaat om elementen die heel precies moeten aansluiten bij iets wat al gedraaid is door de main unit .