• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.914 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.886 acteurs
  • 198.963 gebruikers
  • 9.370.069 stemmen

Waar zit je het liefst in de bioscoop?

zoeken in:

SuperSideSwipe

• 4464 berichten
  • 2890 stemmen

Ik ben wel benieuwd waar iedereen het liefst zit in een bioszaal. Voor mij is het altijd uitermate belangrijk dat ik op de achterste rij zit. Ik kan niet tegen mensen achter me. (op school zat ik ook altijd achteraan, beetje een tik). Wil er meestal zelfs een uur tot 3 kwartief voor aanvang voor aanwezig zijn om verzekerd te zijn van een goede plaats.

(afbeelding)

Bij normale zalen probeer ik altijd op stoel 18 & 17 te zitten, zodat mijn vriendin niemand naast dr heeft, en er een mooie plaats is om jassen te stallen op stoel 19. Bij grotere zalen als het hoekje echt te ver van het scherm is, wordt het ergens tussen stoel 16 t/m 11. Zit het liefst achterin en links van het midden.

Rujar

• 2871 berichten
  • 3816 stemmen

125 gezellig tussen de mensen

Poisonthewell

• 4939 berichten
  • 13392 stemmen

Liefst niet op een van de eerste vijf rijen. Verder maakt het me niets uit

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

162, 181 of 200 afhankelijk van welke stoel onder het midden van het doek staat en het filmformaat.

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Voor mij hoeft die achterste rij niet echt. Beetje zinloos om al die trappen te doen, als je een even goed zicht hebt enkele rijen lager. Als ik nog de vrije keuze heb, graag wat naar achter toe, maar niet helemaal vanachter, en ergens in het midden van een rij.

Op het kaartje gezien rond stoel 105 of 124

Doom

• 8214 berichten
  • 1540 stemmen

101, 180.

Maar maakt me nooit zo heel veel uit hoor, zolang het maar niet op de voorste rijen is of langs het gangpad.

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Ik zit het liefste op mijn achterwerk in de bioscoop. Twee uur op mijn knieën op mijn leeftijd duurt een beetje te lang.

kos

• 46685 berichten
  • 8843 stemmen

Stoeltje 10 .

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Ergens rond 182. Maar in een goede zaal maakt het met niet zoveel uit.

Zavo

• 6392 berichten
  • 1616 stemmen

Reinbo schreef:

162, 181 of 200 afhankelijk van welke stoel onder het midden van het doek staat en het filmformaat.

Hé, dat is mijn plaats!

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

Het hangt ook af van de hoogte van het beeldscherm (dat is hier niet aangegeven) en hoe hoog het scherm staat.

Voor een optimaal beeld moet de kijkafstand oa tenminste 1,5 * de hoogte van het projectiescherm zijn. (en maximaal 6* van de hoogte).

Tevens speelt de diagonaal van het scherm een rol. De kijkafstand die ideaal is ligt rond twee-drie maal de diagonaalafstand van het scherm. Dus bij een diagonaal van het scherm die 5 meter bedraagt, zit je rond 10-15 meter afstand het beste.

Dus er valt hier niks van te zeggen, waar je het beste zit.

Hannibal

• 9358 berichten
  • 3273 stemmen

Klopt, bij "mijn" bios Utopolis is het fantastisch om vooraan te zitten, want het scherm hangt lekker laag en er is voldoende afstand.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

FisherKing schreef:

hoe hoog het scherm staat

En dat dan weer gerelateerd aan de hoek waarmee het auditorium oploopt natuurlijk. Maar als we er even vanuit gaan dat dat optimaal op elkaar is afgestemd.

Verder kun je uit het plaatje best wel wat afleiden. Bijvoorbeeld dat het een brandgevaarlijk theater is, omdat er geen enkele doorgang is, enkel zitplaatsen.

En dat de voorste rijen VEEL te dicht op het scherm staan. En dat, uitgaande van bijv. een stoelbreedte van 60cm (Nederlandse afmeting zullen we maar zeggen) het scherm hier dus krap 11,5 mtr breed is en daarmee 4,85 mtr hoog.

Maar goed, los daarvan kies ik in een fatsoenlijke zaal liefst voor het midden van het midden van de zaal. Ook omdat de kans op fatsoenlijk geluid daar wat groter is.

Voor een optimaal beeld moet de kijkafstand oa tenminste 1,5 * de hoogte van het projectiescherm zijn. (en maximaal 6* van de hoogte).

Waar haal je die cijfers vandaan?

(Overigens staat op dat plaatje het scherm bol ipv hol...)

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

Turkeyloverz

• 4239 berichten
  • 1459 stemmen

330 vind ik wel oke..Ik moet geen mensen achter me hebben..

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Turkeyloverz schreef:

330 vind ik wel oke..Ik moet geen mensen achter me hebben..

Oké, dan zet ik mij op 331, kunnen we samen snoepen.

damon

• 1887 berichten
  • 0 stemmen

104/105

katie morosky

• 1003 berichten
  • 804 stemmen

Als ik alleen ben 333. Het was vroeger heel stoer om helemaal vooraan te zitten en ik ben op dat gebied nooit echt volwassen geworden. In gezelschap kies ik eerder voor 239. Doe ik me ouder voor dan ik eigenlijk ben.

Maar meestal kom ik vrij laat de zaal in (ook zo ontzettend stoer) en neem ik, om mensen niet onnodig te storen, de eerste vrije plaats in.

roger

• 206 berichten
  • 55 stemmen

Ik zit het liefst of op ongeveer de vierde/vijfde rij van voren om helemaal te worden opgeslokt door het beeld of net het tegenovergestelde bijna helemaal achterin. Mijn voorkeur heeft trouwens een bioscoop met een middengang. Ik ga dan twee of drie plaatsen vanuit het midden zitten.

En dan natuurlijk nog de vraag: liever helemaal alleen of midden tussen de mensen in een stampvolle zaal.

Ik vind het fijn wanneer niet direct een vreemde naast me zit. Gewoon een stoel ruimte om je jas en eventuele versnaperingen neer te leggen is ideaal.

Maar ik herinner me ook die voorstelling in 1990 toen ik tijdens een verblijf in Berlijn een DDR-film zag uit de jaren zestig genaamd "Spur der Steine" met Manfred Krug. De muur was nog niet zo heel lang open en omdat de film destijds door de autoriteiten in de DDR verboden was, was er kort na de "Wende" blijkbaar bij veel mensen de behoefte om deze film alsnog te bekijken. De zaal was tot de laatste plaats uitverkocht en het publiek was echt in een blije opgewonden stemming. Prachtige ervaring.

moviefreak#1

• 14390 berichten
  • 25163 stemmen

Ik neem plaats langs Kos op stoeltje 11

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Gaat natuurlijk niet over de bioscoop, maar over thuisbioscoop. Andere resoluties dus, en andere kaderverhoudingen.

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12834 stemmen

70-64 of 51-45.

Niet helemaal achteraan. Beetje dezelfde reden als katie, maar dan omgekeerd. Was vroeger de plaats voor de "stoere jongens", die uiteindelijk maar losers waren.

En liefst ietwat schuin tov het scherm (meestal is dat rechts).

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3279 stemmen

Recht voor het scherm, ongeveer in het midden van de zaal natuurlijk. Plaats 200. Lijkt me ook dat je in het midden het beste geluid hebt, al is dat op helemaal niets gebaseerd .

Rujar

• 2871 berichten
  • 3816 stemmen

katie morosky schreef:

Als ik alleen ben 333. Het was vroeger heel stoer om helemaal vooraan te zitten.... Maar meestal kom ik vrij laat de zaal in (ook zo ontzettend stoer) .

Haha lekker stoer doen in de bios! vooraan zitten en te laat binnenkomen LOL.

Ik zie nu dat ik verkeer heb gekeken! 125 is een beetje achteraan ik moet meer naar voren 220. Wel beetje in het midden blijven. Zitten de leukste mensen.

gotti

• 14075 berichten
  • 5883 stemmen

In het midden van de rij, redelijk van achteren. 180 en verder terug oneveer. Hou niet zo van nekkrampen...

Leno

• 5921 berichten
  • 4399 stemmen

86/85. Redelijk ver naar achter, niet te ver. Zo hebben veel bioscopen de achterste spreakers net voor de laatste paar rijen hangen. Je wil natuurlijk voor de speakers zitten, als je er achter zit mis je het 3d.

SuperSideSwipe

• 4464 berichten
  • 2890 stemmen

Komt wel een beetje overeen met mijn ervaringen, ik ben natuurlijk de eerste die een plaats bemachtigd, maar daarna is het altijd rondom stoel 102 en stoel 10 gevuld worden. Daarna het gebied tussen die twee gebieden.

Dan is mijn plaats wel handig. Als ik net niet de eerste ben binnen, zijn stoel 18 & 19 nog redelijk lang beschikbaar.

Niet helemaal achteraan. Beetje dezelfde reden als katie, maar dan omgekeerd. Was vroeger de plaats voor de "stoere jongens", die uiteindelijk maar losers waren.

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

doe mij plaats 86 maar, precies in het midden van rij 4, 5 of 6 vanaf de achterkant

ROOSKY

• 29923 berichten
  • 7935 stemmen

Lekker een beetje vooraan, rij 3 of 4 van voren of zo, zit graag 'in' de film. Plus daar zitten weinig mensen om je heen, is ook wel prettig! Als ik dan hard genoeg gooi, kan ik in deze zaal popcorn in de nek van Speedy gooien

katie morosky

• 1003 berichten
  • 804 stemmen

Ben vandaag (weliswaar naar een toneelvoorstelling) helemaal achteraan gaan zitten en da's toch echt niet te doen: ik ben zo klein dat ik op het puntje van m'n stoel moet gaan zitten en tussen twee hoofden moet piepen, om iets te zien. Kleine mensen zijn nu eenmaal losers...

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.