• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.901 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.886 acteurs
  • 198.958 gebruikers
  • 9.370.024 stemmen

Andere kijk op film

zoeken in:

Bla

• 769 berichten
  • 2146 stemmen

Ik krijg vaak te horen dat ik te 'observerend' naar een film kijk. Teveel bezig ben met of de film goed is of niet en daarom niet zo van de film geniet als een ander die dat niet doet. Wat ik probeer te zeggen is, dat mensen denken dat ik door het feit dat ik actief ben op MM en cijfers geef aan films minder van films geniet.

Heeft iemand anders dit ook wel eens te horen gekregen? Het is net alsof je hoort dat je té serieus met film bezig bent.

John Lee Hooker

• 14934 berichten
  • 1625 stemmen

Ik ben ook kritischer tijdens het kijken dan de gemiddelde kijker.

Ik merk soms zelf dat ik niet erg van de film kan genieten omdat ik me stoor aan bepaalde ( slechte ) aspecten in de film.

Maar andere zeggen dit niet tegen mij. Ik praat er nooit echt over want ik wil hun kijkplezier niet bederven.

Maar wat maakt het uit wat andere zeggen?

planet_of_death

• 3962 berichten
  • 178 stemmen

Ik heb het heel erg. Ik kijk meer films omdat ik ze wil beoordelen, en het plezier gaat dat gedeeltelijk weg.

Brix

• 19675 berichten
  • 5113 stemmen

Dat is heel erg vind ik

IcU

• 6783 berichten
  • 3051 stemmen

planet_of_death schreef:

Ik heb het heel erg. Ik kijk meer films omdat ik ze wil beoordelen, en het plezier gaat dat gedeeltelijk weg.

Wat schiet je daar nu mee op? Meer stemmen?

AHWA

• 16922 berichten
  • 1293 stemmen

Heb ik soms ook wel. Ik kijk dan eerder films die ik nog niet gezien heb dan films die ik beter denk te vinden omdat ik ze al wel gezien heb. Typisch iets voor stemmen- en ranglijstjesfreaks. Die heb je ook, waarvan ik er dus een ben.

filmfan17

• 285 berichten
  • 12 stemmen

Is het niet ook zo dat je juist kritisch gaat kijken/op andere dingen letten als je je verveeld. Dit kan als gevolg hebben dat je dan onderzoekt waarom je het vervelend vindt om naar te kijken. Ik let er meestal bij eerste kijkbeurt op "hoe serieus ik word genomen als toeschouwer." Of de film mij uitdaagt. Zo niet, dan kijk ik waarom deze film mij dom vind en onzin probeert te verkopen.

Elineloves

• 24071 berichten
  • 3630 stemmen

Ik denk dat het een combinatie van beide moet zijn. Zowel genieten als een kritische kijk hebben. Gelukkig komt het bij mij vaker voor dat ik zo meegesleept word in een verhaal dat ik er helemaal in op ga, Naderhand ga ik dan pas kritisch kijken naar bepaalde zaken. Bij een slechte film ga ik wel dingen zoeken waar ik kritiek op kan hebben, maar meer omdat het dan veel meer voor de hand ligt.

Tonypulp

• 21231 berichten
  • 4608 stemmen

dat mensen denken dat ik door het feit dat ik actief ben op MM en cijfers geef aan films minder van films geniet.

Mwha, als je kritischer kijkt ontdek je ook vaak gewoon meer dan de 'normale kijker', je ervaart meer aspecten.. zo kun je het natuurlijk ook zien. Sinds ik op MM zit kijk ik niet alleen kritischer, ik geniet ook veel meer van verschillende zaken in een film, voorheen lette ik enkel op hoe goed het vermaakt.

DVD-T

• 15565 berichten
  • 3122 stemmen

Ik kijk altijd nog in de eerste plaats naar films voor mijn plezier. Een film bevalt me of niet. Ik kijk wel wat kritischer naar een film hoor ik al in mijn omgeving, maar ik denk dat het vooral ligt aan wat je in een film zoekt. De een let wat meer op beeld, editing of effecten. De ander let helemaal nergens op en wil gewoon wat tijdverdrijf. Ik let bij het kijken op alles omdat een film natuurlijk werkt door verschillende elementen, en ik heb vooral iets met sounddesign en camerawerk.

En hier op MM geven we gewoon onze mening en zijn we natuurlijk geen Roger Eberts die betaald krijgen om films te bekritiseren.. Het plezier van een film kijken moet blijven, als je er geen plezier meer aan beleeft en alleen kijkt om kritisch te zijn of om zo veel mogelijk stemmen te krijgen, kun je denk ik ook niet echt meer meegesleept of vermaakt worden tijdens het kijken.

606

• 23876 berichten
  • 12263 stemmen

Ik ben het met DVD-T eens:

Het is waar jij op let, en waar op wil letten in een film,

Hoe kritisch wil je zelf kijken.

Ik kijk meestal film omdat ik het leuk vind, maar heb zeker wel dat ik een film helemaal niks vind, het is maar waar je van houd.

Dk2008

• 11166 berichten
  • 788 stemmen

Bla schreef:

Ik krijg vaak te horen dat ik te 'observerend' naar een film kijk. Teveel bezig ben met of de film goed is of niet en daarom niet zo van de film geniet als een ander die dat niet doet. Wat ik probeer te zeggen is, dat mensen denken dat ik door het feit dat ik actief ben op MM en cijfers geef aan films minder van films geniet.

Voor mij zijn films gewoon voor ontspanning, dus als het even kan kijk ik ze met dat doel. Ik vind dat er over het algemeen te kritisch naar films wordt gekeken. Dat een film na afloop tegen of juist meevalt en er wordt dan kritiek geleverd, niks mis mee, doe ik ook. Maar er wordt vaak wel erg op details gelet en de eisen aan films lijken ook steeds hoger te worden. Hoe hoger je eisen hoe moeilijker het wordt te kunnen genieten van films.

Montorsi

• 9715 berichten
  • 2374 stemmen

Ik vind het onzin dat je te kritisch naar film kan kijken. Iemand zegt toch ook niet dat je te kritisch naar een voetbalwedstrijd kijkt. Als een wedstrijd slecht is, en je zegt dat, zal er niemand bijzitten die zegt 'joh wat ben je kritisch, geniet er gewoon van'.

Dk2008

• 11166 berichten
  • 788 stemmen

Naar voetbalwedstrijden kijken wordt ook steeds kritischer. Het is spel met winnaars en steeds slechtere verliezers.

Montorsi

• 9715 berichten
  • 2374 stemmen

Wat bedoel je daarmee?

Dk2008

• 11166 berichten
  • 788 stemmen

Schei uit met je gezeik wil je. Als ik vind dat er veel te kritisch naar films wordt gekeken dan vind ik dat. Punt.

Montorsi

• 9715 berichten
  • 2374 stemmen

Ik begrijp alleen niet wat je met je reactie bedoelde.

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

De juiste balans vinden maar ook open-minded zijn. Ik vind vooral arthouse liefhebbers (wat ik ook ben), maar die vind ik vaak bij het kijken van bvb. een film uit Hollywood dat ze onredelijke criteria hanteren. Of het nou een Tsai of Hannah Montana the movie is, beide kijk ik met 0,0 tegenzin.

Elineloves

• 24071 berichten
  • 3630 stemmen

Ik zie vaker arthouse liefhebbers mierenneuken, dan mensen die voornamelijk pulp kijken... Sommige mensen (ook hier) zitten gewoon te zoeken naar iets om over te zeiken. Dat vind ik een beetje laag.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Je moet toch ook gewoon een beetje kritisch blijven? Ik snap de problemen niet. Vooral als je je filmhobby intensief uitoefent dan ontkom je er toch niet aan dat je wat kritischer wordt dan de casual filmkijker?

Qua muziek accepteer ik bijvoorbeeld sneller commerciele zooi. Ik heb me er nooit in verdiept en ben dus minder kritisch. Lijkt me logisch.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Ik kijk altijd eerst of ik een film echt leuk vond. Ik kan een voorspelbare actiefilm toch leuk vinden en een originele thriller misschien helemaal niks. Maar ik beoordeel een film wel kritisch. Maar wel met in het achterhoofd altijd de amusementswaarde op 1.

Tonypulp

• 21231 berichten
  • 4608 stemmen

Vind 't trouwens wel behoorlijk frustrerend wanneer mensen pretentieloze pulp/cult helemaal af gaan branden op technische aspecten, dat het er goedkoop uitziet of dat er geen oscar-waardige acteurs/actrices in spelen.. je moet wel de grens weten van welke kritiek je kunt toepassen natuurlijk, soms moet je dat gewoon laten varen, anders is het niet eerlijk.

Gizzmann

• 5617 berichten
  • 2839 stemmen

Door meer kritisch film te kijken merk ik dat ik van films die ik echt goed vind nog meer kan genieten Dus eigenlijk is er niet zo veel mis mee lijkt me. Het is alleen vervelend wanneer je met andere gezellig naar de bioscoop gaat en jij de enige bent die erover kan zeuren.

Maar toch, sinds ik kritisch ben gaan kijken ben ik ook echt meer films gaan zoeken die ik waarschijnlijk echt goed zal vinden. Als je niet kritisch bent over wat je te zien krijgt zal je waarschijnlijk ook veel suf spul langs zien komen.

Daarnaast blijft buiten dat alles het zeuren op films stiekem ook gewoon erg leuk, laten we dat vooral niet vergeten.

Karl van H.

• 2808 berichten
  • 2250 stemmen

Inderdaad, Gizzmann, het hele punt van kritisch zijn is dat je achteraf lekker gal kan spuwen, zoals het een zeikerige Nederlander betaamt

Halcyon

• 9952 berichten
  • 0 stemmen

Die kritische houding heeft ook een keerzijde natuurlijk, namelijk dat je danig "geoefend" bent dat je veel meer uit een film haalt dan je er vroeger uitgehaald zou hebben.

Karl van H.

• 2808 berichten
  • 2250 stemmen

Klopt: toen ik laatst Fight Club opnieuw bekeek viel het me pas echt goed op hoe goed het camerawerk, het kleurgebruik en de montage zijn. Ook veel subtielere humor die voorheen aan me voorbijging viel nu op. Het loont wel degelijk om kritisch naar films te kijken

Apollinisch

• 21297 berichten
  • 0 stemmen

Karl van H. schreef:

Het loont wel degelijk om kritisch naar films te kijken

Of in ieder geval aandachtig. Veel mensen letten volgens mij alleen maar op het verhaal.

Zo heb ik laatst een keer requiem for a dream uitgeleend.

"Wat vonden jullie van de muziek?"

"Welke muziek? Het verhaal was trouwens wel wat simpel."

YouTube - Requiem for a Dream-30 {Ghosts of a Future Lost}

YouTube - Requiem for a Dream-17 {Ghosts-Falling}

YouTube - Requiem For a Dream-Ghosts of things to come

YouTube - Summer: Ghosts

Hoe kan zoiets moois je niet opvallen?

planet_of_death

• 3962 berichten
  • 178 stemmen

IcU schreef:

(quote)

Wat schiet je daar nu mee op? Meer stemmen?

Juist.

Quido

• 14649 berichten
  • 6106 stemmen

Iedereen kijkt anders naar films, maar ik hoor inderdaad ook vaak dat ik 'vast anders naar film kijk' omdat ik erover schrijf. Onjuist wat mij betreft, want iedereen kijkt een film en weet na afloop of hij hem leuk vond of niet, geraakt werd of niet, hem goed vond of niet. Enige verschil is dat 'wij' uit onszelf nagaan waarom wel en waarom niet, terwijl iemand anders daar pas bij stil staat als ie ernaar gevraagd wordt.

Gizzmann

• 5617 berichten
  • 2839 stemmen

Apollinisch schreef:

(quote)
Of in ieder geval aandachtig. Veel mensen letten volgens mij alleen maar op het verhaal.
Heb ook vaak het idee dat veel mensen die ik ken films kijken alsof ze een boek aan het lezen zijn. Die zijn dan vaak weer een stuk kritischer over plotgaten, terwijl mij die zelden opvallen. Van mij mag de film zelf een groot deel van het denkwerk doen, dan laat ik mezelf lekker verliezen in de sfeer.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.