- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Jouw favoriete jeugdfilm
Jouw favoriete jeugdfilm
soom
-
- 24919 berichten
- 2751 stemmen
- Beauty and the Beast.
- Pippi Langkous.
- Little Mermaid.
Scruffy ook gezien, die was echt zo zielig..
goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4083 stemmen
Films die voor mij jeugdsentiment zijn:
Jurassic Park was de eerste film waar ik echt gek op was, toen ik een jaar of 5 was. Disneyfilms en dergelijke konden me gestolen worden met hun irritante liedjes, dit was "the real thing". Ontelbare keren gezien. Onlangs heb ik nog een bandje gevonden waarop ik een kwartier vol enthousiasme over Jurassic Park praat. "En toen nieste die dino op dat mannetje! Hahaha!"
Small Soldiers: de eerste live-actionfilm die ik in de bioscoop zag, dat was een geweldige ervaring. Ik vroeg hem meteen op video en heb hem nog steeds, inclusief tientallen pratende actiefiguren. "Major Chip Hazard reporting for duty!"
3 Little Ninjas and the Lost Treasure: een obscuur b-filmpje, een rip-off van 3 Ninjas. Staat niet eens op deze site. De eerste keer dat ik ontdekte hoe leuk het was om naar slechte dingen te kijken. Zelden zo had gelachen.
Ik herinner me nog een scène waarin iemand aan een rots hangt, boven een afgrond, maar je zijn voeten nog boven de rots uit ziet komen. Er was ook een achtervolgingsscène die ze op verschillende momenten van de dag hadden opgenomen zodat de zon en schaduwen steeds op een andere plaats stonden. Amateurisme ten top, maar absoluut hilarisch.
Star Wars: de oude trilogie vond ik het leukste, maar Episode I en II in de bios waren ook een ervaring. Elke dag op de speelplaats speelden we Star Wars, ik heb er ook nog hopen speelgoed van. Een heel Darth Maul kostuum (het laserzwaard heb ik stukgeslagen op een hutje van andere kinderen), rugzak, poppetjes en heel veel Lego.
Jungle Book: een van de weinige Disneyfilms die ik wel leuk vond. Ik keek hem altijd bij mijn tante, het stuk met de apen was m'n favoriet.
Pocahontas: een film die ik niet echt leuk vond, maar waar ik wel speciale herinneringen aan heb. Ik kreeg de videoband als kleuter van Sinterklaas, maar het was de Engelstalige versie, zonder ondertitels. Ja, m'n pa haatte dubs. Dan had-ie nog liever dat ik het niet begreep
.
Home Alone 1 en 2: deze films vond ik ook hilarisch en bleef opnieuw en opnieuw bekijken. De boodschap kon me - zoals altijd - gestolen worden, maar de slimme plannen en sadistische valstrikken van Kevin vond ik geweldig.
Ed Wood: een van de eerste zwart-wit films die ik zag, toen ik een jaar of 9 was. Eerst vond ik er weinig aan, maar geleidelijk aan werd ik steeds meer in de film gezogen. Ik vond hem prachtig en heb er ontzettend om gelachen. "PULL THE STRINGS" is nog steeds een begrip bij mij thuis.
Toy Story 1 en 2: samen met papa naar een zaaltje in het dorp waar ze deze speelden, dat was ook erg leuk.
E.T.: nog steeds mijn favoriete familiefilm, eentje die zich als geen ander verplaatst in de leefwereld van kinderen (het duurt niet voor niets een uur totdat we een volwassene - behalve de moeder - duidelijk te zien krijgen). Ik herinner me nog dat de hele familie lag te huilen als we hem weer eens keken.
goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4083 stemmen
Ik heb het ook eens aan mijn ouders gevraagd. Ze hebben een groot leeftijdschverschil, dus kozen heel andere films.
Mijn vader noemde The Ten Commandments, Laurel & Hardy, Jungle Book, Citzen Kane en Ladri di Biciclette (hij zat op de middelbare school op een soort filmclubje); mijn moeder Sissi, Jungle Book en Jaws.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Land before Time, The (1988)
Alternatieve titel: Platvoet en Zijn Vriendjes
The Lion King
Ciske de Rat
The Never Ending Story
Gremlins
Nightmare on Elmstreet(was ik wel ietsje ouder, maar tig keer gekeken allemaal)
megaman
-
- 1484 berichten
- 229 stemmen
Jurassic Park (1993)
Labyrinth (1986)
The Land Before Time (1986)
The NeverEnding Story (1984)
En de oude Star Wars trilogie (1977, 1980 en 1983)
hannes64
-
- 1926 berichten
- 5242 stemmen
Saturday night fever was mijn topper......een jaar later Grease.
Ja, ik was 12 of 13....zòlang geleden al.
Ik denk dààrvoor nog de films met Louis de Funès, en de Bud Spencer-Terence Hill films, waren ook altijd een genot om naar te kijken.
En Star wars .......heerlijke feelgood.
Krijg weer flashbacks als ik die films weer zie.
En The Deerhunter.......................toen ik die zag, werd ik echt wakker geschud , vanwege `t eerst zien van die roulettescene,
vond `t schitterend, maar ook vreselijk.
Had `t dagen in mij kop.
Toen werd mijn interesse in films echt menens.
En nu ben ik ouder aan `t worden, maar zie graag nog de spaghetti-westerns met Spencer en Hill.
kos
-
- 46685 berichten
- 8843 stemmen
Ja, fijne jeugdfilm, The Deerhunter....
Elineloves
-
- 24071 berichten
- 3630 stemmen
Babe blijf ik een zwak voor houden. Vroeger was Pipi in Taka Tuka land ook favoriet, net als De Grote Vriendelijke Reus..
hellboy.ray
-
- 2056 berichten
- 2100 stemmen
Zo vlug kan ik er 4 bedenken:
- E.T.
- The Last Dragon
- Labyrinth
- Harry/Bigfoot and the Hendersons
Gordon Gekko
-
- 58 berichten
- 861 stemmen
Willow
Labyrinth
Legend
Neverending Story
Dark Crystal
The Last Unicorn
Pinocchio
Als Je Begrijpt Wat Ik Bedoel
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4082 stemmen
Hield ik ook wel van om naar te kijken toen ik jong was hoor. Dat heeft mij gevormd tot de prima, oversekste jongeman die ik tegenwoordig ben!
Oh ja, de film is natuurlijk ook classic!
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Zonder enige twijfel Sword In The Stone (oftewel Merlijn de Tovenaar). Geniaaaaaaal!
Brix
-
- 19675 berichten
- 5113 stemmen
Lady and the Tramp.
Die heeft de meeste indruk op mij gemaakt in mijn jeugdjaren, en is ook nu nog altijd mijn favoriete Disney film.
(Voor 't eerst gezien in 1955 of '56)
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8277 stemmen
Bij mij 'One Wish too Many'. Ik ging mijn hele knikkerverzameling na om te kijken of er óók niet een toverknikker tussen zat.
Verder gingen we met de voetbalclub altijd naar films van Bud Spencer & Terence Hill...en dan vechtend lopend terug en thuiskomend met blauwe ogen en bloedneuzen omdat wij wèl per ongeluk raaksloegen...
Verder een trauma overgehouden aan 'Pete's Dragon' omdat ik keihard 'Kijk uit, Elliott!' riep toen de draak werd beslopen door booswichten, waarna de hele bioscoop me uitlachte
Ik zat ook zo in het verhaal!
Brix
-
- 19675 berichten
- 5113 stemmen
écht schitterend Baggerman!
Dat nodigt om opnieuw te lezen, hahaha.
Zonder meer een van de grappigste berichten die ik ooit op MM tegenkwam.
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Op Jungle Book, Die Hard II, Best of The Best, Jurassic Park, Jungle Book en Space Jam na nooit veel films in mijn jeugd gezien. Maar wel dit:
En zo kan ik nog wel even doorgaan. 
Zuiderpark
-
- 75 berichten
- 86 stemmen
gebroeders Leeuwenhart
en Neverending Story natuurlijk 
DBTim
-
- 854 berichten
- 1151 stemmen
Home Alone 1 + 2 by fare.
Voor de rest Uncle Buck, The Mask, Jumanji, Big, De Boefjes, Liar Liar.
Toen ik wat ouder werd heb ik Scream, Halloween H20 en IT heel vaak gekeken
SelmaDuim
-
- 4907 berichten
- 732 stemmen
gebroeders Leeuwenhart
en Neverending Story natuurlijk

Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Had dit topic niet favoriete jeugdfilm / serie kunnen heten. Ik ken eigenlijk geen films die ik vroeger heel leuk vond en bij herkijken is het er ook niet beter op geworden. Wel heb ik Floris (1969) altijd heel leuk gevonden, dus als kind ook al. Het is volgens een goed recept gemaakt, het moet leuk zijn voor kinderen maar ouders kijken ook mee dus die moeten het ook leuk vinden.
Ebenezer Scrooge
-
- 2150 berichten
- 3092 stemmen
Hocus Pocus (1993) met Bette Midler is ook heel leuk...

Bakema NL
-
- 858 berichten
- 118 stemmen
Flash Gordon............aaaahaaaaaaaa, saviour of the universe......he's for everyone of us, stands for everyone of us.
Guilty pleasure pur sang!
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Moet diep graven. Onderstaande lijst is zeker niet compleet.
Fury
Vier Veren Waterval
Die Kinder von Bullerbü
Ivanhoe
Thierry de Slingeraar
Rawhide
Laramie
The Virginian
Die Lederstrumpf
Gunsmoke
The Fugitive
The Untouchables
77 Sunset Strip
Raumpatroulle Orion
The High Chaparral
Get Smart
The Monkees
mr rumson
-
- 2170 berichten
- 2995 stemmen
Alias Smith and Jones
http://i41.tinypic.com/2e1hd9c.jpg
The Dukes of Hazzard
http://i41.tinypic.com/2zq7vba.jpg
http://i42.tinypic.com/2m3fb5i.jpg
Films
smokey and the bandit
http://i39.tinypic.com/255rpro.jpg
The Cannonball Run
http://i42.tinypic.com/6fun2g.jpg
Verder volgde ik ook nog .
Dick Turpin (TV Series 1979–1982
terence hill en bud spencer
Tarzan
Laurel & Hardy
Op wat latere leeftijd denk ergens tussen de 12 en 15 jaar kwamen meer de films van .
Clint Eastwood ,Charles Bronson en Westerns films aan bod .
Pfff dat was wel weer even graven in het verleden ,maar deze schieten mij als eerste te binnen .
WitchVampirelady
-
- 11 berichten
- 10 stemmen
Dick Turpin
The A team
De zevensprong
De familie Knots
Q&Q
The Dukes of Hazzard
Terence Hill en Bud spencer
Charles Bronson
Voor de rest weet ik even niet op het moment
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
In Film > Toplijsten en favorieten > Beste jeugdfilms (familiefilms):
Dit forumonderwerp bestond nog niet, terwijl er ook hele goede jeugdfilms bestaan die niet eenvoudig via lijstjes terug te vinden zijn omdat het meestal niet als afzonderlijke genre te selecteren valt.
Mijn top-12:
01. Bridge to Terabithia (2007) - 4.0* (3,4*)
02. Hachiko: A Dog's Story (2009) - 4.0* (3,8*)
03. Viaje de Carol, El (2002) - 4.0* (3,3*)
04. Canterville Ghost, The (1986) - 4.0* (3,2*)
05. My Girl (1991) - 4.0* (3,0*)
06. Journey of Natty Gann, The (1985) - 3.5* (3,4*)
07. Oliver Twist (2005) - 3.5* (3,3*)
08. Tuck Everlasting (2002) - 3.5* (3,2*)
09. Super 8 (2011) - 3.5* (3,1*)
10. Christmas Bunny, The (2010) - 3.5* (3,2*)
11. City of Ember (2008) - 3.5* (3,0*)
12. Nim's Island (2008) - 3.5* (3,0*)