- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter top 1000 project - Editie 2021
MovieMeter top 1000 project - Editie 2021
schrans
-
- 420 berichten
- 1016 stemmen
Aantal mooie films in het laatste blokje. Spijtige terugval natuurlijk van V for Vendetta. Blij dat ik nog een lijstje ingestuurd heb, anders had het wel heel laag gestaan plots.
cinemanukerke
-
- 1158 berichten
- 738 stemmen
Phantom Thread was net te laat voor mijn lijst. Heb ik nu pas gezien en ondanks dat de inhoud voor mij nog grotendeels ondoorgrondelijke lijkt, ben ik zeer enthousiast over hoe PTA dit allemaal in beeld brengt. Een uitermate knappe beheersing van camera voering, score en montage. Dit zal zeker in mijn volgende lijst opduiken.
joolstein
-
- 9156 berichten
- 7610 stemmen
Tussenstand: 228 of 540 gezien en 1 dag niet gekeken naar de top1000 en je bent 25 nominaties verder uit mijn lijst 64 /500 Erg blij dat Possessor het zo goed doet! Brandon Cronenberg heeft het talent van zijn vader die met eXistenZ ook was genomineerd. Daarnaast zijn Hardcore Henry, Braindead, Adaptation, The Texas Chain Saw Massacre, 28 Days Later...altijd fijn! Shi Mian Mai Fu aka House of Flying Daggers zag ik in de bioscoop, wat een verrassing was dat! Wes Anderson gehele oeuvre staat in mijn lijst dus ook Isle of Dogs! Ook Sion Sono's Tokyo Tribe mocht bij mijn niet ontbreken. Verder wat oorlogsfilms en oudjes waar ik niet omheen kon!
eRCee
-
- 13346 berichten
- 1923 stemmen
Van de laatste serie niet eens zoveel waar ik zelf op gestemd heb maar waar dat wel voor geldt staat ook gelijk hoog bij mij: 4 van mij top-100 films voorbij gekomen bij de laatste 40 titels. Bij The Favourite ben ik met plek 55 blijkbaar de hoogste stemmer. Dat betekent dat er te weinig liefde is hier voor de magische, simultane verteltechniek van Lanthimos als hij Emma Stone kruiden laat plukken.
IH88
-
- 8752 berichten
- 3080 stemmen
The Conversation en The French Connection moet ik nodig eens herzien. Misschien een Gene Hackman dag inplannen.
IH88
-
- 8752 berichten
- 3080 stemmen
Marketa Lazarova staat echt al eeuwig op de kijklijst. Moet er nu toch eens van komen.
IH88
-
- 8752 berichten
- 3080 stemmen
The Killing of a Sacred Deer vind ik trouwens de beste film van Lanthimos. Ben benieuwd of die nog komt (lijkt me wel).
eRCee
-
- 13346 berichten
- 1923 stemmen
Monsterstijging voor Miami Vice! (vorige keer in 6 lijstjes en er net in gekomen, nu door 10 mensen ingestuurd en in de top-500.)
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
ICM bijgewerkt (447/550)
Leuk om te zien dat een oudje als The General nog steeds op genoeg liefhebbers kan rekenen om te stijgen, My hat's off to you, Keaton. Gelijk daarna misschien wel de grootste omissie in mijn lijst, omdat ik hem niet op tijd heb gezien (het kwam er steeds niet van): The Lighthouse. Een film bij uitstek waarvan ik verwacht dat die mijn top 500 gaat halen, zonder hem gezien te hebben. Kan me niet voorstellen dat Eggers met deze cast teleur zou kunnen stellen.
Utøya 22. Juli (2018) komt hoog binnen, ik had hem niet genomineerd, maar vond dit een nagelbijtende film en ontzettend knap 'single take' geschoten. Waar ik wel stijl van achterover sla, is dat Christine uit nota bene 1983 uit het niets binnenkomt op plek 455, zonder in de eerdere edities te hebben gestaan; bizar. Iets te hoog als je het mij vraagt, al is het een prima culthorrortje uit de pen van King.
Deze Zvyagintsev ligt klaar, ben ik erg benieuwd naar.
Flavio
-
- 4477 berichten
- 4740 stemmen
414/550.
Van de recente films die ik nog niet heb gezien staan er een aantal al tijden op mijn kijklijst (Landscape in the Mist, Offret, Izganie, the French Connection). Phantom Thread sprak me nooit zo aan maar die moet ik toch maar een kans geven. Lijkt toch echt de zwanenzang van Day-Lewis te zijn.
Ik begin stilaan te vrezen voor de twee Noorse films, met plaats en datum als titel, in mijn top-10.
De eerste had ik al lang verwacht, dus zal de lijst waarschijnlijk net niet gehaald hebben.
De tweede zou wel eens één van de hoogst genoteerde van vorige editie kunnen zijn die uit de top valt aangezien zowat drie kwart van de stemmers deze keer niet mee hebben gedaan.
Volgens mij staan ze er allebei in - tenzij er nog een Noorse film is met plaats en datum als titel
Heb ze zelf allebei nog niet gezien trouwens dus die gaan ook op de lijst.
leatherhead
-
- 3556 berichten
- 1812 stemmen
Christine is wel een opvallende nieuwkomer ja. Ben zelf ook niet direct een fan, maar vind het eigenlijk wel leuk dat ie erin staat. Belooft misschien ook goeds voor andere (wat oudere) cult/horrortitels, die ontbraken bij vorige edities voor mijn gevoel een beetje.
Heb het vermoeden dat de Argento's ook weleens wat hoger zouden kunnen eindigen.
cinemanukerke
-
- 1158 berichten
- 738 stemmen
The Conversation en The French Connection moet ik nodig eens herzien. Misschien een Gene Hackman dag inplannen.
Je kan er gerust een trio van maken door ook The French connection II erbij te nemen. Ik vind part II trouwens opmerkelijk beter dan de eerste. Part II staat bij mij hoog genoteerd. Hackman is nog straffer en de achtervolging op het einde van een Hackman die een boot achterna loopt (!) is een mooie knipoog naar de auto achtervolging in de eerste.
nathaniel177
-
- 564 berichten
- 2502 stemmen
Wel een mooie stijging van Miami Vice.
DVD-T
-
- 15378 berichten
- 2839 stemmen
Letterboxd bijgewerkt voor ik aan het werk ga. Vanavond dus pas weer tijd om bij te werken.
306/550 (55%)
Mooi laatste blok. Miami Vice een flinke stijging ingezet. Daarmee is ook de eerste film uit mijn top 10 voorbij gekomen. MV is mijn nummer 6. Mooi ook dat in de jaren Castaway on the Moon ook op steeds meer liefde kan rekenen. The Lighthouse staat op de planning.
maxcomthrilla
-
- 15565 berichten
- 2761 stemmen
Terechte hoge binnenkomst van Utøya 22. Juli (2018)!
Fijn dat 28 Days Later zich weet te handhaven in de Top 500; horror doet het vrij goed.
Verder genoten van de mooiste Ishikawa, de prachtigste Tykwer en een feeërieke Besson.
Maar dat 2046 zo hard terugvalt en op slechts 8(!) stemmen kan rekenen is een schande......
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Ik vermoed dat ik, net als alle andere edities, maar weer nipt rond de 40% ga eindigen qua geziene titels. Ik ben sowieso nooit echt een 'dit soort lijstjes'-afwerker geweest maar ik lijk precies toch wel veel interessante films te missen Ik heb in mijn bijna 30 jaar toch al flink wat gezien maar blijkbaar dan toch niet de dingen die het in dit soort lijsten goed doen.
stephan-0115
-
- 1340 berichten
- 1870 stemmen
Izganie na een vrije val in 2019 weer terug op de plek waar het hoort. Toch grappig hoe dat soort dingen werken.
maxcomthrilla
-
- 15565 berichten
- 2761 stemmen
In de categorie; glorieus vergeten om in mijn lijst op te nemen; Der Hauptman.
Oorlogsfilms gaan sowieso goed deze editie.
Ben benieuwd wanneer we de eerste film gaan tegenkomen die uit de Top 100 is gevallen. Moeten we daar nog lang op wachten Film Pegasus?
Ik zet in ieder geval vast in op:
98. La Notte (1961)
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30449 berichten
- 5199 stemmen
Ik wil gerust mee inzetten, maar dat is voorkennis zeker?
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11969 stemmen
Ik heb in mijn bijna 30 jaar toch al flink wat gezien maar blijkbaar dan toch niet de dingen die het in dit soort lijsten goed doen.
Met je Shaw Bros kennis kom je niet ver hier
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
ICM bijgewerkt (457/560)
Auw auw, wat vallen Tenshi no Tamago (1985) (Angel's Egg) en Before Midnight (2013) naar beneden. Vooral die laatste betreur ik, kennelijk was mijn #15 niet genoeg. De stijging van Darbareye Elly (2009) is gelukkig iets troostend.
Suspiria is behoorlijk constant, en ook Shame stijgt. Dikke prima.
Baggerman
-
- 10577 berichten
- 7977 stemmen
Blij met een aantal titels die nu verschenen (Shinboru, Tenshi no Tamago, Darbareye Elly, Castaway on the Moon).
En vooral met Marketa Lazarová! Doet in niets onder voor Tarkovsky's Andrey Rublev en is een stuk begrijpelijker. Ik vond deze twee scenes prachtig geschoten.
https://c1.staticflickr.com/1/735/21877600453_59d7325972_b.jpg
https://c2.staticflickr.com/6/5824/22485379352_8fd8ce9ee1_b.jpg
En een geweldige soundtrack van Zdenek Liska, wat mij betreft een van de meest onderbelichte filmmuziekcomponisten hier op de site...
Mat_
-
- 736 berichten
- 1309 stemmen
414/550.
Volgens mij staan ze er allebei in - tenzij er nog een Noorse film is met plaats en datum als titel
Heb ze zelf allebei nog niet gezien trouwens dus die gaan ook op de lijst.
Dat Oslo uiteindelijk de lijst nog haalde had ik nog enigzins verwacht. Dat Utoya zo hoog nieuw zou binnenkomen is toch wel een aangename verrassing. Ik kan momenteel niet klagen met de lijst
ikkegoemikke
-
- 2872 berichten
- 4250 stemmen
"The General" had ik pas gezien nadat ik mijn lijstje had verzonden. Anders had deze ook een plaatsje gekregen in mijn lijst.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
ICM bijgewerkt (467/570)
Beide Jedi's gebroederlijk naast elkaar, nog onder het wonderlijk hoog binnenkomende Zombieland. Heerlijke film trouwens (niet iedereen vindt dat schijnbaar, wonderbaarlijk ), al is dit wel erg hoog. Rule #2 is een vast onderdeel geworden bij ons thuis op de bank, wanneer we een film kijken. "Ooooh! Sukkelllll!!! Rule #2, kerel!"
Smultronstället (1957) is wat gestegen, ondanks dat Kurtz en ik kennelijk de enige waren die hem waardig vonden voor hun top 100. Ach, hier mag ik niet mee klagen. Mooie positie voor een ouwemannenfilm.
horizons
-
- 5655 berichten
- 2322 stemmen
Film Pegasus, er klopt iets niet met de namen onder de star wars films.
Die van Return zijn niet correct.
Wel mooi om te zien dat the last jedi toch veel fans heeft.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Met je Shaw Bros kennis kom je niet ver hier
IH88
-
- 8752 berichten
- 3080 stemmen
Leuk, The Last Jedi en ROtJ naast elkaar. Ik heb een beetje een vreemde relatie met The Last Jedi. In de bioscoop twee keer gezien, maar beide keren was ik niet kapot van de film. Na alle negatieve reacties van de fanboys ben ik de film nog een keer gaan kijken op DVD (die bestonden toen nog ), en sindsdien kan ik me wel een fan de film noemen. Alsof er opeens een knop is omgegaan, heel vreemd. In mijn top 5 van favoriete Star Wars films. Dat The Last Jedi nog boven The Force Awakens zou staan had ik niet verwacht.
TornadoEF5
-
- 5541 berichten
- 1482 stemmen
Bij Bergman heb ik wat angst om eraan te beginnen (idem voor Tarkovsky en ook Kurosawa). Maar denk dat Kurosawa dan toch wat toegankelijker zal zijn dan Tarkovsky en Bergman. Bij Tarkovsky zou ik graag als eerste Solyaris willen zien door het sci-fi thema, en me een beetje verwachten aan een soort van 2001. Maar bij Bergman echt totaal geen idee waar ik best zou moeten starten, maar dat zal toch nog niet voor direct zijn denk ik.