ad
  • 140.744 films
  • 6.737 series
  • 20.448 seizoenen
  • 461.570 acteurs
  • 284.219 gebruikers
  • 8.145.099 stemmen

MovieMeter top 1000 project - Editie 2021

zoeken in:

Film Pegasus (moderator films)

• 27798 berichten
  • 4568 stemmen

Tijd voor de aftrap van onze tweejaarlijkse top 1.000! Een lijst van 1.000 films op basis van jullie lijsten. Zelfde concept als voorbije jaren dat ik hier onder de foto nog een keer weergeef. En als het niet duidelijk is, geef je gerust een seintje. Misschien dat het voor velen nu wel de moment is om films te (her)zien en een lijst samen te stellen, nu er helaas veel andere dingen door corona niet mogelijk zijn. Elke lijst heeft impact of een film erin zit of er net uitvalt. Elke lijstje heeft dus zeker impact!

https://i.imgur.com/1DputI7.jpg

Het concept is eigenlijk simpel, je maakt een lijst op tussen 250 en 500 films met je favoriet op nr 1. De nr 1 krijgt de meeste punten, de nr 2 iets minder enz... Samen vormt dat een eindlijst waarvan de 1000 films met de meeste punten plechtig gepresenteerd worden. Het eindresultaat is een boeiende mix van oude klassiekers, cultfilms, art house pareltjes, blockbusters naast elkaar.

Om alles vlot te laten verlopen voor de verwerking zijn er toch enkele regels, maar laat je dat vooral niet afschrikken. Het gaat vooral over de vorm en de gegevens die je moet meegeven om te zorgen dat ik weet over welke film je het exact hebt en om al die lijstjes snel en correct te kunnen verwerken. Als je vragen hebt kan je hier altijd terecht of stuur je gerust een bericht.

1. Timing:

Je hebt tijd tot 30 mei om een lijst in te dienen. Nu ik de aankondiging op tijd doen, kunnen we de examenperiode vermijden. Dan kan ik vanaf de 31e de laatste lijstjes samenvoegen en de ultieme lijst samenstellen. Met de presentatie in juni en hopelijk dan ergens terug op een terras of zo.

2. Lijstjes:

Je geeft een lijstje af met je absoluut favoriete films met je beste film op nr 1. De lijstjes mogen niet random, alfabetisch of chronologisch geordend worden. Dit heeft impact op de punten zodat bvb films met de letter A beter zouden scoren dan de letter Z.

3. Gegevens lijstjes:

Ik wil van iedereen de nummer met de plaats in je lijstje, de titel zoals die hier op Moviemeter staat en het jaartal. Liefst nog aangevuld met de MM-code. Ik zal de lijstjes pas verwerken als alle gegevens zijn meegegeven. En eens een lijstje doorgestuurd is, kan je het niet meer aanpassen. Anders kan het mislopen met de berekening. (en heb ik nog meer werk) Vb: 1 Alien 1979 'MM-code'

Liefst aan te leveren met een export van MM (of eventueel IMDb). Dan worden misverstanden vermeden.

4. Punten:

Hier is veel op gezegd, ook in vorige edities. Zeker niet onterecht om te zien hoe je omgaat met korte en lange lijstjes, met 'ervaren' en 'minder ervaren' filmkijkers. Omdat niet iedereen stemt en het al meer wiskunde dan film wordt, houden we de berekening van vorige edities:

Point = 38000 / ( [place] + 75 )

5. Doorsturen lijstjes:

Om het snel te verwerken is het gemakkelijk om alles in een Excel te gieten. Gewoon in 4 kolommen te verwerken met Plaats Filmtitel Jaartal Moviemeter-code. Mijn mailadres kan je in mijn profiel terugvinden. Wie toch niet zo vertrouwd is met Excel kan het ook nog gewoon doorsturen via persoonlijk bericht, weliswaar met alle nodige gegevens.

6. Films:

Om het mij zelf gemakkelijk te maken, zijn enkel films toegestaan die hier op Moviemeter staan. Bij deze editie zullen er dus ook kortfilms toegelaten zijn, zolang ze maar op Moviemeter staan. Maar dat wil zeggen dat ALLE films van Moviemeter kunnen meedoen. Ook de recente films die in de top 250 (nog) niet voorkomen.

7. Presentatie:

Er zal een apart topic geopend worden voor de presentatie: MovieMeter Top 1000 Project uitslag - Editie 2021 - Film: Toplijsten en favorieten - filmforum. Je kan de lijst ook volgen op icheckmovies om zo snel te zien hoeveel je van de lijst tal gezien hebt: MovieMeter Top 1000 Project uitslag - Editie 2019

De discussie over de uitslag kan in dit topic verder gevoerd worden. Dan behoud je een duidelijk overzicht dat niet verdwijnt in de (hopelijk) vele berichten. Omdat we nu al de 5e editie zijn, zal ik ook de posities van vorige jaren meegeven. Kan je zien of een film gestegen, gedaald of nieuw is. Verder normaal gezien ook in hoeveel lijstjes de film stond en wie er op gestemd heeft. Kan je altijd gelijkgestemde filmliefhebbers terugvinden.

Bij deze alvast dank aan The One Ring en beavis voor hun werk van de beginjaren. En iedereen alvast bedankt voor de mooie lijstjes. Hopelijk loopt alles vlot zodat we in de late lente een mooie gevarieerde top 1000 als resultaat hebben.

Ik tag alvast enkele mensen die eerder meededen, maar iedereen is welkom natuurlijk. En nodig gerust andere gebruikers uit om een lijstje op te sturen.

!!!!*Lucky - aerodynamic - Airbakke - Alastor - Apollinisch - ArjanvDijk - arno74 - Ataloona - Badalamenti - Baggerman - BBarbie - beavis - Brave-Neo - Captain Sik - chevy93 - Cikx - Collins - cynta - Darbie - Dievegge - donnie darko - Dopke - DVD-T - Dying Rose - Edamboy - eRCee - Ferdydurke - Film Pegasus - Finisterra - Fisico - Flavio - freek_93 - gauke - madmadder - horizons - iDirk - IH88 - ikkegoemikke - joachimt - John Milton - joolstein - JT Chinaski - kaketoe - kappeuter - kevin_vp - Knisper - Cosoco - leatherhead - Lord Flashheart - Ludo 92 - Lv92 - Mat_ - Mathijsvdm - maxcomthrilla - McSavah - mezzanine - Metalfist - mjk87 - Mochizuki Rokuro - moviefreak#1 - MovieMind - Movsin - MRDammann - Night's Watch - Norma - Observator - Onderhond - Pieter Montana - Prinz - Querelle - Ramon - SimonSav - soom - Spetie - starbright boy - Stoux - tbouwh - The One Ring - TheBunk - TornadoEF5 - vinnypassy - Warp - wendyvortex - Zjokke - Zwolle84

mjk87

• 11373 berichten
  • 3247 stemmen

Zal ik de traditionele discussie over de puntentelling dan maar direct beginnen?

Cikx

• 2052 berichten
  • 819 stemmen

Is het alweer twee jaar geleden

Leuk! Ik ben in ieder geval van de partij.

Hopelijk geeft dit me dat extra zetje om een aantal films te kijken die al geruime tijd op de planning stonden.

• 27798 berichten
  • 4568 stemmen

mjk87 schreef:

Zal ik de traditionele discussie over de puntentelling dan maar direct beginnen?

Dan kan ik traditioneel zeggen dat we de puntentelling van vorige jaren behouden.

joolstein

• 6372 berichten
  • 5925 stemmen

Top ik ga proberen om weer een lijstje in te sturen! (moet lukken want we hebben nog wel even!)

ikkegoemikke

• 1439 berichten
  • 2534 stemmen

Yep yep yep. Na de Horror Challenge vorig jaar, heb ik echt zin om ook hier aan mee te doen. Heb trouwens gemerkt dat het een aardige stimulans is om nog meer films te kijken. Niet voor niets dat ik vorig jaar op een eindtotaal van 336 eindigde qua gekeken films. Niet evident voor een fulltime werkende mens met twee sjarels van 9 en 11 in huis die aardig wat aandacht opeisen

horizons

• 5086 berichten
  • 1967 stemmen

Leuk!

John Milton

• 15596 berichten
  • 8143 stemmen

Cikx schreef:

Is het alweer twee jaar geleden

DIT!

Maar uiteraard ben ik van de partij, en Woland ook (je regelt het maar, Bas )!

En fijn dat je het weer wilt doen, Film Pegasus, dat wordt zeer op prijs gesteld. Het is geen klein iets, maar weet dat velen er erg veel plezier aan beleven.

Zwolle84 is er helaas niet bij, wel getagd maar niet meer onder ons. Wel IRL gelukkig (biertje met hem doen staat op de agenda post covid), maar niet hier online.

Misschien ook iets voor onze jonge fanatiekeling nathaniel177, een lijst inleveren?

nathaniel177

• 507 berichten
  • 2189 stemmen

John Milton schreef:

(quote)
DIT!

Maar uiteraard ben ik van de partij, en Woland ook (je regelt het maar, Bas )!

En fijn dat je het weer wilt doen, Film Pegasus, dat wordt zeer op prijs gesteld. Het is geen klein iets, maar weet dat velen er erg veel plezier aan beleven.

Zwolle84 is er helaas niet bij, wel getagd maar niet meer onder ons. Wel IRL gelukkig (biertje met hem doen staat op de agenda post covid), maar niet hier online.

Misschien ook iets voor onze jonge fanatiekeling nathaniel177, een lijst inleveren?

Zeker! Heb in 2019 ook een lijst ingeleverd, had toen echter maar zo'n 115 films boven de 4* beoordeeld. Nu zit ik op 295 films met 4* of hoger. Heb ook al een tijdje een toplijst die ik bij houd. Nog zoveel mogelijk films zien dus voordat ik mijn uiteindelijke lijst instuur!

tbouwh

• 5089 berichten
  • 3581 stemmen

Ik doe wel mee. Wilde toch nog een keer een persoonlijke top-100 maken dus dat kan ik mooi combineren. Je moet ergens een lijn trekken met wat je (nog) niet zag, anders blijf je bezig of wacht je überhaupt te lang.

Poh, wie missen er nog in die taglijst?

Arnie timmienoelie Rvdz niethie baspls stephan-0115 misterwhite

nathaniel177

• 507 berichten
  • 2189 stemmen

Iets voor jou SanderPuntCom?

IH88

• 5864 berichten
  • 3013 stemmen

Ik doe ook mee! Ik heb net in december een top 500 gemaakt, maar ik zal hem nog wel wat aanpassen.

mister blonde

• 11799 berichten
  • 4685 stemmen

Cool. Ga ook weer mee proberen te doen met een top 500. Leuk, goed bezig FP!

Finisterra

• 15485 berichten
  • 3877 stemmen

Twee jaar geleden voor het eerst gemist.

Ik probeer zeker mee te doen deze keer.

Alvast hartelijk dank voor al het topwerk, FP!

horizons

• 5086 berichten
  • 1967 stemmen

Basto? Ajax&L? Frans123? Graaf Machine?

mjk87

• 11373 berichten
  • 3247 stemmen

Ik mis nog eventuele personen die kunnen meedoen, dus even taggen: Ajax&Litmanen1, Basto, Ste*, Black Math, kos, Montorsi, Jordy (jij hebt vast tijd nu;)), Donkerwoud, Inland Rabbit, Lennert, wibro, RuudC, Graaf Machine

Ajax&Litmanen1

• 54392 berichten
  • 3394 stemmen

Ik vind het steeds een prachtig project, 250 tot 500 films? Ik word al moe als ik aan het uitzoekwerk denk

Maar ik zal het nog eens overwegen. Hebben mensen tips hoe je dit een beetje praktisch en snel kan uitvoeren?

Onderhond

• 85491 berichten
  • 10020 stemmen

500 films is een eitje. Alleen even nadenken hoe die ik het makkelijkst in het gewenste formaat krijg

Onderhond

• 85491 berichten
  • 10020 stemmen

Ajax&Litmanen1 schreef:

Hebben mensen tips hoe je dit een beetje praktisch en snel kan uitvoeren?

Je kan je gegevens exporteren in Excel.

Daar dan bijvoorbeeld op cijfer sorteren en alles onder 4* weggooien. In jouw geval levert dat een Top 451 op. Per cijfer kan je dan een aparte ranking maken. Voor 18 (5*) en 77 (4.5*) films is dan niet zo'n heel groot werk.

Die overige 356 zijn wat lastiger. Wat ik doe is door die lijst heenlopen en de meteen in het oog springende films in een aparte lijst zetten. Die ranken en dan weer hetzelfde voor de resterende films. Je kan ze ook bijv. in groepjes van 10 delen, die apart rankschikken en dan groep per groep samenbrengen. Maar een lijst van 356 in een hort ranken zou ik niet aanraden.

Als je dan echt hardcore wil zijn kan je nog 49 films uit je 3.5* lijst zoeken om de 500 te ronden, maar liever 451 geweldige films dan 500 films waarvan er 49 op het randje zijn (vind ik zelf).

Prinz

• 1085 berichten
  • 4221 stemmen

Je mag ook van mij dit keer weer een inzending verwachten.

Dievegge

• 2300 berichten
  • 6502 stemmen

Mooi dat dit weer plaatsvindt. Ik schat dat zo'n 70 films uit m'n vorige top 500 aan vervanging toe zijn. Ik zal bij meer dan 90% een mening staan hebben. Hopelijk ontdek ik nog wat goede recente films, want van de laatste twee, drie jaar heb ik er nog niet veel. Ik wil een gevarieerd overzicht maken met de hoogtepunten uit ruim een eeuw filmgeschiedenis.

Brix, Don Homer, Kuck-x...

mjk87

• 11373 berichten
  • 3247 stemmen

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik vind het steeds een prachtig project, 250 tot 500 films? Ik word al moe als ik aan het uitzoekwerk denk

Maar ik zal het nog eens overwegen. Hebben mensen tips hoe je dit een beetje praktisch en snel kan uitvoeren?

Zoals Onderhond zegt. Ik geef vaak cijfers achter de komma om zo tot groepjes van 10 tot 20 te komen. Die rangschik ik daarna weer binnen dat groepje. En mocht iets te laag of te hoog aanvoelen, zeker met de films rond die plek, dan gaan die enkele films nog flink omhoog of omlaag.

shimahero

• 101 berichten
  • 370 stemmen

Mooi topic

Wat leven in de brouwerij

Dievegge

• 2300 berichten
  • 6502 stemmen

Ik ben meer voor het systeem onderverdelen in groepen/klassen, en dan verder verdelen in kleinere groepjes. Dan kun je nog wat promoveren en degraderen, om uiteindelijk tot een definitieve volgorde te komen. In de onderste helft maakt een paar plaatsen verschil niet meer zoveel uit.

Brave-Neo

• 532 berichten
  • 1669 stemmen

Ik doe uiteraard dit jaar ook weer mee! Wordt volgens mij mijn 4e deelname sinds 2015 en aangezien ik de lijst voor een volgende editie min of meer bij heb gehouden in excel kan ik hem snel inleveren!

Helaas heb ik nu ruim voldoende tijd om meerdere films te herzien tot zeg half mei.. Alsof ik elke keer dat ik een nieuwe film toevoeg in de lijst niet zie dat sommige films toch echt te hoog of te laag staan...

En dan is het direct weer een half uurtje herschikken bij mij! Soms een paar plaatsen, soms 20 plaatsen hoger of lager.

• 27798 berichten
  • 4568 stemmen

Je kan je stemmen trouwens exporteren uit moviemeter. Altijd handig met alle nodige gegevens bij elkaar. En met die lijst kan je schuiven naar een toplijst. Eens die klaar is heb je nog tijd om nog kleine verschuivingen te doen of films te herzien bvb.

Een lijst is nooit definitief, maar ik kom toch altijd naar een mooie lijst waar ik me zeker in kan vinden.

MRDammann

• 600 berichten
  • 2604 stemmen

Ik doe mee! In 2020 had ik nog een top 400 gemaakt, dus ik ga deze keer voor een top 450.

Onderhond

• 85491 berichten
  • 10020 stemmen

Film Pegasus schreef:

Een lijst is nooit definitief

Vooral dit ja. De beste tip is waarschijnlijk je niet teveel zorgen te maken of de films op 431, 432 en 433 wel écht in de juiste volgorde staan en 421 misschien toch nét niet dat tikkeltje slechter is. Hoe verder naar beneden, des te meer speling zit er op.

Gewoon blij zijn dat je die films ook een steuntje in de rug kan geven.

TheBunk

• 698 berichten
  • 2944 stemmen

Wat een goed nieuws. Fijn, Film Pegasus!

Baggerman

• 10400 berichten
  • 7560 stemmen

Leuk, leuk, leuk! Natuurlijk doe ik ook weer mee met mijn lijst (met daarin een groot aantal kansloze inzendingen omdat ik daar als enige op heb gestemd!).

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.