menu

Overig / Algemeen / Strips

zoeken in:
geplaatst:
Hm...ik weet niet of ik het daar helemaal mee eens kan zijn.
Peter van Dongen werkt ook in die stijl en zijn "Rampokan" is een pakkend (en vaak schokkend) meesterwerk.

geplaatst:
Tekenaars als Van Dongen en ook Juillard ("Double 7", Blake & Mortimer, etc.) hebben De Klare Lijn verder uitgewerkt en is hun werk daardoor veel geschikter voor serieuze, realistische verhalen.

geplaatst:
Volgens mij was die lijn al klaar bij Hergé en Jacobs, en is alles dat erna kwam min of meer schatplichtig daaraan.
Of de stijl geschikt is voor realistische verhalen?
Blake & Mortimer vind ik die benaming wel waardig.

Ik heb er zelf ook wel eens moeite mee, vooral bij westerns, want ik zie er veel opduiken in die stijl, met karikaturistische trekken.
Dat werkt voor mij dan weer niet.

Bij Eric Heuvel heb ik dat echter niet zo.
Misschien even wennen, maar zijn oorlogsverhalen over de Indonesië en Nederland (De Ontdekking, De Zoektocht en De Terugkeer) spreken mij wel aan.

geplaatst:
Na oneshot Hélen Boucher is er inmiddels van zelfde tekenaar 2-luik De Gebroeders Nowak. Cover 1e deel:
http://i68.tinypic.com/2r5q0km.png

geplaatst:
@Brix. Er zitten verschillen binnen De Klare Lijn. Jacobs', Van Dongen's en Juillard's werk is veel meer uit-gewerkt. De Meidagen getekend door Jacobs zou zeker kunnen, maar werkt volgens mij niet als getekend zou zijn door Hergé, Schwartz, André Tayman ("Caroline Baldwin"), George van Linthout ("Brian Bones") of Heuvel.

geplaatst:
Net op Twitter (Stripland) gelezen: Einde verhaal voor de Robbedoes Special reeks door Charel Cambré en Marc Legendre. De verkoop zou per album gedaald zijn en de Franse vertaling is uitgebleven. Er komt geen nieuw verhaal meer.

geplaatst:
Esteban

Wat een teleurstellend nieuws!!
Ik was echt fan van deze versie van Robbedoes en Kwabbernoot.
De reguliere reeks spreekt mij helemaal niet aan (de albums die na die van Jijé en Franquin volgden bedoel ik dan)

P.S.
Mooie avatar heb je Esteban, Iron Giant?

geplaatst:
Zelf heb ik de albums nog niet kunnen lezen, maar ze staan wel in de boekenkast. Benieuwd wat ik er zal van vinden.

Klopt, The Iron Giant.

geplaatst:
http://i68.tinypic.com/e6ouva.jpg François Miville-Deschênes (bekend van o.a. 4-luik Heroveringen) heeft de ideale tekenstijl voor verstripping van Jacques Post's "De Meidagen"...http://i63.tinypic.com/28w2nfs.jpghttp://i68.tinypic.com/2kon6t.pnghttp://i65.tinypic.com/2u8hs2d.jpghttp://i68.tinypic.com/21azudg.jpg

(Bron tekeningen: album "Zaroff" van Sylvain Runberg + François Miville-Deschênes, en Casemate #125. Betreft een verstripping van thriller "The most dangerous game" met Joel McCrea en Fay Wray:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=ow219fcXg0Q

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

http://i65.tinypic.com/14o3e55.jpg

geplaatst:
Mooi tekenwerk.
Dank voor de link naar de ingekleurde versie van The Most Dangerous Game!!!
Ik wist niet dat die bestond.
Ziet er ook prima uit.
Nu nog een DVD vinden met die versie

geplaatst:
Het voornaamste van die versie lijkt me dat hij er keurig geremasterd en krasvrij uitziet. Maar als ik hem ooit vind zal ik hem uit principe enkel bekijken met de kleurwaarde op nul -- dat computer-"ingekleur" vind ik persoonlijk maar niks.

geplaatst:
Heb 'm al gevonden inmiddels en is in de bestelling.
De remastering is voor mij ook belangrijker dan de inkleuring.
Ik vind het wel interessant om sommige films ingekleurd te zien.
Vaak ziet het er niet uit, soms bedrieglijk goed.
Ik begrijp je instelling wel hoor
(Zwart-wit versie van deze had ik natuurlijk wel al lang, want het is een klassieker)

Om even terug te komen op het oorspronkelijke bericht, betreffende de verstripping van de film:
Is er een Nederlandse uitgave op komst?
Franse koop ik nooit (m.u.v. speciale Kuifje uitgaven dan)

geplaatst:
@Brix. De uitgever is Le Lombard. En het album is net uit in Frankrijk. Vermoedelijk eind dit jaar of volgend jaar een NL vertaling. 't Album (oneshot) bevat 88 bladzijden.
http://i64.tinypic.com/2rdiu6q.jpg

Hier wat meer grafische details en info (Franstalig). En hier 12 pagina's preview.
PS
Mooi uitgewerkte gezichten:
http://i64.tinypic.com/15wmaza.jpg
© François Miville-Deschênes, 2018/2019

geplaatst:
Brix schreef:
Mooi tekenwerk.;)
Update: "Zaroff" is vanaf 29 mei a.s. ook in NL-taal te koop: portovrij (hardcover, 88 pagina's).

geplaatst:
Vanaf sept. 2019: Trigië Integraal - deel 1 van 6: http://i64.tinypic.com/4tlmjn.png
© Uitgeverij L, 2019

Pijs per hardcover € 29,95 (200 blz., incl dossier en nieuwe BTW tarief)

geplaatst:
Interessant! Ik weet nog hoe ik in mijn jeugd onder de indruk was van hoe die kleuren gloeiden...

geplaatst:
Preview #9 uit ANGEL WINGS deel 6 (okt. 2019): scène: hoofdstraat in Salt Lake City, Winter 1944: https://i.postimg.cc/kMHXMR6k/AW6-preview9aa-Salt-Lake-City-1944-2.jpg https://i.postimg.cc/YSyYpq18/AW6-preview9c-Salt-Lake-City-1944.jpg
© Romain Hugault, april/mei 2019

Cover art Trigië Integraal - deel 1, Britse editie (release: maart 2020): https://i.postimg.cc/8C895NNd/Trigie-Integraal-1-UK-2020.jpg

geplaatst:
Blake en Mortimer - De Laatste Farao: preview (Franstalig).

geplaatst:
Veel aankopen gedaan op stripgebied de voorbije week, dit zijn er twee van:
https://imgbb.com/
https://imgbb.com/

geplaatst:
Ontdek bij toeval dit topic. Ik wilde me ook weer meer gaan verdiepen in graphic novels, strips en comics.

In de loop der jaren heb ik een leuk rijtje graphic novels verzameld, maar de tijd dat ik alles graag hard copy had ligt achter me; ik heb dit jaar 700 boeken aan de kringloop meegegeven (rustig maar, geen strips). Mijn hardcover Asterixen blijven natuurlijk, net als mijn luxe Calvin & Hobbes Complete Edition, maar waar ik altijd dacht óók alle Kuifjes en Storms ook wel in hardcover te willen hebben, in plaats van ooit de versleten exemplaren van mijn vader te willen erven, ben ik daar dus vanaf: om ruimte te besparen wil ik dat vooral digitaal gaan doen. Niet alleen maar, maar wel voornamelijk.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=GHHtNnPlS8o?t=64

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

even scrollen, bijvoorbeeld naar 1:50 minuten

Op zoek naar een goed apparaat hebben we een iPad Pro 12.9 inch aangeschaft, de opvolger van die in het filmpje met dunnere randen. Ik een mooi apparaat voor mediaconsumptie, en mijn vriendin kan hem gebruiken om digitaal te gaan tekenen met Procreate (dát is fascinerend knap zeg).

Het is niet helemaal hetzelfde als papier in je hand, maar het heeft ook voordelen: de kleuren spatten bijvoorbeeld van het scherm en je kunt makkelijk inzoomen op artwork.

Net als met dvd's, is mijn (fysieke) verzameldrift voorbij, en ook digitaal hoef ik niet alles meer te bewaren. Aangezien er per jaar meer uitkomt dan je zien/lezen kunt, heeft het weinig zin alles maar te bewaren voor het geval je het ooit nogmaals zou willen lezen; als die kans groot is dan weet je dat echt wel bij de eerste kennismaking, en anders snor je iets desnoods nog maar een keer op, mocht je je toch bedenken. Dat is althans hoe ik ik er nu in sta.

Reeds genoten van een aantal comics (zoals Gillen en Hans' _Die_), maar ik heb ook complete Disney collecties van Carl Barks en Don Rosa digitaal weten op te duikelen. Fantastisch. Ik ben met name op zoek naar fantastisch artwork en echt goede verhalen die meer in de graphic novel style liggen. Blankets, Maus... Inmiddels een vrij fraaie digitale collectie op weten te bouwen.

Er blijkt een schat aan materiaal te vinden online, en ComiXology blijkt daarin af en toe erg praktisch, al lonkt soms ook de pindakaas.

Ik zal eens even door dit topic gaan neuzen, count me in

geplaatst:
Zo'n Angel Wings bijvoorbeeld, Dogie_Hogan, die lijkt niet digitaal te vinden, of wel? Ziet er mooi uit, maar is tegelijkertijd een perfect voorbeeld van wat ik niet meer wil: 17 euro betalen voor een strip die daarna in de kast beland, en misschien niet wordt herlezen.

geplaatst:
John Milton schreef:
Zo'n Angel Wings bijvoorbeeld, Dogie_Hogan, die lijkt niet digitaal te vinden, of wel? Ziet er mooi uit, maar is tegelijkertijd een perfect voorbeeld van wat ik niet meer wil: 17 euro betalen voor een strip die daarna in de kast beland, en misschien niet wordt herlezen.

De stripmicrobe heb ik ook van mijn vader meegekregen denk ik. Nu is dat de laatste jaren weer een stuk minder geworden vooral omdat ik bij bepaalde reeksen enkel moeilijkere nummers niet vond tenzij voor een woekerprijs. Nu dus meer met films bezig want de kans is groter dat ik die vaker ga herkijken dan het herlezen van de 2000+ strips die ik nog in mijn bezit heb. Niet alles is van mij (vooral de Suske en Wiskes zijn van mijn vader) maar er gaat een dag komen dat als mijn ouders er niet meer zijn ik serieus het mes ga zetten in de stripcollectie. Dan ga ik ook enkel nog reeksen of bepaalde albums uit reeksen houden die ik net wat leuker vind dan de rest.
Wat verzamelen betreft ben ik ook vooral bezig met 80s (actie) figuren zoals He-Man en She-Ra. Welke reeksen heb je nog in je bezit?

Brix ah ook een stripverzamelaar lol we hebben nogal wat gemeenschappelijke interesses zo te zien. Zelfde vraag welke reeksen verzamel jij zoal?

En hoewel ik niet meteen een fan ben van strips in digitale vorm, het zou natuurlijk ontzettend plaatsbesparend zijn.

geplaatst:
alexspyforever

Erg leuk om te zien dat een paar vertrouwde MM users ook de weg naar het striptopic gevonden hebben
Een antwoord op je vraag betreffende mijn stripvoorkeuren is zo veelomvattend dat ik voor nu liever volsta met te verwijzen naar een eerdere post van mij in dit topic uit 2013.
Voer daarvoor in het zoekvenster hierboven s.v.p. dit in : mijn ouderwets papieren verzameling, in en klik op bericht.

Of zoek op > gebruiker > Brix
Sterkte

geplaatst:
Ok Brix nu snap ik meteen waarom je zei sterkte als ik op jouw naam ging zoeken binnen dit topic. 34 pagina's aan berichten over 10 jaar of langer, dat getuigt van een grote liefde voor strips

Ik heb ze doorbladerd vooral degene met afbeeldingen erbij dat maakt het allemaal wat concreter. Als westernliefhebber is het niet vreemd dat je van die strips houdt. Bij mij gaat het niet verder dan Lucky Luke, een reeks die tegenwoordig nogal vreemde vormen heeft aangenomen en dan bedoel ik vooral hoe de volgorde in elkaar zit met al die verschillende uitgeverijen. Sowieso werd het minder interessant bij het einde van de Dupuis reeks. De oudere Dargaud reeks had wat moeite in het begin met nogal lelijke tekeningen al had dat ook zijn charme. Phil Yzerdraad vind ik nog altijd een schitterend figuur net als Dr. Doxeye. Maar eens als de Daltons en daarna hun fictieve neven hun intrede doen werd het allemaal leuker. De Daltons zijn altijd wel mijn favorieten geweest, slecht maar zo dom en grappig dat ik de albums waarin zijn voorkomen net wat vaker wilde teruglezen. Legendarisch vind ik nog steeds toen ze nog maar eens ontsnapt waren uit de gevangenis en terwijl het voldoende was geweest om 1 gat in de muur te kappen waar ze allen doorheen konden maar toch 4 kapten elk op hun eigen grootte!

Denk dat je qua smaak dicht bij die van mijn vader zit. Hij kreeg het Weekblad Kuifje als kind aan huis. HIj heeft het erg voor Blake en Mortimer alsook Alex en andere van deze tekenaar. Maar zijn grote liefde is nog steeds Suske en Wiske.

Ik ben het vooral met je eens dat de oudere albums van oa Suske en Wiske het leukste zijn. Eens dat de reeks naar de 200 begon te lopen (hoewel er nog niet zoveel verhalen van waren uitgebracht) vond ik het allemaal minder worden. Er waren na 200 nog wel een aantal amusante zoals De Mooie Millirem, de Edele Elfen maar denk dat ik bij de Rino Ramp de laatste goeie had gelezen. Het is zelfs zo erg dat pogingen om recentere albums te lezen, ik het halfweg gewoon opgaf. Ik erger me ook kapot hoe men de figuren steeds maar blijft hergebruiken in verhalen die niet van hen zijn, zoals Suske als Ciske de rat. Kap er toch mee heb ik al vaak gedacht.

Jommeke idem dito eigenlijk. Beide reeksen gaan mee met hun tijd maar voor figuren die het levenslicht zagen in de jaren 40 en 50 en zoveel decennia later nog steeds avonturen beleven met nog steeds dezelfde karaktertrekjes als vanouds. Ok de meeste stripfiguren worden niet ouder al zijn Suske en Wiske in de eerste albums beduidend kleiner en Jommeke was in de grappenperiode ook een manneke van 5-6 jaar. Maar hoe geloofwaardig is dat nog allemaal dat je als kind al die verschillende periodes meemaakt. Lambik die steeds dezelfde lompigheden begaat, Jerom die het probleem even snel gaat oplossen (ik ben totaal geen Jerom fan), Suske die eeuwig last heeft van zijn hormonen als hij vrouwelijk schoon ziet met een jaloerse Wiske tot gevolg. Wiske is uiteindelijk wel steeds het meest interessante figuur gebleven in de reeks.

Je liefde voor Tarzan da thad ik niet meteen verwacht. Ik heb zo momenten gehad als kind dat ik Tarzan wel leuk vond al door de film met Bo Derek, al had dat vooral met laatstegenoemde te maken die weinig om het lijf had. Aan de tekeningen te zien hou je ook wel van jungle girls haha.

Nice die tekeningen die Walthéry heeft gemaakt voor jou van Natasja. Ik heb als kind ooit eens Jef Nys ontmoet en die heeft dan een tekening gemaakt van Jommeke op de binnenkaft van één van mijn albums. Ja, die heb ik nog steeds! Zo eentje van Natasja is inderdaad niet mis, maar persoonlijk zou ik liever eentje hebben van Rooie Zita uit Bakelandt. Die reeks (die ik momenteel aan het lezen/herlezen ben) is uiteindelijk gestopt omdat Hec Leemans het te druk kreeg met de reeks van De Kampioenen. Wat een grote verandering van richting!

Leuk wat je schreef over Marc Sleen. Ik vond zijn reeks van vader en zijn zoon ook fijner dan Nero. Nero vond ik vooral leuk als Clo-Clo van de partij was al deed die erg laat zijn intrede. En ik blijf me afvragen wat als de oorspronkelijke held Van Zwam de hoofdfiguur was gebleven?

Grote Kuifjesfans zitten er niet meteen in de familie al hebben we de albums wel allemaal. Ik vind de andere reeksen fijner zoals Quick en Flupke alsook Jo, Suus en Jokko. Hergé zelf was nooit fan van deze laatstgenoemde reeks, die hem kennelijk was opgedrongen door een Franse krant. Gek genoeg vind ik ze veel vlotter en fijner lezen dan Kuifje.

Ok dat is even genoeg voor dit bericht, volgende keer zal ik het hebben over andere reeksen die mij in het bijzonder aanspreken.

geplaatst:
alexspyforever
Wow !!!
Wat een uitvoerig bericht!
Je hebt de moeite gedaan al die posts op te zoeken?
Mijn hoogachting.

Interessant wat je allemaal schrijft.

Suske & Wiske stopt bij mij na een album of 50 denk ik (plus de blauwe reeks) met incidenteel nog wel eens een aankoop van de "nieuwere" titels.

Jommeke heeft mij nooit kunnen interesseren, al was het leuk Jef Nys te ontmoeten.

Er zit nog een andere Bakelandt liefhebber op MM : Metalfist .

Ik ben al benieuw naar je volgende bericht.

geplaatst:
alexspyforever schreef:
Welke reeksen heb je nog in je bezit?
Vader heeft idd Suske en Wiskes van Vandersteen, ik die door Paul Geerts, maar ze liggen allemaal daar. Verder opgegroeid met Donald Duck , en ook zeker met Kuifje, Asterix en Obelix en Storm. Hier en daar wat Sjors en Sjimmie.

In mijn eigen bezit heb dus alleen de verzamelboxen van Calvin & Hobbes (ongeevenaard) en Asterix. Suske en Wiske heb ik digitaal van archive.org geplukt deze maand. Verder bezit ik geen fysieke reeksen, maar vooral op zichzelf staande graphic novels, tenzij je de gebonden Edities van The Walking Dead meerekent, waarvan ik er 4 heb. Maar al dat materiaal staat hoe dan ook nu verspreid na wat herindelingen van boekenkasten, dus kan het je niet even makkelijk laten zien zoals ik dat jaren geleden nog wel kon met mijn filmboeken. (oude foto dus)

Maar het mapje Comics en Graphic Novels op de pc is in enkele weken tijd 174 Gigabyte groot, dus die verzameling gaat wel hard

geplaatst:
Ok Brix ik heb mijn lijst hier van de stripsreeksen in mijn bezit ik heb ze even opgedeeld in grote 10 titels in de reeks of meer en alles daaronder zijn kleine reeksen

Grote reeksen alfabetisch
Asterix
Bakelandt
Bollie en Billie
Dag en Heidi
Debbie Parade
Dokter Zwitser
Franka
Guust
Isabel
Jan, Jans en de kinderen
Johan en Pirrewiet
Jommeke
De Kleine Robbe
Kuifje
Langteen en Schommelbuik
Lucky Luke
Margo en Oscar Pluis/Vlooienbaal
Melisande
Mokie en Popie
Natasja
Pats nadien Tits
Piet Fluwijn en Bolleke
Pinnie en Tinnie
Pol
Quick en Flupke
Sam (Bosschaert)
Sarah Spits
Sloeber
De Smurfen
Sophie
Tina
Yoko Tsuno

Kleine reeksen

Alice en Leopold
Caesar en Josientje
De Centauren
Charlotte (Perroud)
De Vijf
Getekend Marc De Bel
Jo, Suus en Jokko
De Kriegels
Lambik, grappen van
Modou de zigeunerin
Naar Gravin de Ségur
Poesie
Sarah en Robin
Senne en Sanne
De Sliert
Verdwaald in het Verleden
Violine
Waterland

Ik ben best wel een fan van het werk van Jeff Broeckx. Dag en Heidi, Sloeber, Waterland allemaal verschillende genres (fantasy, detective, avontuurlijk postapocalyptisch) en sterk op hun eigen manier. Ik weet wel dat hij uiteindelijk het meeste voor de Bessy reeks heeft getekend al was dat wel een creatie van Vandersteen. De Natuurkommando reeks heeft ie dan wel van in het begin zelf gemaakt. Van die reeksen ben ik niet zo gecharmeerd. Beetje zelfde probleem als de Rode Ridder en Suske en Wiske. Allemaal nog wel leuk tot album 50 maar daarna raakt de inspiratie op.
Broeckx had met zijn eigen moeder (Maria Dewinter) ook iemand die de scenario's opstelde niet bij al zijn reeksen maar toch zeker wel bij Dag en Heidi en Sloeber. Ik heb denk ik ook al de albums die hij in opdracht van een bedrijf of instelling heeft getekend. Heel fijn is het verhaal Juffrouw Rita ijdeltuit, een van zijn eerste dat een tijd terug in albumvorm is uitgebracht:

Juffrouw Rita Ijdeltuit stripverhaal (Bonte 15, Broeckx) bestellen - stripboeken kopen bij Stripweb!

2 andere reeksen die ik te gek vindt zijn Sophie en Caesar & Josientje. Van beide heb ik eens een collage gemaakt alsook de Nederlandse wikipedia-pagina gemaakt:

Sophie (stripreeks) - Wikipedia - nl.wikipedia.org
Caesar en Josientje - Wikipedia - nl.wikipedia.org

De Dag en Heidi wikipagina heb ik niet zelf gemaakt maar ik heb deze van een pak meer informatie voorzien

Dag en Heidi - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Leuk dat al die pagina's up to date worden gehouden door andere liefhebbers want ik heb al jaren niet meer bijgedragen.

Ondertussen zie ik dat er nog wat oude verhalen van Dag en Heidi uit oa Ohee zijn heruitgegeven in albumvorm, die mogen ook nog wel bij de collectie. Strips kopen ligt ook al enkele jaren stil bij mij.

geplaatst:
alexspyforever

Prachtige opstelling
Als je iets doet dan doe je het uitvoerig- en goed

Ik pik er even wat "krenten uit :"
Sophie en Caesar & Josientje, mij welbekend, en ook in mijn collectie, erg leuke reeksen.

Tekenaar Jeff Broeckx kan ik ook zeer waarderen, mooie klare stijl.
Ik heb weinig van zijn eigen werk, maar bijvoorbeeld de Bobbejaanstory (het levensverhaal van Bobbejaan Schoepen) zit wel in mij verzameling, mooi gedaan.

geplaatst:
Ik ben doorgaans niet zo van de simpel getekende strips, al is het zo dat ik me er vaak heel goed overheen kan zetten als ze echt goed zijn of bijzonder grappig. JM is op strip vlak nog een beetje bevooroordeeld, in de zin van dat een hoop op de stapel gaat van 'dat vind ik niet leuk'.

Ik denk echter niet dat ik ooit zo stuk ben gegaan dat ik bijna naar adem moest happen als om 'latex-Guust', ik krijg het alweer benauwd als ik eraan denk hoe die van de trap af lazerde met gezichten vol afgrijzen van de omstanders tot gevolg... En dat leek me eerst ook niets.

Dus eerst proberen geldt wel degelijk

Gast
geplaatst: vandaag om 19:14 uur

geplaatst: vandaag om 19:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.