- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Meer tussen hemel en aarde?
Meer tussen hemel en aarde?
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
De term 'logica' bestaat niet: het wordt namelijk begrensd door de maatschappij...(om maar weer eens ff moeilijk te doen
)
De térm bestaat wel, hij betekent echter vrijwel niets
. En jij doet niet moeilijk hoor, het zijn anderen die te makkelijk doen.. Ook hier weer trouwens: er wordt kennelijk geloofd (!) dat logica voor iedereen op dezelfde manier werkt. Wel, als IK dan toch probeer logisch na te denken, vind ik het vooral arrogant van de mens om te denken dat wij, met onze wetenschap, als een soort van opperwezen ooit achter de volledige waarheid zullen komen. Die arrogantie hebben heel wat religieus ingestelde lui ook trouwens, daarom begeef ik me het liefst ergens in het midden. Ik geloof er wel in dat 'wij' nooit alles zullen kunnen verklaren (daar zullen we op z'n minst nog flink wat evolutie voor door moeten maken). Mede daarom vind ik The Exorcist dus zo eng.
kos
-
- 46685 berichten
- 8843 stemmen
Ik wil helemaal niet makkelijk doen
, maar om te stellen 'er is niks aannemelijk of realistisch'.. wat heb je daar nou weer aan
Je moet toch ergens van uit gaan. Dat betekent dan nog niet dat je de rest uitsluit. Ik ga dus uit van dingen die ik aannemelijk vind...dus... 
Sjoerd
-
- 999 berichten
- 1348 stemmen
Wel, als IK dan toch probeer logisch na te denken, vind ik het vooral arrogant van de mens om te denken dat wij, met onze wetenschap, als een soort van opperwezen ooit achter de volledige waarheid zullen komen. Die arrogantie hebben heel wat religieus ingestelde lui ook trouwens, daarom begeef ik me het liefst ergens in het midden. Ik geloof er wel in dat 'wij' nooit alles zullen kunnen verklaren (daar zullen we op z'n minst nog flink wat evolutie voor door moeten maken).
Daar zit wat in. Maar als je kijkt naar de geschiedenis (in dit geval, denk ik, je enige houvast), dan zie je dat er veel goden zijn gecreerd om onverklaarbare verschijnselen te verklaren (thor - dondergod, poseidon - god van de zee) en onoplosbare vragen te "beantwoorden". Dit is vooral om mensen een referentiekader en houvast te geven als je het mij vraagt. Tegenwoordig weten we echter hoe donder en de zee 'werken' en hebben we geen behoefte meer aan goden op dit vlak. Nu hebben we goden (God, Allah) voor de 'grote vragen des levens' (Waar komen we vandaan, wat is ons doel hier en wat gebeurt er als je dood gaat), wederom om mensen houvast te geven. Ik verwacht dat deze goden ook ooit hun houdbaarheidsdatum bereiken en vervangen worden door nieuwe. Wat dat betreft is geloof heel betrekkelijk en lijkt het altijd plaats te maken voor wetenschap.
Zo he wat een verhaal 
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
Ik wil helemaal niet makkelijk doen
Was niet persoonlijk bedoeld hoor. En al helemaal niet naar jou toe..
Helemaal juist, helaas is dat laatste bij veel mensen nogal schamel aanwezig.
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
Wat dat betreft is geloof heel betrekkelijk en lijkt het altijd plaats te maken voor wetenschap.
Ben ik volledig met je eens, met de van groot belang zijnde toevoeging dus dat ook wetenschap een vorm van geloof is. Over het algemeen worden ook daar plausibele theorieën als 'waar' aangenomen, totdat het tegendeel is 'bewezen'. Niks mis mee hoor, maar de felheid waarmee het zeer zeker verwante 'geloven in goden' (nogmaals, waarvoor ik dus tot nu toe ook vooralsnog geen enkele aanleiding heb gevoeld, ik heb geen goden nodig om toch dingen onverklaarbaar te achten) door lui in deze sector regelmatig wordt aangevallen, geef ik graag een knauw terug.
Oja, mochten er crewmembers zijn die deze discussie willen verplaatsen naar een algemener forum, waar wat voor te zeggen valt, mag er dan wel een linkje blijven staan bij The Exorcist? Dit is nou JUIST wat de film zo interessant maakt.. Overstijgt het 'verhaaltje van een bezetene'.
(en nu ga ik weer even wat anders doen hoor, later meer
)
mister blonde
-
- 12693 berichten
- 5825 stemmen
waar ik moeite mee heb is het volgende; dingen die onverklaarbaar zijn, zijn nooit bewezen. zaken als geesten, duivels of voor mijn part ufo's zijn om de een of andere reden per se mysterieus. als die zaken nu echt bestaan, waarom is er na al die vele eeuwen nog nooit onomstootbaar bewijs voor gevonden. ik geloof zaken pas als ik het met mijn eigen ogen zie.
misschien ga ik een beetje aan het onderwerp voorbij of vinden sommige dit kortzichtig, maar zo zie ik 't.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3279 stemmen
ik geloof zaken pas als ik het met mijn eigen ogen zie.
Dat zeg ik ook wel eens en dan is er altijd weer iemand die zo vriendlijk is om me erop te wijzen dat ik toch echt geloof dat moleculen bestaan.
mister blonde
-
- 12693 berichten
- 5825 stemmen
je snapt best dat ik het over tastbare zaken heb...
GerwinF
-
- 1643 berichten
- 0 stemmen
Er is veel tussen hemel en aarde.....ik sluit niet uit dat er mensen zijn die bezeten zijn van duivel of demonen. Ik sluit wel uit dat een hoofd 360 graden draait zonder dat de dood er op volgt. 
Ik neem aan dat je 180 graden bedoelt, hahaha! 
Sjoerd
-
- 999 berichten
- 1348 stemmen
Ik neem aan dat je 180 graden bedoelt, hahaha! 
180 graden kan misschien wel
. Ik zag pas op tv een docu over Shaolin monniken en die konden hun voet 180 graden draaien, was wel creepy...
GerwinF
-
- 1643 berichten
- 0 stemmen
180 graden kan misschien wel
. Ik zag pas op tv een docu over Shaolin monniken en die konden hun voet 180 graden draaien, was wel creepy...
Storm: "Silvester Stallone....uit stilstand 10 meter de lucht in!"
Sjoerd
-
- 999 berichten
- 1348 stemmen
Storm: "Silvester Stallone....uit stilstand 10 meter de lucht in!"
"Bij de commando's..."
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Zal ik dit een topic geven? of vinden jullie het nog on-topic bij deze film?
Jos2
-
- 1730 berichten
- 0 stemmen
Mensen hier hebben soms een vreemde indruk van wat een realistische stijl is. Noemen Trainspotting enzo realistisch....
The Exorcist is behoorlijk realistisch gebracht.
Jos2
-
- 1730 berichten
- 0 stemmen
Misschien een heel andere discussie......maar in mijn opvatting rijmen deze quotes echt niet.
Klopt helemaal.
Ik heb jarenlang stellig geloofd en beweerd dat ik atheist was. Door alle onverklaarbare dingen in deze wereld ben ik ervan overtuigd geraakt dat je God niet per definitie uit kan sluiten, zeker niet als je WEL open staat voor alle andere onverklaarbare zaken en wonderen in deze wereld.
Honderd procent uitsluiten kan niemand.
Maar omdat er veel (nog) niet tem verklaren is heb ik nog geen god nodig.
T.O.
-
- 2413 berichten
- 2790 stemmen
Een heel nieuw topic gebaseerd op een snel getypt berichtje van mij 
Ik moet eens wat meer gaan posten 
Kenshin
-
- 168 berichten
- 101 stemmen
Wat een onzin. Mensen die verhalen over bezeten meisjes verzinnen/ aandikken om beroemd te worden. Nee, ik geloof er geen reet van. Er is niks anders dan hetgene dat (wetenschappelijk) verklaarbaar is. Juist, ik geloof niet in god.
God is millenia geleden verzonnen om het onverklaarbare te verklaren. Inmiddels hebben we duizenden goden de revu zien passeren, de een blijft, de ander verdwijnt.
Boelers, verspil je tijd niet aan zulk soort onzin. Het is niet te geloven dat intelligente mensen zoals jullie je laten paaien door zulk soort sensatiezoekerij.
Zo'n verhaal werkt als een Romeinse telefoon. Wat oorspronkelijk een ziek meisje die een beetje gek doet was, wordt door verschillende mensen (zoals onze Menni...) aangedikt. En tegen de tijd dat het mij bereikt heeft is het al zover aangedikt dat het compleet ongeloofwaardig is geworden.
Ga Poseidon vereren ofzo, man
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
Juist, ik geloof niet in god.
Ik ook niet. Lees eerst eens.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Precies! Ignorance is Bless![edit/Bliss]
Yekezzez
-
- 2512 berichten
- 1126 stemmen
Ignorance is bliss is 't toch?
Als je dat soort dingen niet weet, ben je toch een stuk gelukkiger, is het toch? 
Phooze
-
- 2544 berichten
- 597 stemmen
Ignorance is bliss is 't toch?
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3701 stemmen
Menni is het vooral voor vrienden, daar reken ik je met je volstrekt respectloze reaktie voorlopig niet toe.
Ja, hoe moet hij je dan noemen?
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
Ja, hoe moet hij je dan noemen?
Helemaal niet, als het op deze manier moet..
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Helemaal niet, als het op deze manier moet..
Kenshin heeft vandaag zijn post ontzettend veel veranderd.
Menni, cool eens down 
Ben het niet met hem eens overigens. Tuurlijk is er meer, maar in ons dagelijkse leven laten we ons toch leiden door andere dingen. Leuke dingen hoop ik, met films, vrienden en vriendinnen.
In bezetenheid heb ik nooit gelooft. Attack me 
Nog nooit zoiets onlogisch gehoord. Hoewel ik in een vroeger leven misschien een leuk herderinnertje was die zocht naar leuke schapen in gebrek naar beter, en alleen maar mannetjes schapen zag die ik niet leuk vond omdat het wol zo slecht zat.
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
Kenshin heeft vandaag zijn post ontzettend veel veranderd. Menni, cool eens down 
Veranderd? En ik ben cool hoor, maar bot gedrag kan bij mij altijd rekenen op even een sneer terug. Zeker als het duidelijk is gebaseerd op erg slecht lezen of gewoon niet willen/kunnen begrijpen van wat ik nou preciés zeg.
Ik ook niet.