menu

Overig / Televisie / De nieuwe Lola's!

zoeken in:
Vanaf volgende week dinsdag (11 maart) op tv:

De nieuwe Lola's!
In het kader van het jaarlijkse VPRO-project "Lolamoviola".

De volgende filmpjes komen op tv:

-De arm van Jezus (11-3)
-Julie & Herman (met Jack Wouterse) (18-3)
-www.eenzaam.nl (met Theo Maassen) (25-3)
-Langs de grote weg (1-4)
-Zicht op Rupert (8-4)
-Het leven na mevrouw De Nijs (15-4)
-Du (22-4)
-De vanger (naar een boek van Manon Uphoff) (29-4)

Naar het schijnt "een nieuwe lichting jonge filmmakers met uitdagende telefilms", aldus de tv-gids.

Is iemand bekend met de kwaliteit van de gemiddelde lolamoviola-film van de afgelopen jaren? En met de jonge, (veelbelovende?) regisseurs daarvan? Zijn er goede regisseurs en/ of projecten uit voortgesproten?

Paula van der Oest, Lodewijk Crijns, Martin Koolhoven, (en ik vergeet er vast nog een aantal) hebben inmiddels allemaal meerdere bioscoopfilms, op hun naam en maakten allen ooit een Lola.

Ooit lolamaker:
Ian Kerkhof, Paula vd Oest, Martin Koolhoven, Paul Ruven, Karim Traïdia, Nanouk Leopold, Boris Paval Conen, Lodewijk Crijns en vele anderen.

kappeuter (crew)
Ook dit jaar presenteert de VPRO een serie nieuwe televisiefilms onder de naam de Nieuwe Lola's. De reeks is een voortzetting van een traditie (de Nieuwe Lola's, Lolamoviola's, Goede Daden bij Daglicht) om beginnende regisseurs en scenaristen een kans te bieden. Op drie zondagen en een vrijdag (4, 11, 18, en 23 december) zijn de Nieuwe Lola's te zien op Nederland 3. Na uitzending zijn de films online te bekijken.

Het Ravijn
Regie: Nicole van Kilsdonk
Het Ravijn vertelt het verhaal van de 52-jarige Max, die wordt getroffen door een hersenbloeding. Verlamd, niet in staat te spreken ligt hij in het ziekenhuis. Tijdens zijn revalidatie neemt zijn onzekerheid over zijn herstel de gestalte van AntiMax aan, duistere tegenpool van alles wat Max is. Lukt het Max de kracht te vinden om te herstellen en AntiMax uit te bannen, of geeft hij zich over? Het Ravijn is een bewerking van het gelijknamige, autobiografische boek van Max Pam.

Op tv: zondag 4 december 2005, 19.20 uur, Nederland 3

Leuk voor later
Regie: Jorien van Nes
Leuk voor Later is een tragikomische film over de intieme en tegelijkertijd verstikkende familieband van de Beumertjes: Els, Leo en hun puberkinderen Jurgen en Esther. Els wil laten zien dat ze het allemaal voor elkaar heeft en dat de jaren geen vat hebben op haar uiterlijk noch op haar huwelijk. Els wordt 45 jaar en heeft een gigantische brunch gemaakt en dat zal iedereen weten ook. Leo doet braaf mee aan dit theater, maar is intussen met heel andere dingen bezig. De kinderen gebruiken een digitale videocamera als middel om al dit familieleed pijnlijk bloot en vast te leggen.

Op tv: zondag 11 december 2005, 19.20 uur, Nederland 3

Storm
Regie: Michiel van Jaarsveld
Sinds een jaar is de sfeer bij Mariska (13) thuis ingrijpend veranderd. Praten kunnen haar ouders niet meer, en daarom vlucht Mariska weg uit deze verstikkende sfeer. Op het strand ontmoet ze Christiaan, een kite-surfer, die Mariska een gevoel van vrijheid geeft waar ze steeds meer aan toe geeft. De relatie van Mariska's ouders komt door haar gedrag onder grote druk te staan, maar zelfs als haar vader hen verlaat, blijft ze vechten om een verandering binnen het gezin af te dwingen.

Op tv: zondag 18 december 2005, 19.20 uur, Nederland 3

Masterclass
Regie: Hans Teeuwen
Waar haalt een acteur zijn acteren vandaan? Wat moet hij of zij losmaken in zijn of haar verdiepte ik om te komen tot de kern van het 'gespeelde' karakter? Hoe wordt een acteur met geschreven tekst tot een personage zonder script? In Masterclass voert Pierre Bokma de kijker tot de onvermoede basis van waar alle grote acteurs van Nederland hun kunnen vandaan halen: de voor de buitenwereld tot nu toe onbekend gebleven masterclasses van P.M. Nog één keer slaagt Bokma erin de goeroe over te halen tot een finale les, ondanks de onthutsende gevolgen die zijn laatste Masterclass acht jaar geleden met zich meebracht...

Op tv: vrijdag 23 december 2005, 19.20 uur, Nederland 3

kappeuter (crew)
Ik heb er wel weer zin in. Ze spreken me alle vier aan.
Ik ga ze allemaal zien. Die van zondag moet ik waarschijnlijk missen dus die kijk ik denk ik achteraf online.

Lijkt me leuk, als ik zeniet kan zien neem ik ze op

Art
Ik ben vooral benieuwd naar die Lola van Hans Teeuwen.

Vreemd dat men is afgestapt van het idee dat Lola's voor beginnende filmers zijn.

Dustyfan
Wanneer houden 'beginnende regisseurs en scenaristen' op 'beginner' te zijn?

Voor Lola vind ik regisseurs die speelfilms in de bios hebben gehad te ver in hun carriere.

Zou ik gewoon een single play noemen.

kappeuter (crew)
Ik heb posters geplaatst bij Het Ravijn, Leuk voor Later en Storm. Met dank aan ontwerper Gijs Kuijper die zo vriendelijk was mij de posters te e-mailen.
Masterclass heeft helaas een, voor de site onbruikbare, quad poster.

starbright boy (moderator)
Ik ben van plan ze te gaan kijken. Storm spreekt me op het eerste gezicht het meeste aan. Mooi om te zien dat Elske Rotteveel (Bluebird) hierin meedoet.

kappeuter (crew)
De VPRO zendt vanaf 13 april 2007 in totaal zeven Nieuwe Lola's uit. De reeks is een voortzetting van een traditie (Lolamoviola's, Goede Daden bij Daglicht) om nieuwe, talentvolle makers een kans te bieden hun dramaproductie te realiseren.

Groen is toch de mooiste kleur voor gras
Zinnelijk portret in twee seizoenen van een fietsliefhebber met een slijptol.
Regie & scenario: Guido van Driel, co-scenarist: Rob Spierenburg
Met: Rob Spierenburg, Wimie Wilhelm
Producent: Motel Films, Frans van Gestel en Jeroen Beker
Mede mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties.
Uitzending: vrijdag 13 april, ca. 23.00 uur, Nederland 2

Maybe Sweden
Vijf oude vrienden gaan samen op vakantie naar een lekker oud huis, ergens in de Pyrenëen. Dan doolt er ineens een vluchteling uit Ghana in de tuin.
Regie & scenario: Margien Rogaar.
Met: Walter Bart, Matijs Jansen, Marleen Scholten, Maartje Remmers, Wine Dierickx
Producent: Zoo Pictures, Ruud van der Heijde
Uitzending: vrijdag 20 april, ca. 23.00 uur, Nederland 2

Landje
Stan gaat naar het asiel om een hond uit te kiezen: Rita. Maar op hetzelfde moment kiest in hetzelfde asiel Trees dezelfde hond. Stan en Trees gaan samen voor Rita zorgen en al snel trekt Stan in bij Trees. Ze trouwen, met Rita als getuige en zijn dolgelukkig. Als Trees ziek wordt, drijft zijn schoonfamilie hem en zijn grote liefde uit elkaar. Stan stort zich op het bewerken van zijn landje. Daar groeit het idee voor hun hereniging%u2026
Regie: Danyael Sugawara, scenario: Mieke de Jong
Met: Bert Luppes, Nanette Edens
Producent: Pupkin Film, André Teelen, Pieter Kuijpers en Sander van Meurs
Mede mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties
Uitzending: vrijdag 27 april, ca. 23.00 uur, Nederland 2

Nederlands voor beginners
De Poolse Alina is getrouwd met een Nederlander en woont in een comfortabele blanke buitenwijk. Ze wil liever vrienden zijn met Nederlanders dan met haar allochtone klasgenoten op de Inburgeringscursus, die ze volgt. Wanneer één van haar klasgenoten, de Afrikaanse LULA, bij haar als schoonmaker begint, staat Alina veel verrassingen te wachten.
Scenario & regie: Urszula Antoniak
Met: Emmy Abrahamson, Marcel Hensema
Producent: Rinkel Film & TV Productions BV, Edwin van Meurs en Reinier Selen
Uitzending: vrijdag 11 mei, ca. 23.00 uur, Nederland 2

Highland Gardens
Een schrijver, een acteur en een regisseur uit de Lage Landen laten een bevriende actrice naar Los Angeles overvliegen om een rol te spelen in de film die zij daar aan het maken zijn. Aanvankelijk is ze dol enthousiast over het project, maar snel komt zij er achter dat de verhouding tussen de drie mannen verziekt wordt door een geheim dat ze met elkaar delen. En terwijl dat geheim langzaam maar zeker ook haar identiteit aantast, knaagt de omgeving %u2013 Los Angeles, Hollywood, het hotel waar zij verblijven %u2013 gaten in haar gevoel voor wat werkelijk is en wat niet.
Regie: Britta Hosman
Scenario: Britta Hosman, Roel Bentz van den Berg
Met: Sara de Bosschere, Roef Ragas, Benny Claessens, Eelco Smits
Producent: JensenFrisbee, Djoemila Viegen
Uitzending: vrijdag 18 mei, ca. 23.00 uur, Nederland 2

Trage Liefde
Felix (23) zoekt voor het eerst van zijn leven zijn vader op. Zijn vader, Johan (44), runt een muziekcafé in Amsterdam. Hij weet niet dat hij een zoon heeft. Felix bezoekt regelmatig het café van zijn vader, maar steeds is er een reden om de bekendmaking nog even uit te stellen.
Johan is homoseksueel. Hij begrijpt de zoekende blikken van Felix anders. Hij denkt dat Felix, net als hij in zijn jonge jaren, op zoek is naar zijn seksuele geaardheid.
Regie en scenario: Boudewijn Koole
Met: Victor Löw, Emiel Sandtke en anderen
Producent: Jongens van de Wit, Rogier Kappers
Mede mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties
Uitzending: vrijdag 25 mei, ca. 23.00 uur, Nederland 2

Olivier etc.
Olivier is 26 en geboren met slechts één hartkamer. Zo langzamerhand heeft hij een manier gevonden om met deze situatie om te gaan. Zijn manier van 'de dood overwinnen' is zoveel mogelijk van het leven genieten, zolang 't duurt.
Maar dan verandert Oliviers leven drastisch als er een arts blijkt te zijn die middels een operatie zijn hart kan herstellen. Olivier wordt geconfronteerd met een toekomst die hij nooit heeft gehad én een omgeving die plotseling met een ander verwachtingspatroon naar hem kijkt. Niets in zijn leven lijkt meer vrijblijvend.
Regie: Sander Burger
Scenario: Marc Wortel, Sander Burger, Dragan Bakema, Maria Kraakman
Met: Dragan Bakema, Maria Kraakman, Noël Keulen en andren
Producent: Pracht en Praal producties, Stan Schram
Uitzending: vrijdag 2 juni, ca. 23.00 uur, Nederland 2

Leeft de serie nog, eigenlijk?

Wouter schreef:
Leeft de serie nog, eigenlijk?

Nee. De VPRO heeft er een tijdje geleden besloten de stekker uit te trekken.
Ze zitten nu samen met de NPS en de Vara in de One Night Stand reeks, die voorheen 40 minuten duurden en om de twee jaar verschenen. Nu is het een jaarlijks terugkerende reeks en duren ze inmiddels 50 minuten, dezelfde lengte als de Lola reeks.

Overigen >> Televisie >> One Night Stand

gotti schreef:
(quote)

Nee. De VPRO heeft er een tijdje geleden besloten de stekker uit te trekken.
Ze zitten nu samen met de NPS en de Vara in de One Night Stand reeks, die voorheen 40 minuten duurden en om de twee jaar verschenen. Nu is het een jaarlijks terugkerende reeks en duren ze inmiddels 50 minuten, dezelfde lengte als de Lola reeks.

Overigen >> Televisie >> One Night Stand

Doodzonde. Lolamoviola had naast de One Night Stands moeten blijven bestaan

Wouter schreef:
(quote)

Doodzonde. Lolamoviola had naast de One Night Stands moeten blijven bestaan

Weet je of er een verschil in werkwijze zit tussen die twee? Behalve dat ik het idee heb dat er wat meer ruimte was voor (vorm)expirimenten bij de Lola's.

Dat dus.
Bij lola werd er gekozen voor een interessante maker en die werd dan min of meer vrij gelaten. het ene jaar waren er ook meer dan het andere.

Bij One Night Stand is het een wedstrijd. Op basis van ideeën wordt er besloten wie er mag gaan schrijven en op basis van scenario's wordt er gekozen wat er gemaakt wordt. Volledig geïnstitutionaliseerd, compleet met commissies.

Kan me voorstellen dat de Lola's inderdaad een vrijer werkproces hebben op die manier. Misschien dat er weer ruimte komt voor soortgelijke projecten als de taken van het mediafonds voor een groot deel door de omroep worden overgenomen.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:08 uur

geplaatst: vandaag om 08:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.