- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- North and South (1985)
North and South (1985)

PartyMarty
-
- 3165 berichten
- 1311 stemmen
Verenigde Staten
Drama / Oorlog
564 minuten (tv-serie)
geregisseerd door Richard T. Heffron
met Patrick Swayze, James Read en Lesley-Anne Down
Het is 1842. Twee studenten aan de militaire academie in West Point, één uit het Noorden en één uit het Zuiden, hebben een hechte vriendschap. De burgeroorlog, die hun land weldra zal verdelen, zal hun vriendschap zwaar op de proef stellen. Tevens worden hun families gevolgd in deze periode en hun liefdes, jaloezie, strijdbaarheid en rivaliteit.
---------------------------------------
Hele goeie serie. Volgens mij de doorbraak van Patrick Swayze, Kirstie Alley en vast nog meer acteurs.

EmDee
-
- 7192 berichten
- 1417 stemmen
Het spel tussen George, Orry en Elkannah is geweldig. De rol van Virgilia werd me na een tijdje erg irritant.
Verder speelt David Carradine een in- en ingemene slavendrijver.

De GeuS
-
- 2178 berichten
- 2853 stemmen
Inderdaad een mooie serie; 3,5 ster....

PartyMarty
-
- 3165 berichten
- 1311 stemmen
Het spel tussen George, Orry en Elkannah is geweldig. De rol van Virgilia werd me na een tijdje erg irritant.
Verder speelt David Carradine een in- en ingemene slavendrijver.
Helemaal mee eens, Virgilia werd echt vervelend, maar vooral die Bent vond ik een enorme koning. Dat foute accent was echt geweldig, dat slechte zusje had dat ook erg sterk.

FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Aardig, maar niet meer dan dat. Ben niet zo kapot van Swayze (die met deze rol doorbrak), vond James Read beter.

Mischa
-
- 600 berichten
- 2377 stemmen
Vind je dat echt? Read heeft naar mijn mening de expressie van een boomstam.

salvatore
-
- 1936 berichten
- 3171 stemmen
Heel erg lang geleden gezien en ik weet nog dat ik het toen allemaal wel prachtig vond en toen hij op de buis was geen 1 aflevering mistte. 4*

Marki_san
-
- 155 berichten
- 813 stemmen
Hey dit is toch een serie, wel een hele leuke.

Snuck
-
- 88 berichten
- 242 stemmen
ik heb de boeken nooit gelezen maar de serie vind ik geweldig. vooral de kleding in de serie is helemaal top

The Goss
-
- 502 berichten
- 4622 stemmen
Prachtige serie. Ik verslond destijds de afleveringen. 4*

Sproetje
-
- 30 berichten
- 45 stemmen
geweldig, schitterend verhaal en een top serie.

Lis
-
- 232 berichten
- 3059 stemmen
Mijn favoriete serie! Ik denk dat ik hem wel 12 keer gezien heb en het verveeld me nog steeds niet.(Mijn eega wel,maar goed,die moet niet zeuren )

SuperSideSwipe
-
- 4463 berichten
- 2883 stemmen
Erg mooie serie, het is weliswaar ruimt 17 jaar terug dat ik hem zag, maar het meeste staat me nog wel bij. Voor mijn gevoel leek hij alleen nog langer te duren.
Topserie, erg mooi verhaal. Een echte beleving om naar te kijken.
3,5

The_basser
-
- 73 berichten
- 261 stemmen
Geweldige serie, Patrick Swayze groeide echt in zijn rol. Hij werd met de minuut beter. Ik vond hem echt goed.
Echt heerlijk kunnen genieten van deze serie die beide kanten van de burgeroorlog laat zien.

Illuvatar
-
- 72 berichten
- 1259 stemmen
Als kind ooit gezien met mijn oudrs.
Later hebben ze deze dan eens op video gekocht en toen ik hem opnieuw keek kreeg ik altijd het gevoel dat we hem niet volledig hadden.
Dus: eindigt deze film met de 2 vrienden (hoofdpersonen) die afscheid nemen van elkaar en dat Patrick Swayze (of James Read dat weet ik niet meer) dan op de trein stapt en ze uitzoomen op de trein
Eigenlijk denk ik niet dat dit het einde is met al die onopgeloste dingen enzo

The_basser
-
- 73 berichten
- 261 stemmen
Als kind ooit gezien met mijn oudrs.
Later hebben ze deze dan eens op video gekocht en toen ik hem opnieuw keek kreeg ik altijd het gevoel dat we hem niet volledig hadden.
Dus: eindigt deze film met de 2 vrienden (hoofdpersonen) die afscheid nemen van elkaar en dat Patrick Swayze (of James Read dat weet ik niet meer) dan op de trein stapt en ze uitzoomen op de trein
Eigenlijk denk ik niet dat dit het einde is met al die onopgeloste dingen enzo
Als je 1 video had kan het zowiezo niet. Maar ik meen me ook neit te herinneren dat deze film zo eindigd.

d.a.f.
-
- 189 berichten
- 472 stemmen
de serie bestond uit 3 videos/dvds. boek 1, 2 en 3. Helaas is 3 niet bepaald goed te noemen, swayze speelt er niet in mee....maar de rest v/d afleveringen maken dit meer dan goed.
Geweldige serie, 1 van de betere!!!!
4,5*****

Illuvatar
-
- 72 berichten
- 1259 stemmen
Als je 1 video had kan het zowiezo niet. Maar ik meen me ook neit te herinneren dat deze film zo eindigd.
Nou ja, bijna een jaar later ben ik nog niet veel wijzer, ik weet wel dat we 3 videobanden hadden dus dat klopt dan weer wel, toch een raar einde dan, de oorlog nog bezig, de vrienden gescheiden, die rare officier die nog iets van plan is...

J.Bell
-
- 294 berichten
- 827 stemmen
Als je deze serie wilt zien zoals ie bedoeld is dan moet je book 1 en book 2 zien. Book 3 heeft er eigenlijk weinig meer mee te maken. Book 2 heeft het juiste einde. (die ik hier natuurlijk niet zal verklappen).
Dit is absoluut mijn favoriete serie. Ik heb book 1 & 2 in huis en ben absoluut blij dat ik ze heb gekocht. Deze serie blijft gewoon schitterend.
Er word naar mijn mening ijzersterk geacteerd. De rol die Kirstie Alley hier neerzet is gewoonweg prachtig. Het verhaal is goed, de karakters zijn heel goed uitgewerkt en de prachtige kostuums maken het af.
Niets dan lof over deze film/serie.
Een dikke vette 5*

movie nerd
-
- 1 berichten
- 1 stemmen
Dit is zo'n supergoeie miniserie, die moet je gewoon zien.
Het zit vol met de allerbeste acteurs en actrices, echt zwijmelen maar ook spannend.
Begin alleen nooit aan Book 3, dit is pure desillusie.
Een aantal, personages zijn vervangen door andere, er verschijnt ineens een oudere broer van Orry waarbij er gesuggereerd wordt dat die eigenlijk altijd al heeft meegedaan (erg ongeloofwaardig dus).
Het verhaal is verder ongeloofwaardig, een regelrechte afrader. Ik heb er tenminste spijt van dat ik ernaar gekeken heb. Stop gewoon bij Book 2 dat is per slot het definitieve einde van de serie.
Book 1&2 - 5 Sterren
Book 3 - geen

J.Bell
-
- 294 berichten
- 827 stemmen
Geheel mee eens, boek 3 echt laten voor wat het is..

kort0235
-
- 605 berichten
- 480 stemmen
Wel een goede serie. Vroeger gezien op TV en vond hem destijds geweldig.
Eigenlijk vind ik die Patrick Swayze niet veel soeps, maar die Madeline wat een mooie vrouw is dat zeg!

Peter 1966
-
- 10 berichten
- 3 stemmen
Vond dit vroeger een hele goede serie!
Heb onlangs Boek 1 & 2 besteld,kan niet wachten tot ik ze in huis heb en dan meteen weer kijken!
5*****

Albus Dumbledore
-
- 2041 berichten
- 883 stemmen
Heb de serie nog niet helemaal afgekeken, maar ik moet nog ongeveer drie kwartier ofzo van Book 2. Ik vind hem erg goed. Er word erg goed in geacteerd. Op het begin vond ik James Read beter dan Swayze, maar ik vind dat Swayze flink gegroeid is in zijn rol en nu vind ik Swayze eigenlijk wel iets beter dan Read. Alhoewel het toch moeilijk is.
Je gaat echt meeleven met de personages en de veldslag op het eind van Book 2 vond ik erg goed. Toen kreeg ik voor het eerst in de serie eigenlijk wel wat kippenvel. Hier en daar waren de verhallijnen van sommige personages wel wat minder interessant, die van Orry en George bleven het interessants, maar toch: zeer goede serie.
Ik vond trouwens John Stockwell stukken beter als Billy dan Parker Stevenson.
Kan er iemand iets meer vertellen over Book 3? Ik heb hem wel en wilde hem ook gaan kijken, maar ik hoor hier zo´n slechte verhalen.

hatebreeder
-
- 1008 berichten
- 811 stemmen
North and South is een fenominale serie, alles klopt gewoon: het acteerwerk is echt voortreffelijk, de serie wordt geen enkel moment saai, deze moet je gezien hebben!
5*****

prutnek
-
- 91 berichten
- 1487 stemmen
ik weet nog wel dat de aankondiging in heel slecht engels was van de presentator
gaat u zitten voor "norsz and sousz

Sloos
-
- 19 berichten
- 31 stemmen
Mijn vriendin vroeg deze serie voor der verjaardag en heb hem toen voor der gekocht!
Ik moest niks van zulke oude films hebben en me vriendin stond erop dat ik hem moest zien! Na lang zeuren van me vriendin toch maar gaan kijken en de serie zowat bijna binnen 1 dag uitgekeken omdat je maar door wilt kijken!
Echt een genot om te zien deze serie 5* Niet anders! heerlijk!
Alleen wat ze hier zeggen is echt waar boek drie slaat helemaal NERGENS! op wat een wanvertoning zeg gewoon extra deel gemaakt om nog wat geld eraan te verdienen verschikkelijk! lekker bij deel 1&2 houden!

hatebreeder
-
- 1008 berichten
- 811 stemmen
Dit is inderdaad een topserie, ik zou niet weten op welk punt deze serie nog beter had kunnen zijn. wat mij betreft 1 van de beste series ooit, zoniet de beste.
5 sterren

Nicholas
-
- 1765 berichten
- 278 stemmen
Prachtige serie. Heb ook alleen boek 1+2. Boek 3 hoort er helemaal niet bij. Krijg je een hele toestand rondom Charles, Orry's neef en een hoop Indianen er bij. Heeft bar weinig te maken met de strijd tussen de Yankees en de Confederates.

Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Net de volledige serie afgerond. Niet meteen een echte topserie, maar wel een serie die groeit met als hoogtepunt de laatste twee afleveringen van boek 2. Dan is het niveau echt wel hoog.
Maar boek 3 is dan weer echt vreselijk slecht en had men beter niet gemaakt.
Ineens is Bent weer terug en wordt Orry door hem vermoord, waar slaat dat allemaal op. En ineens is er een andere acteur die de rol van Charles speelt, die dat ook nog eens erg slecht doet. En dan die oudere broer van Orry die er ineens is en doet alsof ie er altijd is geweest.
Waar zijn Ezra & Semiramis? En waar is Billy gebleven? En waar komen Isaac, Jane en al die anderen ineens vandaan?
En dan nog George en Madeline die op elkaar verliefd worden, wat jammer dat men een goede serie op die manier weet te verpesten.
Minpunt van North and South zijn wel enkele rotirritante personages. Vooral aan Ashton en Isabel heb ik me kapot geërgerd. En later ook aan die dramaqueen Willa die de hele tijd doet alsof ze al 25 jaar getrouwd is met Charles terwijl ze hem nog maar net heeft ontmoet en hem nauwelijks kent.
Mijn favoriete personage is ongetwijfeld Charles (van boek 1 & 2, niet die van 3), wat een karakterontwikkeling maakt die door.

madamev
-
- 12 berichten
- 10 stemmen
Heb onlangs deel 1+2 gekeken. Geweldig!
Ik kon elke keer weer niet wachten om de volgende aflevering te kijken.
Vond het einde van deel 2 ook echt een goed einde voor de serie.
Ik had van te voren al wel wat recencies over deel 3 gelezen - en die waren niet bepaald positief- maar ik was toch eigenwijs, en heb een stukje gekeken om te kijken hoe het nu verder zou gaan met Billy& Brett.
Maar echt wat was deel 3 raar zeg! Bent was dood gegaan in deel 2 en in deel 3 vermoord hij Orry! Ook heb ik Billy en Brett helemaal niet meer gezien. Dat was voor mij al rede genoeg om te stoppen met kijken. Voor mij is deel 3 dan ook niet gebeurt. Echt mensen hou het bij deel 1+2!
Voor deel 1+2
5*
Ik heb genoten!