- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- I, Claudius (1976)
I, Claudius (1976)

Wouter
-
- 18690 berichten
- 3038 stemmen
Vorig jaar geprobeerd te kijken. Vond het niet uitnodigend genoeg.

catweasel
-
- 1571 berichten
- 951 stemmen
Ik denk dat het meer met leeftijd te maken heeft...matthijs_013....
Wie weet...

Plakband
-
- 38 berichten
- 0 stemmen
Pfff, ik was zo 'slim' om m'n boekverslagen over Engels over de twee boeken over Claudius te maken... Nergens zijn er samenvattingen te vinden, boehoeee...
Nadeel van het feit dat ik het geweldige boeken vind en het verdom om andere boeken te kiezen

matthijs_013
-
- 3628 berichten
- 5436 stemmen
Niet geweldig is wel een erg zwak excuus voor 0,5*. Toevallig is I Claudius niet alleen een hoogtepunt in de geschiedenis van de BBC, maar ook de perfecte verfilming van de boeken van Robert Graves.
Daarnaast is het acteerwerk ijzersterk en blijft de serie mij in elk geval steeds opnieuw boeien. Ik heb trouwens zelf nog nooit 0,5* gegeven, omdat in elke film veel tijd en moeite zit, die dan ook niet vergeten moet worden. Dat zorgt altijd voor minimaal 1*.
Maar goed, de feiten spreken voor zich, 4,08 op MM en 9,4 op Imdb zegt misschien net iets meer dan jouw waardering.
Dus ik MAG het geen 0,5 geven ? :S
Vreemd hoor.. Ik vond het gewoon oer- en oersaai. dat maakt het acteren niet goed.

catweasel
-
- 1571 berichten
- 951 stemmen
Dus ik MAG het geen 0,5 geven ? :S
Vreemd hoor.. Ik vond het gewoon oer- en oersaai. dat maakt het acteren niet goed.
Natuurlijk mag je een 0,5 geven, al neem ik je dan niet serieus. Als je dit niet op waarde weet te schatten en kijkend naar je andere stemmen is dat op zich niet eens zo vreemd. Misschien is deze miniserie(zoals stinissen al constateerde)voor jou, gewoon wat te hoog gegrepen.

Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
'te hoog gegrepen' vind ik een verkeerde woordenkeuze. I, Claudius staat niet bol intellectuele of onbegrijpbare scenes. De miniserie is gewoon een soap met een literaire saus.
I, Claudius is ook niet cinema, maar meer toneel. De term 'Kammerspiel' komt naar boven borrelen. I, Claudius beoordelen op een film-site is dan ook erg moeilijk. Bij mijn beoordeling heb ik geen rekening gehouden met 'cinema' om eerlijk te zijn. Ik kan me heel goed voorstellen dat anderen met andere ogen kijken naar de produktie, dat is hun goed recht.
Matthijs zit in de bloei van zijn leven, over 15 jaar zal hij wellicht anders oordelen of bekijken. En zo niet, dan heb ik daar ook vrede mee.
Ah, ik zie ook dat mede-moderator kos de miniserie na zo'n 4 maanden in totaliteit heeft gezien. Ik bespeur een tintje teleurstelling in de beoordeling...?

kos
-
- 46420 berichten
- 8638 stemmen
Ik vind het zeker wel een goede serie, maar het probleem is dat ik telkens met een hoop moeite een nieuwe aflevering ging kijken.
Echt iets waar ik erg voor in de stemming moet zijn. Ik heb geregeld een aflevering afgezet omdat ik er gewoon niet aan toe was.
Als je eenmaal aan het kijken bent is het allemaal prima, inderdaad erg toneelmatig maar gewoon zeer goed gedaan. Al is het niet direct een onderwerp wat me enorm interesseert.

matthijs_013
-
- 3628 berichten
- 5436 stemmen
Juist dat ik de film niet serieus nam zegt al wat over mijn interesse. Al vanaf het eerste minuut kon het me niet boeien en vind het gewoon een stomme film. Ik houd zoiezo niet van geschiedenisfilms, Gladiator en Troy vind ik ook al drie keer niks
En omdat ik sommige films niet begrijp of gewoon niet leuk vind, zegt niks over mijn intelligentie. Dus kap daar nou ook maar mee
edit: Lees nog maar even wat Flipman zei bij Pulp Fiction

Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Je wordt hier toch ook in je waarde gelaten? Men heeft het hier niet over je intelligentie.
Je nieuwe post spreekt boekdelen. Je houdt niet van geschiedenisfilms. Waarom begin je dan in godsnaam aan deze 13-urige 'film'? Dat is een normale vraag mijns inziens.

matthijs_013
-
- 3628 berichten
- 5436 stemmen
Heb hem voor geschiedenis moeten kijken
Kan namelijk moeilijk aandacht erbij houden in les omdat ik dus geschiedenis haat, dus dacht dat het via film makkelijker voor me te begrijpen zijn. Heb uiteindelijk toch maar het stencil geleerd

mister blonde
-
- 12559 berichten
- 5617 stemmen
Zien staan bij de Bart Smit voor 7 euro en na alle positieve verhalen die ik hoorde over de serie, maar aangeschaft. Binnen twee weken gekeken en dat terwijl ik eigenlijk niet zo heel veel tijd had.
Goede serie dus. Niet alleen verrekte interessant deze geschiedenisles vermomt in een toneelsoap, maar ook vreselijk goed geacteerd en briljante dialogen. Vooral Brian Blessed als Augustus en John Hurt als Caligula waren geweldig.
De familiegeschiedenis van Claudius leent zich uitstekend voor een miniserie. Elke aflevering is volgestouwd met een scala aan gebeurtenissen waar je u tegen zegt. Vooral aflevering 8 t/m 11 (van de 13) zijn geweldig. 4 sterren, zeer de moeite waard.

feddenator
-
- 33 berichten
- 62 stemmen
Geweldig serie hoewel het een onderwerp is dat me erg boeit. Ik vind het de beste serie ooit. Ik heb hem een 5 gegeven.

Exploitation
-
- 370 berichten
- 3312 stemmen
Geweldig serie hoewel het een onderwerp is dat me erg boeit. Ik vind het de beste serie ooit. Ik heb hem een 5 gegeven.
Volledig met je eens dat dit een suprieure serie is! Heb hem ook een 5 gegeven, maar wat ik niet snap dat je films als Pulp Fiction, Apocalypse Now en The Good the Bad and the Ugly zo enorm slecht beoordeelt met een 0,5, zou je daar misschien een verklaring voor willen geven?

feddenator
-
- 33 berichten
- 62 stemmen
Volledig met je eens dat dit een suprieure serie is! Heb hem ook een 5 gegeven, maar wat ik niet snap dat je films als Pulp Fiction, Apocalypse Now en The Good the Bad and the Ugly zo enorm slecht beoordeelt met een 0,5, zou je daar misschien een verklaring voor willen geven?
Dat had mijn broertje gedaan. Ik heb die films zelf nog niet eens gezien en ik kwam er pas achter dat mijn beoordeling op een 5 stond toen ik een mailtje kreeg van de moderator. Trouwens heb ik de the good the bad en the ugly wel gezien.

Elvenraad
-
- 54 berichten
- 175 stemmen
5 sterren
Deze week heb ik deze prachtige serie voor het eerst gezien. In 1976 heb ik weleens wat fragmenten voorbij zien komen, maar is was te jong (10 jaar) om er naar te kunnen kijken. De dialogen zijn prachtig, net als de vele intriges. Ook humor ontbreekt niet. Ik denk daarbij vooral aan de scene waarin Claudius 's nachts bij Caligula wordt ontboden en 2 uur lang zit te trillen van angst, om daarna getracteerd te worden op een toneelstukje van Caligula. Een tijdloze serie met geweldige acteerprestaties. Misschien is het enige minpuntje dat het allemaal wel heel erg naar studio ruikt.

Malick
-
- 9058 berichten
- 110 stemmen
Vanaf het eerste moment dat mijn ogen de eerste beelden zagen van I Claudius ging er iets door me heen. Dit wordt een lange zit. Dit ga je nooit uitkijken. Het mag een wonder zijn dat ik het uiteindelijk toch op karakter heb uitgekeken. Wat is dan precies het probleem van de miniserie?
Ten eerste de overzetting van een oud grijs gedraaide VHS band. Het is overduidelijk te zien. Niet alleen heb je te maken met korrelige beelden maar er hangt ook een onverklaarbare mist over de beelden. En het geluid onder de film? Ik begon me echt af te vragen of ik te verwend was voor deze serie in vergelijking met wat me nu allemaal aangereikt krijgen.
Wat is er dan mis inhoudelijk aan de serie? Nou ten eerste wordt er geacteerd alsof er een operastuk werd opgevoerd. Zwaar onder de maat theatraal acteerwerk. De enige waarvan ik in de gaten had die het aardig deden zijn ook allemaal grote namen geworden in de Britse film business zoals Patrick Stewart, John Hurt en Derek Jacobi.
Verder waren de verhaallijnen vrijwel allemaal zeer oninteressant. Vooral als ze het weer hebben over het uithuwelijken over hun zoon of dochter. Of over hun incestueuze hobby’s, bordeelfeesten en andere taferelen. Het begon op ten duur allemaal behoorlijk te lijken als één grote familie die het met iedereen in de familie deed. En wat had ik veel moeten met de decors die leken te bestaan uit plak en knip werk uit groep drie van de basisschool en dan heb ik het niet eens gehad over grootste scènes die compleet geskipt werden. Gladiators die tegen elkaar vechten in de arena. Alleen hoor je dat via een vreemd opgenomen band. Of gejuich vanuit een bandje dat moet voorstellen dat de Romeinse volk hun nieuwe keizer aanmoedigt. En dat dus dertien afleveringen lang en de vraag is nog maar wat is echt gebeurd en waar is de duim rijkelijk erbij gepakt.
Het zal toentertijd (1976) allemaal baanbrekend zijn niet alleen vanwege de prijzenfeest en de massa’s mensen die het bekeken heb. Maar anno nu is het een aanfluiting tenzij ik gewoon te verwend ben. Zal het dat zijn?

jordybeukeboom
-
- 6797 berichten
- 2423 stemmen
Ik heb zelf ruim een uur gekeken en toen had ik wel gehad. Nu dacht ik eraan het nog eens een kans te geven, maar het bericht van Verhoeven weerhoudt mij daar weer van. Misschien ligt deze serie mij gewoon niet zo.

AC1
-
- 5773 berichten
- 908 stemmen
Een van de beste series ooit. Het materiaal is zo boeiend en zo geweldig gebracht door de acteurs dat je je al gauw niet stoort aan de fake decors en de verteerde video kwaliteit. Zeg mij welke film doet dat na?!

erik neuteboom
-
- 358 berichten
- 223 stemmen
Wat een geweldige serie, lekker meeslepend waarin de rode draad is hoe Liva probeert de macht te houden en hiervoor over lijken gaat, al is het haar man, een volkomen machtsbeluste vrouw die helemaal past in de corruptie, decadentie en megalomanie die de rijken van Rome in die eeuwen zo vaak teisterde. In deze serie wordt dit naar mijn mening zeer goed verbeeld: we zien heel duidelijk hoe men leefde en te werk ging, hoe het volk ''brood en spelen' kreeg om maar koest te blijven en hoe inventief men was om mensen uit de weg te ruimen. Ook de vele intriges en de gearrangeerde huwelijken zijn schering en inslag. Je zou het allemaal 'overkill' kunnen noemen in de 13 afleveringen van de BBC serie Claudius maar zo ging het nu eenmaal. In feite was het Romeinse rijk de voorloper van de soap serie maar dan in een wrede en nietsontziende vorm. Hoogtepunten in deze serie zijn voor mij hoe de personages van Augustus, Livia, Claudius en Tiberius zijn neergezet, de Engelsen zijn al erg goed in 'casting' maar hier is het helemaal perfect! Vorig jaar kocht ik deze serie op DVD (jarenlang had ik de video banden die ik ooit op een vakantie in Malta kocht), ik heb me een paar dagen lang 's avonds enorm vermaakt, het oogt wel wat gedateerd (zeker qua decors) maar mij blijft het zeer boeien.

AC1
-
- 5773 berichten
- 908 stemmen
In Amerika is er een nieuwe 'remastered' versie te koop maar niet in Europa. De beeldkwaliteit zou nu veel scherper en minder VHS-achtig overkomen.

Sisko
-
- 110 berichten
- 192 stemmen
Heb de serie nu in 30 jaar tijd 3 keer gezien. Twee keer op tv en recentelijk op DVD. Vind het nog altijd top! Vijf***** wat mij betreft.
Het is inderdaad meer toneel dan een flitsend tv spektakel; zoals bijvoorbeeld Spartacus Blood and Sand met al dat rondspanned bloed en wat sex maar met uiterst lachwekkende teksten.
I Claudius is een fantastisch verhaal met geweldige acteurs. Het verhaal wordt mooi opgebouwd en slim verteld door de flashbacks.
Neem hier de tijd voor om het rustig te beleven. Prachtige serie!!

Bacchero
-
- 144 berichten
- 194 stemmen
Het is één van de beste historische series beschikbaar en beschrijft de historie van de Julisch-Claudische dynastie in het Romeinse keizerrijk op een vrij accurate wijze.. Het lijkt idd wel alsof men naar toneel aan het kijken is ... je hoort veldslagen, gladiatorenspelen,... maar je ziet ze niet... dus verwacht geen actiebeelden. De serie wordt dan ook voornamelijk gesmaakt door mensen die geïnteresseerd zijn in de geschiedenis van de oudheid. De serie lijkt alsof er uit een boek wordt verteld. Ik had enkele tijd daarvoor ook "Rome" (2005) gezien en deze serie sluit daar zeer goed op aan. "Rome" stopt wanneer Augustus tot keizer wordt gekroond waar "I Claudius" begint wanneer Augustus al een tijdje keizer is en kort daarna zijn trouwe vriend Agrippa komt te overlijden. Je kan bijna niet geloven hoe het Julisch-Claudische familie is vervaren, een soap heeft er niet aan. Ondanks het "stilistische" karakter kon de serie mij toch tot het einde boeien. Het "voordeel" van dergelijke historische series is dat ze niet echt "verouderen" en dus niet oubollig overkomen.

AC1
-
- 5773 berichten
- 908 stemmen
Tim Harvey heeft voor zijn production design een BAFTA en een Emmy Award gekregen!

M(O)H
-
- 52 berichten
- 636 stemmen
Ik heb de hele serie gekeken en kijk er met gemengde gevoelens op terug.
Ik begrijp de mensen die deze serie roemen maar ook de mensen die het niks vinden.
Ik heb tevens voor ik deze serie keek de serie Rome gezien.
Boeiend om te zien in deze serie hoe de keizers na Augustus het doen.
Het verhaalde boeide mij, maar de decors waren niks en ook bij toespraken van een keizer of gladiatoren gevecht waren slecht uitgevoerd want je zag er niets van.
Ruim 35 jaar terug was het waarschijnlijk een serie van niveau.
Hedendaags zal het weinigen amuseren.

AC1
-
- 5773 berichten
- 908 stemmen
Ja, maar je krijgt wel het intiem gevoel dat ze bij jou in de huiskamer staan.
En vergeet niet, BAFTA en Emmy Award voor de production design!

AC1
-
- 5773 berichten
- 908 stemmen
Bij Jupiter!!!
HBO en BBC (dezelfde ploeg van Rome) gaan een nieuwe versie maken van I, Claudius. Deze keer zou het meer aanleunen bij de boeken.

AC1
-
- 5773 berichten
- 908 stemmen
Nog één aflevering te gaan. Wat een geweldige serie is dit toch! Iedereen die kickt op de series van HBO moet dit in huis halen!

Loepsaal
-
- 434 berichten
- 0 stemmen
Weer eens kijken, er viel me laatste keer iets belangwekkends op in de bekentenis van Livia, inmiddels vergeten wat.

Noviomagum
-
- 24 berichten
- 28 stemmen
Claudius is een mooie serie, ik heb hem al een tijdje op dvd en kijk hem regelmatig