• 12.163 nieuwsartikelen
  • 165.379 films
  • 10.672 series
  • 30.841 seizoenen
  • 622.705 acteurs
  • 194.842 gebruikers
  • 9.092.239 stemmen

Zomergasten (+Wintergasten)

zoeken in:

SergioMalick

• 1057 berichten
  • 1638 stemmen

Ik heb een kleine poging gewaagd, maar De Schippers van de Kameleon vind ik wel heel matig en niet Zomergasten waardig. Had sowieso weinig zin in een VVD'er, maar dit voegt niks toe.

Volgende week weer een poging wagen.

kos

• 46242 berichten
  • 8539 stemmen

Dit was inderdaad erg treurig. Die van der Burg lijkt me een hele aardige man met een groot hart maar wel een grenzeloze naiviteit.

Ik bedoel als je nu nog steeds durft te beweren dat je bij de VVD hoort omdat hun liberalisme er echt is om mensen zonder veel kansen het leven beter te maken heb je wel serieus de afgelopen 40 jaar onder een steen geleefd.

Verder vooral oninteressante fragmenten (behalve natuurlijk de epische scene uit La Piovra 4) en starten met 'je moet mij niet naar de Matthaus Passion sturen ik ben meer van Hazes' stemt ook vrij droevig.

kappeuter (crew films)

• 73598 berichten
  • 5854 stemmen

kos schreef:

starten met 'je moet mij niet naar de Matthaus Passion sturen ik ben meer van Hazes' stemt ook vrij droevig.

Want dat is niet bon ton in elitaire kringen?

Ik vind het wel eens verfrissend als iemand gewoon uitkomt voor jeugdsentiment voor de Kameleon. Nu zijn de boeken denk ik meer cultureel erfgoed dan de films, maar toch.

Ik heb alleen het begin gezien overigens.

SergioMalick

• 1057 berichten
  • 1638 stemmen

Terechte kanttekening kappeuter. Mag de man hier ook niet op beoordelen en siert hem zelfs een klein beetje.

Als filmliefhebber en ook wel als liefhebber van het programma had ik gewoon meer verwacht. Ik zoek toch vooral inspiratie en had stiekem gehoopt op meer diepgang rondom deze politicus. Dit was vooral omdat hij in Friesland is geboren/deels opgegroeid en daarom voor dit fragment gekozen, vind ik gewoon te makkelijk. Zelfde geldt wanneer je een nummer van Oerend Hard uitkiest, omdat je in de Achterhoek bent geboren.

Maar als je dan iets van de Kameleon laat zien, probeer dan een fragment over de literatuur te achterhalen. Dit was gewoon zonde van de schermtijd. Er is bij Beeld en Geluid vast wel iets over de schrijver in het archief wat op beeld staat.

kappeuter (crew films)

• 73598 berichten
  • 5854 stemmen

SergioMalick schreef:

Maar als je dan iets van de Kameleon laat zien, probeer dan een fragment over de literatuur te achterhalen. Dit was gewoon zonde van de schermtijd. Er is bij Beeld en Geluid vast wel iets over de schrijver in het archief wat op beeld staat.

Dat was een originelere en leerzamere optie geweest ja. Maar om het gesprek luchtig te starten met zoiets snap ik ook wel.

kos

• 46242 berichten
  • 8539 stemmen

kappeuter schreef:

(quote)

Want dat is niet bon ton in elitaire kringen?

.

Het is meer het tegenovergestelde. Dat overdreven populistische geneuzel.

depri83

• 6741 berichten
  • 1350 stemmen

Bijzonder interessante gast met geweldige fragmenten die Sakir Khader.

Helaas was Joris Luyendijk niet zo op stoom.

depri83

• 6741 berichten
  • 1350 stemmen

Mooie avond met mooie fragmenten en een gesprek dat een stuk vloeiender liep dan vorige week.

Ook wel benieuwd naar het boek van Garry van Pinxteren.

depri83

• 6741 berichten
  • 1350 stemmen

Zijn er eigenlijk nog mensen hier die kijken of zijn hier de kijkcijfers ook al gedecimeerd?

SergioMalick

• 1057 berichten
  • 1638 stemmen

Normaal ben ik een vaste kijker, maar dit jaar ben ik wat luier geworden. Ben overigens nog steeds fan van het programma, alleen ik zit in een luie fase zowel qua Zomergasten, boeken lezen als films kijken.

Welke vond je tot nu toe de beste? Misschien dat ik er nog wel eentje wil terugkijken. Veel gasten dit jaar toch wel gebaseerd op andere landen/werelddelen. Ben zelf toch iets meer van de psychologische en filosofische inzichten. Kan me nog goed de uitzendingen van Adriaan Geuze en Damiaan Denys herinneren.

depri83

• 6741 berichten
  • 1350 stemmen

Daar ben ik zelf iets minder van. Ik lees graag over de ervaringen van bijvoorbeeld correspondenten in het buitenland, vandaar dat de gasten Van Pinxteren en Khader dit jaar echt wel mijn interesse hadden.

Daarmee ook meteen de grootste teleurstelling genoemd. Sakir Khader leek me vooraf de meest interessante maar dat werd een beetje een moeizame en frustrerende avond doordat hij en presentator Joris Luyendijk elkaar niet leken te begrijpen. Een ongemakkelijk gesprek kan soms erg goed zijn, maar dat was hier niet bepaald het geval.

Beste tot nog toe vond ik de uitzending met Garry van Pinxteren vertellend over haar 40 jaar in China en inzicht gevend in de denkwereld van de Chinezen.

SergioMalick

• 1057 berichten
  • 1638 stemmen

Margriet van der Linden verrast me positief trouwens. Heeft wat geluk met een gast die perfect op haar maat is, maar doet het wel voor de volle 100%. Het is mij soms net iets te emotioneel en sociaal allemaal, maar voelt wel gewoon authentiek.

De gast heeft alleen wat pech dat we sommige thema's al veel vaker hebben zien langskomen. Srebrenica is zo'n voorbeeld. Volgens mij liet Aboutaleb een fragment zien over Karremans en Mladic. Die vond ik net wat beter gekozen en genuanceerd. Hier en daar mis ik wat meer nuance, maar dat is begrijpelijk met een mensenrechtenadvocaat.

SergioMalick

• 1057 berichten
  • 1638 stemmen

Tot nu toe vind ik het wel echt een hele goede uitzending. Ik was wat huiverig, maar dit is heerlijk om te luisteren. Sowieso twee welbespraakte mensen, maar Pierre Bokma levert wel heel veel extra. Verbeten en indrukwekkend.

En dan ook nog de lofzang voor Stanley Kubrick. Geweldig. Blijkt dus dat Pierre Bokma graag A Clockwork Orange wilde als keuze film, maar helaas was dit niet nodig.

mikey

• 28532 berichten
  • 5018 stemmen

raar kubrick-verhaal over johanna ter steege: hij wilde met haar samenwerken na aanleiding van spoorloos (niet van de winter) voor een oorlogsfilm, maar toen kwam er een andere oorlogsfilm tussenbeide, namelijk Full Metal. Dus de samenwerking hield op na 3 dagen.

Echter die FMJ 87 is een jaar ouder dan Spoorloos 88.

SergioMalick

• 1057 berichten
  • 1638 stemmen

Soms leek hij wat in de war met zijn anekdotes en herinneringen. Echter was dit wel echt heel fijn om naar te kijken. Fragmenten waren grotendeels erg goed en de dynamiek aan tafel was uniek.

narva77 (crew films)

• 12408 berichten
  • 6422 stemmen

mikey schreef:

raar kubrick-verhaal over johanna ter steege: hij wilde met haar samenwerken na aanleiding van spoorloos (niet van de winter) voor een oorlogsfilm, maar toen kwam er een andere oorlogsfilm tussenbeide, namelijk Full Metal. Dus de samenwerking hield op na 3 dagen.

Echter die FMJ 87 is een jaar ouder dan Spoorloos 88.

Daar werd echt van alles door elkaar gehaald door Bokma en Groenteman. Kubrick wilde Johanna Ter Steege inderdaad hebben n.a.v. het zien van “Spoorloos” uit 1988 van George Sluizer. Groenteman had het over het boek van Leon de Winter, maar dat moet natuurlijk Tim Krabbé zijn.

De reden dat Kubrick zijn Holocaust-film nooit heeft afgemaakt, is omdat in diezelfde periode in begin jaren negentig Steven Spielberg’s “Schindler’s List” uitkwam. Kubrick was van mening dat hij die film nooit kon overtreffen, en daarom zag hij verder af van dat project genaamd “The Ayrian Papers”.

Dat heeft dus niks te maken met “Full Metal Jacket” uit 1987, want dat was 5 of 6 jaar daarvoor…

Verder wel een interessante aflevering, zoals met die Bonobo’s.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.