• 148.911 films
  • 8.182 series
  • 24.958 seizoenen
  • 546.874 acteurs
  • 323.721 gebruikers
  • 8.484.086 stemmen

Zomergasten (+Wintergasten)

zoeken in:

eRCee (moderator films)

• 12174 berichten
  • 1800 stemmen

Van Iperen blijkbaar een columnist en zo'n avond is het ook. Iemand die zich meningen heeft gevormd en deze uiteenzet. Ik ben in het eerste uur weinig interessants tegengekomen. De behandelde thema's heb ik al beter voorbij zien komen. Geef mij dan maar een expert als de Rijksbouwmeester die me een nieuwe wereld intrekt met kennis van zaken.

ZAP!

• 3514 berichten
  • 2860 stemmen

Sevdaliza's keuzefilm: La Pazza Gioia (2016).

Alfred Birney's keuzefilm: Bom Yeoreum Gaeul Gyeoul Geurigo Bom (2003).

starbright boy (moderator films)

• 20430 berichten
  • 3941 stemmen

Ik volg het eerlijk gezegd vooral op de achtergrond, maar het is vandaag echt leuk vol met dwarse keuzes (Matthew Barney!) en Sevdaliza is een heel fijn mens. Ik denk dat ik nog eens met meer aandacht ga terugkijken deze week.

starbright boy (moderator films)

• 20430 berichten
  • 3941 stemmen

Toen ik eind jaren '00 in een CD/DVD-zaak werkte moest je altijd zomergasten kijken (vooral mijn collega's dan) om te weten wat de volgende dag iedereen wilde hebben. Dat kon van alles zijn:, een of andere klassieke componist of uitvoerder of Leonard Cohen of bijzondere filmmuziek. Geen programma had zoveel impact. Als deze uitzending in die tijd was geweest hadden we op maandagochtend een stapeltje Paolo Nuttini besteld.

sumitta

• 70 berichten
  • 972 stemmen

starbright boy schreef:

Geen programma had zoveel impact. Als deze uitzending in die tijd was geweest hadden we op maandagochtend een stapeltje Paolo Nuttini besteld.

Dan zou er vandaag mogelijk een run zijn geweest op Zangeres zonder Naam en Bonnie St. Claire...

Niet een heel diepgaande, maatschappijkritische of filosofische gast die Hans Klok. Toch mooie fragmenten van een verder gewoon positief ingestelde succesvolle werker met oog voor de tragiek en keerzijde van het artiestenbestaan.

kappeuter (crew films)

• 65327 berichten
  • 5268 stemmen

VPRO Wintergasten is na 10 jaar weer terug!

In de laatste week van 2021 spreekt Janine Abbring vier internationale, invloedrijke makers en denkers.

Historicus Yuval Noah Harari, performancekunstenaar Marina Abramović, beeldend kunstenaar Grayson Perry en schrijver Colson Whitehead delen aan de hand van zelfgekozen film- en televisiefragmenten hun persoonlijke blik op onze tijd en de wereld.

maandag 27 t/m donderdag 30 december om 22.10 uur op NPO 2

eRCee (moderator films)

• 12174 berichten
  • 1800 stemmen

Wauw! Wintergasten. Dat was vroeger altijd de moeite waard. Ik ga er weer voor zitten.

mister blonde

• 12027 berichten
  • 4901 stemmen

Nooit gezien. Wat is het verschil eigenlijk met zomergasten (behalve de periode dat het wordt uitgezonden)?

kos

• 45321 berichten
  • 8053 stemmen

In ieder geval zeer boeiende gasten.

eRCee (moderator films)

• 12174 berichten
  • 1800 stemmen

mister blonde schreef:

Nooit gezien. Wat is het verschil eigenlijk met zomergasten (behalve de periode dat het wordt uitgezonden)?

Internationale gasten. Vaak is het wat korter, wat ik me herinner 1,5 uur ipv ruim drie.

Ik zal de afleveringen met Deirdre McClosky en Desmund Tutu nooit vergeten, behoort tot de beste televisie-momenten die ik gezien heb.

Harrari vind ik niet zo interessant en ook al vaker gezien, de rest lijkt me leuk.

SergioMalick

• 802 berichten
  • 1457 stemmen

Wat een geweldig nieuws! Ideaal om de saaie periode te overbruggen tussen kerst en oud- en nieuw. Enkel Harrari laat ik aan me voorbijgaan. Heb de hype rondom zijn boeken nooit zo heel goed begrepen, maar dat heb ik bijvoorbeeld ook met Rutger Bregman.

John Milton

• 17812 berichten
  • 9586 stemmen

Harari en Whitehead wil ik graag zien!

arnodw

• 197 berichten
  • 2230 stemmen

Is Wintergasten op een of andere manier te stream vanuit België? NPO Start blijkt georestricted.

Pecore

• 624 berichten
  • 1451 stemmen

arnodw, met een VPN via een Nederlandse verbinding moet dat wel lukken.

eRCee (moderator films)

• 12174 berichten
  • 1800 stemmen

Net de aflevering met Harari gezien. Van de drie televisie-optredens die ik van hem zag vond ik dit de beste. Hij was wat menselijker dan eerder vond ik, hoewel hij nog steeds geregeld in z'n vaste vertelframes terugvalt. Maar leuke fragmenten en vooral waar het historie betreft en ook wel qua mens-zijn een interessante prater. Z'n AI betogen vind ik altijd wat minder, hoewel hij nu een stuk genuanceerder overkwam dan wat ik eerder van hem hoorde. Goeie televisie! Ook de kortere duur werkt volgens mij positief ten opzichte van de zomereditie.

eRCee (moderator films)

• 12174 berichten
  • 1800 stemmen

Aflevering 2: Abramović. Wat was dit mooi zeg! Je wordt 1,5 uur meegenomen in de wereld van een 75-jarige performance kunstenaar, dochter van twee oorlogshelden uit Joegoslavië. Ik ben helemaal niet thuis in de performance art (alles wat ik ervan weet komt waarschijnlijk uit 'Zomergasten', ook het werk in MoMA is volgens mij langsgekomen daar) maar vind het erg interessant. Compleet de tegenovergestelde avond van Harari: het gaat hier om de ervaring van het individu, dienst persoonlijke afkomst/omgeving en de zingeving van kunst. Mooie fragmenten en altijd boeiende toelichting, waarbij Abbring ook een goede connectie had met Abramović. Dikke aanrader dit, zou me verbazen als een van de overgebleven afleveringen nog beter blijkt te zijn.

Flavio (moderator films)

• 3664 berichten
  • 4054 stemmen

Dit is misschien wel iets voor jou eRCee: Marina Abramovic: The Artist Is Present (2012)

eRCee (moderator films)

• 12174 berichten
  • 1800 stemmen

Aflevering 3: Colson Whitehead. Nog steeds niet onaardig, maar toch de minste aflevering tot nu toe. Moeilijk te peilen man, hij leek er niet heel veel zin in te hebben of van te genieten. Paar aardige dingen wel over heistfilms en wat aantrekkelijk is aan zombi/post-apocalyps-situaties, maar toch voor een schrijver wat weinig doordenking en inhoud naar mijn smaak. Sowieso kwam het erg over als iemand die zijn werk als een ambacht benadert, wat op zich prima is maar het doet mij nu niet direct naar de boekhandel snellen. Mocht je nog 4,5 uur te leven hebben en je wil in die tijd drie afleveringen van wintergasten van afgelopen editie kijken, dan zou ik deze skippen.

eRCee (moderator films)

• 12174 berichten
  • 1800 stemmen

Aflevering 4: Grayson Perry. Allereerst mijn excuses aan een ieder die mijn advies hierboven heeft opgevolgd, want de laatste aflevering blijkt minder te zijn dan de derde. Mosterd na de maaltijd wellicht, maar als je tijd hebt voor drie, dan kan je de laatste het beste laten afvallen. Perry is een van die kunstenaars die schijnbaar het hele leven bezig blijft met de trauma's uit de jeugd. De avond leek een therapeutisch karakter te hebben. Om een totaal onboeiend fragment over een tv-maker van kinderprogramma's komen de tranen bij de gast in de ogen te staan. Ik kon het allemaal niet meemaken. Abbring houdt hier volgens mij nogal van en blijft dan erg in dat persoonlijke aspect hangen, waarbij het herhalen/aanvullen/parafraseren van wat Perry naar voren bracht hinderlijke dimensies bereikte. Het enige wat ik gematigd interessant vond was het deel over de prijzen van kunst en hoe die worden opgedreven.

De definitieve volgorde in kwaliteit van de avonden is al met al: 2-1-3-4. Waarbij ik met name aflevering 2 en 1 aanraad.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.