• 13.146 nieuwsartikelen
  • 169.908 films
  • 11.160 series
  • 31.930 seizoenen
  • 630.988 acteurs
  • 196.435 gebruikers
  • 9.184.402 stemmen

Fawlty Towers

zoeken in:

JDSsmetje

• 6568 berichten
  • 2253 stemmen

Het is precies alsof Fawlty Towers echt persé naar het hilarische toe wil, dit mislukt gedeeltelijk.

nummervlinder

• 1463 berichten
  • 365 stemmen

Waarschijnlijk is de aflevering over de Duitsers de leukste. Vond de laatste aflevering trouwens niet "dé topper" om mee af te sluiten, niet slecht natuurlijk, maar er kon een betere van de 12 genomen worden.

kos

• 46434 berichten
  • 8649 stemmen

Vond die met de Duitsers zeker niet de leukste, die met die Amerikanen was zelfs leuker.

Dead01

• 1167 berichten
  • 1829 stemmen

Vind deze hele serie top heb ze onlangs nog eens herbeken en ze blijft goed ook al is vrij oude serie. Denk dat de aflevering met de duitsers gewoon de bekenste is maar zoals hiervoor werd gezegd hij dus degelijk een herschudding maar hij hate ze niet want in het begin zegt hij duidelijk tegen de majoor :vergeven en vergeten en na het insident heeft hij een serieus probleem met zijn geheugen want polly noemt hij elsie die er niet meer werkt.

Verder een van de beste series allertijde en onlangs waren er geruchten dat ze nieuwe gingen maken maar John Cleese zei voor de pers dat de acteurs te oud zijn en de druk te hoog ging liggen voor weer goede afleveringen te maken.

Ajax&Filmfreak

• 3271 berichten
  • 3655 stemmen

Een zeldzaam goede serie die ik op tv nooit voorbij zap, engelse humor doet het bij mij meestal een stuk beter dan amerikaanse.

Spetie

• 38830 berichten
  • 7076 stemmen

Een zeer leuke serie, die alleen al legendarisch is, doordat er maar 12 afleveringen van zijn gemaakt. Basil steelt in elke aflevering de show en persoonlijk vind ik die met de "Waldorf Salad" meer dan hilarisch.

Chainsaw

• 8580 berichten
  • 3523 stemmen

Tja, Fawlty Towers blijft toch een geweldige komedieserie met één van de leukste personages uit de televisiegeschiedenis. Toegegeven dat zeker niet alle afleveringen van even hoog niveau zijn en vooral de bijrollen vaak bedroevend worden ingevuld, blijft deze charmante korte serie mij keer op keer weer amuseren. Onlangs alle afleveringen weer eens gekeken en dat is en blijft toch smullen. Wat betreft mijn mening over deze korte maar krachtige serie:

A Touch of Class: De pilot zet meteen de toon en laat vooral een geweldige Cleese als Basil Fawlty zien. Geweldig hoe de man het ene moment een sarcastische, neerbuigende rotzak is en het volgende moment een gruwelijke slijmbal. Het verhaal is niet al te bijzonder, maar het is uiterst vermakelijk om te zien hoe Basil zich in de meest genante situaties weet te krijgen.

The Builders: Volgens velen, inclusief John Cleese zelf, is dit één van de slechtste afleveringen. Persoonlijk vind ik 'm eigenlijk zo slecht nog niet. Zeker niet de beste, maar enkel Basil's totaal idiote gelaatsuitdrukkingen op bepaalde momenten zijn al voldoende om een scène te doen slagen.

The Wedding Party: Wat mij betreft één van de minst geslaagde afleveringen. Vooral omdat hier het overacteren van sommige bijrolacteurs wat gaat irriteren. Zo is Mrs. Peignoir een redelijk vervelend personage en ook zijn nogal wat grappen een beetje te vergezocht. Toch kent de aflevering gelukkig zeker zijn momenten, vooral die paar zeer genante situaties waar Basil zich in werkt om koste wat kost zijn gelijk te krijgen.

The Hotel Inspectors: Eén van mijn persoonlijke favorieten. Het personage Basil Fawlty op zijn allerbest, heerlijk rondspringend van sociaal naar asociaal en weer terug. Verder een paar sterke bijrollen (de blikken van die Mr. Walt zijn geweldig) en ook een aflevering met één van de leukste afsluiters.

Gourmet Night: Hoewel Basil in elke aflevering wel de show steelt, is dit de enige aflevering die hij volledig op zijn schouders draagt. Verder is geen enkel personage echt grappig en het is ook verre van de leukste aflevering, maar het moment dat Basil zijn auto er van langs geeft met een tak en het moment dat Basil in dat toetje gaat zitten graaien om de eend te zoeken zijn niet minder dan hilarisch.

The Germans: Volgens velen de beste aflevering en dat is best te begrijpen. Maar voor mij is deze afsluiter van het eerste seizoen zeker niet enkel geslaagd om dat (geniale) laatste stuk met de Duitsers. Ook de momenten met de brandoefening (I don't know why we bother, we should let you all burn) en die lelijke zuster in het ziekenhuis maken dit tot een erg vermakelijke aflevering.

Communication Problems: Ook één van mijn persoonlijke favorieten, misschien wel de leukste van de hele serie. Vooral heerlijk om Basil hier echt flink de schoft uit te zien hangen. De scènes tussen hem en Mrs. Richards (naast onze beste Major Gowen één van de weinige bijrollen die wél erg leuk is) zijn stuk voor stuk goud waard. "Is this a piece of your brain?"

The Psychiatrist: Opnieuw een erg sterke aflevering, al is het alleen al om Basil's manier om de muren in zijn hotel te controleren. Geweldig hoe de totaal paranoïde hoteleigenaar door de complotten die hij bedenkt steeds verder in de problemen komt en het toch tegenover de gasten wil doen alsof er helemaal niets aan de hand is.

Waldorf Salad: Tja, als je het over overacteren bijrollen hebt, dan heb je het over de Waldorf Salad. Bruce Boa's stereotype Amerikaan gaat hier jammer genoeg net een paar stappen te ver. Verder zeker geen slechte aflevering en een aantal momenten zijn erg geestig, maar ik zie denk ik toch liever een brutale en asociale Basil tegen arme zielige gasten tekeer gaan dan andersom.

The Kipper and the Corpse: Opnieuw een persoonlijke favoriet. Erg sterke energieke en vlotte aflevering met ditmaal vooral veel ruimte voor de fysieke humor. Het leukste moment is absoluut de scène waarin Basil danst van vreugde omdat de gast niet door de kippers is overleden. Prachtige rotzak dat hij is.

The Anniversary: Zonder twijfel de minst geslaagde aflevering. Een paar leuke grappen, maar het is toch vooral een vergezocht en zelden grappig verhaal met teveel aandacht voor de niet al te leuke bijrollen. Vooral die Roger ging aardig snel vervelen met zijn sarcastische opmerking om de tien seconden.

Basil the Rat: Maar gelukkig eindigde deze kortdurende serie niet met een sisser, maar knalde eruit met opnieuw één van de leukste afleveringen. Ieder personage is hier op zijn best en hun samenwerking om het hotel maar open te houden zorgt voor een paar van de beste momenten uit hele reeks.

Couch Potato

• 411 berichten
  • 0 stemmen

Gisteren en vanochtend nog maar eens heel deze topserie herbekeken. Toen was comedy nog gewoon top en ontzettend leuk; Op voorwaarde dat het van Britse makelij was, natuurlijk, want Amerikanen hebben geen gevoel voor humor..... enfin, toch geen humor die naam waard....

yeyo

• 6322 berichten
  • 4505 stemmen

Couch Potato schreef:

want Amerikanen hebben geen gevoel voor humor

Woody Allen, The Simpsons en vele andere voorbeelden buiten beschouwing gelaten natuurlijk.

Couch Potato

• 411 berichten
  • 0 stemmen

Uitzonderingen bevestigen altijd de regel, maar geef mij toch maar de Britten, die hun gelijk niet kennen wat droge en spitsvondige humor betreft (Benny Hill bedoel ik daar zeker NIET mee!)

wavanbuuren

• 4228 berichten
  • 1334 stemmen

@Chainsaw:

Leuke samenvatting. Jouw favorieten, communication problems, Kipper en Hotel Inspectors en the Rat zijn ook de mijne. Que - Si - What Legendarisch.

JDSsmetje

• 6568 berichten
  • 2253 stemmen

Momenteel op Canvas, schitterend hé!

Wolfenstein

• 96 berichten
  • 0 stemmen

Klassieker van de bovenste plank, geweldige humor, John Cleese maakt zich onsterfelijk als Basil Fawlty, en Manuel natuurlijk!

Mrs. Richards: What is going on here? I ask him for my room, and he tells me the manager's a "Mr Watt," aged forty.

Manuel: No, no. Fawlty.

Mrs. Richards: Faulty? What's wrong with him?

Polly: It's all right, Mrs. Richards. He's from Barcelona.

Mrs. Richards: The manager's from Barcelona?

Manuel: No, no. He's from, er, Swanage.

Minotaures

• 7808 berichten
  • 2473 stemmen

Vandaag gekocht. Ben erg benieuwd. Heb een paar keer korte stukjes gezien en het waren vermakelijke stukjes.

FillumGek

• 8987 berichten
  • 3284 stemmen

Als nog meer mensen interesse hebben, ik heb de serie ook te koop (1&2)

Minotaures

• 7808 berichten
  • 2473 stemmen

Gisteren beide series gezien. Wat een geweldige serie waar alles en nog wat mis kan gaan in een hotel.

Normaal gesproken koop ik helemaal geen series, maar met Fawlty Towers heb ik absoluut geen spijt van. Topaankoop.

Beertje45

• 815 berichten
  • 513 stemmen

Deze pracht serie was zo kort dat elke aflevering een pareltje is. John Cleese en zijn toemalige vrouw Connie Booth beleefde naar verluid evenveel lol tijdens het schrijven als tijdens de opnames.

Zuster Stein

• 228 berichten
  • 12 stemmen

Ik wil een kamer-wand grote poster van een scene uit de aflevering met Mrs. Richards waar de 4 hoofdrolspelers (van links naar rechts, uit mijn hoofd) Basil, mrs Richards, de majoor (met koffievlekken), en Manuel) op staan, Basil woedend met gebalde vuisten Manuel vragend aankijkend en een lachende Manuel met opgestoken vingertje ontkennend dat hij iets afweet van 'Dragon fly'.

Duke Nukem

• 1628 berichten
  • 1887 stemmen

AHWA schreef:

VInd ik juist helemaal niet grappig die Manuel. Te schticky. Doet altijd hetzelfde.

Ik vind de rol van Manuel juist wel leuk! Verder ken ik Andrew Sachs enkel van de kleine bijrol die hij vertolkte in Revenge of the Pink Panther (1978), waarin hij een gek speelt die denkt dat hij Hercule Poirot is, "the greatest detective in France!" (dat moest natuurlijk niet Frankrijk maar België zijn)

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.